Washington DC 2010

Lørdag den 13. november 2010 North Port, New York

Så går det nedad i dag. Vi kører godt gennem New York City, ingen problemer. Videre gennem new Jersey og til Delaware. Den første stat i USA. Vi finder en Walmart i New Castle. Vejet er meget fint. KM 304

Søndag den 14. november 2010 New Castle, Delaware
Så er det til Washington DC i dag. Vi skal først gennem Maryland og Virginia. Vi har set en campingplads ved Fairfax VI,

men da vi kommer er der lukket, det var ellers et lækkert område. Vi tager så til Centreville, Bulkl run regional Park campground. I bogen står mellem 13-16$ og vi skal give 30$ med strøm. Lidt svært at forstå. OK plads, men det er mørkt kl. 5 om eftermiddagen, så vi får ikke meget glæde af det. KM 244

Mandag den 15. november 2010 Fairfax, Virginia
Vi kører lige forbi Walmart for at se om vi kan bo der. Det kan vi ikke så der er ingen grund til at tage toget ind vi tager bilen. Det er lidt svært at køre her i USA, bl.a. i New York er der parkway hvor lastbiler ikke må køre bl.a. på grund af højden. Vi prøvede det en enkelt gang og det er først lige før broen der står hvor høj broen er. Der er broer helt ned til 7 fod ca. 2,10 m, og vi er 3,36 m. så det er ikke helt godt. Vi kom ud for det igen på route 66 hvor trucks ikke må køre. Vi ved ikke om det er højden, vægten eller andet, vi tør ikke køre der. Efter noget besvær kommer vi ind til Washington DC. Vi finder en parkeringsplads for 3 timer ved Lincoln Memorial.

Vi får set Washington Monument, Det Hvide Hus, 2. verdenskrigs memorial, Lincoln memorial, Vietnams veterans memorial og Korean war veterans memorial. Det er alt sammen flot og især Vietnam er noget skræmmende med alle disse navne på soldater der er døde fra 1959-1975. Der er rigtig mange navne. Som vores barnebarn sagde om det hvide hus. ”Det er utroligt lille” og det er det. Når man ser det i fjernsynet er der meget åbent, men i virkeligheden kan man bare se ind gennem parken til huset. Ikke så stort. Heller ikke i amerikansk forstand. Vi har set en del huse der er ligeså store eller større. Efter dette vil vi ud af byen, finde et sted og bo og tage toget ind næste gang. Vi finder camping i Greenbelt Park til 16$ med toilet og bad. Helt fint. Vejret har været meget flot i dag, så det har været dejligt at gå rundt i byen. KM 91

Tirsdag den 16. november 2010 Greenbelt Park, Maryland
I dag er det bare regn-regn. Vi tager toget ind til centrum. Bilen parkerer vi på metrostationen. Man skal betale denne parkering med et smarttripkort. Det koster 10$ og så er der 5$ på det. Man kan også bruge det til togbilletter m.m. Man skal have 10$ til at købe for. Vi har kun 20$ og den tager ikke 20$ sedler. Visakortet kan vi ikke bruge, for man skal opgive Zipkode og der duer vores postnr. I Sverige ikke, så vi får ikke købt kortet. Man skal også først betale når man henter bilen.

Vi tager toget ind og vil gerne se National Air og Space Museum. Vi kommer lige da der er en gratis guide tur der starter, så den tager vi. Først ser vi noget om de allerførste fly og de starter med brdr. Wright. Interessant at høre om. Vi ser også starten af de første ”rigtige” fly, flyvere fra 2. verdenskrig og det første rutefly Douglas DC3. Det er det Indiana Jones altid flyver i. Vi så også en model af den kapsel som landene på månen hvor Armstrong gik på månen. Det udstyr de havde på fik dem til at veje over 300 kg. Vi så også nogle af de kapsler de landene med. Der er ikke meget plads. Vi så også nogle af de ubemandede fly som man bruger i dag i bl.a. Afghanistan. Man styrer dem fra USA. Helt utroligt. Meget interessant museum, og det bedste er, at det er gratis at besøge. Vi var med børnebørnene inde og se en udstilling om Kong Tut på Manhattan. Det kostede over 130$ for os fire, og det var ikke rigtig godt, men Marcus skulle lave en rapport om Kong Tut, så det var derfor vi tog derind. Efter Air og Space museet tog vil til National Museum of American Indians. Det er et ”levende” museum, d.v.s. At det mest viser noget om de ca. 600 forskellige stammer der findes i Nord Amerika, og hvordan de i dag prøver at holde ved deres traditioner og sprog. De fleste steder i USA er sproget væk, men det andet holder de i gang. Omkring 1920 og frem blev indianerne/first native/ Native people inddelt om de var hel/halv/kvart eller mindre indianer. Det var de aldrig gået op i selv, men det var regeringen der ville have det. Gad vide om det hænger sammen med om de skal have land eller ej fra regeringen. Det fandt vi ikke rigtig ud af. Et OK museum, men man kunne bruge meget mere tid der. Derefter var det hjem med toget, hente bilen og retur til campingpladsen. En fin dag selvom vejret var dårligt. KM 20

Onsdag den 17. november 2010 Greenbelt Park, Maryland
I dag vil vi se US Capitol. Det er en meget stor bygning og der er vagter alle vegne. Vi går rundt om den og finder ud af at vi kan komme ind og se det, dog må vi ikke have vores specielle vandflaske med, så det må vi gøre i morgen. Bagved ligger Goverment biblioteket. Det går vi ind i.

Det er en bygning med flotte malerier i loftet og på siderne. Minder meget om katolske kirker med disse malerier og udskæringer m.m. Der er noget udstilling i dette bibliotek, men der hvor vi kan komme er der ikke bøger man kan læse i. I den ene fløj er der Thomas Jeffersons bibliotek. Der er også nogle malerier et sted, hvor man på en computer kan vælge hvilket biled du vil kigge nærmere på og så ellers bruge fingeren til at køre rundt på billedet, zoome ind m.m. Rigtig godt lavet. Efter dette tager vi til Holocaust Memorial Museum. Meget interessant. Der er også en særudstilling af Nazis propaganda. Det er en guidet tur gennem årene 1929 – 1945. Hele Nazi partiets levetid. Her fik vi bl.a. at vide at Hitler aldrig på demokratisk vis har fået magten. Jeg tror det var i 1933 Nazi partiet fik 1/3 del af stemmerne, men præsidenten på den tid (en gammel general som var syg) sagde at Hitler kunne være kansler og så prøve at regere. Kort tid efter dør præsidenten og Hitler tager politisk magten og fængsler sine politiske modstandere. Han indfører diktatur og kun 1 mening der Führers. Det er ikke sådan vi har opfattet det, men det er nok ikke de timer vi hørte mest efter i skolen. Den propaganda de udførte var helt nede fra de små børns legetøj og hele vejen op. Der var kun der Führers radioprogrammer man måtte høre. Det er fuldstændig som i Sct. Petersborg/Leninggrad på nogenlunde samme tidspunkt. Virkelig godt, og som guiden sagde, var Hitler mørkhåret og ikke ret høj, og Göppel var endnu mindre og invalid med klumpfod. Ikke umiddelbart nogle typiske ariske racer. I propagandaen var det meget gennemført. I næsten alt var der en del – lille eller stor – imod jøder, invalide m.m. Guiden fortalte også at Hitler blev fortalt hvordan han skulle holde taler og at han aldrig svarede på spørgsmål. Alt var nøje tilrettelagt. På den permanente udstilling var der også mange ting, men her ved vi noget mere og hvad der skete, og vi har også været i både Auswitz og Birkenau i Polen og set det. Der står også om Danmark på udstillingen. Danmark fik de fleste jøder over til Sverige dog tog tyskerne ca. 500 jøder som blev sendt i koncentrationslejer, men kun 51 af disse døde. Der var også en rigtig lille båd, som var blevet brugt til at sejle jøderne over til Sverige. Også det danske politi blev nævnt, da de nægtede at fængsle jøderne og selv blev sendt i lejre. Rigtig god udstilling. Også en rigtig god dag i dag. KM 16

Torsdag den 18. november 2010 Greenbelt Park, Maryland
Så vil vi ind og se US Capitol i dag. Det er gratis at komme ind og rigtig mange gør det. Også en del klasser. Vi kommer på en tur der starter 9 min. efter vi er kommet, så det er hurtigt. Først ser man en film om bygningens historie. Den oprindelige blev bygget i 1800, men blev nedbrændt af englænderne nogle år efter. Derefter blev der bygget en ny og den har man så bygget til en del gange. Desværre arbejdede de i Senatet og Repræsentanternes Hus, så det måtte vi ikke se.

Vi var inde i ”kuplen”, hvor der er en masse statuer m.m. Når en præsident dør kan han ”ligge” i denne sal indtil han skal begraves, hvis det er det han ønsker. Nixon har ikke ligget her pga. Watergate. Det er et utroligt flot rum og meget højt. Vi var også inde i et andet rum med endnu flere statuer. Det havde tidligere været rum for de folkevalgte og der var bl.a. en messingplade i gulvet, hvor vi stillede os og tog vores headset af. Guiden gik hen til et andet sted og talte helt almindeligt til os. Vi kunne høre det helt tydeligt. Sjovt. Bagefter var der en udstilling om selve huset, og senatet og repræsentanternes hus. Her fandt vi lidt ud af hvordan systemet virker. I senatet sidder der 2 for hver stat = 100. De sidder der for 6 år, så hvert andet år er 1/3 del på valg. Senatet er der for at skabe stabilitet. Repræsentanternes hus er på valg hvert 2. år. Det er efter hvor mange der bor i en stat der bestemmer hvor mange valgte der kan være i huset. Der er p.t. ca. 425 (tror jeg nok). Hvert 10. år tælles alle personer i en stat, og så bliver antallet reguleret efter denne tælling. Lone og Claus har været med i den sidste tælling. En person kommer til huset og får at vide hvor mange der bor her. Det var først 3. gang de fandt nogle hjemme. Det må være en dyr optælling og man kan i princippet sige hvad som helst. Det må være på dette tidspunkt at mexicanerne skal holde sig i ro. Det var et interessant besøg. Vi tog så videre til Georgetown, som bøgerne skriver man skal se. Det er et hyggeligt kvarter med smalle huse – tit i 2 etager. Forretningerne er også i disse små huse. Sjovt at gå rundt i et kvarter der ligger meget kort fra Washington DC. Her er stille og roligt. KM 21

Gallery Washington DC

Udgivet i USA 2010 | Kommentarer lukket til Washington DC 2010

Amish Pennsylvania

Torsdag den 21. oktober 2010 York, Pennsylvania
I dag skal vi se/høre om Amish folket. Der er en stor population i Lancaster Country. Det er meget interessant.

