Letland

Mandag den 29. august 2016  Ved Cesis, Letland
Vi skal til Riga i dag. Vejret er meget fint. Vejene her er ikke særlig gode og der er vejarbejde mange steder. Det er en lang indkørsel til byen med vejarbejde, så det er lidt stressende. Vi finder campingpladsen, som ligger ca. 3-4 km fra den gamle bydel. Der holder nogle campere og pladsen ligger helt ud til havnen.

Vi skal vaske og gøre rent. Desværre er der ingen tørretumbler, så vi vasker kun vores tøj. Vi tager det beskidte sengetøj med hjem, så må vi vaske det der. Solen skinner og det blæser en del, så da vi er færdige med at gøre rent er tøjet også tørt og kan lægges på plads. Godt man selv har tørresnor og klemmer med. Ellers kan man ikke dette. Vi får bestilt en bårebuket til en af vores venner, som skal bisættes på fredag. Det er kedeligt vi ikke er hjemme, men det kan vi ikke gøre noget ved. Det skulle være sidste arbejdsdag på denne ferie. KM 86

Tirsdag den 30. august 2016  Riga, Letland
Vi skal ind og se byen i dag. Desværre regner det en del. Vi får lige bestilt vores bådbillet til Sverige. Det bliver her fra Letland vi skal sejle og det bliver om dagen. Desværre kommer vi så næsten helt Stockholm, men det er OK. Vi rejser hjem onsdag i næste uge. Vi tager en taxa ind til byen. Der er et centralt marked med køb, frugt og grønsager m.m. Det ser fint ud dette marked og vi køber lidt brød og mandler. Kødet er meget fint, men vi kan ikke rende rundt med det.

Herefter går vi rundt i byen, men da det ind i mellem regner meget kraftigt, er det ikke helt sjovt. Vi har også glemt kameraet i bilen. Ikke så smart. Vi tager til museet Letlands Okkupations museum 1940-1991. Vi er så heldige, at der netop er startet en guidet tur på engelsk, som vi kan komme med på. Det er en ung fyr som fortæller, og han gør det rigtigt godt. Hans bedstemor har været deporteret til Rusland næsten helt ovre ved Vladivostok, ind mod Kina. Det var en svigerinde, der var sur på hende og fortalte at hun havde haft hushjælp, og det må man ikke i Rusland. Vildt underligt. Derfor blev hun deporteret i 1949 til Rusland og i 1956 kunne de komme tilbage. Hun var så heldig derovre, at blive uddannet til læge, så hun havde mulighed for at tjene penge, så hun kunne komme tilbage til Letland. Under 2. verdenskrig blev mange mænd tager som soldater. Først til den russiske hær og siden til den tyske hær. Herved kom nogle til at sloges mod deres brødre, fædre eller sønner. Det har helt sikkert ikke været en spændende tid. Guiden fortalte også at i 1991, da Letland blev selvstændigt, havde man store problemer. Hans forældre, der begge er læger, havde efter betaling af fast udgifter 2 EURO tilbage til 2 voksne og 2 børn. Det har været en meget hård tid. Et meget interessant museumsbesøg og det er noget bedre, når man har guide på. Efter gik vi lidt rundt i byen, fik noget mad og tog en taxa hjem. Han kørte selvfølgelig rundt med os i byen, før han kørte os til campingpladsen. Vi kan se dansk fjernsyn og høre dansk radio. Dejligt.

Onsdag den 31. august 2016  Riga, Letland
Vi skal videre i dag. GPS’en skal have os ud af byen og hun finder en bro vi skal under, hvor der er 2,9 meter. Erik ser det heldigvis og vi må vende om. Der hvor han vender rundt er der soldater og sikkerhedsfolk, som ikke har meget forståelse for vores problem. Vi får dog vendt og kommer en anden vej.

Det er Riga Slot vi vender ved, præsidentens bolig. Vi tager ud til en mindepark ved Salaspils. Her var under krigen en koncentrationslejr Kurtenhof.  Man mener at 20.000 jøder og andre har været her, men letterne er ikke så stolte ved dette, for de har også deres andel i denne lejr. Det er nogle kæmpe skulpturer i alt 6. Der var også et sted, hvor der var bamser, legetøjsbiler m.m. Her lå børnebarakkerne. Der er også en 100 meter lang mur, hvor tekster, som står på lettisk, er ”Bag disse porte jamrer jorden”. Man mener atca.3.000 er døde her. Efter dette tager vi videre mod Litauen og Vilnius. Vi finder en OK plads i en skov ved en sø. KM 206

Tirsdag den 6. september 2016  Pape, Letland
Denne plads ligger 8 km ud af en dårlig grusvej, og alligevel er vi 3 biler, som overnatter her. Vejret er flot i dag med høj sol. Vi skal se et gammelt russisk fængsel for militærpersoner i byen Karosta.

Det er en rigtig sjov oplevelse. Guiden er meget levende og vi er i alt 5. De andre er fra Schweiz og Italien. Det er disciplinær straffe de fik her, som varede 3-5 dage, hvis de opførte sig ordentligt. Ellers fik de tillægsstraffe. Der var virkelig meget disciplin. De sov på nogle brædder, som blev lagt ind om aftenen. Der var 8 timers søvn og 16 timers arbejde / march m.m. Efter dette tog vi til Ventpils, hvorfra vi skal sejle til Sverige (Nynæshamn) i morgen. Vi har en overnatning tæt på færgen. KM 177

Onsdag den 7.september 2016  Ventpils, LetlandUret ringer kl. 7. Så er det op, truckerbad og hen og checke ind til båden. Vi har fået en kahyt også selvom det er en dagstur, men det tager 10 timer. Prisen for os, bilen og kahyt 1.336 DKK, ikke så galt. Vi gav samme pris fra Helsinki til Tallin for 3 ½ time. Det er en rigtig fragtbåd vi skal med og det er derfor vi får kahyt.

Vi tager vores egen morgenmad med og går op i kahytten for at lave kaffe. Båden skal først sejle kl. 10, så vi har spist morgenmad og fået et bad på båden før vi begynder at sejle. Det blæser en del, så i starten vipper båden meget. Vi går ned i kahytten og lægger os. Senere bliver havet mere stille og så kan vi gå rundt. Det er hovedsagelig østeuropæere, som er med skibet og nogle af dem drikker godt igennem. Håber ikke det er dem der skal kører. Vi kommer godt i land og har en plads, hvor vi kan overnatte, ikke langt fra båden.

Gallery Letland


Russisk farngsel Katosta

Udgivet i Europa | Kommentarer lukket til Letland

Helsinki

Søndag den 21. august 2016  Kokemaki, Finland
Så er det til Helsinki i dag. Vi håber det er nemmere at køre ind en søndag. Der er ikke så meget trafik på landevejene, men GPS’en kører os igennem Helsinki, umiddelbart på en bøvlet måde. Der er mange smutveje.

Vi kommer ud på en af øerne, hvor vi kan holde gratis. Da det er søndag og vejret er godt, er her biler alle vegne. Der er en der forlader sin plads og den får vi. Dejligt. Vi stiller bilen og går lidt rundt. Der er et WC ikke så langt væk, så kan vi få tømt toilettet. Der er også en del baner med forskellige aktiviteter i træerne. Der er også baner til de små 3-4 årige. Der er bare mange mennesker på disse baner, men alt foregår i ro og orden. Vi går tilbage til bilen og finder ud af at der er en parkeringsplads længere nede mod vandet. Vi går derned og her er en ledig parkeringsplads. Jeg står vagt på pladsen og Erik henter bilen. Heldigvis er der ingen der vil have pladsen, så vi får den. Her holder andre autocampere. Vi går en tur videre ind mod byen. Der er en bro over til nogle andre øer kun for cykler og gående. Vi skal herover, forbi et kæmpe kraftværk, som åbenbart kører på kul. Der er ca. 4-5 km ind til den ældre bydel. Vi går ikke helt derind. Det vil vi gøre i morgen. Til aften er alle de andre væk. Så er der kun nogle campere og her er stille. KM 206

Mandag den 22. august 2016  Helsinki, Finland
Vi skal ind og se byen, desværre er det regnvejr og ikke så spændende, men vi går derind alligevel. Det regner ikke så slemt, så det er OK.

