Sir Lanka uge 3

Mandag den 21/3 2022  Passkudah
Så er det videre i dag. Vi skal ind i landet og kører roligt dertil. Vi ser en del fugle på vejen. Her i Sri Lanka laver regeringen nogle low cost huse. Disse huse lejer man i 20 år og så er det ens eget, smart. Det næste hotel ligger ud til en stor sø og i sofaen ved receptionen ligger en rigtig høne. Ikke helt normalt. Standarden her er noget lavere end ellers. Vi kommer en tur i poolen og kl. 17.30 tager vi en bådtur ud til søen. Vi skal se solnedgangen og alle de fugle, som samles i træerne til aften. Det er hovedsalige skarver og ko-hejre. Skarverne i toppen og de hvide fugle nederst. Vi ser også en masse papegøjer flyve hen over båden. En god tur.

Tirsdag den 22/3 2022  Mahiyanganaya
Det er tidligt op. Vi skal en tur på safari. Vi bliver hentet i safaribilen og på vej til Nationalparken kører vi en hund ned. Her i landet er der utrolig mange hunde og de går lige ud på vejen og forventer at bilen stopper. Det gjorde denne bil ikke og hunden bliver kørt over af 2 sæt hjul. Hunden giver et skrig fra sig, men vi kører videre. Selve nationalparken er meget tæt. Vi ser en masse spor efter elefanter. Lorte, stier til store dyr, knækkede grene og steder hvor de har ligget. Alle de spor er gode, men da skoven er så tæt kan de stå 3-4 meter væk fra vejen, og vi kan ikke se dem. Flere gange kunne vi hører det pusle, men intet se. Nogle gange kunne vi også lugte dem, men ikke se dem. Vi så dog en enlig han elefant. Ellers så vi utrolig mange påfugle. Det må være sæson for at finde partner. Vi så en del med opslået hale – meget flot. Det er også flot at se påfugle hannen flyve med den lange hale. Desværre fik Erik ikke et billede af en flyvende påfugl, men vi har den på nethinden. En OK tur selv om vi ikke så mange dyr. Det er natur og ikke Zoo. Herefter kører vi en tur til byen for at handle og hæve penge. Kursen på Sri Lanka rupee er faldet en del. Da vi kom, kunne vi hæve 50.000 rp lige under 1800 DKK. Nu har vi hævet 70.000 rp til samme pris. Senere på dagen kommer der 12-14 tyske gæster. De er her kun en enkelt nat.

Onsdag den 23/3 2022  Mahiyanganaya
Da vi skal afregne har hotellet også taget penge for safarituren, selv om vi havde betalt direkte til chaufføren og indgangen. De får talt med Daya og chaufføren og fjerner det fra regningen. Fint. På grund af al dette glemte jeg at afleverer nøglen, så vi får Daya til at tage sig af at sende den retur til hotellet. Jeg opdager det først da vi er på det nye hotel. Så er det til Kandy. Det er en flot tur, men meget snoet. Hotellet er stort og flot. Vi slapper af om eftermiddagen, og kl. 16.30 går vi ned for at se Kandy dans. Det er et flot show, men trommerne, som er næsten den eneste musik, er meget hårde, så det bliver pigernes dans også. Mændene viser også noget flot, bl.a. flik flak og andre spring. De ser også hvem af mændene der kan snurre rundt flest gange, man blev helt rundtosset af at se det. Der var også en balancekunstner med utrolig mange tallerkener i luften på en gang. Meget flot. De slutter med et ildshow, hvor de ”spiser” ild og kører flammen op ad armene. Til sidst går de på gløder. Det er kun de yngre mænd der gør det. Jeg synes de trådte op i noget savsmulds agtigt før de gik gennem gløderne. Deres tøj kommer heller ikke i brand, så det er noget specielt. Efter dette gik vi ned til Buddha templet, som har en af Buddhas tænder. Utroligt. Man har lidt en fornemmelse af at alle de Buddha templer der er, er en pengemaskine. Vi har betalt til alle de Buddha templer vi har set, mellem 2.000-5.000 rp, svarende til 60-150 DKK for 2 personer. Det er dog kun udlændinge der betaler den høje pris. Det er en flot tempel og vi får lov til at gå ind og filme. Templet ligger i det gamle kongeslot. Da der er messe er der mange mennesker, og her er der 2 trommer og 1 fløjte Det er meget højt og helt ensformigt. De bliver ved en hel time. Vi kommer ind i nogle forskellige rum, og i nogle rum passerer folk forbi en præst og fra der hvor vi står, ser det ud til at han bare giver tegn til folk ”videre-videre”. Ikke særligt venligt. Jeg ser en ældre dame i orange dragt som munkene. Hun er helt kronraget. Den første gang man er i templet som troende, skal man være skaldet. De fleste er det jo som små børn. Underlig ting. Vi er også inde i et bibliotek, hvor der er bøger skrevet på palmeblade. Nogle af disse bøger er 1100 til 1200 år gamle. Det at skrive på palmeblade, som jeg ser det, må være selve stænglen, der bliver splittet ad og konserveret, så man kan skrive på det. Højden på bladet var ca. 5 cm og 50-60 cm lang. Spændende at se.