Vi ser 2 forskellige film om Amish og en om Minnonite, som Amish, men de følger med udviklingen i samfundet. Når Amish børnene bliver 15-16 år skal de tage stilling til om de vil være Amish eller ej. Det handlede den ene film om. Meget interessant og desuden var det eksperimenterende teater, så der var mange specielle effekter bl.a. døde personer stod ligesom i mørket, men man kunne se dem. Virkelig godt. Bagefter var vi inde i et Amish hus, som det så ud i starten af 1800, dog var det lidt op to date med køleskab og komfur på gas og en slags vaskemaskine på batterier. Amish folket har en ide om at de ikke må være forbundet til det omliggende samfund, derfor har de ikke strøm som normalt, men solceller/generator som oplader batterierne. Vi havde en rigtig god rundvisning med guide. Bagefter kørte vi lidt rundt i området og så de forskellige gårde. Det er meget store gårde de har, og de bruger stadig heste til at ordne jorden. Køerne skal malkes 2 gange om dagen og de bruger malkemaskiner. De kører rundt i deres sorte buggy med sort hest foran. De kører på jernhjul ikke gummihjul, så går det for hurtigt. Børnene må ikke have cykler men løbehjul. Både hestevogne og løbehjul er lidt farlige i trafikken. Der sker en del ulykker. Vi kører til Reading og finder en Walmart. KM 236
Fredag den 22. oktober 2010 Reading, Pennsylvania
Så går det til Long Island og Lone i dag. Det er ikke sjovt gennem New York. KM 315

Vi bliver hos vores datter Lone til den 13. november hvor turen går videre.

Alt gik godt hos familien også Lones operation

Gallery Amish Pensylcania

Udgivet i USA 2010 | Kommentarer lukket til Amish Pennsylvania

Sejltur Sydamerika-Europa

Så er turren ved at være slut, efter 5.5 år i Nord Central og Syd Amerika – nu mangler vi bare en 32 dages sejltur fra Montevideo til Hamborg.

Mandag den 12. oktober 2015  Montevideo, Uruguay
Det er tidligt op, lave kaffe og så tager vi til havnen for at spise vores morgenmad. Det er Columbus dag i dag, så alle offentlige har fri, derfor er det ikke svært at finde en parkeringsplads. Kl. 9.15 kommer franskmændene Alain og Sylvaine, og lidt i 10 kommer agenten. Vores aftale var kl. 9. Vi kører ind på havneområdet for at aflevere bilpapirerne, og så kører vi ud til skibet. Set hernede fra kajen er det et kæmpe skib, over 200 meter langt. Her skal vi så vente til vi kan komme ombord.

Der er 6 campere med herover på skibet, og vi snakker kort med dem. De fortæller at det er et fantastisk skib med god mad og en god kaptajn. Det lyder godt. Lidt over kl. 11 kommer kaptajnen ned til os og vi kan kører ombord. Der hvor vi holder er der god plads og vi kan også komme ind bag i. Vi tager nogle af vores ting med op. Bilen holder på dæk 5 og vi skal op på dæk 12. Her er gudskelov elevator, så vi ikke skal bærer kufferten så langt. Vi får vores værelse, et stort rum godt med skabsplads. Vi henter også vores stole og hynder. Så er vi klar til frokost kl. 12. Det er god mad og rigelig mad. Kl. 18 er der aftensmad. Vi er i havnen og sidder på dækket og ser masser af biler blive læsset af. Til aftensmad spørger vi kaptajnen, hvornår vi skal sejle, og det skal vi kl. 1 i nat. Godt så sker der måske noget. KM 10

Tirsdag den 13. oktober 2015  Grande Francia
Vi er sejlet kl. 1.30 her i nat, siger Sylvaine og Alain, men da vi kommer op, sejler vi ikke mere. Vi ligger et stykke øst for Montevideo og det gør vi hele dagen indtil kl. 16. Så sejler vi ind mod Montevideo. Da vi spiser aftensmad kommer 2 pilot ombord. De skal hjælpe os ind til Zarate, Argentina. Byen ligger et godt stykke oppe af floden Parana. Den som vi kørte langs med tidligere. Det er lækkert vejr med masser af sol. Der er lige 4 stole på dækket, som vi kan benytte. Vi har

vores hynder på, så vi ikke bliver alt for beskidte. Maden er god og positionerne er ikke små. Vi smagte mave i dag. Alain og Sylvaine fortalte, at grunden til at der er passagerer med skibet er, at skibet kommer foran andre skibe, når de skal ind i havne, fordi de har passagerer med. Derfor skal der altid være nogle, med på hvert skib. Det var nok derfor at Hans og Doris fra Schweiz ikke kunne komme med dette skib.

Onsdag den 14. oktober 2015  Grande Francia
Vi har sejlet det meste af natten, dog holdt en pause. Nu sejler vi ind i Parana floden. Den er rimelig smal, 2 skibe af vores størrelse kan lige passerer hinanden. Vi kommer ind til Zarate og bliver for tøjret. Det er en lille havn og der ligger i forvejen et ro-ro skib og et container skib fra Brasilien. En slæbebåd hjælper med at vende skibet rundt. Der er lige plads til skibet kan vende.

Da vi først er blevet for tøjret er kl. 12, og der er frokost. Ved 2-3 tiden begynder der at køre nye biler fra borde. Alain fortæller os, at der kan være ca. 3.000 biler på dette skib og 1.000 containere. Det er rigtigt mange, og da bilerne bliver kørt fra borde tager det lang tid. Det er nogle daglejere der kører bilerne fra borde. Efter aftensmaden går vi til vores kahyt og hører noget musik og ser en film, før vi går i seng. Mens vi ser filmen hører vi noget i højtalerne, men da det er italiensk forstår vi intet. Senere finder vi ud af, at der har været en kraftig storm om aftenen og alle yderdøre er blevet lukket totalt. For os virkede det lidt, som om vi sejlede.

 Torsdag den 15. oktober 2015  Grande Francia
Vi er stadig i havnen i Zarate, og vi får læsset en masse biler på. Vi sejler kl. 20 – 21. Vejret er meget koldt og meget blæsende. Der er ikke meget sol. Vi spiser i samme rum som kaptajnen og de højere herrer. Der er i alt 8. Maden er noget varieret, men der er alligevel et mønster. Frokost: Pasta, fisk, kød eller grønsagsret, frugt. Middag: Suppe, kød, kød eller grønsagsret, frugt.

Efter hvert måltid slutter vi af med en lille kop rigtig god kaffe. Ikke så stærk som espresso, bare rigtig god. Der er rigelig mad, så vi kommer ikke til at savne noget. Med hensyn til drikkevarer får vi 1 ½ liter vand hver og hver to små rødvin. De kan skiftes ud med sodavand, hvidvin eller mere vand. Meget passende. Det der er meget anderledes for os danskere er, at kød i noget sovs bliver serveret helt alene. Der er altid brød på bordet, men spiser man det kan man ikke spise al maden. Også grillet fisk bliver serveret uden noget.

Fredag den 16. oktober 2015  Grande Francia
Vi er ud for Montevideo her til morgen. Det er fint vejr, men lidt koldt. Efter frokost kommer vi ud i meget rullen med skibet. Bølgerne kommer ind fra siden og det er slemt som den vipper. Erik lægger sig på sengen og så er han ikke så chikaneret af det. Han tager et par søsygepiller, før vi går op og spiser aftensmad. Da vi lige har sat os bliver der sagt i højtalerne, at vi skal sætte urene en time frem. Erik siger så, at nu er vi færdige med aftensmaden, for nu er kl. 19. Alle griner. Om formiddagen går vi alle ned til bilerne og henter det vi skal. Vi må ikke gå alene derned, men skal have en guide med. Vi henter det vi skal og går tilbage igen.

Efter aftensmaden, hvor skibet stadig vipper meget kommer vi i tanker om, at vi måske ikke har lukket alle skuffer / skabe. Erik går ned med en og får lukket en skuffe og 2 låger. Hvis skibet bliver ved sådan vil de være ødelagt når vi kommer frem til Hamborg. Efter frokost får vi vasket og tørret vort tøj. Vaskemaskinen kan ikke åbnes, så efter nogle forskellige forsøg, kommer en op med en skrutrækker og får åbnet lågen. Lidt besværligt, men dejligt vi kan vaske. Der er en vaskemaskine og en tørretumbler, kun til gæsterne. Vi har en fin nat og skibet vipper ikke voldsomt hele natten.

Lørdag den 17. oktober 2015  Grande Francia
Vi sejler nordpå med god speed på ca.30 km i timen. Skibet vipper lidt ind i mellem, men det er ikke slemt. Vi fortæller tjeneren Giuseppe, at vi ikke kan spise så store portioner, men gerne vil smage det hele.

Så må vi se om det bliver bedre. Vi er ikke sultne på noget tidspunkt, og det er tegn på at vi har spist for meget. Vi spiser sammen med de høje herrer, alle fra Italien / Sicilien. Det eneste tidspunkt alle 8 er der er til frokost. Ikke alle får det samme, nogle får anderledes mad. Det er for at ikke alle bliver syge, hvis der er noget dårlig mad.

Søndag den 18. oktober 2015  Grande Francia
Ved 12-tiden holder vi stille sammen med næsten 50 andre skibe af forskellig art. Vi er ud for Paranaguá, hvor vi skal ind. Lidt i 18 kommer der 2 pilot ombord og så sejler vi ind. Efter aftensmaden går vi ud for at se indsejlingen.

Der er mange små øer og lignende. Det sidste stykke bliver vi hjulpet af 2 slæbebåde. Vi skal ind på en plads hvor skibet kun lige har sluppet kajen og skal vendes rundt for at sejle ud. Den bliver også hjulpet af 2 slæbebåde. Vi kommer godt på plads og rampen kommer også ned. Kl. er 21 og vi ved ikke hvor meget der sker i dag. Vi går ned. Ellers har vejret været fint og vandet er forholdsvis stille.

Mandag den 19. oktober 2015  Grande Francia
Ved 12-tiden forlader vi Paranaguá og sejler mod Santos, som vi rammer om aftenen. Vejret er blevet varmere, så det er dejligt. Det drypper en lille smule om eftermiddagen, men ikke meget.

Tirsdag den 20. oktober 2015  Grande Francia
Vi er i Santos her til morgen og har nok været det noget af natten / aftenen. Nu skal der bare læsses på og det bliver der. Ude foran får vi stillet store container og ind i ”maven” kører busser, lastbiler og vejmaskiner.

Der bliver også kørt mange små containere ind. Lige nedenfor skibet er der også en masse nye biler. De kommer på store lastbiler og bliver læsset af og samtidig tager lastbilerne nogle andre biler med. Det er svært for os uvedkommende at forstå hvad der sker. Ved 17-tiden sejler vi ud igen. Santos er et stort område og vi sejler forbi hele byen. Vi ser også noget slum helt ned til og nede i floden. Vores kaptajn er kommet tilbage igen. Ham har vi ikke set siden Zarate og han bor i Santos. Han har nok taget en flyver hjem fra Buenos Aires.