Der er ca. 5 km derind, men det er ikke galt. På vejen derind ser vi at der i den ene del af havnen er en masse træskibe, som man åbenbart har kunnet komme op på i går. Det vidste vi ikke. Der er nogle rigtig flotte især russiske og en del gamle træskibe. Ikke alle er lige velholdte. Vi går videre ind i byen og vil gerne se en kirke, som ligger lidt højt oppe. Desværre er kirken lukket om mandagen. Vi skal sejle til Tallin, Estland i morgen, så vi vil gerne finde ud af noget med billetter. Vi går hen til den ene færgeterminal, og her får vi at vide, at man kun sejler til Sverige fra denne terminal. Skibet sejler fra en anden terminal til Tallin. Vi prøver endnu engang at købe billetter, men har desværre glemt vores telefon i bilen, så vi må vente med at købe dem. Vi ser katedralen og går lidt rundt i byen før vi får lidt at spise og så går vi hjem igen. Tilbage i bilen får vi købt færgebilletterne 1.371 DKK, men vi skal sejle kl. 8 og være der en time før, så vi vil kører ud til den anden terminal og sover der. Der er 24 timers parkering mod betaling. Vi betaler 22 EURO for 13 timer. Det går OK med at køre derud, selvom der er meget byggeri / vejarbejde på vejen derud. En OK overnatning. KM 9

Tirsdag den 23. august 2016  Helsinki, Finland
Det er op kl. 6, lave kaffe og så kører vi ned til terminalen, hvor vi skal sejle fra, tror vi. En ung fyr fanger os ved indcheckningen og får Erik manuelt hen til indcheckningen. Her finder Erik ud af, at det er den forkerte terminal vi er ved. Vi skal tilbage til byen, hvor vi var i går og her ligger færgen Europa.

Godt at vi er i god tid. Vi kører til den anden terminal, heldigvis er der ikke meget trafik, så det går rimeligt stærkt. Da vi kommer til terminalen skal vi ned under bygningen og højden er 3,50 meter. Vi er lidt bange for at køre derind, så vi går ind i terminalen og hører. Det er korrekt vi skal ind den vej. Vi kører tilbage, kommer igennem indcheckningen og kører ud på færgen. Det er et krydstogtskib i 12 etager og der er meget få biler på det. Den er 3 ½ time om turen og koster 1.333 DKK ca. 600 kr. billigere end Viking. Vi har bare en dæksplads, men da der ikke er mange med skibet finder vi en god plads, hvor vi endelig kan få vores morgenmad. Skibet sejler stille og roligt. Der er mange øer i havneindløbet. Bl.a. ser vi et gammelt fæstningsværk, rimeligt stort. Vi køber noget øl og vin + 1 fl. god cognac til Erik. Han synes han ikke har meget tilbage derhjemme. Det er et kæmpe skib og det minder noget om Oslo færgen. Det ser ud til at mange keder sig på denne tur, men det er jo også tidligt. Vi kommer godt af i Tallin og tager på en campingplads, som ligger tæt på byen. Det er en stor parkeringsplads med toilet, bad, el og vand. Meget kedelig, men vi skal jo også ind til byen. Den gamle del af byen er fra 1300-1400 tallet og blev ikke hårdt ramt under 2. verdenskrig, men det gjorde befolkningen. Stalin og Hitler delte de Baltiske lande til Rusland og Tyskland fik Polen. Det var i 1939-40. Herefter tog Tyskland landene igen og russerne tog dem igen i 1945. Det har ikke været spændende for dem. Først i 1991 bliver de selvstændige igen. Vi tager bussen ind til byen og går rundt. Finder turistinformationen og køber nogle Tallinkort, som giver ”gratis” adgang til Hop på / Hop af busserne, almindelige busser og en masse museer / kirker. Vi ser museet om belejringen under 2. verdenskrig, nogle kirker m.m. I morgen vil vi tage Hop på / Hop af busserne. Det har været fint vejr hele dagen indtil vi skal spise i byen. Så regner / tordner det kraftigt, men vi har vores regntøj med, så det går fint. KM 11

Gallery Helsinki

Udgivet i Europa | Kommentarer lukket til Helsinki

Nord Finland

Mandag den 15. august 2016  Vej 971, Finland
Det er en ren køredag i dag. Vi skal have vasket og gjort rent, så vi kører efter en campingplads. Da vi kørte ind i Finland mistede vi en time. Det vidst vi godt, men vi stillede ikke vores ure efter det. Den time mangler vi nu, så vi tager det stille og roligt. Vi finder en campingplads i morgen i steden for.

Vi går ind i et supermarked for at se prisniveauet. Det er meget ala Danmark, men vin og øl er noget dyrere. Vin og spiritus skal købes i specielle forretninger. Vi var inde i en, den lå ved siden af supermarkedet. Vi skulle have vekslet de sidste NOK til EURO, men vi kom for sent. Vekselkontoret i banken havde åben fra 10-13. De har nogle sjove affaldstønder ved parkeringspladserne. De er ca. 3 meter dybe, men under 1meter stikker over jorden. Tønden er foret med en kæmpe plasticpose og nogle kraftige stropper, så en form for kran kan løfte den op. Denne type affaldstønder kan kun bruges i kolde lande. Ellers vil det lugte meget grimt. Vi finder en fin plads ved en parkeringsplads. KM 189

Tirsdag den 16. august 2016  Kakslavttanin E75, Finland
Så skal vi finde en campingplads med vaskemaskine og tørretumbler. Den vi har fundet i Nordic Caravan har ikke tørretumbler, selvom det står i oversigten. Vi kører videre til Sodankyla. Her skulle være en. I byen finder vi lige en bank, hvor vi kan få vekslet de sidste NOK. Det koster 20 EURO at veksle.

Meget dyrt, men vi gør det. Herefter finder vi campingpladsen og de har vaskemaskine og tørretumbler. Vi får hurtigt sat maskinen i gang. Det er første gang vi får det så billigt. 1 EURO for vask og tørring er gratis. Dejligt. Vi får også gjort rent så vi kan klare os 14 dage igen. Jeg har lige hentet det sidste i tørretumbleren da nogle englændere kommer for at vaske. Mellem 18-21 kommer en del campere. KM 109

Onsdag den 17. august 2016  Sodankyla, Finland
Jeg får lige ordnet køleskabet inden vi tager videre. Vi skal forbi den finske julemand, som bor på polarcirklen, lidt udenfor byen Rovaniemi.

Det er lidt svært at komme i julestemning midt på sommeren, men vi går rundt i de forskellige forretninger og køber et par sutsko til Erik. Julemanden er der også, men vi gad ikke vente for at tale med ham. Bagefter kører vi videre. Herefter er det noget sværere at finde overnatning. Der er ikke mange rastepladser. Vi finder dog en ved et mindre skisportssted. Stedet bliver om sommeren brugt til joggeture og samle bær. En OK overnatning. KM 235

Torsdag den 18. august 2016  Lidt før Kemi, Finland
I dag vil vi ud til den Botniske bugt og køre langs den. Det er noget lettere at køre i Finland i forhold til Norge. Vejene er noget mere lige. Vejret er både sol og overskyet og sidst på dagen regner det. Vi finder en fin overnatning ved en ”badestrand” til en sø.

