San Ignacio mini

Fredag den 18. september 2015  Obera, Argentina
Det er ikke så varmt i dag. Det er ren afslapning og vi klipper lige hinanden. Vi finder også ud af, at den ene af mine sandaler er væk. De ligger i et rum, hvor de kan falde ud når vi bruger den store skydedør. Den bruger vi altid når vi handler. Sidst jeg havde begge sandaler var i Iguazu, Brasilien.

Lørdag den 19. september 2015  Obera, Argentina
Det har lynet, tordnet og regnet siden tidligt i morges. Vi er ikke meget for at stå op. Vi tager vores bad i bilen.  Badene her ligger langt fra bilen og vi skal igennem en masse jord/grus for at nå det. På et tidspunkt er der stilstand i regnen, så vi få pillet strømmen af og fjernet diverse sten samt får vores klodser ind.

Vi vil til San Ignacio mini, en by med Jesuit ruiner, de bedste som Argentina har. Gudskelov holder det op med at regne, så da vi kommer til San Ignacio er det tørvejr. Vi finder en privat camping til ca. 100 DKK. Vi skal også have vekslet de sidste US$ til Pesos. Vi spørger campingfar og han kender måske nogle der måske vil give kurs 13. Vi går ind til byen og her finder vi en restaurant med Wifi. Her får vi en øl og en af tjenerne taler godt engelsk, så Erik spørger om han ved hvor vi kan veksle. Der er ikke sådanne steder her, men måske vil hans chef. Han kommer tilbage med en kurs på 12. Ikke godt nok. Vi går ind og ser ruinerne og skal selvfølgelig betale tre gange så meget som argentinerne. Det er et kæmpe område det dækker. Det er meget sjovt at se, men heller ikke mere. Da vi går ud derfra går Erik ind i en souvenirs butik, og her kan de veksle til 14. Noget bedre. Vi veksler de sidste 400 US$. Når pengene er slut må vi ud af landet. Vi går tilbage igen. Det er blevet varmt og høj luftfugtighed. KM 65

Søndag den 20. september 2015  San Ignacio mini, Argentina
Det regner, tordner og lyner, og har gjort det hele morgenen, så det er igen svært at komme ud af sengen. Vi kører til Posadas, hvor der skulle være en campingplads i gåafstand til den gamle bydel. Vi finder den, men der er ingen camping. Vi kører til byen Ituzaingo, hvor der også skulle være camping.

Den vej vi kører ud af Posadas viser nogle meget kedelige beboelsesområder. Ikke spændende. Vi bliver stoppet af politiet på landevejen. Han vil ind og se bilen. Herinde kigger han de mærkeligste steder og spørger efter cigaretter. Det har vi ikke og han går ud igen. Vi ved ikke helt hvad han ledte efter. Vi tager til udkanten af byen og her skulle være en Municipal camping. Vi finder den, men den bliver brugt af militæret. Den har nok kun åben om sommeren. Den ligger ud til den opdæmmede sø ved Rio Parana. Dæmningen hedder Yacyerta-Apipe måske. Her hos militæret var der en der fortalte hvor der var camping. Her kan vi godt være. Det er en kæmpe campingplads, hvor vi er de eneste gæster. Der er også nogle daggæster. Den ligger ud til den samme sø, og her finder vi en fin plads hvor vi kan sidde og se ud over søen. Vi går en tur langs stranden og lidt senere kommer der 2 unge par, hvor det ene par lige har fået en datter. Hun er en måned gammel og har nogle fine små øreringe. Hendes mor skal være engelsk lærer, så hun vil gerne snakke engelsk. En lidt besværlig dag. KM 158

Mandag den 21. september 2015  Ituzaingo, Argentina
Vi vil til en nationalpark i dag. Vi skal dog lige have handlet, diesel på og se vores mails. Efter dette tager vi mod nationalparken. Vi har set at der også skulle være internet der. De sidste 56 km er på dårlig grusvej og det er ikke tilladt at køre på vejen i regnvejr. Det går OK at køre stykket, men det er ikke helt sjovt. Mange steder slingrer vi noget med bagenden, men vi sidder ikke fast. Det er meget varmt, og desværre er der ingen strøm, så vi må lide i nat. Det er et meget lækkert område og vi ser både hjorte og ræve. KM 196

Tirsdag den 22. september 2015  Parque National Mburucuyá, Argentina
Det har været en hård nat, ikke vild megen søvn. Det er først hen på morgenstunden hvor det bliver noget køligt. Køleskabet er gået i fejl. Vi mener det er fordi vi har startet det varme vand samtidig med at køleskabet kørte. Vi tror køleskabet har kørt det meste af natten. Da vi slukker køleskabet, laderen og

tænder det igen kører det fint. Der er intet sket med maden. Det er meget varmt i dag og vi går en tur på 6 km ned til et kæmpe vådområde, meget flot. Da vi kommer tilbage er vi meget varme, så vi går ned til en vandpost med vores dunk, og får vand ud over os. Selv om vi er meget varme er det altså for koldt, men vi bliver kølet af. Vi griller kylling med bagekartofler, så der er hurtigt 3 ræve i området. De får kyllingebenene og de er meget hurtigt væk. Den ene ræv er ikke helt frisk, den ligner en der har skab.