Onsdag den 21. oktober 2015  Grande Francia
Vi sejler ind til Rio her til morgen. Det er en flot indsejling, men der er meget smog, så alt virker lidt tåget. Kristus figuren, som jeg troede var ud til havet, står et godt stykke inde i landet. Byen er meget spredt og der er mange grønne bakker / bjerge, så den virker ikke så voldsom. Der er også en national lufthavn inde midt i byen.

Flåden ligger her også med bl.a. et hangarskib. Det er en stor havn med mange kæmpekraner, men der er ikke travlt. Vi er 2 skibe og der er plads til mange flere. Vi får en del containere på og ved 16-tiden er vi klar til at sejle igen. Nu er der endnu mere smog og vi har solen lige imod os, så det er endnu sværere at tage billeder. Vandet er meget stille så vi har en meget rolig aften / nat. Vejret er stadig fint med nogen sol selvom solen ikke rigtig kan komme igennem smoggen.

Torsdag den 22. oktober 2015  Grande Francia
Det er meget blæsende i dag. Ved 11-tiden begynder vi at sejle ind mod Vitoria, som ligger inde ved en flod.

Det er en flot indsejling. Her bliver vi til ca. 20, hvor vi sejler ud. Dette er den sidste havn i Sydamerika. Nu bliver det Afrika næste gang. Vi er nu fyldt helt op med containere. Vi tror vi kom af med de sidste personbiler. Tabletten siger at strækningen fra Vitoria til Dakar, Senegal er 4.626 km. Vi har nu sejlet 303 km af dem.

Fredag den 23. oktober 2015  Grande Francia
Vi er bare på Atlanten hele døgnet. Vi forventer det tager ca. 6 døgn at komme over. Skibet sejler med 30 km i timen ca. 720 km på et døgn.

Vi ser flyvefisk og sulerne følger med skibet. Da vi får aftensmad fortæller de, at vi skal sætte urerne 1 time frem. Nu er der kun en forskel på 3 timer.

Lørdag den 24. oktober 2015  Grande Francia
Vi fortsætter på Atlanten. Vejret er rimeligt stille. Ved 17-tiden er der øvelse på skibet. Det er en brandøvelse. Meget sjovt at se. Ellers sker der ikke meget. De er ved at male det øverste dæk. Umiddelbart maler man bare oven på skidtet. KM 715

Søndag den 25. oktober 2015  Grande Francia
Da det er søndag er der mange der har fri. Der bliver grillet en lille pattegris ude bag køkkenet.

Det er til os alle og vi spiser sammen på det øverste dæk. Vi har aldrig prøvet en skovtur på et skib. Kl. 12.30 skal vi spise og vi får først antipasto, lasagne og så grillet pattegris. Da der er 17 filippinere er der også en kæmpe gryde med ris. Det er rigtigt hyggeligt og vi slutter af med vandmelon og kager. Vi får vin til vores mad og det får vi normalt ikke til frokost. Man bliver meget sløv af det. Vi har også siddet midt i solen, men mærker det ikke, for der er en stærk vind. Om aftenen kan man godt se og føle, at vi har fået sol. Aftensmaden er meget let med et stykke lasagne og derefter ost med salat. Vi slutter af med frugt og kager. Kagerne er ala vandbakkelser med creme i. Dog er de ikke så store. Smager rigtigt godt. Mens vi spiser aftensmad kommer en albatros flyvende langs skibet. Den er rimelig højt oppe mod ækvator. Vi ser den et par gange og så er den væk. Den bruger ikke meget energi. En lidt anderledes dag. KM 732

Mandag den 26. oktober 2015  Grande Francia


Livet fortsætter. Vejret er stadig godt, dog er der lidt mere skum på bølgerne. Vi sejler over ækvator kl. 16.45 og om aftenen sætter vi uret en time frem. KM 702

Tirsdag den 27. oktober 2015  Grande Francia
Det er stadig det samme. Vand, vand og atter vand. Vi ser en enkelt skib her til morgen ellers intet. De fortsætter med at male dækket. Det bliver ret pænt. Erik laver en film af de billeder vi har med dyr på, til vores børnebørn. En film på ca. 25 min. Den er rigtig god, håber de kan lide den. KM 724

Onsdag den 28. oktober 2015  Grande Francia
Havet er meget stille og vi ser en enkelt skildpadde og nogle fisk, bl.a. en helt grøn en. Fra kl. 12.30 til 16.30 holder vi stille. Vi ved ikke helt hvorfor, muligvis for ikke at holde stille tæt på Afrika, for at komme ind til havnen. KM 583

Torsdag den 29. oktober 2015  Grande Francia
Vi rammer Dakar, Senegal kl. 13.30.

Det er meget varmt. Efter migrationen har været her og set os, går vi en tur ned i byen. Det er en kort tur, for vi skal hjem og spise . Der er bare mange mennesker der myldrer ind på dækket. Alain talte 50 mennesker. Det er virkeligt mange. Vi håber ikke der sker noget med vores bil. KM 175

Fredag den 30. oktober 2015  Grande Francia
Skibet bliver ved med at få tomme containere på. Inden den bliver løftet op checker de, at containeren er tom. Det er bl.a. fordi den bliver løftet op i 2 kroge, diagonalt, og det kan de kun hvis den er tom.

Ellers vil den muligvis vælte rundt. Kl. 16 er vi klar til at sejle videre. Næste stop er London har vi fået at vide. Erik kigger på tabletten og kan ikke forstå hvorfor vi sejler sydpå. Vi spørger og får at vide, at vi skal til Banjul, Gambia. Vi kommer til byen kl. 22

Lørdag den 31. oktober 2015  Grande Francia
Det er den mindste havn vi endnu har været i. Skibet ligger kun til kaj med halvdelen af skibet. Det betyder, at vores egen kran kun lige kan nå kajen, på det yderste stykke. Vi får igen en del tomme containere på. Først bliver de hentet fra et lager, derefter tømt for affald og så plomberet.

Herefter kun i en række, hvor kranen kun kan nå den yderste. Når den så er taget, skubber en kæmpe truck til rækken, så der kommer en ny container på den yderste plads. Ellers sætter vi gamle biler af. Dem har vi fået på i Dakar. Mange af dem kan ikke kører selv, så de bliver enten skubbet fra borde eller løftet op af gaffeltrucks og så kørt fra borde. Ikke sikkert at bilerne har godt af det, med udstødning m.m. under bilen. Det er ikke fordi der sker meget. Nogle gange venter han i kranen halve timer på at han kan løfte containerne, fordi kranen først skal låses fast på containerne, før han kan løfte dem. Det er meget varmt og fugtigt. Vi er helt sikre på, at vi skal afsted en gang om aftenen, men det sker ikke.

Søndag den 1. november 2015  Grande Francia
Der sker ikke meget i dag, men vi sejler først kl. 22 efter 48 timer i en meget lille havn. Det er meget fugtigt og stærk sol. Vi får flere tomme containere ind og det ser også ud til at nogle sælger diesel på skibet. Der kommer tomme 20-25 liters dunke ind og de kommer ud igen fyldte.

Mandag den 2. november 2015  Grande Francia
Vi sejler op langs Afrika og skibet vipper en del. Vi har vind / bølgerne ind forfra, så vi sejler med 27-28 km i timen. Ca. 650 km pr. døgn. Her til morgen den 3. ser vi en masse delfiner, som elsker at springe og ”stå” på halen. Det er blevet noget koldere.

Tirsdag den 3. november 2015  Grande Francia
Det er rigtigt koldt her til morgen. Vi opholder os mest inde og jeg er begyndt at samle et puslespil. Jeg har også fundet nogle danske bøger. Til aften får vi barbecue. Meget lækkert. Vi får alle en gambisk øl til. Smager godt. KM 709

Onsdag den 4. november 2015  Grande Francia
Det er noget varmere i dag. Vi er oppe og se broen og de andre er rundt og se skibet. Det er næsten tomt.

De er nede og se motoren, 8 cylinder og 15.000 KW. Dieseltanken har til mere end en måned forbrug. De er også nede og se ankeret og ankerkæden. Den er kæmpe stor. Om eftermiddagen sejler vi forbi Gran Canaria. Vi kan se det i kikkerterne. KM 709

Torsdag den 5. november 2015  Grande Francia
Der sker ikke meget, men vi sejler stadig nordpå. Om eftermiddagen ser vi 4 krigsskibe på vej sydpå. Ved 17 tiden holder vi brandøvelse igen. Denne gang med røgdykkere og en enkelt såret. Godt de holder disse øvelser. KM 709

Fredag den 6. november 2015  Grande Francia
Det er noget koldere nu og der sker ikke meget. Til frokost holder vi stille og vi finder ud af, at det er fordi motoren skal renses.

Vi taler med en af filippinerne. Skibet sejler ikke på diesel, men noget meget billigere, næsten asfalt. Det skal varmes op til 135 grader, før det kan bruges. Det er derfor der er så meget sod alle vegne. Han fortæller også at skibet er solgt pr. 23/11, hvor han tager hjem. Alle har fået valget mellem at tage hjem eller tegne en ny kontrakt med de nye købere. Han har kun været på skibet 3 måneder og normalt skal de være 8 måneder før de får betalt hjemrejse. Gad vide om det får nogen betydning for os. Man skulle tro at vi ikke skal have noget med fra England, eller kun ting som skal med til Hamborg. Alain og Sylvaine er oppe på dækket ved 20 tiden, og her ser de at der kommer gnister ud af skorstenen. Det varer ikke længe før der kommer nogle filippinerne med brandslangen og det stopper med at smide ild op. Så flot ud, sagde de. KM 601

Lørdag den 7. november 2015  Grande Francia
Ingen forskel. Dog er vi i Biscayen, og her vipper skibet. Vi holder os meget i ro, så er det ikke så slemt. Vi hører lydbog D-dag. Meget interessant.

Søndag den 8. november 2015  Grande Francia
Vi er i den engelske kanal og her er mange andre skibe. Skibet vipper ikke så meget. Vi stopper i løbet af aftenen / natten og ligger og venter et godt stykke udenfor indsejlingen til London via Themsen.

Mandag den 9. november 2015  Grande Francia
Vi venter til kl. 17.30 med at sejle. Vi ligger ud for en masse vindmøller. Dog er vi for langt væk til at se om det er Vestas møller. Det er mørkt ved 16 tiden, så vi ser intet af indsejlingen. Dog skal vi ikke ret langt ind, til Tilbury.

Tirsdag den 10. november 2015  Grande Francia
Vi er i havnen da vi står op. Vi får en masse biler på. Vi har oppe på det øverste dæk, som er over os, gamle biler og smadrede biler, som skal til forskellige steder i Afrika. Nogle af dem er fyldt med tøj, gamle cykler, køleskabe m.m.

