Sir Lanka uge 2

Mandag den 14/3 2022  Anuardhapura
Det er videre i dag. Morgenmaden var lige som alt andet ved hotellet ikke noget at skrive om, men værelset var OK, dog noget slidt. Vi skal til Jaffna i dag. En tur på 218 km. Sri Lanka er tæt befolket, der er 21 mill. mennesker og det er ½ gang større end Danmark. Her oppe nordpå er der ikke nær så mange mennesker, det kan skyldes at der har været borgerkrig mod resten af Sri Lanka i 30 år. Krigen sluttede i 2009. Det er også her de dyrker jorden og vi ser mange traktorer, men udenfor byerne er der ikke meget trafik. Det er en fin tur og kl. 13.30 er vi her. Hotellet ligger tæt på bymidten, men der er ikke megen støj. Vi får et flot værelse med satellit TV og godt internet. Det eneste problem er at de ikke serverer alkohol. Vi kan købe det i forretningerne og tage med til poolen eller i restauranten. Lidt underligt. Vores chauffør Daya er her i Jaffna for 3. gang i hans liv. Han er i dag 67 år. Vi må se hvad vi kan se her oppe. Vi spiser sammen til aften – meget hyggeligt. Nede under haven / restauranten er der en bunker, som under borgerkrigen har huset nogle af de tamilske tigers ledere. Underligt at tænke på. Nu er der billeder af forskellige steder man kan se i den nordlige del af Sri Lanka. Grunden til at krigen startede – som jeg har forstået – er at der er 2 forskellige sprog og skrifttegn på Sri Lanka, og det nordlige Sri Lanka ville løsrive sig. Det tamilske sprog, som de taler oppe nordpå, er det samme som i Indien. Resten ca. 75% taler singalesisk og det vil sige at den sydlige del ikke kunne tale med den nordlige. Daya må tale engelsk til de fleste heroppe, der er dog nogle der kan tale / forstå singalesisk.

Tirsdag den 15/3 2022  Jaffna
Vi tager ind til byen for først at se Nullar hindu templet. Det er meget anderledes end Buddha templerne. Der er nogle kæmpe tårne med mange detaljer på. Vi kan gå ind i templet, men skal dække vores ben med et klæde og mændene skal have bare maver. Underlig ide. Sko skal også blive udenfor. Det er kæmpe stort med masser af ”guld”. Det meste er nok maling, men der er mange krummelurer på pælene. Desværre må man ikke tage billeder derinde. Det kan skyldes at der er bedende folk flere steder. I det aller helligste må kun præsterne komme. Folk kommer med frugt m.m. til disse præster, og som jeg forstod det tog præsterne den ene halvdel og giveren fik den anden halvdel efter det var blevet ”velsignet”. Desværre var det svært at se de store tårne ordentligt. De er med rigtig mange detaljer. Efter det tager vi ned til fortet, som portugiserne har bygget i 1619. Det er et kæmpe fort, og der er hovedsalig kun yderskallen der er tilbage. Under borgerkrigen var Sri Lankanske soldater fanget inde i fortet, med masser af tamilske tigere udenfor, som skød på dem hvis de prøvede at komme væk fra fortet. Det har helt sikkert ikke været spændende. Der er en flot udsigt deroppe fra ud mod byen og havet. Efter dette tager vi ud til det offentlige bibliotek, som er ny opført efter det blev bombet i borgerkrigen. Jeg har set billeder at det oprindelige og det er meget flottere. Det er bygget i gammel kolonistil. Vi så ruinerne efter det gl. bibliotek. Så har vi hørt / læst at old park skulle være godt. Det viser sig at være en stor legeplads for børn. Ikke særlig interessant for os. Til sidst jagter vi et marked, men finder det måske ikke rigtigt. Vi får i hvert fald fornemmelsen af en storby med masser af tuk-tuk, motorcykler, biler og gående. Vi kommer forbi et lille fiskemarked, men det er næsten lukket. Is er ikke noget de bruger her. Fiskene er noget slatne. Vi ser også en lille nursinhaj. Vi ser også en slagter med en fårekølle, ikke så spændende. Vi er hjemme lidt over 1.