Vi spørger nogle ældre svømmere og de siger, at vi sagtens kan være her. Det er en offentlig plads. De har målt vandtemperaturen til 14 grader, ikke meget. Det er en dejlig plads med en kirkebåd, noget anderledes. Der kommer enkelte og bruger pladsen, men det chikanerer ikke os. Vi sidder ude lidt, men må gå ind da det regner. Her i Finland, i hvert fald oppe nordpå, er nogle specielle rollatorer. De er med 4 hjul og virker som en sparkstøtte. Ser rigtig sjovt ud når de gamle kommer rullende afsted. Det var ikke noget man kunne bruge herhjemme. Min mor ville være meget bange for det. Her er de jo vant til at bruge disse slæder. KM 329

Fredag den 19. august 2016  Bosund, Finland
Det er en ren køredag i dag, men da vi kører igennem byen Nykarleby er der en fos, som vi lige må se. Efter det kører vi lidt videre og så ser vi at der er marked eller lignende, så vi parkerer bilen (5 €) og går herhen. Det er et kæmpe loppemarked med alt muligt skrammel. Meget sjovt at se, og det er utroligt hvad folk kan sælge. Efter vi har set det meste af det går vi tilbage til bilen og kører videre mod Vasa. Her får vi handlet, diesel og vand på. Så er det videre.

Vi kører ud i et naturskønt område og her finder vi en vej ned til havet. Her står en mand og Erik spørger ham om vi kan holde her. Han fortæller, at der er en campingplads tæt på, som er gratis. Han kører foran os hertil. Det er en lille havn og badestrand. Badevandet er bare forurenet, så man kan ikke bade. Vi takker ham mange gange og vejret er OK, så vi sætter os ud under markisen. Det drypper ind imellem. I det fjerne kan vi hører at det tordner. Pludselig er det over os og det regner, lyner og tordner kraftigt. Vi går ind, men lader det hele stå ude. Da det stilner af sætter vi det hele ind. Det ser ud til at nogle af dem der sejler ud herfra, sejler ud til øer eller øde steder. De har tasker, mad og andet med. Her til morgen den 20. kommer en af dem tilbage og kører i bilen igen. En lækker overnatning. KM 161

Lørdag den 20. august 2016  Syd for Vasa, Finland
Det er flot vejr her til morgen, så vi kan sidde ude og spise morgenmad. Det er 13 grader, men fint i solen.

Vi kører videre ned ad kysten til Pori, hvorefter vi kører ind i landet. Vi vil ikke køre helt til Helsinki, men finde en overnatning noget før. Vi kører lige ind i et storcenter for at handle og finder igen en god overnatning ved en badesø. KM 227

 

 

Gallery Nord Finland

 

Udgivet i Europa | Kommentarer lukket til Nord Finland

Finland

Nord_Finland-035.jpgNord Finland
Vi kørte ned gennem det nordlige Finland til Helsinki
Helsinki-013.jpgHelsinki
Helsinki er en dejlig by med masser af miljo i havnen.
Udgivet i Europa | Kommentarer lukket til Finland

Nord Norge

Mandag den 8. august 2016  Syd for Alta E6, Norge
Vejret er dårligt her til morgen. Det blæser og regner. Lidt kedeligt for vi skulle gerne se nogle helleristninger (i Amerika kaldes de hulemalerier). De ældste skulle være over 6.000 år gamle. Det er bare ikke sjovt at gå rundt i et område hvor det regner kraftigt. Vi holder dog ind et sted i starten, hvor der er en flot udsigt samt nogle ”hytter” hvor samerne boede engang.

De bliver ikke brugt mere. Derfor bliver det bare en køredag. Vi kører en del langs havet men efter Alta kører vi ind i landet og op på et plateau, hvor vi ser nogle rener. I dag er det husdyr, som køer og får. Dog går de tit udenfor indhegninger. Her til morgen den 9. er der 2 store hanner tæt på bilen. De er ligeglade med biler, men mennesker kigger de noget mere på. I dag kørte vi igennem 4 tunneler på i alt 2,46 km. Her oppe hvor der er en del samer, står nogle af vejskiltene på 3 sprog. Samisk minder om finsk, så det er ikke til at læse. KM 226

Tirsdag den 9. august 2016  Syd for Hammerfest, Norge
Vi har rensdyr lige udenfor bilen. De er ikke ret store, men imponerende med deres store gevir. Vejret er OK og det ser ud til at vi får noget blå himmel i dag. Vi skal til Hammerfest, den nordligste by i verden iflg. Norge. Det er en meget aktiv by med masser af gas ca. 140 km ude i havet.

Det bliver i rør sendt ind til landet, hvor det bliver komprimeret og kan nu sendes med skib eller bil. På vejen derind ser vi en del rensdyr. Nogle af dem går bare på vejen. Noget anderledes. Inde i byen er der en parkeringsplads ned til havnen, men det koster penge. Vi kan bruge Easy Park. Vi går ind i turisten for at få at vide hvad vi kan se her. Erik spørger også hvor man kan holde uden at det koster. Hun fortæller at der er et udsigtspunkt over byen, hvor man kan holde. Herfra er der en zig zag sti ned til byen. Det gør vi. Heldigvis har vi brugt Easy Park, så vi stopper den bare og så kører vi derop. Her er en flot udsigt og vi er de eneste der holder her. Vi går ned i byen og ser den eneste bygning – Kapellet – som står efter 2. verdenskrig. Vi går også ind i gjenreisningsmuseet. Det koster os pensionister 60 NOK – ikke galt. Det er rimelig interessant. Norge blev besat samtidig med os, men gjorde noget mere modstand. Heroppe blev 50.000 evakueret og ca. 25.000 flyttede ind i huler og lignende. Det har helt sikkert været hårdt. Da tyskerne forlader byen bumper de den komplet. Interessant at se. Byens varetegn indeholder en isbjørn selvom der aldrig har været isbjørne her. Nogle fiskere, som fiskede oppe ved Svalbard tog 2 levende isbjørneunger med tilbage, som de solgte til en Zoo i Europa. Måske er det fra dengang at isbjørne kom ind i byen. Vi går af zig zag vejen hjem. Det er noget hårdere at gå op end ned. Vi er kørt igennem 2 tunneler på i alt 3 km. KM 78

Onsdag den 10. august 2016  Hammerfest, Norge
Vi skal bare det sidste stykke nordpå i dag. De har lovet kraftig blæst og det er ikke godt. Desværre holder vejrudsigten. Især da vi kører op mod Nordkap blæser det meget kraftigt og da vejen er meget snoet mærker vi den fra næsten alle sider.

Vi skal fra Honningsvåg op på et højere plateau og her er vinden meget kraftig. Lige da vi starter med at køre op vælter en mand på cykel foran os. Det er en bus der kører forbi ham og giver læ, indtil den er forbi ham og vindpustet blæser ham omkuld. Vi stopper og spørger om han er OK. Det er han og han får rejst cyklen igen. Den er fyldt med oppakning. Han går det sidste stykke ned. Meget fornuftigt. Vi finder en campingplads lidt i læ, med strøm. Helt fint. Vi er kørt igennem 6 tunneler på i alt 15,7 km. KM 198

Torsdag den 11. august 2016  Skarsvåg, Norge
Så skal vi endelig til Nordkap i dag. Vejret er helt perfekt. Lige før vi skal kører ser Erik at der løber vand ud af bilen. D.v.s. der er en utæt samling. Vi tager trykket af vandet og kører til Nordkap.

