Cape Breton

Lørdag den 15/5 2010  Maryville
Vi vil vente til fiskerne kommer ind, så vi kan købe nogle fisk. Ham Erik har talt med kommer ind kl. 11, og vi går over til ham.

De har kun hummer så vi køber 3 hummer levende for 10 $. Vi skal bare koge dem i havvand i 15 minutter. Vi kan have 1 i gryden og 1 i panden. Vi lægger hummerne ud i brusekabinen og så tager Erik dem en efter en. Nogle af dem gør modstand da de skal ned i gryden/panden. Især er den der bliver kogt i panden svær at få ned. Halen bliver ved med at være udenfor. Det tager sin tid og klokken er næsten 1 inden vi er færdige med at koge dem. Så tager vi længere op ad Cabot Trail til nationalparkens begyndelse. Her betaler vi ”entre” til mandag kl. 16, og vi køber plads på campingpladsen lige ved siden af indgangen. Vi må kun campere på campingpladser i nationalparken. Vi spiser de 3 hummer til aftensmad. De smager rigtig godt og der er nok.  KM 114

Søndag den 16/5 2010  Chéticamp
Så skal vi ind i nationalparken i dag. Vi har valgt nogle ruter ud vi vil gå. Vejret er ikke det bedste, det er meget overskyet og koldt. Vi har ikke kørt ret længe da Erik siger: Der er en bjørn!! Jeg ser godt dyret, men mener ikke det er en bjørn.

Det er det og den går over vejen 50 meter fra os. Det tænder os. Den første rute vi vil gå er rute 7. En tur på 2-3 timer i 300-400 meters højde. Det er 2 grader da vi går af sted, men vi har heldigvis hue og vanter med så vi fryser ikke. Et stykke inde på ruten ser vi 2 moose (Amerikansk elg) græsse. Vi går på en sti og vi må ikke gå bort fra den. De er vant til mennesker så det rør dem ikke. Skoven er næsten ikke sprunget ud nogle steder, så der er meget åbent. Halvvejs gennem turen kommer man ud til havet. Det kunne have været en flot udsigt, men vejret er dårligt, så vi kan ikke se ret meget. Turen hjem går af en anden sti, hvor der er flere store sten og rødder vi skal over. Her ser vi første en moose stå under et træ og glo på os. Lidt længere henne ser vi en moose med 2 små kalve. Meget spændende at se. Jeg er dog lidt bange for moderen, de kan blive voldsomme hvis de tror der sker deres kalve noget. Virkelig en god oplevelse. Vi har valgt to mindre ture også bl.a. til et vandfald og en ca. 350 år gammel skov, som desværre ikke er sprunget ud. Efter dette kører vi bare videre, og vi har ikke kørt ret længe da jeg ser 2 voksne og 2 unger Black Bear. Erik stopper bilen så vi rigtig kan se disse bjørne. Desværre er der for mange træer/grene så vi kan ikke tage billeder. En meget lækker oplevelse. Vi kører videre til Meat Cove, hvor vi vil overnatte. Det er på nordspidsen af Cape Breton. En hel speciel dag i dag. KM 97

Mandag den 17. maj 2010  Meat Cove
Det er ikke så godt vejr i dag. Det har regnet og blæst det meste af natten. Vi skal i dag køre den sidste del af Cabot Trail.

Der er betydelig mere trafik på denne side af øen. Vi går en god tur på spor 17-18. Vi kan se spor af moose, men ser desværre ingen. Der er meget vådt på dette spor, så til sidst må vi vende om. Sporet er væk i regn. Vi tager videre mod Baddeck, hvor der er et museum om Graham Bell, ham der opfandt telefonen. Et meget interessant museum. Midt lidt om telefonen, mest om ham privat og alle hans andre opfindelser bl.a. indenfor flyvning og både. Et interessant besøg.
Vi har lidt svært ved at finde en fricamping, så til sidst tager vi en campingplads i Englishtown. OK plads KM 214

Tirsdag den 18. maj 2010  Englishtown
Vi vågner op til et pragtfuldt vejr og bliver enige om, at det er her vi vasker og gør rent. Erik får desuden lavet både 110 v og 220 v ude. Klimaanlægget har ikke virket, så det laver Erik. Det var en ledning der sad løs. Vi klipper også hinanden. Det går mindre godt, men det vokser jo ud igen.Om aftenen ser vi dansk TV. Der er internet på pladsen.

Onsdag den 19. maj 2010  Englishtown
I dag skal vi se Fort Louisbourg og derefter videre mod Prins Edward Island. Fort Louisbourg blev oprindelig bygget i 1713 – 1744 af franskmændene. Allerede i 1745 blev de angrebet af englænderne og i 1760 væltede englænderne murerne.

I 1960’erne opfører man igen fortet efter de gamle planer og hvad man har fundet. I dag er det et meget stort område med masser af forskellige huse og selvfølgelig selve fortet. Kommer man i juni til august er hele fortet og de andre huse beboet med mennesker som er klædt som i 1744 og gør de samme ting som man gjorde i 1744. Det er på det tidspunkt man bør se det. Det må være meget interessant. Det ligger ligesom på en halvø og i højsæsonen kører man til en stor parkeringsplads og derfra kørt i busser til hovedindgangen. Vi kom ind af bagindgangen og ser Fortet og går lidt rundt i gaderne. Vejret var lidt koldt og vi havde korte bukser på, så vi blev ikke så længe. Vi tog videre mod Prins Edward Island og fandt en fricamping på Isle madame. En fransk ø, men i den ene del af øen bor der også en del irlændere. Det viser de meget tydeligt med irske flag m.m.  KM 287.

Gallery Cape Breton

Dette indlæg blev udgivet i Canada. Bogmærk permalinket.