Sir Lanka uge 1

Mandag, tirsdag den 7/3 2022  fra Danmark
Så er det endelig til Sri Lanka. Vi tager taxa til Helsinge station og herfra er det med tog og metro resten af vejen til lufthavnen. Vi har checket ind hjemmefra, men alle vores papirer bliver checket i lufthavnen og vi får gammeldags boarding pas. Det er det eneste tidspunkt at alle papirerne bliver checket. Vi har ikke behov for vores PCR-test, men har den med alligevel. Vi har via nettet udfyldt mange papirer. Der er visum, speciel sygeforsikring for Covid-19, bevis for at vi har rejseforsikring på engelsk. I går har vi så udfyldt et helbredsbevis på nettet, som udmønter sig i en QR-code, som bliver ”læst” af myndighederne i Sri Lanka. Her er de meget omhyggelige med netop dette, flere har ikke fået lavet deres, så de må gøre det i lufthavnen i Sri Lanka. Vi flyver med Qatar Airways – et godt selskab. OK plads på sæderne og flyvene var ikke helt fyldt op. Vi havde 1 ½ time i Doha, men det gik hurtigt, dog kom vi en time senere afsted fra Doha end forventet. Vi bliver hentet i lufthavnen af vores chauffør / guide de næste 22 dage – Daya. Som vi har læst alle steder kører folk meget specielt her. For det første er der venstre kørsel (som England), og der er mange tuk-tukker, en 3-hjulet knallert, med en ”kasse” til 2 personer. Det ligner en lille bil, og er folks taxa her. De kører max 40 km i timen, så almindelige biler overhaler dem hele tiden. Jeg har også på fornemmelsen, at hvis man har ventet længe på at komme ud fra en sidevej eller lign. kører man stille ud og så må de andre vente. Det giver nogle hårde opbremsninger. Vi får hævet penge 50.000 Rb = ca. 1800 DKK. Vi finder en god måde at udregne priser på. Fjerner de 2 sidste cifre og ganger resten med 3 + lidt mere. Det er vigtigt med nemme prisudregning, ellers forvirres man af de mange nuller. Det er et flot hotel / resort vi kommer til. Det ligger helt ud til vandet og har en kæmpe swimmingpool. Vi har også et stort værelse med en stor altan, lækkert. Da vi ikke har sovet det sidste døgn sumper vi lidt rundt. Er en tur i poolen – lækkert. Vi får noget mad kl. 18 og kl. 19 er vi i seng og sover dejligt til næste morgen.

Onsdag den 9/3 2022 Negombo
På værelset er der el-koger og te/kaffe. Desuden får vi 2 x 1 liter vand hver dag. Vandet i hanen kan vi ikke engang bruge til at børste tænder i. Daya gav os hver en te-stjerne med 6 forskellige typer te. Engelsk te fra Sri Lanka. Vi får te/kaffe på værelset inden vi går ned til morgenmad. Det er en kæmpe buffet med næsten alt. Æg/omelet bliver lavet når man beder om det. I haven er der opstillet en speciel ”trone” og der er flere forskellige brudepar. De fleste af disse brudepar får kun taget billeder i haven, men et par bliver viet, et buddhistisk bryllup. Brudgommen er udklædt som buddhistisk konge med sabel og det hele. Det er en meget speciel klædningsdragt og der er mange lag stof især omkring hofterne, så de ligner lidt fede damer – især bagfra. Han har 3 brudesvende / brødre ? De har en tilsvarende dragt på bare andre farver og alle 3 ens. De havde dog ikke sabel. De svedte alle tran. Hele ceremonien starter med at nogle mandlige dansere og trommeslagere laver Kandy dans – meget flot og speciel dans. Herefter tager brudeparret skoene af og går ind i en hvid ”pavillon” fra hver sin side. Sammen stod de derinde og en buddhistisk præst vier dem. Det er meget anderledes end vores bryllup. Der er nogle ting med bl.a. kokosnød, ris, grønne blade og flere andre ting. Det sluttes af med at gaver bliver givet. Den enkelte familie giver noget og enten siger de selv noget ellers gør præsten. Der var også 4 unge piger – ens klædt, som giver nogle kuverter til brudeparret mens pigerne synger. Alle gæsterne er i fint tøj og der er 3 brudepiger. Kvindernes dragt var før i tiden sari, men i dag er der mange der løser det nemmere. Det ser ud til at man har nederdel med elastik i taljen. Så har man en top i samme stof. Der er også en stykke stof, som dækker maven og går op over den ene skulder. Det betyder, at når man ser det forfra ligner det en hel kjole, men bagfra er der et stykke med bart. Nu er de alle lidt brune, så det betyder ikke så meget, men i Danmark ville det ikke være smart med et stykke hvidt. Nogle brude har dog ikke dette stykke med bart, og nogle af de ældre har det heller ikke. Erik filmer og tager masser af billeder. Noget af en morgen. Her er mange råger og de er bange når ham med slangebøssen er der. I går så vi en råge tage en champignon fra en tallerken, som stod på bardisken, for at blive serveret. De er bare frække. Vi går en tur langs stranden. Der er OK bølger og det bliver hurtigt dybt. Vi går langs vandet. Der er først nogle tour-makers, 1 restaurant som ikke har åben og eller kæmpe hoteller. Ikke i højden, men over et kæmpe område. Vi finder en vej tilbage så vi ikke skal gå i sandet/gruset. Det er varmt, varmt ca. 32 grader og høj sol. Fugtigheden er også høj. Tilbage på hotellet kommer der endnu 2 bryllupper, efter nogenlunde samme koncept. Dog er den ene brudgom med sarong og lang jakke, den anden i normalt jakkesæt. Man kan godt forstå at hvis du er her en uge har set rigeligt med bryllupper.