Man ved aldrig her om vejret holder. Ved indgangen til parkeringspladsen / området køber vi billetterne. Det er 260 NOK pr. person, bilen er gratis. Her finder vi også ud af at vi kan holde her i 24 timer for den pris vi har betalt. Det lyder godt. Så kan vi se på det problem med vandet her. Vi går rundt på området. Her er ikke så mange mennesker så vi får taget de billeder man skal tage. Der er også en stor hal ned til niveau -4. Det må vi se senere. Der er man ikke afhængig af vejret. Vi får lavet utætheden. Det er en samling vedr. det varme vand, som er knækket. Vi må prøve at få en samling i metal, i steden for i plastik. De kan ikke klare det varme vand. Vi må prøve i bådforretningerne. Efter dette går vi tilbage til butikkerne, ser en film om Nordkap og ellers ser området. Vi får en kop kaffe med kage i cafeteriet.122 NOK. Godt vi ikke gør det hver dag. Vi holder godt her på pladsen med udsigt ud over havet. Det er blevet køligere, så vi går tilbage til bilen. Vi kan se at kl. 22.10 går solen ned og det ser ud til at det kan blive flot. Kl. 21.15 går vi ud, men kommer hurtigt tilbage. Det er alt for koldt. Vi skal have mere tøj på og hue og vanter. Det er noget mere behageligt. Vi går ned til globussen, som er symbolet på Nordkap. Her er samlet en del mennesker. Bl.a. et par fra Australien. Vi kommer i snak med dem. De har været 17 måneder i Europa, ved at leje en lejlighed i Polen. Himlen bliver rigtig flot og ved 22.30 tiden går vi hjem igen til bilen. En rigtig god dag. KM 13

Fredag den 12. august 2016  Nordkap, Norge
Vejret er noget dårligere i dag. Det har regnet i løbet af natten og nu er det gråt og blæsende. Temperaturen er 6 grader her til morgen, men vi har haft varme på, så vi har ikke frosset. Generatoren driller os. Normalt starter Erik den med choker på, og så snart generatoren kører slukker han for chokeren. Det kan han ikke mere. Vi skal have choker på hele tiden.

Håber den kan klare turen hjem. Det er en ren køredag i dag. Vi kører mod Kirkenes. Det er noget mere behageligt at køre i dag, når det ikke blæser sådan. Vi ser en del rener og får, men der er ingen der går på vejen i dag. Vi finder en fin overnatning ned til en fjord. Flot udsigt. Erik prøver at kigge på generatoren, men alt ser ud til at være i orden. Vi skal bare bruge choker. Vi kører igennem 5 tunneler på i alt 14,98 km. Her oppe nordpå er der i de lange tunneler noget de kalder kuldeporte. Vi tror at disse porte er lukkede om vinteren. Når man så skal igennem kører man hen til dem og de åbner automatisk. KM 298

Lørdag den 13. august 2016  Vest for Ifjord, Norge
Vejret er dejligt, lidt lunt med stadig mange skyer. Vi skal til Kirkenes i dag, som er indgangen til Rusland. Det er en flot tur. Det ser ud til at man er begyndt at ”indsamle” renerne.

Et sted så vi mindst 15 biler med trailer. Vi tror at der har stået ATV-er på trailerne. Vi kan bo gratis nede på havnen ved hurtigruten. En fin plads. I morgen går vi ind og ser byen, før det går mod Finland. Der har ikke været nogle tunneler i dag, men nogle af vejene har været meget bulet. KM 245

Søndag den 14. august 2016  Kirkenes, Norge
Vejret er det samme. Overskyet men OK. Alle de andre campere er kørt. Der sker ikke meget i byen og da det er søndag er alt lukket. Efter denne tur i byen beslutter vi at køre videre. Vi får lige diesel på og bruger vores norske mønter før vi kører mod Finland. Der er et fos, som vi ikke tog billede af i går.

Derefter er det til grænsen. De ligger noget fra hinanden, men der er ingen mennesker så vi kører bare over. Skovene er ved at tage efterårs farverne på sig. Det er lidt tideligt. Her er noget anderledes. Det er rimeligt fladt med masser af træer og søer. Ved søerne er der masser af store sten i steden for jord. Vi kører lidt derned af og finder en fin fricamping. For første gang i lang tid kan vi endelig sidde lidt ude. Her er nogle flotte svampe, især rød fluesvamp. Meget flotte. KM 97

Gallery Nord Cap / Nord Norge

Udgivet i Europa | Kommentarer lukket til Nord Norge

Lofoten

Tirsdag den 2. august 2016  Moskenes, Norge
Det er videre i dag. Vi skal ud og se Lofoten, som er en masse øer forbundet med broer. Vi kører ned til den sydligste spids, som hedder Å. Det var før et lille fiskersamfund, som levede af at fange og tørre torsk for salg.

Det er der stort salg i til Frankrig, Spanien og Italien. Vi tager ind på tørfiskemuseet, hvor ham der har det er meget vidende om dette, samt at han kan en del sprog. Vi starter med at se en film om torskefiskeri med engelske undertekster og fransk tale. Bagved taler de norsk og engelsk, men det er svært at høre fordi man har lagt den franske tale på. Filmen viste også hvordan de tørrede fisk, lavede levertran og skar tunge / det nederste af kæben af på torsk. Dette skulle være en speciel delikatesse. Hovederne blev også tørret og sendt til Nigeria, Afrika. Det var meget interessant at se og høre. Museumsmanden fortalte at det at tørre fisk, bare er én måde at konservere på. I Norge spiser de det til jul, for det er en tung spise. Fra en tørret fisk til en spiselig fisk går næsten 14 dage. Først skal fisken vandes ud i 7-9 dage. Herefter tilsætter man et kemikalie, som gør at torsken kan optage mere vand. Her skal det ligge i 2 dage. Derefter skal kemikaliet vandes ud i 2 dage og så kan man begynde at tilberede fisken. Det skulle være meget lækkert og mørt. Det ville være sjovt at prøve det en gang. Ved parkeringspladsen er der en masse torskehoveder til tørre. De ser ud til at have hængt der rigtig længe. Vi var også inde i et gammelt bageri, hvor det var den oprindelige ovn der blev brugt. De lavede bl.a. nogle gode kanelboller, som smagte rigtig godt. For at holde dørene lukket var der sat en tung sten i et tov. Sjovt at se. Herefter tager vi videre til Reine, som også er en fiskerby, men som stadig er normalt befolket. Dog er her mange turister. Her får vi lige handlet lidt og kører derefter videre. Nogle af broerne mellem øerne er så smalle, så der er bliklys til at regulere trafikken. På en af disse øer ligger der en fiskeforretning / restaurant. Her går vi ind og kigger. De har mange specielle ting især klipfisk. Det er vi ikke vildt interesseret i at lave. Dog har de også friske hvalbøffer, så vi køber 2 stk. til i morgen. Det bliver spændende at prøve. Vi kører videre og finder hurtigt en overnatning. Dog blæser det en del. Vi går en tur i området og her kommer vi forbi et flot sted med læ. Her er meget bedre, så Erik henter bilen. Vejen er lidt dum for der er mange huller, den er meget smal og samtidig drejer den. Erik kommer helt ned. Det er en dejlig overnatning. I løbet af aftenen kommer en sejlbåd ind i bugten. Det ligner den båd fra Australien / New Zealand, som vi så i havnen i Bodø. Vi er kørt igennem 4 tunneler på i alt 5,27 km. KM 31

Onsdag den 3. august 2016  3 km fra Lund, Norge
Det er overskyet i dag og lidt koldt. Vi skal til vikingefestival i dag. Der er åbning kl. 12 og vi er der lidt over 12. Det er svært på nuværende tidspunkt at finde parkeringsplads, men vi finder en på en mark. For pensionister / studerende koster det 140 NOK pr. person. Der er et meget stort langhus, hvor man kan spise.