I den ene er der også en motor. Nogle af dem har ikke lukket vinduet, ikke sjovt efter 1 måned på havet. Ellers er det bare at se på hvad de laver i havnen. De har nogle sjove containervogne. Det er nogle høje vogne med 4 sæt hjul og alle hjul kan dreje. Vi har ikke set disse vogne før. Kranen tager containere fra skibet, vognen kører hen over containeren, løfter den op og kører den på plads. Det kan være i en containerstak eller på en lastbil. De er meget effektive. I andre havne kan kranen måske sætte containeren på lastbiler, som kører hen og får en containertruck til at løfte containeren på plads. Mange gange stiller kranen bare containeren på kajen, og så skal en containertruck løfte den op på en lastbil. Det kræver meget mere mandskab og materiel.

Onsdag den 11.  november 2015  Grande Francia
Det er koldt og blæsende, ikke så spændende. Vi er stadig i havnen men der sker ikke meget. Ved 11-tiden sejler vi. Vi skal igennem en sluse og den er meget smal. Vi kan lige være der.

Vi sejler til en anden kaj og her kan vi få containere af og på. Det er et meget effektivt system de har her på havnen med de store kraner og de specielle vogne til at hente / bringe containere på plads. Containerne bliver låst sammen med nogle specielle ovale klodser. Dem skal man så løsne før kranen kan hente containerne. Der er en der har sat sig fast oppe i 3. container. Man har så en speciel åben kasse, som en person kravler ind i og bliver løftet på, så han kan løse problemet. Meget smart. Vi sejler mod Hamborg ved 23-tiden. Vi får lidt i 22 at vide, at vi skal stille urene en time frem. Nu har vi dansk tid. I dagens løb har vi fået vasket det sidste, så vi er klar til at tage videre til Sverige. Vi får udleveret et stykke papir, som beskriver hvad der skal ske i havnen i Hamborg.

Torsdag den 12. november 2015  Grande Francia
Det er ren ventetid i dag. Vi sejler mod Hamborg, som vi når i løbet af natten.

Fredag den 13. november 2015  Grande Francia
Det er den sidste morgenmad vi får på skibet efter 32 dage. Vi glæder os til at få fast grund under fødderne. Efter morgenmaden og vi har sagt farvel til vores tjener Giuseppe, tager vi alle vores ting ned i bilen og får lidt af det på plads. Vi får også vores pas og vaccinationskort.

Zollen er rundt på skibet og ser alle vegne, men så vidt vi ved finder de ikke noget. Da de er færdige med skibet kan vi kører af og så er det vores biler, som skal undersøges. Det gør de meget grundigt. Der er 6 toldere. 4 mænd og 2 piger. Først bliver bilen snuset igennem af en narkohund. Både indvendigt og udvendigt. Herefter gennemroder de alle vores ting. De finder 4 liter langtidsholdbar mælk, men efter nogen diskussion indbyrdes får vi lov til at beholde det. Herefter undersøger de under bilen med et lille kamera på en lang ledning med skærm. Den undersøger alle underlige huller og over spildevandstanken m.m. Heldigvis finder de ikke noget. Bagefter er det Alain og Sylvaine’s bil der bliver undersøgt. Her finder de heller ikke noget. Så er det ud mod den centrale gate. Her skal vi have frigivet vores bil og bagefter indfører den i Tyskland. Vi forstår ikke helt denne fremgangsmåde. Da vi kommer op til en venlig pige på første sal, får vi at vide at bilerne stadig er på skibet og der er ingen papirer / registreringer på Alain og Sylvaine. Hun lover at undersøge det nærmere og vi kan vente nede i stuen i mens. Vi skal vente 15 minutter og franskmændene skal vente 1 time. Efter et kvarter går vi op til hende, men Grimaldi har endnu ikke frigivet bilerne. Der er snart pause, så vi må også vente til 11.30 efter pausen. Vi har ikke været længe nede før hun kommer og siger at Alain og Sylvaine er nød til at tage tilbage til skibet og snakke med dem. De tager tilbage til skibet med en shuttlebus og er tilbage inden 11.30. De har talt med kaptajnen og han forstår det ikke, men de bliver nok nød til at sejle med til Antwerpen, Belgien. 2-3 dage mere. Det passer Alain meget godt, Sylvaine synes det er for sindssygt. Man skal i den forbindelse lige være opmærksomme på, at det er fredag den 13. i dag. Vi får sagt farvel til dem og god sejltur. Ikke sjovt for dem og meget amatøragtigt af Grimaldi. Kl.11.30 får vi vores godkendelse, så vi kan komme ud af havneområdet. Vi skal dog aflevere Eriks pas for at de kan være sikre på, at vi importerer bilen. Vi skal hen til Customs, ca. 3 km væk og importerer bilen. Dette går rimeligt smertefrit, selvom der på vores papirer står forkert WIN nr. og nummerpladen er også forkert. Vi får udleveret Erik pas, så nu er det mod Sverige. Vi ringer lige til Mercedes, Sverige og får en tid mandag kl. 10. Så må vi se hvor meget der skal laves. Så kører vi til Rostock, hvor der er en border shop. Vi får handlet, nu skal vi have noget at spise. Vi spiste morgenmad kl. 7.30 og kl. er næsten 17, så vi er lidt sultne. Vi finder et sted hvor vi også kan købe vores færgebillet. Her ved dette færgecenter (3 forskellige rederier) er der stillet telte op, som nogle flygtninge bor i. Dem og deres børn holder til inde i ventesalen, på nogle tæpper med deres legetøj. Vi skal vise vores pas for at købe billetter, samt vores campingpas, som giver 10 % rabat. Vi får hentet begge pas, købt billetter og får noget at spise. Så er det bare at vente. Båden sejler kl. 23 og er i havn 6.45 næste morgen. Kl. 21 kan vi checke ind og her ser vi, at vi ikke må sove i bilen. Det er vi helt ligeglade med, det vil vi gøre. Længere nede ser vi at det er en henstilling, de kommer med. De vil jo gerne leje deres kahytter ud. Det er TT-line vi skal med og det er et kæmpe skib med 3 dæk til lastbiler på alle dæk. Skibet er ikke fyldt op og vi får en plads på øverste dæk, ude i det fri. Folk går fra deres biler og vi går også op og sover, dog har vi ikke trukket for, for neden så ingen kan se at vi er i bilen. Det er noget uvejr, så skibet vipper noget, men det gør ikke så meget når man ligger ned. Vores søsyge tabletter er i kufferten, som ikke er pakket ud. Vi sover OK og kl. 6.45 er vi inde og kan begynde at køre mod Tingsryd. Den værste grænseovergang fra skibet til Tyskland. Godt det ikke har været sådan hver gang man kommer til en grænse.

Gallery Sejltur over Atlanterhavet

Gallery Zarate Argentina.

Gallery Brasilien

Gallery Dakar, Senegal

Gallery Banjul, Gambia

Gallery London

Udgivet i Syd Amerika 2015 | Kommentarer lukket til Sejltur Sydamerika-Europa

Colonia del Sacramento og camping Paraiso

Torsdag den 1. oktober 2015  Andrisito, Uruguay
Vi skal mod Colonia i dag. Vi skyder genvej ind over landet, men stadig på asfalt. Dog dårlig asfalt. Det er utroligt, at de nogle steder kan lave så dårligt vejarbejde. Vi får lige hentet US$ i ATM-en, før vi tager ind til den gamle bydel. Her blæser det en del. Det bliver ikke for varmt i nat. Vi går ud i byen for at finde internet og få os en øl. Der er ikke noget særligt. Heller ikke fra skibsagenten. Ved 11-tiden om aftenen bliver det en forfærdelig torden, lyn og regnvejr. Da vi holder helt ud til havet føler vi rigtig blæsten og vi gynger meget, for meget synes jeg. Jeg går ned og læser og venter på at stormen tager af. Ved 2-tiden går jeg i seng igen. Vinden har lagt sig lidt. KM 217

Fredag den 2. oktober 2015  Colonia del Sacramento, Uruguay
Vi får lige handlet det sidste og vekslet til EURO. Det skal vi bruge på skibet hjem. Vi er lidt heldige for ham vi får EURO fra. Han tager kursen på US$ i steden for. En besparelse på ca.400 DKK. Dejligt. Det er anden gang det sker for os. Vi tager ud til Sandra, hvor vores bil holdt sidste gang. Hun har passet på vores kufferter. Efter dette går turen over på den anden side af Montevideo. Vi skal til svejtseren, som har en god campingplads. Her vil vi bo i 8 dage. Da vi kommer hertil regner og blæser det, så vi får bare stillet bilen og får strøm på. Erik taler kort med Heinz og får koden til internettet. Her er 4 andre campere. Den ene bil kender vi, de er fra Spanien. I morgen håber vi på bedre vejr. KM 300

Lørdag den 3. oktober 2015  Camping Paraiso, Uruguay
Det er meget dårlig vejr i dag. Det blæser utroligt meget og regner ind i mellem. Kun inde vejr. Vi får lavet dagbog og billeder. Vi får dog lige skypet Michael og Lone.

Søndag den 4. oktober 2015  Camping Paraiso, Uruguay
Vejret er noget bedre i dag. Vi får gang i at vaske tøj. Ellers er det dagbog og billeder. Vi får også lige skypet Casper.

Mandag den 5. oktober 2015  Camping Paraiso, Uruguay
Vi får vasket det sidste og får ordnet senge. Erik bliver færdig med hjemmesiden.

Tirsdag den 6. oktober 2015  Camping Paraiso, Uruguay
Heinz får fat i agenten fra Grimaldi. Forventet afrejse er 13. oktober, altså 2 dage senere end det vi kan se på nettet. Det betyder at vi kommer til at mangle mad, så vi kører en tur for at handle. Der er et sted, der minder lidt om Walmart. Det er et kæmpe supermarked, så vi går lidt amok og køber måske lidt for meget. Nu må vi se. KM 70

Onsdag den 7. oktober 2015  Camping Paraiso, Uruguay
Ernst kommer her til formiddag og vi får en ordentlig snak. Rigtigt hyggeligt. Der er også et ungt par, som kom i går. De har kun 2 ½ måned tilbage, før de skal på arbejde igen. De har en lille dreng på 3 år og vil ikke kører alt for langt. Vi fortalte om hvordan vi ville gøre det og det virkede de glade for. De inviterede alle til lidt beerfest kl. 17 foran deres bil. Desværre var det dårligt vejr, så de holdt det inde i restauranten. Vældig hyggeligt.