Torsdag den 10. marts 2022  Negombo
Det har været dejligt at slappe helt af, så nu er vi parate til at komme ud og se Sri Lanka. Til morgenmad gør de igen klar til et bryllup. Denne gang er det så små piger, som er brudepiger, og små drenge som brudesvende. De er igen udklædt som buddhistiske prins / soldater. Så søde. Vi bliver hentet kl. 9 og det er lige før det hele går i gang. Vi ved ikke om der kommer Kandy dansere. Vi kører mod hotel Sigiriya. Vi kører i ca. 3 timer og det er interessant at se landskabet. Vi tager til rock-templerne Dambolla, som ligger på vejen. Der skal vi op ad rigtig mange trin, og selvfølgelig er afstand og materiale på trinene af forskellig art og der er utrolig mange. Der oppe skal vi tage skoene af og gå ind i de hellige templer. Vi ser 4 templer hvoraf det 1.er fra 100 B.C. Herinde ligger en 30 meter lang Buddha, der er hugget ud af en sten. Meget flot. Her er også en del andre buddhaer, bl.a. mediterende buddha – som er den vi kender bedst. Man stiller sine sko i en skoreol, og 1 mand har styr på det. Det koster 25 rp pr. par, så for os alle 3 er det lidt over 2 DKK. Vi har hver giver 60 DKK for at komme ind. Vi skal gå på stenene, som solen har bagt på hele dagen, det er bare varmt, så vi går efter skyggen. De tre andre templer har også en liggende buddha, mest i træ og meget mindre. I det første tempel bliver der opsamlet helligt vand, som bruges ved ceremonier. Vi forstod ikke helt hvordan vandet blev samlet, men det var noget med at vandet løb i en rande opad og ned i en stor krukke, som selvfølgelig var hegnet ind. På lofterne i hulerne er der malet en masse friser. De oprindelige er gået tabt, men man har rekonstrueret dem og har de ”oprindelige” på et museum, så de altid kan lave dem igen. Der var forskellige billeder / historier på de forskellige lofter. I det sidste tempel var der en lille pagode, som havde indeholdt et kostbart smykke. Det forsvandt da portugiserne, hollænderne eller englænderne okkuperede øen. Vi kører derefter til vores hotel i Sigiriya. Flot hotel med udsigt til klippen.

Fredag den 11. marts 2022  Sigiriya
Kl. 8 tager vi til Polonnaruwa. Det var hovedstaden fra 1100 – 1300 A.C. Her er vi bl.a. på et museum vedr. byen. Det meste er ruiner i dag, der ligger over et meget stort område, så vi er ind og ud af bilen mange gange. Daya fortæller om et træ, som hedder Olive. Det har nogle gule blomster og dens frugter er giftige. Før i tiden, måske stadig, bliver der lagt horoskopfor de 2 som gerne vil giftes. Hvis horoskoperne ikke passer sammen, kunne de ikke få hinanden, kedeligt. Somme tider tog pigen så disse frugter, blandet med sukker og så virker det som cyanid.  Trist historie. Vi ser en masse forskellige ting, bl.a. et kongeslot, hvor der havde været 1.000 værelser. Det var vigtigt for kongen at have over 300 ”dronninger”, men kun den ene var rigtig – resten var af en lavere status. Vi så også en stuba, men den var hellig, så vi skulle gå på de brandvarme sten uden sko. Det prøvede vi i går og det er ikke spændende. Vi sluttede af med den døde Buddha, hugget ud af en klippe, utrolig flot. Man kan se at det er den døde Buddha ved at øjnene er halvt åbne, maven er tømt og det øverste ben er bøjet let, så tæerne ikke er lige over hinanden. Vi var også forbi et sted hvor munkene badede i gamle dage. Det er et stort rundt hul med 7 lag nedad med indad vendte buer, som man kunne side i. Udenom var en høj mur så ingen kunne se munkene bade. Så specielt ud. Efter alle disse ruiner tog vi på safari i Minneriya National Park. Det er i en åben jeep og vi er rigtig heldige med at se elefanter. Vi ser 28 elefanter i en del forskellige grupper. Der er også mange aber, fugle, en enkelt kanin, 2 sjakaler, 2 varaner og en hel masse plettede hjorte. Det er en rigtig god tur. Det sidste vi så var 2 store han elefanter og de var meget tæt på. Det virkede som om den ene kunne finde på at angribe bilen. En meget fin dag. Daya fortæller at National parkerne selvfølgelig er hegnet ind, men elefanterne er ikke dumme. De lægger nogle stammer / store grene på ledningerne og så kan de bare gå ud.