Vi finder ikke helt ud af hvad der er der bliver serveret, men det er bl.a. noget suppe af en art. Deres glas er lidt specielle. Det er som et almindeligt vinglas, men uden fod. Der er så en fod, som er lavet af ”jern” tråd, som glasset kan sættes ned i, så det ikke vælter. Der er også et sted hvor de laver sko, væver og træskærer arbejde. Der er ingen der arbejder i dag. Jeg tror det er flyttet ned til markedspladsen, som ligger nede ved vandet. Hernede er der masser af boder, og man kan også prøve at sejle i vikingeskibe. Vi ser ”et skuespil” hvor de slås og det er meget sjovt. På et tidspunkt begynder det at regne og vi går ind i et bådhus, hvor der skulle komme noget musik / teater. Her er dog problemer med scenen, så det skal lige laves inden de kan spille. Her er mange der har søgt ly for regnen. Efter ca. ½ time er de færdige og de opfører et lille spil om en vikingekvinde. Det var ret godt. Sangene var på norsk, men talen var på engelsk. Efter dette regner det ikke så meget, så vi går ud igen. Vi taler med en der laver noget fladbrød. Her bliver også talt engelsk. Gad vide hvor mange af dem med boderne, som er norske. Det ser ud til at mange af de unge er udlændinge. Vi ser også en mor og datter, som vi også så på rute 17. De har en stor trækasse bag på camperen. De har nu en af boderne her, hvor de sælger bl.a. honning og nogle keramik krus. Efter endnu en rundtur på markedspladsen går vi ud mod udgangen. Vi går dog lige forbi udstillingen. Der er bare mange mennesker der er på vej ind, og man får intet ud af udstillingen hvis man ikke har audioudstyr. Vi gider ikke at gå op i den lange kø, så vi dropper det. Klokken er over 3 så vi finder en fin overnatning ved en lille sø. Vi er kørt igennem 1 tunnel på 1,78 km i dag. Hvalbøfferne var ikke det store, men nu har vi prøvet det. KM 63

Torsdag den 4. august 2016  Efter vikingemuseet, Norge
Vejret er meget flot men stadig lidt koldt. Det er ca. 12 grader, men føles varmere. Vi tager til Henningsvær, en tidligere fiskerby, hvor man i gamle dage fangede lige så mange torsk her, som man i dag gør på hele Lofoten.

Det er en meget flot tur derud. Der holder biler / autocampere alle vegne. Nogle bader, nogle klatrer på fjeldene og andre nyder bare solen. Det er man god til i Norge. Når solen skinner er det på med bikini / mænd bar mave og så rigtig nyde solen. Vi kører helt ind i byen og parkerer på en stor P-plads, men der er ikke mange frie pladser. Så går vi en tur rundt i byen. Den lever nu af turister, men stadig sjovt at se. Mange af husene trænger til renovering, men husene er så fredet, at de ikke engang må ændre de indvendige indretninger. Større værelser / stuer, toilet, bad m.m. Det gør at nogle af husene bare forfalder. Synd. Vi ser ikke en eneste fisker, men da vi kører ud af byen igen, ser vi at der er et andet sted, hvor de lander fiskene i dag. Efter dette kører vi til Svolvær, den største by på Lofoten, ca. 4.200 mennesker. Da vi nærmer os byen ser vi et stort banner hen over vejen. Velkommen Harley Davidson. Der er træf i byen af motorcykler, så cyklerne står alle vegne og der er rigtig mange flotte. Her i byen skal vi lige på ”bar”. Magic Ice. Det er en bar lavet i is/sne. Her er -5 grader året rundt. Det koster 165 NOK pr. person at komme ind. Heri er der en drik serveret i is glas. Erik siger at da vi kører skal vi ikke have nogen drink, så vi kan nøjes med 110 NOK pr. person. Det gør vi. Vi får en Thermo poncho på og så går vi ind. Det er sjovt at se. Der er ikke meget lys for det varmer for meget. Efter dette går vi hen på torvet, hvor det inderste af torvet er skærmet af for Harley Davidson træffet. Vi får lige handlet, da vi skal kører længere nordpå, stadig på nogle øer, som måske hører med til Lofoten. Da vi kører ud af byen og videre ser vi at motorcykler stadig kører til byen. Den må virkelig blive fyldt med motorcykler. Vi kører bare derudaf mod Sortland. Det er lidt svært at finde overnatning, men til sidst finder vi en rasteplads, som er rimelig stor. Her bliver vi. Vi har i dagens løb kørt igennem 10 tunneler på i alt 20,33 km. KM 174

Fredag den 5. august 2016  Før Sortland, Norge
Det er noget diset i dag, især op mod fjeldene. Vi skal ud og se fugle i dag. Iflg. bogen ”Turen går til Norge” er der et fuglefjeld inde i byen Nykvåg. Vi kører dertil. Det er ud over nogle forskellige øer. Her er noget landbrug, men vi ser ingen dyr, kun at de ”høster” hø.  Det er en flot tur og vejene er skæve på alle leder og meget smalle nogle steder. Godt derude finder vi fjeldet og der er god aktivitet.

Dog er det koldt i vejret så vi kører tilbage igen og ud mod Andøya. Det er også igennem landbrug, men vi kører også nogle steder lands vandet med masser af små øer ude og noget der ligner mose lige foran. Vi finder en fin overnatning, dog ikke med havudsigt, men OK. Vi kører igennem den samme tunnel 2 gange, så vi kører i alt 3,6 km. KM 205

Lørdag den 6. august 2016  Syd for Bleik, Norge
Vejret er overskyet, men OK. Omkring 12 grader. Erik har læst at multebær er rigtigt godt med mange vitaminer m.m. Erik slår op på google hvordan de ser ud, og vi så da nogle i går. Vi går hen for at plukke dem inden vi tager videre. Smagen er ikke noget særligt. Vi kører videre til Andenes, hvor der er et hvalmuseum. Det er også herfra man tager ud og ser kaskelothvaler. Dem så vi i New Zealand og her koster det ca. 2.000 NOK for os to, så de penge vil vi ikke bruge.