Onsdag den 23. september 2015  Parque National Mburucuyá, Argentina
Det har været en OK nat, ikke for varmt. Køleskabet kører godt igen. Vi vil videre i dag, for i morgen kan der komme regn og så er vejen hertil ikke til at køre på. Vi kører en anden vej ud. Den er noget kortere på grusvej ca. 25 km i alt. Det er et meget vådt område vi kører igennem og vi ser også en enkelt caiman ligge og sole sig. Heste og køer kan godt lide at gå rundt i vandet og spise. Vi har set det mange gange.

Vi tager til byen Bella Vista. Her skulle der være en campingplads ud til floden Parana og den er der. Her kan vi bo for 50 DKK. Det gør vi. Vi går en tur ned i byen, hvor næsten alt er lukket om eftermiddagen.  Vi har fået vores billet til båden og har et skema vi skal have udskrevet, underskrevet og sendt til skat, vedr. bilen. Erik så en internet cafe, da vi kørte ind i byen, så der går vi hen. Her får vi vores udskrifter, og vi har fået at vide på campingpladsen, at der er net nede ved stranden. Vi går der forbi og der er godt internet. Vi går hjem, scanner den underskrevne blanket ind. Så laver vi mailen til skat med dokumenterne og går ned og sender den. Så må vi se. Campingpladsen har en stor legeplads m.m., som bl.a. bliver brugt af skoler. Dejligt at se. KM 131

Torsdag den 24. september 2015  Bella Vista, Argentina
Det er koldt her til morgen og der er en masse der arbejder / er på pladsen. Den er helt sikkert offentlig. Ham vi talte med i går er der ikke, men der er så en anden vi kan betale til. De putter nok pengene i lommen eller bruger dem til noget de alle kan få glæde af. Der er ikke noget vi kan gøre. Vi får handlet og diesel på, og så er det mod Esquina. Det er et vådt område vi kører igennem, og det regner lidt ind i mellem. Temperaturen er på ca. 17 grader, så det er lidt koldt. Vi har i vores kortbog set, at der skulle være camping 3 steder i byen. Vi har vejens navn, men ikke hvor på vejen. Vi kører og leder og finder en fin plads helt ud til floddeltaet, som er meget stort. Her kan vi bo til 100 DKK. Det er også muligt at komme ud og fiske. Her er også internet. KM 189

Fredag den 25. september 2015  Esquina, Argentina
Vi kører lidt længere sydpå, ned langs floden. Det er noget overskyet, så ikke så varmt. Vi har fundet en campingplads i byen La Paz på tabletten, så må vi se om det er rigtigt. Vi finder den, men her er ikke camping. Hun fortæller dog, at nede ved Termas’en kan vi campere. Vi tager derhen. Der er ikke camping, men motorhome er velkomne. Det er selvfølgelig lidt dyrere, for det er inkl. termal badene. Det koster 150 DKK alt i alt. Vi tager derind og her er strøm. Vi går en tur i badene. De er ca. 38 – 39 grader iflg. dem. Virker lidt koldere, men er meget fine. Der er noget salt i vandet, lidt underligt. Der er mange bade og der er ligesom telt uden tag omkring dem for at skabe lidt læ. Når solen skinner er det rigtigt dejligt. Vi er i vandet et par timer. Det har vores hud godt af. Vi har virkeligt svedt meget især i nationalparken. Alle vores bid fra insekter har også godt af dette vand. KM 98

Lørdag den 26. september 2015  La Paz, Argentina
Vi står op og laver kaffe. Så tager vi strømmen fra og kører ud til floden. Her kan vi have vores morgenmad i fred. Vi ved ikke hvor længe vi kan være her før nogen siger vi skal væk eller betale igen. Det gider vi ikke. Floden Parana er meget bred her og det ser ud til at mange fisker i floden. Efter morgenmaden er det videre mod Federal. Jeg har set på papirkortet hvilken vej vi skal kører. GPS’erne er lidt uenige og tabletten er helt forkert. Jeg får kigget nærmere på kortet og ganske rigtigt er der en grusvej på 60-70 km den vil ned af. Det vil vi ikke. Vi kører på asfalt hele tiden. Vi var i byen Federal sidste år, da vi skulle finde noget internet, så vi kunne om booke vores flybilletter. Da fandt vi et kæmpe område med camping m.m. Vi kom dog den gang fra den anden side. Vi får lige handlet lidt før vi leder efter campingpladsen. Vi finder den hurtigt og så må vi finde ud af prisen. Vi taler med en af de andre og han siger det er gratis. Rigtig god pris. Vi finder en god plads med strøm. Området bliver meget brugt af de lokale, men de fleste tager hjem når det bliver mørkt. Selv om det er lørdag aften har vi en meget rolig aften og nat. KM 143