Torsdag den 8. oktober 2015  Camping Paraiso, Uruguay
Heinz får fat i os her til morgen. Han har fået mail fra Grimaldi og vi skal være i havnen den 11/10 (søndag) kl. 9. Nu begynder der at ske noget. Da vi har købt en del mad inviterer vi Ernst over og spise i aften. Jeg får lavet rejsebrevet, men Erik når ikke at få det sendt før Ernst er der igen og så bliver der snakket. Jeg får også byttet nogle bøger. Her er rigtig mange og jeg får en tyk stak. Vi sender diverse mails til børnene og Preben og Bente. Vi har en rigtig hyggelig aften med Ernst.

Fredag den 9. oktober 2015  Camping Paraiso, Uruguay
Heinz er her igen her til morgen. Det er rykket til mandag, kedeligt. Vi får gjort rent, skyllet bilen over samt sendt rejsebrevet. Da det er det sidste rejsebrev fra Sydamerika er der en del der reagerer, samt ønsker os en god tur hjem. Ernst er ovre og snakke her til aften. Det betyder at klokken er 21.30 før vi spiser aftensmad. Lidt sent, men det er altid hyggeligt med selskab. Det har vi ikke så tit.

Lørdag den 10. oktober 2015  Camping Paraiso, Uruguay
Ernst tager videre her til eftermiddag. Han skal hente Susanne i lufthavnen i Buenos Aires tirsdag morgen. Det er hovedsagelig ventetid og vejret er ikke helt godt, så vi må være inde.

Søndag den 11. oktober 2015  Camping Paraiso, Uruguay
Vi får tømt køleskabet, vasket det samt sagt farvel til alle. Vi tager forbi et indkøbscenter og får brugt de sidste penge. Så tager vi til fyrtårnet i Montevideo. Her får vi pakket alle vores ting, som vi skal have op på båden. Det regner og blæser. Vi får også lige hilst på franskmændene, som vi skal være sammen med den næste måned. KM 79

Udgivet i Syd Amerika 2015 | Kommentarer lukket til Colonia del Sacramento og camping Paraiso

San Ignacio mini

Fredag den 18. september 2015  Obera, Argentina
Det er ikke så varmt i dag. Det er ren afslapning og vi klipper lige hinanden. Vi finder også ud af, at den ene af mine sandaler er væk. De ligger i et rum, hvor de kan falde ud når vi bruger den store skydedør. Den bruger vi altid når vi handler. Sidst jeg havde begge sandaler var i Iguazu, Brasilien.

Lørdag den 19. september 2015  Obera, Argentina
Det har lynet, tordnet og regnet siden tidligt i morges. Vi er ikke meget for at stå op. Vi tager vores bad i bilen.  Badene her ligger langt fra bilen og vi skal igennem en masse jord/grus for at nå det. På et tidspunkt er der stilstand i regnen, så vi få pillet strømmen af og fjernet diverse sten samt får vores klodser ind.

Vi vil til San Ignacio mini, en by med Jesuit ruiner, de bedste som Argentina har. Gudskelov holder det op med at regne, så da vi kommer til San Ignacio er det tørvejr. Vi finder en privat camping til ca. 100 DKK. Vi skal også have vekslet de sidste US$ til Pesos. Vi spørger campingfar og han kender måske nogle der måske vil give kurs 13. Vi går ind til byen og her finder vi en restaurant med Wifi. Her får vi en øl og en af tjenerne taler godt engelsk, så Erik spørger om han ved hvor vi kan veksle. Der er ikke sådanne steder her, men måske vil hans chef. Han kommer tilbage med en kurs på 12. Ikke godt nok. Vi går ind og ser ruinerne og skal selvfølgelig betale tre gange så meget som argentinerne. Det er et kæmpe område det dækker. Det er meget sjovt at se, men heller ikke mere. Da vi går ud derfra går Erik ind i en souvenirs butik, og her kan de veksle til 14. Noget bedre. Vi veksler de sidste 400 US$. Når pengene er slut må vi ud af landet. Vi går tilbage igen. Det er blevet varmt og høj luftfugtighed. KM 65

Søndag den 20. september 2015  San Ignacio mini, Argentina
Det regner, tordner og lyner, og har gjort det hele morgenen, så det er igen svært at komme ud af sengen. Vi kører til Posadas, hvor der skulle være en campingplads i gåafstand til den gamle bydel. Vi finder den, men der er ingen camping. Vi kører til byen Ituzaingo, hvor der også skulle være camping.

Den vej vi kører ud af Posadas viser nogle meget kedelige beboelsesområder. Ikke spændende. Vi bliver stoppet af politiet på landevejen. Han vil ind og se bilen. Herinde kigger han de mærkeligste steder og spørger efter cigaretter. Det har vi ikke og han går ud igen. Vi ved ikke helt hvad han ledte efter. Vi tager til udkanten af byen og her skulle være en Municipal camping. Vi finder den, men den bliver brugt af militæret. Den har nok kun åben om sommeren. Den ligger ud til den opdæmmede sø ved Rio Parana. Dæmningen hedder Yacyerta-Apipe måske. Her hos militæret var der en der fortalte hvor der var camping. Her kan vi godt være. Det er en kæmpe campingplads, hvor vi er de eneste gæster. Der er også nogle daggæster. Den ligger ud til den samme sø, og her finder vi en fin plads hvor vi kan sidde og se ud over søen. Vi går en tur langs stranden og lidt senere kommer der 2 unge par, hvor det ene par lige har fået en datter. Hun er en måned gammel og har nogle fine små øreringe. Hendes mor skal være engelsk lærer, så hun vil gerne snakke engelsk. En lidt besværlig dag. KM 158

Mandag den 21. september 2015  Ituzaingo, Argentina
Vi vil til en nationalpark i dag. Vi skal dog lige have handlet, diesel på og se vores mails. Efter dette tager vi mod nationalparken. Vi har set at der også skulle være internet der. De sidste 56 km er på dårlig grusvej og det er ikke tilladt at køre på vejen i regnvejr. Det går OK at køre stykket, men det er ikke helt sjovt. Mange steder slingrer vi noget med bagenden, men vi sidder ikke fast. Det er meget varmt, og desværre er der ingen strøm, så vi må lide i nat. Det er et meget lækkert område og vi ser både hjorte og ræve. KM 196

Tirsdag den 22. september 2015  Parque National Mburucuyá, Argentina
Det har været en hård nat, ikke vild megen søvn. Det er først hen på morgenstunden hvor det bliver noget køligt. Køleskabet er gået i fejl. Vi mener det er fordi vi har startet det varme vand samtidig med at køleskabet kørte. Vi tror køleskabet har kørt det meste af natten. Da vi slukker køleskabet, laderen og

tænder det igen kører det fint. Der er intet sket med maden. Det er meget varmt i dag og vi går en tur på 6 km ned til et kæmpe vådområde, meget flot. Da vi kommer tilbage er vi meget varme, så vi går ned til en vandpost med vores dunk, og får vand ud over os. Selv om vi er meget varme er det altså for koldt, men vi bliver kølet af. Vi griller kylling med bagekartofler, så der er hurtigt 3 ræve i området. De får kyllingebenene og de er meget hurtigt væk. Den ene ræv er ikke helt frisk, den ligner en der har skab.

Onsdag den 23. september 2015  Parque National Mburucuyá, Argentina
Det har været en OK nat, ikke for varmt. Køleskabet kører godt igen. Vi vil videre i dag, for i morgen kan der komme regn og så er vejen hertil ikke til at køre på. Vi kører en anden vej ud. Den er noget kortere på grusvej ca. 25 km i alt. Det er et meget vådt område vi kører igennem og vi ser også en enkelt caiman ligge og sole sig. Heste og køer kan godt lide at gå rundt i vandet og spise. Vi har set det mange gange.

Vi tager til byen Bella Vista. Her skulle der være en campingplads ud til floden Parana og den er der. Her kan vi bo for 50 DKK. Det gør vi. Vi går en tur ned i byen, hvor næsten alt er lukket om eftermiddagen.  Vi har fået vores billet til båden og har et skema vi skal have udskrevet, underskrevet og sendt til skat, vedr. bilen. Erik så en internet cafe, da vi kørte ind i byen, så der går vi hen. Her får vi vores udskrifter, og vi har fået at vide på campingpladsen, at der er net nede ved stranden. Vi går der forbi og der er godt internet. Vi går hjem, scanner den underskrevne blanket ind. Så laver vi mailen til skat med dokumenterne og går ned og sender den. Så må vi se. Campingpladsen har en stor legeplads m.m., som bl.a. bliver brugt af skoler. Dejligt at se. KM 131

Torsdag den 24. september 2015  Bella Vista, Argentina
Det er koldt her til morgen og der er en masse der arbejder / er på pladsen. Den er helt sikkert offentlig. Ham vi talte med i går er der ikke, men der er så en anden vi kan betale til. De putter nok pengene i lommen eller bruger dem til noget de alle kan få glæde af. Der er ikke noget vi kan gøre. Vi får handlet og diesel på, og så er det mod Esquina. Det er et vådt område vi kører igennem, og det regner lidt ind i mellem. Temperaturen er på ca. 17 grader, så det er lidt koldt. Vi har i vores kortbog set, at der skulle være camping 3 steder i byen. Vi har vejens navn, men ikke hvor på vejen. Vi kører og leder og finder en fin plads helt ud til floddeltaet, som er meget stort. Her kan vi bo til 100 DKK. Det er også muligt at komme ud og fiske. Her er også internet. KM 189

Fredag den 25. september 2015  Esquina, Argentina
Vi kører lidt længere sydpå, ned langs floden. Det er noget overskyet, så ikke så varmt. Vi har fundet en campingplads i byen La Paz på tabletten, så må vi se om det er rigtigt. Vi finder den, men her er ikke camping. Hun fortæller dog, at nede ved Termas’en kan vi campere. Vi tager derhen. Der er ikke camping, men motorhome er velkomne. Det er selvfølgelig lidt dyrere, for det er inkl. termal badene. Det koster 150 DKK alt i alt. Vi tager derind og her er strøm. Vi går en tur i badene. De er ca. 38 – 39 grader iflg. dem. Virker lidt koldere, men er meget fine. Der er noget salt i vandet, lidt underligt. Der er mange bade og der er ligesom telt uden tag omkring dem for at skabe lidt læ. Når solen skinner er det rigtigt dejligt. Vi er i vandet et par timer. Det har vores hud godt af. Vi har virkeligt svedt meget især i nationalparken. Alle vores bid fra insekter har også godt af dette vand. KM 98

Lørdag den 26. september 2015  La Paz, Argentina
Vi står op og laver kaffe. Så tager vi strømmen fra og kører ud til floden. Her kan vi have vores morgenmad i fred. Vi ved ikke hvor længe vi kan være her før nogen siger vi skal væk eller betale igen. Det gider vi ikke. Floden Parana er meget bred her og det ser ud til at mange fisker i floden. Efter morgenmaden er det videre mod Federal. Jeg har set på papirkortet hvilken vej vi skal kører. GPS’erne er lidt uenige og tabletten er helt forkert. Jeg får kigget nærmere på kortet og ganske rigtigt er der en grusvej på 60-70 km den vil ned af. Det vil vi ikke. Vi kører på asfalt hele tiden. Vi var i byen Federal sidste år, da vi skulle finde noget internet, så vi kunne om booke vores flybilletter. Da fandt vi et kæmpe område med camping m.m. Vi kom dog den gang fra den anden side. Vi får lige handlet lidt før vi leder efter campingpladsen. Vi finder den hurtigt og så må vi finde ud af prisen. Vi taler med en af de andre og han siger det er gratis. Rigtig god pris. Vi finder en god plads med strøm. Området bliver meget brugt af de lokale, men de fleste tager hjem når det bliver mørkt. Selv om det er lørdag aften har vi en meget rolig aften og nat. KM 143

Søndag den 27. september 2015  Federal, Argentina
Vi bliver her en dag mere. Vi skal have gjort klar til skibet. Vi forventer ikke at vi kan komme ind bag i bilen, så vi må lave noget plads i tøjskabet til vores ting. Det gør vi ved at tage bl.a. gaverne og de 2 linser ud bagi. Så får vi en hel hylde fri i skabet. Vi vil gerne have lidt vin med til om aftenen og det er billigst her i Argentina, så det vil vi købe her. Området bliver rigtigt brugt her. Der er nogen der holder fødselsdag, mange griller og nogen kører / går bare rundt, men når det bliver mørkt forsvinder alle og vi er igen alene. Helt fint.