Det tager ca. 1 time at sejle derud og vandet ser godt nok stille ud, men når man kommer helt derud kan der sagtens være bølger og ingen af os er søstærke. Museet koster 110 NOK pr. person og da det er noget alle går igennem inden de tager turen, tror vi ikke det er særligt spændende. Det er nok for at folk kan sætte sig ind i hvad en kaskelothval er. Vi vil ikke give de penge. Vi får lige handlet og så kører vi sydpå igen. Meget af turen har vi kørt før, men vi kommer ud på E6 hvor vi finder en OK overnatning. Vi er kørt igennem 3 tunneler på i alt 2,4 km. KM 295

Søndag den 7. august 2016  Nord for Narvik, Norge
Det er diset i dag og det regner. Godt det er en ren køredag. Der er ikke så meget trafik så det går OK. På et tidspunkt ser vi gletsjere på den ene side af fjorden. Desværre var det ikke muligt at tage billeder. Vi finder en fin overnatning lidt væk fra vejen. Vi kører igennem 3 tunneler på i alt 6,0 km. KM 303

Gallery Lofoten

Udgivet i Europa | Kommentarer lukket til Lofoten

Europa

Hammerfest-008.jpg Norge 2016
En fantastisk natur og dejlige mennesker.
Nord Finland-034.jpgFinland
Vi kørte ind i Finland fra Kirkenes.
15-8-2016 - 23-08-2016
Tallin-026.jpgEstland 2016
Estland er helt klart værd at besøge - Tallin er byen hvor det Danske flag fladt ned i 1265
Mindesmaerke_ww2-008.jpgLetland 2016
Riga er en flot by
Korshoejen-010.jpgLitauen 2016
Vilnius er helt klart et besøg vær.
Udgivet i Europa | Kommentarer lukket til Europa

Norge

Syd_vest_Norge-272.jpgSyd Norge
22-07-2016 - 02-08-2016
Den sydvestlige del af Norge er helt fantastisk flot, men en dyr tur med mange tunneler og færger.
Lofoten_Henningsvar-003.jpgLofoten
Det er et must hvis man kommer på disse kanter.
Midnat_Nordcap-010.jpgNord Norge
Nord Norge med en midnats solen, billederne er taget kl 24:00
Udgivet i Europa | Kommentarer lukket til Norge

Syd Norge

Onsdag den 20. juli 2016  Hirtshals, Danmark
Vi fik købt billetter til færgen til Kristiansand i går. Ret dyrt 2.404 DKK for en enkelt vej. Vi bor på en stor græsplæne sammen med en masse andre autocampere. Det koster 75 DKK for at holde her og vi kan kun komme af med vores affald. Her til formiddag kører vi til havnen Color Line. Vi skal være der en time før. Her er utrolig mange biler, men indcheckningen går meget let.

Vi har oplyst vores nummerplade da vi købte billetterne og det eneste hun spørger om er, om vi er Erik og Marianne, og så er vi igennem. Det er en meget stor færge Superspeed 1. Vi kommer til at holde på dæk 3, det nederste. Så er der almindelige biler på dæk 5 og 6. Dæk 7 og 8 er kahytter, restauranter, forretninger m.m. Vi finder en plads udenfor på dæk 8. Her er dejlig læ og vejret er meget fint. Havet er helt stille og nogle gange sejler vi ind i kraftige tågebanker, så skibet bruger hornet. Det er en dejlig tur over, som tager 3 timer og 15 minutter. Vi kører alle mod tolden i 2 rækker. Den 3. række er for dem der har noget, som skal deklareres. Lige før os bliver en dansk bil trukket ind til siden. Det er en varevogn. Vi ved ikke hvorfor. Vi kører glat igennem. Vi har lidt for meget med. Vi finder en gratis plads ved en fjord. Vejret er bare så flot, så der er en del ude og soppe. Det er vand for små børn / børn, da det er meget lavt. Efter 7-8 tiden kommer en del campere, så vi i alt er 5. En rigtig god overnatning. KM 60

Torsdag den 21. juli 2016  Vest for Mandal, Norge
Vejret er ikke helt så godt som i går, men det regner ikke. Vi kører videre mod Preikestolen, som er et kæmpe plateau med en flot udsigt. Det er en flot vej vi kører, men meget snoet. Da vi kommer ud på hovedvej E39 kører vi igennem nogle lange tunneler. Den ene er 3,2 km lang. Så vidt vi kunne se skulle man betale elektronisk for denne vej, men vores Brobizz bippede ikke, så vi ved ikke om vi har betalt. Vi kører videre til et færgeleje, hvor vi skal over.

Det koster 88 NOK for os og bilen. Vi kører til Preikestolen camping for klokken er over 3, så vi vil vente med at gå turen til i morgen. Det er en kæmpe campingplads uden faste pladser, så sidst på dagen er der kamp om pladserne. Vi finder en god plads med strøm og får afprøvet vores nye markise, som vi har hentet i Sønderjylland. Den er flot og noget anderledes. Det knager og brager ikke mere, som den gamle gjorde, og dugen er flot. Det er en nyere model, som er forbedret på flere punkter. I løbet af aftenen kommer der en gammel folkevogn og holder lige foran os. Det er helt i orden. Vi taler med en schweizer, som kører i en Dodge 4×4 truck med kasse på. Den er virkelig overkill til landet her. Ham og hans kone vil gerne rejse noget mere, men er nød til at arbejde. KM 199

Fredag den 22. juli 2016  Preikestolen, Norge
Det småregner her til morgen og er meget tåget, så vi dropper at gå turen. Der er mange sten og selve plateauet er en kæmpe sten, som kan blive utrolig glat. Vi kører mod gletsjerne – de største i Europa.

Det er flotte områder vi kører igennem med masser af tunneler og veje, der er klistret udenpå klipperne.  En del steder kan der ikke passere 2 biler. Kun en gang var vi en del biler, der måtte bakke, fordi en stor lastbil skulle forbi, og den havde en kæmpe hale af biler efter sig, så hun kunne ikke bakke. Vi er også på en enkelt færgetur. Vi får handlet lidt og nogle varer er lidt dyrere, især oksekøb. Fisk er ikke så dyrt, så vi køber torsk. Dejligt. Vi finder en fin overnatning på en rasteplads ved Hardangerbroen. KM 261

Lørdag den 23. juli 2016  Ved Hardangerbroen, Norge
Vejret er flot, så det er bare derud af. Vi kører først over en helt ny Hardangerbro, som er en hængebro og derefter ind i en tunnel på 7,7 km. Turen i dag bliver en tunnel tur. Af de 236 km vi kører i dag er et sted mellem 75 til 100 km kørt i tunneler. Den længste tunnel vi kører i er 24,5 km lang. Der er nogle flotte rastepladser inde i tunnelerne med blåt lys. I nogle tunneler er der også afkørsler. Især i de lange tunneler er der hastighedskontroller. Der er kamera flere steder, som registrerer din hastighed og længere inde i tunnelen igen. Hermed kan de se om man har kørt for hurtigt igennem.

Det er ret kedeligt at køre i tunnelerne. Ellers er det et flot landskab og vi sejler en enkelt gang i dag. Vi ser også Josteddalsbreen, som er den største gletsjer på det europæiske fastland (- Grønland). Man kan godt se at det tør meget stærkt her. Der er mange vandfald fra de tunger til bræen, som vi går ind til. Her er det ikke muligt at komme helt hen til gletsjeren. Vi finder en dejlig overnatning ned til en flod. KM 236

Søndag den 24. juli 2016  Byrkjelo, Norge
Vejret er lidt koldt for solen er ikke kommet ned til os. Vi kører stadig derud af. Det er en meget flot tur langs fjorde, floder og søer. Vi kører stadig rundt om Josteddalsbreen. Vi kører igennem byerne Olden, Loen og Stryn. I Lodalen har der været store naturkatastrofer. Den sidste skete i 1936, hvor en kæmpe flodbølge, der var over 70 meter høj, skyllede alle huse i Bødne væk. 74 mennesker omkom hvoraf over 30 var børn. Det er sne- og stenskred, der er skyld i dette. Der forekommer stadig en del sne- og stenskred, men det har ikke kostet menneskeliv.