Søndag den 27. september 2015  Federal, Argentina
Vi bliver her en dag mere. Vi skal have gjort klar til skibet. Vi forventer ikke at vi kan komme ind bag i bilen, så vi må lave noget plads i tøjskabet til vores ting. Det gør vi ved at tage bl.a. gaverne og de 2 linser ud bagi. Så får vi en hel hylde fri i skabet. Vi vil gerne have lidt vin med til om aftenen og det er billigst her i Argentina, så det vil vi købe her. Området bliver rigtigt brugt her. Der er nogen der holder fødselsdag, mange griller og nogen kører / går bare rundt, men når det bliver mørkt forsvinder alle og vi er igen alene. Helt fint.

Mandag den 28. september 2015  Federal, Argentina
Vi skal til Concordia i dag. Vi får vand på ved hjælp af dunken, og så er det ud på landevejen. GPS’erne vil have os ned af rute 14, hvor der er meget korrupt politi, og de står der med ca. 10 km’s afstand. Vi kører ikke derned. Sidste år kørte vi helt udenom rute 14. Vi kommer fint til Carrefour supermarkedet, hvor vi skal have brugt vores sidste penge. Vi får ikke meget for dem i Uruguay. Supermarkedet er desværre lukket i dag. Vi taler med en taxachauffør, som siger, at det er helligdag i Concordia i dag. Vi tager over på tanken og får fyldt diesel på. Så tager vi ud til floden Uruguay, hvor der dels er fricamping og camping. Vi vælger en campingplads med strøm. Vores batterier er ikke helt i orden mere. En fin plads med god udsigt. KM 135

Tirsdag den 29. september 2015  Concordia, Argentina
Det regner her til morgen og har gjort det on / of i løbet af natten. Vi skal til Carrefour og bruge de sidste Pesos. Vi har ca. 4.000 Pesos ca. 2.000 DKK tilbage, og de er ikke meget værd udenfor Argentina. Vi får handlet en masse også til hjemturen, så vi kan klare os med sæbe, shampoo, tandpasta, barberskum og andet. Vi finder også en urmager, så han kan skifter batteriet i mit ur. Efter vi har brugt alle pengene kører vi til grænsen. Her står en ung soldat / betjent og fortæller at grænsen er lukket de næste 6 dage, men vi kan komme over ved Colon. Rigtigt kedeligt. Vi tager ud til fricamping området, for at finde ud af vores næste træk. Vi skal jo til Uruguay, så vi må kører til Colon af rute 14, den med al politikontrollen. Vi har jo brugt alle vores penge, og da vi skal kører af betalingsvej må vi skaffe nogle. Vi vil bytte en af T-shirtene til penge eller prøve at bytte 20 US$ til Pesos. Urmageren så vældig flink ud. Det er ikke varmt i dag, så vi finder en fricamping ud til floden. Der er mange mennesker, som bruger dette område. Manger kører og ser lidt på vandet mens de drikker deres mate. Nogle fisker, men vi har ikke set nogen fange noget. KM 38

Onsdag den 30. september 2015  Concordia, Argentina
Vi kører ned til Carrefour og bytter en T-shirt til Pesos. Så kører vi gennem byen for at undgå en politipost, som vi kender her. En af de lokale kører helt samme vej som os ved den politipost. Det viser sig at være en rigtig god ide, for det er åbenbart den sidste politipost. Vi bliver stoppet 2 gange, men det er hovedsagelig lastbiler med fødevarer de går efter. Vi kører over en stor bro ved grænsen mellem Argentina og Uruguay. Her skal vi betale 110 Pesos ca.55 DKK. Godt vi fik nogle penge. Denne her kunne vi dog have betalt med Uruguay penge, som vi har. Vi får afleveret bilpapirer i Argentina og fordi grænsekontrollen for begge lande ligger samme sted, skal vi bare ind i Uruguay, vi behøver ikke at blive stemplet ud af Argentina. Her ved grænsekontrollen står der en masse om fødevarer. Det har vi ikke tænkt os at rette os efter. Aduana er inde i bilen og bag i bilen, og kigger bare nysgerrigt på bilen. Han åbner ikke køleskabet, dejligt. Vi får lavet vores bilpapirer og så er vi videre. Vi har en gratis camping fra Ernst og Susanne. Her skulle være strøm, men det virker ikke, kedeligt. Det ligger ned til et opdæmmet område. Her til morgen har vi igen problemer med køleskabet, som går i fejl. Vi har umiddelbart kun 2 fricampinger tilbage inden vi sejler hjem. KM 289

Gallery San Ignacio mini

Gallery Parque National Mburucuyá

Dette indlæg blev udgivet i Syd Amerika 2015. Bogmærk permalinket.