Mandag den 28. september 2015  Federal, Argentina
Vi skal til Concordia i dag. Vi får vand på ved hjælp af dunken, og så er det ud på landevejen. GPS’erne vil have os ned af rute 14, hvor der er meget korrupt politi, og de står der med ca. 10 km’s afstand. Vi kører ikke derned. Sidste år kørte vi helt udenom rute 14. Vi kommer fint til Carrefour supermarkedet, hvor vi skal have brugt vores sidste penge. Vi får ikke meget for dem i Uruguay. Supermarkedet er desværre lukket i dag. Vi taler med en taxachauffør, som siger, at det er helligdag i Concordia i dag. Vi tager over på tanken og får fyldt diesel på. Så tager vi ud til floden Uruguay, hvor der dels er fricamping og camping. Vi vælger en campingplads med strøm. Vores batterier er ikke helt i orden mere. En fin plads med god udsigt. KM 135

Tirsdag den 29. september 2015  Concordia, Argentina
Det regner her til morgen og har gjort det on / of i løbet af natten. Vi skal til Carrefour og bruge de sidste Pesos. Vi har ca. 4.000 Pesos ca. 2.000 DKK tilbage, og de er ikke meget værd udenfor Argentina. Vi får handlet en masse også til hjemturen, så vi kan klare os med sæbe, shampoo, tandpasta, barberskum og andet. Vi finder også en urmager, så han kan skifter batteriet i mit ur. Efter vi har brugt alle pengene kører vi til grænsen. Her står en ung soldat / betjent og fortæller at grænsen er lukket de næste 6 dage, men vi kan komme over ved Colon. Rigtigt kedeligt. Vi tager ud til fricamping området, for at finde ud af vores næste træk. Vi skal jo til Uruguay, så vi må kører til Colon af rute 14, den med al politikontrollen. Vi har jo brugt alle vores penge, og da vi skal kører af betalingsvej må vi skaffe nogle. Vi vil bytte en af T-shirtene til penge eller prøve at bytte 20 US$ til Pesos. Urmageren så vældig flink ud. Det er ikke varmt i dag, så vi finder en fricamping ud til floden. Der er mange mennesker, som bruger dette område. Manger kører og ser lidt på vandet mens de drikker deres mate. Nogle fisker, men vi har ikke set nogen fange noget. KM 38

Onsdag den 30. september 2015  Concordia, Argentina
Vi kører ned til Carrefour og bytter en T-shirt til Pesos. Så kører vi gennem byen for at undgå en politipost, som vi kender her. En af de lokale kører helt samme vej som os ved den politipost. Det viser sig at være en rigtig god ide, for det er åbenbart den sidste politipost. Vi bliver stoppet 2 gange, men det er hovedsagelig lastbiler med fødevarer de går efter. Vi kører over en stor bro ved grænsen mellem Argentina og Uruguay. Her skal vi betale 110 Pesos ca.55 DKK. Godt vi fik nogle penge. Denne her kunne vi dog have betalt med Uruguay penge, som vi har. Vi får afleveret bilpapirer i Argentina og fordi grænsekontrollen for begge lande ligger samme sted, skal vi bare ind i Uruguay, vi behøver ikke at blive stemplet ud af Argentina. Her ved grænsekontrollen står der en masse om fødevarer. Det har vi ikke tænkt os at rette os efter. Aduana er inde i bilen og bag i bilen, og kigger bare nysgerrigt på bilen. Han åbner ikke køleskabet, dejligt. Vi får lavet vores bilpapirer og så er vi videre. Vi har en gratis camping fra Ernst og Susanne. Her skulle være strøm, men det virker ikke, kedeligt. Det ligger ned til et opdæmmet område. Her til morgen har vi igen problemer med køleskabet, som går i fejl. Vi har umiddelbart kun 2 fricampinger tilbage inden vi sejler hjem. KM 289

Gallery San Ignacio mini

Gallery Parque National Mburucuyá


Udgivet i Syd Amerika 2015 | Kommentarer lukket til San Ignacio mini

Mocona falles

Tirsdag den 15. september 2015  Iguazu, Argentina
Vi skal videre i dag. Vi vil ned til et andet vandfald, også ind mod Brasilien. Det er ren køredag. Det er hovedsagelig landbrug og skovbrug her. Her er også en del fattige mennesker og nogle af dem ligner indianere. Vi har en overnatning fra ioverlander. Den kører vi efter. Det er en pæn plads ned til floden Rio Uruguay. Vi finder den, men der er ikke ordentlig strøm, kun 157 volt. Ikke nok til bare at lade batterierne. Kedeligt. KM 294

Onsdag den 16. september 2015  Ved Mocona vandfaldene, Argentina
Vi tager ud til vandfaldene. De sidste 10-15 km er i et meget kuperet område, med mange stejle bakker. Her står også at lastbiler ikke må kører. Vejen er samtidig meget smal. Det er en flot tur og vi skal betale ca. 30 DKK for at komme ind i parken. Vandfaldene er meget specielle og herfra skal man ud i båd for at se dem.

Det koster ca. 250 DKK for bådturen, men det er jo de vi vil se, så bare betal. Vandfaldene er en 3 km lang canyon, med vandfald der løber parallelt med flodbredden. Højden på dem er mellem 5-15 meter. Vi tager ud i nogle kraftige gummibåde med 2 påhængsmotor på hver 115 hestekræfter. Vandet er meget uroligt og der er meget turbulens i floden. Det er utroligt flot at se og nogle steder sejler man helt ind til vandfaldet, og vi bliver stænket lidt til, men ikke meget. Det er meget anderledes og fantastisk at se. Hele turen tager 15-20 minutter, men helt sikkert alle pengene værd. Vi kører samme vej tilbage. Vi vil finde en campingplads med strøm. Temperaturen er ca. 38 grader og luftfugtigheden er høj. Efter nogle forsøg finder vi en fin plads, og der skulle være strøm. Det er der også, men ved 7-8 tiden slukkede han for strømmen. Erik går ned til ham og taler med store bogstaver, så får vi strømmen igen og har den hele natten. Dejligt. KM 108

Torsdag den 17. september 2015  El Soberbio, Argentina
Da vi er klar til at køre, er campingfar der ikke. Vi ser dog bilen kører ind ved siden af og så går vi derover. Det er nogle skrammelhuse og inde i det ene går der grise. De brokkede sig kraftigt. Erik går ned og betaler og så kører vi. Vi vil kører langs floden Uruguay. Det er en flot tur, meget bakket, men de fleste mennesker er fattige. De bor i hvert fald i nogle faldefærdige huse og der er mange som er hjemme. De burde være på arbejde eller skole. På et tidspunkt skal vi over en bro, og der står max 3 tons. Vi vejer tæt på 4 tons, men kører over alligevel. Det er en forholdsvis høj jernbro, der spænder ret langt. Vi kører alene over og der er ingen problemer.

Det ser også ud til at lokalbussen kører over. Flere steder i området bliver der dyrket mate. Argentinernes svar på te. Vi har hørt at der smager meget bittert, men de fleste går rundt og drikker det. Som vi ser det ligner planterne lidt te planter, men det er ikke kun bladene man plukker. Det ser ud som om man bruger en hækklipper og klipper buskene ned til ca. ½ meter. Om man også bruger de små grene ved jeg ikke. Det jeg har set folk drikke er sådan noget grønt hakket. Det er ufattelige mængder der bliver drukket. Vi kører til byen Obera, får noget diesel på, og så til Salto Berrondo. Her er også camping. Det er et kæmpeområde med camping, grillpladser, fodboldbaner m.m. Her kan vi bo for ca. 30 DKK. De andre steder vi har boet har det kostet 100 DKK. Dette er også en kommunalplads, derfor den billige pris. Som det ser ud på kvitteringen er det kun folk fra andre kommuner, som betaler. Folk fra denne kommune får det gratis. Vi går ned og ser vandfaldet, men det er ikke ret stort. Det er meget lummert i dag og i løbet af natten bliver det et kraftigt uvejr, med lyn, torden, hagl og regn. Erik kan ikke lide når det hagler på bilen. Her er fin strøm, så vores air-con kører hele tiden. KM 139

Gallery Mocona Water falles

Udgivet i Syd Amerika 2015 | Kommentarer lukket til Mocona falles

Iguazu Argentina

Søndag den 13. september 2015  Iguazu, Brasilien
Så er det til Argentina. Efter 9 dage er det tid at køre videre. Vores skib er på vej til Hamborg, så det kommer ikke afsted til tiden, som var den 12/9. Vi får brugt de sidste Real, før vi tager til grænsen. Det går nemt i Brasilien. I Argentina er det også nemt, vi ved dog ikke om vi må have fødevarer med, så da Aduana spørger om de må se bilen siger vi selvfølgelig ja.