Torsdag den 24/3 2022  Kandy
I dag tager vi til et elefant børnehjem i Pinnawela. Det er noget vi har fået anbefalet. Vi kører igennem Kandy by hvor der bor ca. 1,2 mill. mennesker og det er myldretid. Det tager ca. 1 time og 10 min. før vi er igennem byen. Der er trafik alle steder og da der mangler benzin og diesel er der udenfor tankstationerne meget lange køer. Vi har checket op på nettet at der skulle være fodring af elefanterne kl. 9.15. Da vi kommer, er dette desværre blevet strøjet. Hjemmet har også ændret sig. Elefanterne er der på livstid, så vi ser kun 3 baby elefanter. Den ene er sammen med den store flok og de 2 mindste går med deres mor. Det er altid sjovt at se elefanter, men konditionerne har ændret sig meget. Især er der en del af de store elefanter, som har lænker på og vi ser en hvor bagbenene er lænket sammen – ikke tæt, men den mangler sin naturlige bevægelsesfrihed. Kl. 10 går der en stor flok ned og bader i floden. Jeg er blevet lidt væk fra de andre, så pludselig er der en snabel foran mig, og den forventer bananer. En mand giver mig nogle, som jeg giver til elefanten. Den er forholdsvis stor. Meget sjov oplevelse. Elefanterne elsker vand og nogen af dem lægger sig på siden og så bliver de sprøjtet til og gnubbet godt af forskellige elefantmænd. Det er noget de nyder. Snablerne kommer op for at få luft. Nogen bliver liggende rigtig længe. Vi tager derefter til Botanisk Have. Det er en kæmpe have, så vi får ikke set det hele, men går rundt i ca. 3 timer, så det må være nok. Vi ser bl.a. et kanonkugle træ. Det har vi aldrig set før. Selve kuglen er forholdsvis tung og lidt mindre end en håndbold bold. Vi ser også et pølsetræ, som vi også har set i Afrika. Ellers ser vi mange meget store træer, orkideer, medicinske urter og meget mere. Vi tager lige en tur ind i den centrale bydel og går lidt rundt, før det er tilbage til hotellet.

Fredag den 25/3 2022 Kandy
Så er det op i højlandet i dag. Vi skal se temarker for første gang. Det er en meget snoet vej, så det er ikke helt godt for maven, men jeg klarer den. Vi går først rundt ved nogle temarker. Det er kun de yderste og mest grønne blade man bruger. Man kan plukke fra den samme plante hver 2. uge. Hver 4 år bliver plantet klippet godt ned for ellers bliver den 3-5 meter høj, og så er der ingen der kan plukke de øverste blade. Selve træet / busken kan blive 50 år. De fleste planter gror på skrænter, så det må være svært at plukke bladene. Det at plukke bladene er kvindearbejde pr. tradition. I starten hentede man tamiller ned fra nord som slaver, til at plukke teblade. Vi er inde på en fabrik, hvor de bearbejder de plukkede blade. Først skal de tørre i 24 timer, hvor de mister 50% af deres vægt. Bagefter bliver de mast / kværnet og stilk og gren fjernes. De bliver også tørret igen og sorteret maskinelt. 80% af deres høst går på aktion, hvor bl.a. Lipton og andre køber det. Kunderne tilsætter så deres egne smagsnuancer og sælger teen under deres eget navn til hele verden. Interessant. Vi købte noget af det, så må vi se hvordan det er, når vi kommer hjem. Vi bor på hotel i Nuwara Eliya, som er et gammelt hus fra kolonitiden. Det er et godt hotel. Vi er oppe i 1800 meter over havet, så det er ikke så varmt. Her er el radiator i stedet for air-con. Vi får vores hidtil bedste frokost og gourmet middag til aften. Vi ofrede en flaske hvidvin til maden. Det er første gang. Den kostede ca. 150 DKK, hvor en stor øl koster 20-25 DKK. Desværre havde vi ikke telefon eller kamera med, maden var meget flot serveret. Vi har fået lange bukser og trøjer på her til aften.