Vi kører også på den gamle landevej Strynvej. Den er utrolig flot, men der er kun 1 spor mange steder, men vi kommer godt igennem. Der er mange der kører denne vej i begge retninger. Vi ser bl.a. 2 busser. De kører heldigvis samme vej som os. Efter dette tager vi ned til Geiranger. En meget flot tur med masser af hårnålesving. Vi tager ikke til Dalnibba, et udsigtspunkt, men det koster ca. 100 NOK at køre denne strækning på i alt 10 km. Alt for dyrt. Byen Geiranger ligger ud til fjorden af samme navn. Hurtigruten sejler hertil hver dag. Byen er fuldstændig proppet med mennesker. Vi overvejer at tage på campingplads, men folk holder her i kø, så vi kører bare videre. Vi kører op igen af Ørnevejen, en vej med mange hårnålesving. Der er et udsigtspunkt næsten helt oppe, hvor man kan se fjorden med stejle fjelde og en del vandfald. Meget flot. Kort tid efter finder vi en rigtig god overnatning ned til en sø. I går kørte vi i mange, lange tunneler. I dag har vi kørt igennem 6 tunneler på under 5 km totalt. Meget forskelligt. En rigtig god dag med masser af sol og stille vejr. KM 184

Mandag den 25.juli 2016  Eidsdal, Norge
Det er noget skyet i dag, men tørvejr. Vi skal til Trollestigen, en køretur oppe i fjeldet og så ned igen. Først skal vi lige med en færge. Vi ser også en fos på vejen. Et meget snævert et, men flot. Det var næsten ikke til at få en parkeringsplads, men vi fik en udenfor det normale område. Så er det videre mod Trollestigen. Det er selve nedturen på 6 km de kalder trollestigen. Der er et visitorcenter allerøverst, men det var helt umuligt at få en parkeringsplads. Kørte der 1 bil ud kommer der 4 nye biler ind. Det er kedeligt at der ikke er flere parkeringspladser. Her kunne man sagtens lave flere. Vi kører ned af stigen uden at have set det oppefra, desværre.

Det er nogle skarpe hårnålesving, hvor der mange steder kun er plads til 1 bil. Der er også et kæmpe vandfald, som løber helt ned i dalen. En flot nedtur og vi havde ingen problemer med manglende plads. Her kører turistbusser. Utroligt at de kan. Efter dette kører vi ud på E6, som bare er en landevej og kører mod Trondheim. I byen Dombås får vi lige handlet, før vi kører længere nordpå. Kød er rimeligt dyrt, men fisk er OK, så vi kommer nok til at leve meget af fisk. Gør ikke noget, for det er dejligt. Dagens tunnel på 140 meter. Den mindste indtil nu. KM 204

Tirsdag den 26. juli 2016  Nord for Dombås, Norge
Det er en ren køredag i dag. Vejret er noget skyet og det drypper ind i mellem, men ikke meget. Stadig en flot tur.

Her er en del landbrug. Vi kører af hovedvejen forbi Trondheim og her bliver vi via Brobizz noteret 4 gange til i alt 75 NOK. Måske har vi misset en. Vi kører igennem 12 tunneler på i alt 9,8 km. Vi vil i de næste dage kører på rute 17, et most due, på i alt 664 km og 6 færger. Nu må vi se hvor lang tid det tager. Vi kører lidt ind på den og finder en overnatning ned til havet, godt nok bag en del øer. KM 319

Onsdag den 27. juli 2016  Sjøåsen rute 17, Norge
Vejret er noget overskyet men OK. Vi kan dog sidde ude og spise morgenmad. Det er en flot tur vi kører og vi kører lige ind i byen og får vand på. Det har man på nogle af tømmestationerne. Vi kommer med 2 færger i dag. Den ene fra Holm til Vennesund, og den anden Horn til Anddalsvågen. I Horn så vi lige færgen sejle og vi må vente1 time. Vi kommer ind med færgen ved 4-tiden, og skal på kun 17 km finde en overnatning. Det er ikke nemt, så vi tager en Stellplatz til 100 NOK. Den ligger flot ned til havet og her er vand og tømning.

Vi er de eneste i starten, men ved 10-tiden er der 10 biler.  De 3 af dem er russere i personbiler / varebiler og de slår 1 telt op. Erik snakker med hende der indsamler penge m.m. Hun er en ældre dame og kan ikke gøre noget ved russerne. Russerne betaler først da hun kommer. De havde ikke betalt hvis de kunne undgå det. Systemet er ligesom i USA. Man tager en kuvert. Skriver navn, adresse og bilnr. på. De100 NOK kommes i kuverten og den lægges i en postkasse. Et OK system hvis folk er ærlige. Vi har kørt igennem 6 tunneler på i alt 1,5 km. KM 236

Torsdag den 28. juli 2016  Anddalsvågen rute 17, Norge
Det er overskyet, men vi spiser morgenmad ude. Vi skal med 2 færger igen i dag. Den første tager 1 time og den anden 20 minutter. For de 2 færger betaler vi 316 NOK. Det er godt vi er under 6 meter og pensionister. Ellers ville det blive noget dyrere. Det er flot landskab vi kører / sejler i.

Vi ser igen en dansk mand med campingvogn. Han var også med den allerførste færge ved rute 17. Ellers er der kun 2 tunneler på i alt 3,1 km. Vi finder et OK supermarked og får handlet lidt. Der er 2 overnatninger på ”øen” og vi tager den bedste. Der holder kun en på pladsen. Det har regnet noget her på det sidste og det gør det også da vi stiller bilen. På vejene går der løse får rundt, så man skal passe lidt på. Det er en fin overnatning med græs og asfalt. Vi får bestilt færgebillet til Lofoten fra Bodø. 903 NOK. Den tager vi mandag. KM 134

Fredag den 28. juli 2016  Syd for Kilboghamn, Norge
Det er fint vejr her til morgen. Ikke mange skyer. Vi tager til Kilboghamn, hvorfra vi skal sejle 1 time. Vi er der i god tid og da vi kommer til færgelejet holder nogle italienere foran os. Vi har boet de samme steder nogle gange og også været med den samme færge. Nu begynder vi at snakke.

De har lejet en autocamper i Italien og vil kører helt til Nordkap og retur. De arbejder stadig, men har dog 2 måneders ferie. Han er lærer måske på et universitet og hun er psykolog for skolebørn med problemer. Derfor har de 2 måneder. Vi får rigtigt snakket og de fortæller at grunden til at de har lejet camperen i Italien er, at de så kunne have en masse madvarer med. Færgen er forsinket næsten 40 minutter. Efter færgeturen er der en kort køretur til den sidste færgetur, som kun tager 10 minutter. Efter den er vejret blevet meget flot og klart. Der er kun enkelte skyer. Vi kører forbi gletsjeren Svartisen. Den er meget flot og især da vejret er så fint får vi taget en del billeder af den. Det er kun en lille del af den vi kan se. Det meste ligger inde imellem bjergene. Vi kører i flere tunneler under den for at komme forbi gletsjeren og ud på den anden side. Vi kører hele dagen igennem i alt 6 tunneler på i alt 18,57 km. Vi finder en parkeringsplads ud til havet. En meget flot dag. KM 127

Lørdag den 30. juli 2016  Moa rute 17, Norge
Vejret er ikke så flot som i går, men OK. Det er noget skyet og midt på dagen får vi torden og regn, men ikke længe. Det er OK. Ellers skal vi i dag se Saltstraumen, som er en smal passage i en fjord. Når tidevandet presses igennem denne 150 meter bredde passage, sker det med en voldsom kraft så der dannes en hurtig passage på optil 20 knob midt i det hele. Det skulle være den stærkeste strøm i Europa. Det er voldsomt at se og der skabes nogle store ”bobler” og nogle runde nedsugninger.