Han kigger bare ind i bilen. Dejligt for vi har en del kød og grønsager. Selve byen virker meget død, så det er godt vi ikke skal veksle penge her. Vekselkontoret på grænsen var også lukket. Vi finder campingpladsen og finder en plads, som dog er meget skæv, men tager vi alle vores klodser på, så kan vi holde her. Bremserne står og snakker lidt og til sidst falder bilen ned fra klodserne, men Erik når at stoppe bilen før den kommer videre. Vi sætter bilen op på klodserne igen og får en stor sten bag det ene forhjul, som ikke er på klodser. Så bliver den der. Vi sætter os ned og ser livet flyde forbi ude på floden. Det der er på den anden side er Paraguay. Sidst på eftermiddagen kommer der 2 par i telte. Unge mennesker. KM 23

Mandag den 14. september 2015  Iguazu, Argentina
Vi skal til vandfaldene i dag. Vejret er med sol og ingen skyer, uden det dog er meget varmt. Det er rimeligt dyrt næsten 300 DKK for os og bilen. Der er ikke vildt mange mennesker. Vi går først ned til et lille tog. Helt åben så ikke godt i regnvejr. Man kan også gå denne strækning.

Vi hopper af som alle andre, ved upper og lower trail. Vi tager først det lower trail. Her går man først ned af en masse trapper og derefter rundt til mange vandfald. Vi ser også over på det sted, hvor man starter med at gå på den brasilianske side. Det er meget flot, og man bliver ikke våd. Dem der bliver våde er dem der sejler. Efter lower tager vi upper. Som ordet siger, går man oppe over vandfaldene. Stadig kan man se nogle hele vandfald et stykke borte. Efter dette skal vi med toget til Djævlens drøbel. Der er 25 min. inden toget går, så vi går ind og køber en sandwich. Jeg betaler og Erik går ud med bakken til nogle borde og stole udenfor. Her er rigtig mange vaskebjørne og Erik sætter kun bakken på bordet og straks er der en vaskebjørn, som åbner den ene sandwich og tager den øverste bolle. Erik er tosset, men kan ikke gøre noget. Flere vaskebjørne kommer til og Erik holder på bakken med resterne. De er bare frække. Der sidder en mand og får en øl ved et af de andre borde. Han skraldgriner af det, og det har helt sikkert set sjovt ud. Den havde kun taget den øverste bolle med ost på. Resten er OK. Vi spiser den stående, det andet gider vi ikke. Vi er mange med toget op til Djævlens drøbel. Her går vi ud over vandet, som løber over som vandfald. Helt fremme står vi oppe næsten midt i vandfaldet. Utroligt flot. På vejen derud ser vi en skildpadde, som ligger på en sten ude i vandet. På tilbagevejen ser vi 2 kæmpe maller i vandet, samt en lille skildpadde. Vi tager turen tilbage til den samme campingplads. Vi tager en anden plads her på campingpladsen. Her er 2 Amazon papegøjer og nogle kaniner i samme bur. De papegøjer er sjove. De taler ligesom mennesker, og kan bl.a. sige hola og Pedro. Pedro er nok ham der har pladsen, og de taler som en kvinde, nok hans kone.  De kan også grine og gø. Rigtig sjove, men nok ikke i det lange løb. Erik har prøvet at filme dem. Nu må vi se hvordan det bliver. En rigtig god dag. KM 43

Gallery Iquazu Argentina

 

 

Udgivet i Syd Amerika 2015 | Kommentarer lukket til Iguazu Argentina

Iquazu Brasilien 2015

Lørdag den 5. september 2015  Iguazu, Brasilien
Vi får ansøgt skat om en bindende pris vedr. import af bilen til Danmark. Ellers er det mest afslapning. Som vi ser det sejler vores skib hjem en uge senere. Der er dog også et skib den 21/9, så vi vil spørge Sea-bridge hvilket skib vi skal med.

Søndag den 6. september 2015  Iguazu, Brasilien
Vi vil prøve at se vandfaldene i dag. Det er svært at komme ud på hovedvejen på grund af mange biler. Det bliver værre og værre jo tættere på vi kommer.

Til sidst holder vi helt stille. Der er biler og mennesker alle vegne. Det gider vi ikke. Vi vender om og kører en tur forbi supermarkedet, før vi kører til campingpladsen. Sidst på eftermiddagen kører en del, bl.a. dem med telte. KM 29

Mandag den 7. september 2015  Iguazu, Brasilien
De fleste rejser i dag. Vi bliver hjemme i dag, da der skulle være 100 % chance for regn. Det kommer ved 6-7 tiden om aftenen. Et kraftigt tordenvejr samt haglvejr. Gudskelov sker der intet med bilen.

Tirsdag den 8. september 2015  Iguazu, Brasilien
Erik fortsætter med sin colourbox og jeg har været henne og bytte bøger.

Der var nogle norske og engelske, så nu har jeg ”rigtige” bøger at læse.

Onsdag den 9. september 2015  Iguazu, Brasilien
Dagen fortsætter som i går. Vejret er lidt op og ned.

Torsdag den 10. september 2015  Iguazu, Brasilien
Iflg. vejrudsigten skulle i dag være den bedste dag til at se vandfaldene. Det er noget overskyet, men vi tager afsted med vores paraplyer. Der er god plads alle vegne og der er ikke noget med køer. Man kan gå direkte til det hele. Det er utroligt flot og der er godt med vand i vandfaldene.

Dette betyder at der er et naturligt tågedis over det hele. Her er også mange vaskebjørne. De ser noget anderledes ud end dem i USA. De ser søde ud, men man skal ikke give dem mad. Der er billeder rundt omkring, der viser en hånd, som er blevet bidt af vaskebjørnene. Vi ser heller ikke nogen give dem mad. Der er et sted, hvor man kan gå ud på nogle broer og er midt i vandfaldet. Rigtigt sjovt at gå derud, men man bliver noget våd. Da vi er ved at være færdige med at se vandfaldene, begynder det at regne. Lidt uheldigt, men vi har set det vi vil se. Vi går ind i en butik og køber nogle T-shirts. Vi har vores paraplyer, så vi bliver ikke våde. Vi går til busserne og her er også nogle spisesteder, så vi får en burger før vi tager tilbage med bussen. Vi kører en tur ind til byen. Vi skal have nogle argentinske Pesos eller US$. Der er en ATM i butikken, men den tager ikke Visa og der er heller ingen penge i. Vi tager GPS’en og finder en Bradesco bank ikke så langt væk. Vi finder banken, men ingen parkeringsplads. Jeg hopper ud og går ind for at hæve penge. Imens kører Erik rundt og kort efter jeg er kommet ud, kommer han omkring hjørnet. Jeg hopper ind i bilen og vi tager tilbage til supermarkedet, hvor der er et vekselkontor. Vi kan for 4 Real få 1 US$ eller vi kan for 0,27 Real få 1 argentinsk Pesos. Regner vi det om, er kursen knap 15 Pesos for 1 US$. Lidt under den blå dollarkurs. Hvis man altså kan finde et sted at veksle US$. Vi får det hele udbetalt i Pesos, så har vi til et stykke tid, og vi er fri for at skulle finde et sted at veksle. KM 34

Fredag den 11. september 2015  Iguazu, Brasilien
Vi får ordnet sengen og afleveret vasketøjet. Det kan vi hente i morgen.

Lørdag den 12. september 2015  Iguazu, Brasilien
Så er det rengøring i dag. Erik fortsætter med sine colourbox billeder. Håber det giver noget i den sidste ende.

Gallery Iquazu Brasilien

 

Udgivet i Syd Amerika 2015 | Kommentarer lukket til Iquazu Brasilien 2015

Hasta La Pasta 2015

Mandag den 17. august 2015  Camping Seu Assis, Brasilien
Så er det mod Paraguay i dag. Det kører fint derud af, dog blæser det er del, så vores ESP-lampe begynder at lyse. Da vi kører med vinden i ryggen stopper den. Vi skal lige have diesel på for de sidste penge. Vi kan se bagefter, at man kører fra Brasilien først ind i Paraguay og derefter tilbage til Brasilien. Vi køber diesel i Paraguay til en alt for høj pris, og den omregningskurs de bruger, er helt forkert. De bruger 1.300 PYR for 1 Real. Senere i supermarkedet er kursen 1.600 PYR for 1 Real. Den officielle kurs er 1.495 PYR for 1 Real. Senere ser vi brasilianske tankstationer, hvor diesel S10 koster 3,10 Real. Vi har givet noget over 4 Real. Svindel og humbug, men det er vores egen skyld. Vi kommer ud af Brasilien i lufthavnen. Herefter til migrationen i Paraguay, intet problem. Hos Aduana er vi omkring deres frokost, og han er her ikke. Vi kan komme igen om ½ time. Vi tager i supermarkedet og får handlet og hævet penge. Vi får også købt noget vin i pap. Tilbage hos Aduana, hvor vi får lavet vores papirer til bilen. Han – tolderen – slutter af med at det koster 50 US$. HVAD, siger Erik. Det er 3. gang vi er i Paraguay og vi har aldrig betalt. Han siger, at han ringer efter chefen, men før chefen kommer får vi lov til at gå, uden at betale. De er nogle bavianer. Så er det ind i Paraguay. Her er det nødvendigt at køre 100 % efter reglerne. Her er meget politi på vejene og vi bliver stoppet en enkelt gang. Vi kører ned af en lang bakke, men forrest kører en tung lastbil, som ikke skal have for meget fart på. Vi bliver pænt bagved sammen med en personbil fra Paraguay. Ganske rigtigt, nede i bunden holdt politiet og ville kunne se, hvis vi overhalede. Rigtig lusket. Vi kommer hen til parken, hvor vi også holdt sidste år. Desværre er der ikke længere strøm i masterne. Det er pillet af helt oppe, så vidt Erik kan se. Det går fint uden strøm. KM 295

Tirsdag den 18. august 2015  Parque National Cerro Cora, Paraguay
Det har været en fin nat selv uden air-con. Det er noget overskyet og da vi begynder at køre regner det noget af vejen. Vi skal jo overholde reglerne, så det går ikke så stærkt, som i Brasilien. Hvis der er en skole eller lignende, går hastigheden ned til 40 KM i god tid før skolen. Der er aldrig nogen ophævelsesskilte. Vi ser meget politi på vejene og bliver stoppet nogle få gange uden problemer. Det ser ud til at nogle steder stopper de næsten alle Paraguay biler. Vi kommer til Hasta la Pasta, og i første omgang kender de os ikke, fordi det er en svensk bil. Ellers fik vi en god snak med dem og vi kan se at de 2 gule biler har været her. Dem som vi mødte i Surinam. KM 424

Onsdag den 19. august 2015  Altos, Paraguay
Det er ren afslapning. Vi får startet på at finde ud af, hvad det vil koste i afgift, at få bilen på danske plader. Så er det nemmere for os at forholde os til det.

Nu må vi se hvad han kommer frem til. Erik vil også prøve at sende billeder op til colourbox. Her er 3 hunde her, og den mindste er den der bestemmer. Vi aede en af de andre. Straks blev den overfaldet af den mindste og den største, en boxer, hjalp. Det så rigtigt væmmeligt ud.