Lørdag den 26/3 2022  Nuwara Eliya
Det er videre i dag. Vi skal med tog til Ella, men det er først 12.30. Morgenmaden var også rigtig god og flot arrangeret. Vi tager ud til en sø, hvor vi tager en sejltur ud på den. Meget sjovt, men det er en forholdsvis lille sø og nogen synes man skal ræse gennem søen, og det samme skal vand scootere. Jeg fik lavet en ”perlekæde” af en åkande med lang stilk. Desværre holder de ikke længe. Vi tager ned til stationen og da vi har været der ca. ½ time, får vi at vide at toget er 45 min. forsinket. Det kan man ikke gøre noget ved. Da toget endelig kommer, er det ret fyldt, og vores pladser er ikke de bedste. Vi sidder 3 voksne på en smal bænk og overfor sidder 2 voksne og 2 børn. Vi kan dårligt se ud af vinduet og får ikke taget et eneste billede. Nogle af de andre turister har reserveret 2 sæder til hver, hvor der kun er plads til 4 personer i alt. Det var meget bedre for dem. Vi er umiddelbart de eneste turister, der sidder så dårligt. Turen tager ca. 3 timer, det er lang tid når du sidder dårligt. Da vi står af toget i Ella kan vi se at vi sidder på 3. klasse og 2. og 1. klasse er meget bedre. Vi sender en klage med til rejsebureauet, når vi skal sende vurdering. Vi sender også en mail til Lars C & C Travel. Fremme ved hotellet i Ella, som ligger højt oppe ca. 1400 meter, har vi en flot udsigt fra vores altan. Hotellet er en lavere standard end det vi ellers er vant til, men det er OK.

Søndag den 27/3 2022  Ella
I dag tager vi til Little Adams Peak og de ni buers bro. Det er lige udenfor byen. Det er en lidt hård tur, men OK. Man går tæt på nogle teplantager og nogle af markerne er meget stejle. Ikke sjovt at gå og plukke blade her. Der er nogle enkelte der gør det, men det er jo søndag. Ca. halvvejs oppe kan man prøve en zip-line ned. Det ser ret vildt ud og især pigerne skriger højt. Vi kommer helt op og der er en flot udsigt til dalen og Ellas Rock. På vejen herop ser vi et sted hvor te arbejderne bor på ejerens grund. Det minder om en favella – bare meget mindre. Her er ikke rindende vand eller afløb. Ikke i orden. Så er det bare ned og vi går direkte ud på den næste tur. Det er til en tog bro bygget for ca. 100 år siden. Der er ni buer under den og der er ikke brugt jern til at bygge den, kun cement og sten. Englænderne troede ikke på at den kunne holde, men ham der havde kontureret den, ville ligge under broen når det første tog kørte over. Gik broen i stykker ville han blive dræbt. Der skete intet og broen står her endnu. Vi ser også toget kører over og bagefter går vi over broen og en anden vej tilbage. Her ser vi en mand sidde højt oppe i en palme og tage væske ud af palmens frugt. Denne ”saft” bruges til at lave en form for honning / sirup. Det var en stor frugt han tappede fra. Bagefter tager vi ind til byen og får noget frokost sammen med Daya. Det er ved at være sidste dag. Om aftenen spiser vi også sammen på hotellet. Det var rigtigt hyggeligt.

Dette indlæg blev udgivet i Sir Lanka. Bogmærk permalinket.