Onsdag den 16/3 2022  Jaffna
Da vi går ned til morgenmaden er der masser af unge piger i flotte saronger. Det ser ud til at det er brude med brudepiger / veninder der skal fotograferes rundt om i haven / ved poolen. De er rigtig flotte og her er det rigtige saronger ikke faik , som i det sydlige Sri Lanka. Erik får taget nogle billeder af dem, han spørger pænt først. Vi skal ud over nogle forskellige øer, hvor der er en masse fugleliv, for til sidst at sejle til øen Naynativu. På turen ser vi også nogle Hindu templer. De er utrolig farverige, og en af dem vi så havde figurer af nogle kraftige damer med stor bar mave og store bryster. Virker lidt underligt. Alle de figurer, der er på disse tårne har en mening. Vi kender den bare ikke, men de er meget flotte / særpræget. Vi er også forbi et Baobabtræ – utrolig flot. Daya kendte det ikke, jeg havde fundet det på tabletten. Det var en meget lille omvej. På øen er der både et tempel for Buddha og Hindu. Selve sejlturen er i en træbåd med træ tag, hvor motorcykler og lignende kan stå. Pris for 15 min. tur 1,20 DKK pr. person hver vej. Utroligt de kan gøre det til disse priser. Vi ser først Buddha templet. Der er ikke mange og det koster 30 DKK pr. person at komme ind. Det lyder som om munkene ”messer”, men det er bare nogle højtalere der sender lyden ud. Vi har boet ved et tempel og her bad de tidlig morgen og om eftermiddagen. Svært at kende forskel på de forskellige måder at bede på. Vi går rundt og ser forskellige Buddha figurer, lidt museum m.m., men det er lidt kedeligt. Så går vi til Hindu templet. Erik skal igen have bar mave og så kan vi gå ind. Her er der mennesker alle steder. Erik får nogle gode billeder af nogle børn m.m. Her er der meget lange køer til at blive velsignet af præsterne, som er i det helligste. Det er et flot område og Erik får en masse billeder. Der er ligesom en bred gang rundt om præsternes rum, og på disse gange er der nogle altre vil vi kalde det. Efter at / eller før deres fødevarer (bananer, kokos m.m.) er velsignet går kvinderne rundt på gangene med det. Hver gang der er et ”alter” går de 3 gange rundt om det, før de går videre. Der har vel været en 6-7 ”altre”. Der er noget travlhed over det hele, men også en masse ro. Folk sidder rundt omkring og spiser. Jeg tror det er den mad der er blevet velsignet. En stor oplevelse. Vi tager båden tilbage og da vi er ca. halvvejs giver motoren en ordentlig ”skid” og stopper. Så må skipper i gang med en ring-gaffel nøgle – tang – håndtaget til at starte motoren. Så bliver der arbejdet og efter 15 min. er der gang i motoren igen. Så kommer vi helt ind. Det er så tilbage til Jaffna og hotellet. Vi ser igen en del fugle på hjemvejen. Om aftenen går vi ned under hotellet i de bunkere, som var et af hovedkvarteret for de tamilske tigere.

Torsdag den 17/3 2022  Jaffna
Vi skal til Trincomalee i dag. Det er en køretur på 243 km. Det er noget overskyet i dag og det passer fint til en køretur. Vi ser en del køer på vejene og så er det bare med at stoppe. De er ikke hellige køer, som i Indien, men tilhører nogen. Ejerne har dog ikke land / mad nok til dem, derfor må de selv finde det. Om aftenen kommer de ind. Da det er fuldmåne i aften/nat har alle offentlige kontorer m.m. fri. Det har de så 12 gange om året. Skoler m.m. har også lukket og sprut forretningerne holder også lukket. Alle andre må arbejde. Her er en del checkpoints på vejene / både fra militæret og politiet. De holder ikke fri. Vi blev stoppet en gang, men da de så vi var turister fik vi lov at køre. På vejen kørte vi forbi Elephant Pass. Det var her der var et stort slag hen mod slutningen af krigen. Der blev dræbt 1200 soldater fra Syd Sri Lanka. Vi ved ikke hvor mange tamiller der blev dræbt. På hotellet måtte de heller ikke servere alkohol i dag.

Fredag den 18/3 2022 Trincomalee Vi tager en tur ind til byen. Her er et fort som bl.a. Danmark har været med i. Det er en endnu større område end i Jaffna, og der er stadig militærbase eller lignende. Her er også et Hindu tempel. Der er lige startet en 10 dages ”fest”, så der er utrolig mange mennesker. Alle kvinder og piger har fint tøj på og masser af ”guld” smykker og øreringe. Her er en form for messe, som en ældre præst holder. Det er sjovt at se præsten med bar mave. Foruden en der messer er der en der spiller på tromme og en der spiller blæsehorn. Vi står tæt, men forstår ikke meget. Sjovt at se. Herefter kører vi ind til byen, hvor der er endnu et hindu tempel. Her må vi tage billeder indenfor, så det gør vi. Vi tager hjem igen til hotellet og får lidt sol og vand. Vi er en tur i havet og det er dejligt varmt, men kun sandbund.

Lørdag den 19/3 2022  Trincomalee
Vi skal videre til Passikudah. Vi kører stille og roligt og ser nogle forskellige fugle og nogle boder, hvor de sælger frisk fisk. De fleste fisk er ikke ret store, og man ville nok ikke købe nogle. Vi ved ikke hvor længe de har ligget i solen uden is. Der er også nogle steder, hvor de tørrer fisk. De skal passe på at rågerne ikke tager fiskene. Det ser ud til at fuglene kun er interesseret i fiskene så længe de er friske og ikke tørre. Ved kl. 13.30 er vi ved hotellet. Det er et flot et med pool og stor strand. Den ser vi i morgen, vi skal ikke overanstrenge os.

Søndag den 20/3 2022  Passikudah
Det er ren afslapning. Vi tager en tur i havet. Vandet her er varmere end i poolen. Meget lækkert. Vi synes kun vi har været i skyggen, men om eftermiddagen kan vi mærke at vi har fået sol. Om eftermiddagen kommer en stor flok ”lokale” fra Sri Lanka, og så kommer der liv. Vi går en tur langs vandet ud til nogle lokale både, som hovedsalig ligger på stranden. Sjove at se. I går fik vi fra menukortet og det var rigtigt godt. I dag er der buffet fordi vi er ca. 40 personer. Det var også godt.

Dette indlæg blev udgivet i Sir Lanka. Bogmærk permalinket.