Prince Edwards Island

Torsdag den 20. maj 2010  Isle Madame
I dag skal vi til Prins Edward Island. Vi tager de hurtige veje, men vi skal lige handle på vejen, så det bliver lidt sent, men vi når båden kl. 14.45. Vi kører hen til en luge ligesom derhjemme, her bliver vi bare henvist til en række. Det er en fin tur over, men skibet er meget skrabet, der er intet overflødigt. Det tager 75 min. at sejle over. Da vi sejler i land regner vi med at nu skal vi betale, men nej.

Vi skal nok betale når vi forlader øen. Der tager vi broen. Vi kører ikke ret længe inden vi finder en fricamping på Murray Head, selvfølgelig med udsigt over vandet. Herligt. KM 215

Fredag den 21. maj 2010  Murray Head
Vi tager først til Murray Harbour. Der er en af de travleste havne på øen. Foruden fiskerne som nu i maj og juni kun fisker hummer, er der også en fabrik som koger disse hummer og putter på dåse.

I en anden fabrik tager de halerne af de levende hummer og fryser halerne ned. Vi fandt ikke helt ud af hvad de gjorde med resten af hummeren, men de har vel smidt dem i gryderne til de andre. Vi tager videre rundt langs vandet. Alle steder fisker de kun hummer. Der er en del landbrug herovre, og de skulle dyrke kartofler, men de er ikke rigtig kommet i gang. Mange steder er de ved at ordne markerne. Vi tror de har et længere efterår her, idet mange campingpladser har åben til 31. oktober. Vi tager også forbi en meget lille national park som har bison, der kommer fra provinsen Alberta. De er indhegnet som i Zoo, det er bare en meget større plads der er indhegnet. Der er en del kalve, som ikke er ret gamle. Meget sjovt at se. Vi kommer også forbi et sted, hvor folk er klædt som i 1700-1800 tallet. Vi troede vi kunne komme ind og se det, men det var nu kun for skolebørn. Vi så dem. Sidst på dagen tager vi til Greenwich, Prince Edward Island national park. Det er et meget lækkert område med fjord/bugt på den ene side og havet på den anden. Der er tre ture man kan gå og vi går dem alle. På stierne er der store skilte som viser/fortæller om hvordan det har set ud før hvad man har dyrket i jorden. Der er en muslingefarm i bugten, d.v.s. Man putter små muslinger i en ca. 2 meter lang sok, der er lavet af net. Disse sokker sætter man ud i bugten og 1-2 år efter kan man høste store lækre muslinger. Smart. På tavlerne kunne der også være hvilke dyr man kan se i området. Den ene tur gik over en sø og ud til havet. Man gik på en gangsti som flød på vandet. I den ene ende var der simpelthen så mange myg at det var væmmeligt. Stranden var lækker med hvidt sand med næsten ingen sten i. Efter dette kørte vi ned mod stranden, hvor det også var muligt at gå ud til vandet. Her gik man også på gangstier af træ for at beskytte klitterne. Vandet kan være meget voldsomt. Selvom man sopper i vandet kan man på en dårlig dag blive revet med ud. Man må ikke gå i panik, bare drive med og så gå ind på land længere borte, og så gå tilbage. Vi prøvede ikke vandet, det er nok kun lige over frysepunktet. Temperaturen i luften er omkring 10 grader. Vi bliver og fricamper på parkeringspladsen. OK overnatning. KM 170

Lørdag den 22. maj 2010 Greenwich, Prins Edward Island National park
I dag tager vi ind og ser hovedstaden Charlottetown. Vi skal også gerne have noget mere materiale om øen. Det er en lille provinsby, med masser af parkeringspladser som er gratis fordi det er lørdag. Turisten har lukket fordi det er lørdag.