Torsdag den 20. august 2015  Altos, Paraguay
Vi tager til Mercedes i dag. Der er ca. 60 km, men det tager næsten 2 timer. Det er by meget af det. Heldigvis er der en der kan engelsk, og det er chefen. Vi får arrangeret, at vi kan overnatte der. Det er meget nemmere. Ellers er det bare at vente. Til frokost kører chefen os til et supermarked, og vil hente os igen. Desværre går mit ur i stå, så pludselig får vi meget travlt, men vi når det. Det er en fin overnatning med strøm og internet. KM 60

Fredag den 21. august 2015  Asuncion, Paraguay
Vi er klar ved 7 tiden og 7.30 går vi ind på kontoret. Kort efter bliver nøglerne hentet og så starter ventetiden. Vi får skrevet til Tonny vedr. import af bilen til Danmark. Ellers får jeg læst og Erik får kigget på nettet. Vi får skiftet bremseskiver, bremseklodser, styrestang og et kugleled i forbindelse med samme.

Det er skiftet på begge forhjul. Desuden skal vi have skiftet fordækkene igen, selvom de ikke har kørt 10.000 km. Erik og chefen Gastón kører ud i byen for at hente dem. Vi havde fortalt Castón at målene på dækket er specielt. De fandt ingen dæk, men fandt et sted hvor vi kan få dem skiftet i morgen. Dejligt. Da klokken er ca. 18 da vi har betalt, og vi skal møde Castón her i morgen tidlig, bliver vi her endnu en nat. Regningen blev på ca. 8.000 DKK, lidt af en streg i regningen, men vi skal så ikke have det skiftet når vi kommer hjem. KM 4

Lørdag den 22. august 2015  Asuncion, Paraguay
Gastón er her kl. 8.30 og så kører vi til dækfirmaet. Her bliver fordækkene skiftet til BF Goodrich i alt 400 US$. Det er nogle flotte dæk. Vi handler inden vi tager tilbage til Altos. Her er der kommet en lidt speciel autocamper.

Det er en ung fyr fra Schweiz, der har købt en Tuk Tuk med kasse på / varevogn, her i Paraguay. Den er helt ny og er lavet i Italien. P.t. er han alene, men hans kæreste kommer til Buenos Aires og så skal de rejse sammen rundt. Om aftenen laver vi alle grillmad. Vi er i alt 7. Renés søn og hans kæreste fra Argentina er også med. Rigtig hyggeligt. KM 57

Søndag den 23. august 2015  Altos, Paraguay
Det er ren afslapning. Erik får uploadet billeder til colourbox, så vi kan blive godkendt. Jeg har fået gang i e-book og har fået en masse af dem. Når vi kommer hjem skal jeg have en rigtig e-book reader.  Tabletten er OK, men man kan ikke læse ude, genskæret fra lys m.m. går i skærmen. Men det går nok.

Mandag den 24. august 2015  Altos, Paraguay
Der er en godkendelse fra colourbox i mailen. Så er det bare at gå i gang. Vi kan desværre ikke komme ind, så vi må sende dem en mail. Ellers finder vi ud af, at der også er en fotokonkurrence i De Berejstes Klub. Vi finder hver nogle billeder frem og prøver at sende dem. Det er ikke helt nemt for de er ret store. Til sidst lykkedes det med mine. Eriks vil vi prøve at sende når vi går i seng.

Tirsdag den 25. august 2015  Altos, Paraguay
Vi skyper med Lone et par timer. Ellers får Erik opdateret de billeder vi har uploadet til colourbox.

Onsdag den 26. august 2015  Altos, Paraguay
Vi får ordnet dagbog og billeder.

Om aftenen får vi en ordentlig tordenbyge. Efter ikke ret lang tid ser vi at der kommer vand ind. Vi må se på det i morgen. Det er det samme vindue som sidst. Det over markisen.

Torsdag den 27. august 2015  Altos, Paraguay
Vi får vasket i dag. Erik bliver færdig med billederne. Nu skal de bare uploades og sættes sammen med dagbogen. Tonny siger at han skal se bilen, da der er en del problemer. Vi får ikke kigget på vinduet.

Fredag den 28. august 2015  Altos, Paraguay
Vi tager en tur ned i byen for at handle. Der er ikke meget kød eller grønsager der er spændende, så vi må på marked i morgen. Vi spiser i restauranten. Vi får Gordon Blue, meget lækkert. KM 21

Lørdag den 29. august 2015  Altos, Paraguay
Vi tager en tur til det tyske marked. Her kan vi købe gode grønsager, pølser og svinekød. Det er bare noget dyrere.

Vi får en pølse med brød til frokost. Smager godt. Erik får renset al det gamle fugemasse af mit vindue i sengen. Så kan han lave det færdigt i morgen. KM 18

Søndag den 30. august 2015  Altos, Paraguay
Erik får fuget vinduet. Det bliver rigtigt pænt. Vi får en rigtig god snak med Karla, Betina og Casper. Karla er lige i sit es. Vi tager også en tur i swimmingpoolen. Dejligt, men koldt.

Mandag den 31. august 2015  Altos, Paraguay
Vi får ordnet sengen og vasket sengetøjet. Vi kommer også en tur i poolen.

Tirsdag den 1. september 2015  Altos, Paraguay
Det er meget varmt og lummert i dag. Man har ikke lyst til at lave noget. Vi får hentet penge og handlet. Vi får også købt noget pasta af Marion og Rene. Poolen er rigtig god i dag. KM 19

Onsdag den 2. september 2015  Altos, Paraguay
Det er noget koldere i dag, dejligt. Når man skal gøre rent skal det helst ikke være alt for varmt. Vi får også betalt for vores ophold her, knap 1,1 mill. GYR. Lyder af meget, men det er ca. 1.400 DKK for 14 dage med lidt mad, mange æg, brød og pasta til resten af turen.

Torsdag den 3. september 2015  Altos, Paraguay
Så er det videre. Vi har hørt at på den vej vi skal kører er der flest korrupte betjente. Vi er da også kun lige kommet ud på den store landevej nr. 2, så er der den første kontrol. Heldigvis i modsatte retning. Ellers kører vi lige efter bogen. Vi ser mange kontroller, men vi bliver ikke stoppet en eneste gang.

Erik ser dog en ud af øjenkrogen, som kommer fra den modsatte retning og han vifter kraftigt med armene, men det opfatter Erik selvfølgelig ikke. Vi tager til visitorcentret ved Itaipu dæmningen. Det er flyttet til et andet sted og her kan vi ikke holde, kun ude i vejkanten. Det vil vi ikke, men finder en campingplads i den anden ende af byen. Den ligger ved vandfaldet del Monday. Vi kommer derind kort før det bliver mørkt. Et meget stort område, dog er der ikke mange lige pladser. Vi finder en i nærheden af strømmen. Det har været meget mørkt hele dagen og man venter hvert øjeblik, at det skal begynde at regne. KM 327

Fredag den 4.september 2015  Cuidad del Este, Paraguay
Vi tager over og ser vandfaldet del Monday. Vi skal betale over dobbelt så meget, som dem fra Paraguay. Altid kedeligt. Det er et flot vandfald og vi er de eneste gæster. Herefter finder vi et supermarked og bruger vores sidste GYR på en oksemørbrad og nogle kartofler. Bedre end diesel, som er noget dyrere end i Brasilien. Så er det over grænsen til Brasilien. Der er mange der prøver at stresse os. De fortæller vejen er lukket. Det de vil er, at de vil have os forbi nogle shopping centre.

Vi har brugt alle vores penge, så vi har ikke mere at bruge. Det går nemt ud af Paraguay og ind i Brasilien. Den lokale trafik kører bare ind og ud, så der er ikke mange, som skal igennem migrationen. Vi får hævet nogle penge i Bradesco banken. Så er det til campingpladsen. Her er en enkelt franskmand og 2 store brasilianske autocampere. Sidst på eftermiddagen kommer en stor bus med en del familier, som skal bo i telte her. Lige før det bliver mørkt kommer en overlandertruck med en del engelske mennesker. De fleste er på alder med os. Brasilianerne har lang weekend nu, så vi venter med at tage til Iguazu vandfaldene.

Gallery Hasta La Pasta 2015

Gallery Monday Waterfalls

Udgivet i Syd Amerika 2015 | Kommentarer lukket til Hasta La Pasta 2015

Camping Seu Assis

Lørdag den 15. august 2015  Gordo Camping, Brasilien
Campingfar kommer og siger, at vi skal betale for en dag mere, ellers skulle vi være væk kl. 8 om morgenen. Da han ikke har fortalt os det, siger vi at vi rejser i dag, om en time. Han kigger noget på os, men accepterer det. Det skal han også. Han burde aflevere en seddel til alle med disse oplysninger. Den anden bil, som også er på campingpladsen får åbenbart samme besked, for de kører kort efter. Vi tager lige ind til Bonito, for at få diesel og luft på. Det højre forhjul er stadig ikke helt i orden.

Vi tager til en papegøjepark, som Uve anbefalede. Vi ved ikke helt hvad det går ud på, og det koster ca. 120 DKK pr. person at komme ind. Det gør vi. Det er en guidet tur med en engelsk talende guide. Det er midt på dagen, så det er ikke det bedste tidspunkt, men sådan er det. Man går gennem lav skov ned til et zinkhole. Hullet er ca.100 meter nede og i disse klipper, som danner siderne, er der en del papegøjer. Det er de røde og blå. Ikke de allerstørste, men pænt store. I zinkhole’t er der i hvert fald 1 caiman. Papegøjerne har reder inde i klipperne. Rederne er ca. 2 meter dybe. I selve klipperne er der nogle mineraler, som papegøjerne godt kan lide, og det hjælper på deres fordøjelse. Det at de er nede i hullet gør, at det er meget nemmere at tage billeder af dem, når de flyver. På et tidspunkt er der måske 20 eller flere der flyver rundt. Utroligt flot at se. Efter denne rundtur på ca. 1 time tager vi til campingpladsen, som ligger tæt ved. Det er en flot campingplads med store sheltere, hvor der også er bænke og bord, samt vand og grill. Vi tror vi er helt alene, men der er en del mennesker nede ved en badesø. KM 77

Søndag den 16. august 2015  Camping Seu Assis, Brasilien
Her er meget stille og roligt, selvom det har været lørdag nat i Brasilien. Erik bliver lige klippet før vi går en tur i området.

Der er en del mennesker ved badesøen, men ellers har mange pakket sammen og rejser sidst på eftermiddagen. Over badesøen er der en svævebane, så man kan komme midt ud på søen og så give slip. Ser sjovt ud og det virker ikke som om vandet er koldt. Karla, et af vores børnebørn, bliver 3 år i dag, men her er ingen dækning på mobilen, så vi kan ikke sende hende en SMS. Kedeligt.

Gallery Macau reservat og camping Seu Assis

Udgivet i Syd Amerika 2015 | Kommentarer lukket til Camping Seu Assis