Meget fantastisk at se. Vi ser også nogle store gummibåde sejle mod strømmen. Bådene knokler for at bare holde stille. Efter dette tager vi imod Bodø. Her er igen en del Autopass, så det koster os 73 NOK at komme ned til havnen. Herfra skal vi mandag kl. 6 sejle til Lofoten. Vi vil se byen i morgen. Der er en Stellplatz til 100 NOK + 50 NOK i strøm. Strømmen er dyr ellers OK. Vi kører igennem 8 tunneler i dag og længden totalt er 9,78 km. KM 116

Søndag den 31. juli 2016  Bodø, Norge
Vi går en tur ind til byen i dag. Vejret er lidt overskyet, men tørt. Dog regner det sidst på eftermiddagen, men vi kan sidde ude under vores nye markise. På vej ind til byen går vi forbi færgelejet, for at se hvor vi skal holde i morgen.

Der er ingen på færgekontoret, men der står at hvis man har billet / reserveret, skal man kører ind i reservationslinjen. Nemt. Hurtigruten er der, det er et kæmpe skib. Vi går sammen med en stor flok derfra, som også skal ind til byen. Da det er søndag er næsten alt lukket, kun enkelte is butikker og cafeer. Der er en overdækket gade, som vi går ind i. Minder lidt om centre der hjemme, men alt er lukket. Vi går videre ned til havnen, hvor der ligger mange sejlbåde / motorbåde og fiskerbåde. Der er også helt ude på molen nogle både, som ligner gamle vikingebåde. Erik tog nogle billeder af dem. Erik har læst i guiden, at en cafe på torvet har byens bedste fiskesuppe, så den må vi smage. Det er en flot cremet fiskesuppe, som er rigtig god. Dertil en øl fra Tromsø, det nordligste bryggeri i verden. Skriver de. Det var alt sammen godt, pris i alt 548 NOK.

Mandag den 1. august 2016  Bodø, Norge
Vækkeuret ringer kl. 4.30 – meget tidligt. Vi får lige lavet kaffe og så kører vi ned til færgehavnen. Her kan vi lige så godt spise vores morgenmad. Vi kører direkte ind på færgen, som de allerførste. Vi smører nogle madder, som vi kan spise oppe på færgen. Lige efter os kommer en bus med en del turister. Vejret i dag er noget uroligt og det regner en del. Det bliver en OK overfart, der er ikke mange med. Båden vipper en del. Turen over til Lofoten / Moskenes tager 3 ½ time.

På nettet stod der 4 timer. Vi skal til campingpladsen i Moskenes så det kan ikke være nemmere. Vi skal vaske og gøre rent i dag. Vejret er til det. Vi får poletter til maskinerne og går straks i gang. Der er 1 maskine af hver – ikke meget. Tørretumbleren står, at det tager 2 timer og vaskemaskinen knap 1 time. Ikke optimalt. Desuden er rummet lukket for rengøring fra 12-14. Der er rift om maskinerne og kl. 15 er vi færdige, så kan de andre sloges om det. Ellers regner det hele dagen og en stor del af aftenen. Ikke så spændende. KM 2

Udgivet i Europa | Kommentarer lukket til Syd Norge

Mystic Seaport

Lørdag den 24. september 2011 Horseheads, New York
Det regner lidt stadigvæk, men det bliver bedre i løbet af dagen. Der har været en del oversvømmelse i området. Vi kører ind i Vermont, som bl.a. er et skisportssted. Vi kører ind på en Scenic drive. Det er nogle flotte huse og mange af dem er store. Kirkerne minder meget om England. Her er rimelig tæt befolket og selvom vi kører i National Forest er der intet at finde. Alle veje/stier fører til huse. Vi kører igennem Manchester, en hyggelig by og Statton et skisportssted, som er næsten øde på dette tidspunkt.

I Jamaica er der omkørsel, fordi broen og nogle huse er skyllet væk. Vi booker ind på Jamaica State Park og spørger hvad der er sket med broen. Det er orkanen Irene, som har revet broen ned og taget nogle af de huse som ligger tæt på floden. Det er sket for ca. 5 uger siden og der er ikke sket meget i mellemtiden. Man kører midlertidigt over en gl. bro. Lone havde også besøg af orkanen Irene. De var uden strøm i næsten en uge, men de har en generator, som laver strøm til køkkenet m.m. så de klarede sig. De flyttede ned i kælderen da det var værst. Det er voldsomme kræfter naturen har. KM 483

Søndag den 25. september 2011 Jamaica, Vermont
I dag tager vi forbi for at se hvilke ødelæggelser Irene har lavet. Det er et rimeligt fattigt område vi er i, med huse som er dårligt vedligeholdt. Vi ser hvad der er sket. Floden har revet nogle huse væk, vi ser fundamenter nogle steder, men floden er nu meget bred på et stykke, så det er svært at se, om der har ligget huse der.

Det er nogle store skader der er sket og det ser ud til at der er lange udsigter med udskiftningen af broen. Der er blinklys i hver ende og det skifter ca. hver 10. min. Vi kører igennem Vermont og lige en tur ind i New Hampshire og videre ind i Massachusetts. Her er nogle flere biler. Vi kører ind i Rhode Island, hvor vi har udset en State Park, Fisherman Memorial State Park ved Narragansett, tæt på vandet mod Long Island. Det er en fugtig varme der er her. KM 288

Mandag den 26. september 2011 Narragansett, Rhode Island
I dag skal vi på søfartsmuseum i Mystic, Connecticut. Seaport museet ligger meget flot ud til Mystic River. Det er et noget anderledes museum, for det hele er udenfor. Der er også diverse huse og kirker.

Det første vi er på er et gammelt hvalskib i træ, som de er ved at restaurere. Der er en guide, som fortæller om hvordan de fangede hvalerne med små både og fik dem transporteret hen til den store båd, hvor de begyndte at skære hvalen i store stykker. Disse stykker kom på skibet, ved at man brugte nogle store taljer. Her blev det skåret i mindre stykker og smidt ned i nogle store gryder, hvor de smeltede det til olie. De brugte også benene til alt muligt bl.a. knapper. I 1840-50’erne var det en god forretning, men så fandt man petroleum og så var der ikke brug for hvalolie og fiskeriet ophørte næsten. Skibet er det største træskib der er tilbage i verden. De er ved at udskifte næsten alt på skibet. De saver selv plankerne m.m. af bl.a. egetræ. Det bliver ikke gjort i hånden, som i gamle dage, men med en motorsav der kører i nogle skinner. Meget interessant at se. Vi så også en dansk fiskekutter Gerda, som under 2. verdenskrig sejlede jøder fra Danmark til Sverige. Der var en guide der fortalte om det, og vi var de eneste der var mødt frem, men det var dejligt at høre om Danmark i så venlige toner. Guiden mente og fortalte at det var en meget flot indsats danskerne havde gjort for jøderne. Der var også det gamle skoleskib, Georg Stage her. Det var en ældre udgave af den Georg Stage, som vi har i Danmark idag. Det blev i 1934 købt af en australier, som sejlede jorden rundt i det. Han solgte det til en amerikaner, som havde det som lystbåd. I 1940’erne afleverede han skibet til staten, som betaling for en skattegæld. Skibet blev så brugt som undervisningsskib i mange år. I dag bliver det fyldt med unge mennesker om sommeren. De sejler optimistjoller eller lignende på floden og sover nede i skibet om natten + spiser m.m. der. Det var et meget interessant besøg og vi brugte hele dagen her. Man kunne godt få forlænget billetterne, men det gjorde vi ikke. Vi finder en Walmart i Groton. Det er varmt og meget fugtigt, men vi sover OK. KM 79

 

 

Tirsdag den 27. september 2011 Groton, Connecticut
Så er det over til Lone i dag. Vi kommer i løbet af eftermiddagen.

Gallery Staten New York og Mystic Seaport

 

Udgivet i USA 2011 | Kommentarer lukket til Mystic Seaport