Vi får set byen og havnen. Vejret er lækkert så vi får en kop kaffe på havnen. Den havn vi er i er kun til små både. Vi tager videre til endnu en national park. Nu Prince Edward Island national park. Det er en langstrakt en og en stor del af den er lukket af. Vi ser stranden som er med klitter og hvidt sand. Vejret er blevet godt, så der er nogle der soler sig. Dog blæser det en del, så det må være lidt koldt. Vi skal ud og spise vor bryllupsmiddag, selvom vi havde den for et par dage siden. På vejen ser vi at der er drag racing lige nu, så det må vi se. Det er sjovt at se. Der er ikke mange tilskuer, så vi sidder i vore egne stole lige overfor starten. Resten af tilskuerne sidder på brædder som fungerer som bænke. Vi får set det i nogle timer, men på et tidspunkt tager de fleste af sted, så det gør vi også. Der er både standard biler, biler der er gjort meget ved, motorcykler almindelige og nogle der virkelig er gjort meget ved. Der er også en enkelt drag-bil, som dem vi har set i fjernsynet. En meget lang og smal bil. Den kan virkelig køre stærkt. Vi fandt ikke helt ud af hvor stærkt de kører. Lidt senere i løbet kører de med handicap, d.v.s. De biler med mindst motor starter før den anden bil, men i mange tilfælde bliver de hentet alligevel. Sjovt at se. Der var også en BMW standard bil som stillede op, den stod nærmest stille i forhold til de andre. Vi skal spise et sted som hedder Fishermanns Wharf. Turen går til Canada anbefaler den. Det er en meget stor restaurant, hvor man først bestiller inden man går ind i restauranten. Vi skal have hummer. Det får ca. 80% af gæsterne. Der er et salatbar på 60 fod med alt indenfor salat/kartofter. Der også alle de muslinger man kan spise. Fri sodavand, softice, kager, kaffe. Der er vist også noget dessert udover, men det fandt vi ikke rigtig ud af. Der er også rigeligt. Vi får hummeren varm og det smager faktisk bedre end kold hummer. Det er et godt måltid og vi er meget mætte. Vi kører uden for byen North Rustico, hvor vi finder en fricamping i skoven ud til stranden. Vi lå heldigvis i læ, da det blæste en del det meste af natten. KM 120

Søndag den 23. maj 2010  Orby Head (cirka)
I dag skal vi se Anne fra Grønne bakkens hus.

Det hus forfatteren Lucy Maud Montgomery havde opfundet til hende. Det er en hel industri af Anne fra grønne bakken. Vi var inde i selve huset og gik ”hunter lane” men ikke ”lovers lane”. Det er bare en tur i skoven og så er der nogle skilte der fortæller enten havde forfatteren skrevet om stedet eller lignende. Ikke særlig interessant. Vi tager videre til endnu et strandområde hvor der er hvidt sand. Det meste er lukket af og det blæser utroligt meget, så vi tager videre. Vi tager til Summerside, som er ”hovedstaden i Prince. Øen er opdelt i King, Queen og Prince. Vi kører lige en tur igennem, men det blæser meget og vi kan ikke se byens kerne, så vi tager videre mod New Brunswick. Vi er meget spændt på broen, om det blæser så meget at vi ikke kan komme over. Det blæser men vi har stik modvind, så det går fint. Broen blev færdig i 1997, men der er kun 1 spor i hver retning og den er 13 km lang. Vi betalte 42,5o$ for turen, og det var incl. bådturen over. Havde vi taget båden retur skulle vi betale 68$. Specielt system. De vil nok gerne have folk med broen. Det blæser utroligt meget her, men det er blevet noget varmere. Vi kører forbi Moncton og vil så finde noget. Der er en afkørsel lige efter, den tager vi ikke og så går der ca. 50 km inden den næste afkørsel. Det var vi ikke rigtig klar over, men vi hopper af og finder en campingplads i Waterborough. Der er fuldt booket, men man finder en plads til os på teltpladsen. Folk har fri i morgen fordi det er Victoria day. Det er dejligt varmt udenfor. Alle træerne er sprunget ud. Campingpladsen ligger ud til en stor sø. Den ligger lækkert her og de fleste er fastliggere for hele sæsonen. KM 355

Gallery Prince Edwards Island

Dette indlæg blev udgivet i Canada. Bogmærk permalinket.