Lørdag den 12/3 2022  Sigiriya
Så er det videre igen. Vi skal til Anuradhapura. Først tager vi forbi en, som skulle lave træarbejde – bare ikke lige her. Han viste os de forskellige træsorter og de fleste var hårdt træ og tungt. Andet var utroligt let og de brugte også kokospalmer. Her kunne de ikke bruge det inderste – nok fordi det er en art græs. Han viste os også hvordan man kunne lave maling af regnbuetræets stamme. Først fik han noget smulder fra stammen ved at bruge et specielt rivejern. Dette smulder kommes op i et glas vand. Så bliver det rødt. Han puttede mange forskellige ting i og farven ændrede sig hver gang. Sjovt at se. Bagefter var vi inde i butikken og se den. Der var mange flotte ting og meget jams, som de sælger ved alle turiststederne. Vi købte intet. Vi tog videre til Aukana Buddha. Vejen derud er meget dårlig og vi kommer forbi endnu en dam, som er kæmpe stor. Den blev bygget for flere hundrede år siden. Vi kørte oppe på voldene. Den Aukana Buddha er den stående Buddha. Den er hugget ud af en klippe og er 13-14 meter høj. Utrolig flot. Daya fortalte en historie om en konge, som fik sit første barn med en kvinde af lavere klasse. Efterfølgende fik han en søn med dronningen og denne skulle selvfølgelig efterfølge sin far. Den 1. søn blev selvfølgelig vred over dette – så slemt at han slog sin far Kongen ihjel. Jeg forstod ikke helt hvad denne historie havde med denne Buddha figur at gøre, men der er nok noget sigende. Hvis kongen har op til 300 koner og kun den ene er dronning, må det virkelig give problemer. Dronningen skulle være af adelig slægt og resten er bare almindelige kvinder. Buddha figuren står med højre hånd oppe med håndfladen vendt mod venstre. Det betyder råd. Så er det videre til hotellet. Det er et kæmpe område hotellet  ligger i og det er fra kolonitiden, som sluttede i 1948. Bygningerne er kæmpe store og her er ikke et øje. Vi må selv slæbe vores rygsække og det er ret langt. Værelset er også kæmpe stort, men en del nedslidt. Vi får badet i en kæmpe pool og slappet af.

Søndag den 13/3 2022  Anuradhapura
Vækkeuret ringer 4.45 på en søndag. Vi skal på safari i Wilpattu National Park. Det ligger 45 min. væk. Det er helt mørkt da vi starter, men da vi er fremme er det blevet lyst. Der holder mange jeeps, som skal ind i parken. Vi er i en jeep med Daya og så en chauffør / guide. Vi ser en del dyr: 3 slags hjorte, bøfler, vildsvin, desmerdyr, varaner og en masse fugle. Vi ser bl.a. Sri Lankas nationalfugl. Den ligner fuldstændig en lille høne og hane. Der var også en lille fugl, hvor halen var mindst dobbelt så lang som fuglen. Den fløj underligt, men desværre fik vi ikke taget nogen billeder af den. Vi har fået en morgenmadpakke med fra hotellet, og den spiser vi sammen med de andre biler og utrolig mange makakaber. De er frække og stjæler maden fra kassen eller din hånd, hvis den kan komme til det. Det er en rigtig god tur. Herefter kører vi tilbage til byen for at se den. Det er den første hovedstad på Sri Lanka fra 300 B.C. til 900 A.C. Da det er søndag og det er et meget helligt sted er der mange mennesker. De fleste er lokale. Der var et figentræ, som er kommet fra Indien, som et lille træ / gren. Buddha har plantet det oprindelige i Indien. Træet i Indien er senere død af en sygdom. Træet her er ca. 2.100 år gammelt og meget helligt. Vi kunne ikke komme helt tæt på det, for der var lukket. Vi gik rundt om den største stube på Sri Lanka. Jeg mener den er ca. 500 meter i omkreds. Jeg vil tro den er hul indeni, men der er ingen indgang til den, så det er bare en stor skal. Ved hellige steder skal man gå uden sko og hat. Det er ikke sjovt i 36 grader og solen der bager. Vi så også hvor munkene badede før i tiden. Det var anderledes end de bade vi så sidst. Disse her var meget større. Vi tager tilbage til hotellet og slapper af.

Dette indlæg blev udgivet i Sir Lanka. Bogmærk permalinket.