Patzcuaro og Morelia

Mandag den 27. august 2012  Toluca National Park, Mexico
Vi kører op til toppen af vulkanen Nevada. Det er en OK grusvej med spor af løbende vand. Vi kan ikke komme helt derop fordi de er ved at lave en film om parken.

Der er en parkeringsplads deroppe og herfra kan man gå ca. 2 km, så man kan se de to søer nede i krateret. Det gør vi. Vi er nu oppe i 4.157 meter og skal gå op til 4.330 meter. Det er en hård tur. Man skal gå stille og roligt. Mister man pusten er det næsten ikke til at få den igen. Det er flotte søer i hver sin farve. Den ene blå og den anden grønlig. Nedad går det nemt. Nede ved bilen starter Erik generatoren og fyret, for at se om det kan køre i den højde. Det kører upåklageligt. Sigtbarheden er flot i dag, vi kan se meget langt. Heldigt. Vi kører ned igen og til en campingplads ved Atlacomulco. Vi kommer igennem byen Toluca hjulpet af GPS’en. KM 132

Tirsdag den 28. august 2012  Atlacomulco, Mexico
I dag er bare en køredag. Ved byen Morelia ser vi Walmart, så vi skynder os ind for at handle. Vi skal bo i byen Pátzcuaro. En god campingplads, hvor der bor en franskmand i en truckcamper på mexicanske plader. KM 241

Onsdag den 29. august 2012  Pátzcuaro, Mexico
Her til morgen kommer endnu en camper. Han er fra Oregon, men bor nu i Mexico, Mazatlan. Der er alt for varmt nu, så han rejser rundt i højlandet. Vi tager en tur ud på søen Pátzcuaro.

I søen ligger en del øer og især øen Janitzio skal man se. Det er en sejltur på ca. 25 min. derud. Det er en lav sø med masser af vandplanter. De fjerner/høster dem for at søen ikke gror helt til. Lige før øen ser vi 5 fiskere med nogle meget store net. Det viser sig at være ren opvisning og ikke for at fiske. De kommer hen til vores båd for at få drikkepenge. For plat. Det er en lille ø uden biler og på toppen er der en statue af helten fra uafhængigheden José Maria Morelos Y Pavon. Inden i statuen er der malerier fra hans liv. Vi var inden i statuen og de er ved at restaurere den øverste del, så vi kunne ikke komme helt op. En sjov ide med en hul statue. Øen er en ren turist ø, men da det er midt på ugen er der ikke så mange mennesker. Det er flot vejr, så det er en rigtig god tur vi har. Tilbage på campingpladsen bliver det et kraftigt regn og tordenvejr, men da det ikke blæser kan vi sidde under markisen. En fin dag.

Torsdag den 30. august 2012  Pátzcuaro, Mexico
I dag går vi ind til byen, dog skal vi lige have ordnet vasketøj og sengen inden vi går. På denne tur i Mexico har vi ikke selv kunne vaske vores tøj. Det skal afleveres på vaskeri. Lidt besværligt, men man får det leveret retur lige til at lægge ind i skabet. Det tager ca. ½ time at gå ind til byen, og den er meget hyggelig.

Der er marked i dag, så der er mange mennesker. Her bor også nogle amerikanere, vi så nogle af dem inde i byen. Da vi kommer hjem skal vi lige bage rugbrød og vi skal have revelsben til aftensmad. Vi har lige sat benene over på grillen, da det begynder at regne. Det er meget voldsomt og det tordner og lyner tæt på. På et tidspunkt hagler det også. Under det værste regnvejr går vi ind i bilen. Pludselig falder markisen sammen. Den kan ikke tage de kraftige vandmasser. Vi skynder os ud og heldigvis er der ikke sket noget med den. Vi stiller den meget skråt, så vandet nemmere kan løbe af. Pludselig ser vi at der er dannet en ”flod” lige ved siden af os. Vandet løber ned i en lille sø på området, hvorved vandstanden i søen stiger over 2 meter inden for en time og vandet fortsætter ned af skrænten til de andre huse. Det er meget voldsomt og vi er glade for at transformeren står inde i bilen. Erik får taget nogle billeder af det, da det næsten er holdt op med at regne. Vores revelsben har ikke taget skade, og efter at alt er sat ind kan vi spise dem.  En meget speciel oplevelse med så meget vand. Godt det holdt op i tide. Dagen efter er vandet faldet igen.

Fredag den 31. august 2012  Pátzcuaro, Mexico
Da vi åbner vores mail, har Lone sendt besked om at vi har fået endnu et barnebarn. Vi prøver at sende SMS til Michael, men det virker ikke rigtig. Vi sender en SMS via Skype og får at vide at Vibe og Michael har fået en lille pige i dag på 3.672 g og 52 cm. Vi går ned til poolen, hvor internettet er lidt bedre. Her ringer vi til Michael og får at vide at de begge har det godt. Det var en lidt speciel fødsel, men det går godt nu med dem begge. Dejligt Vi får hentet vores vasketøj og går en tur ned i byen. Vi fik ikke set Basilicaen, som skulle have været til 30.000 mennesker, men kun skibet blev bygget, så det er mere en almindelig kirke i dag. Vi finder også en frisør, hvor vi begge bliver klippet for i alt 35 DKK incl. drikkepenge.

Lørdag den 1. september 2012  Pátzcuaro, Mexico
I dag tager vi bussen ind til Morelia, som ligger ca. 60 km fra os. Vi tager først Autobuses, store turistbusser, på det lange stræk og efter det collectivo varevogne, hvor der er sæder langs væggene. Man kan snildt være 12-14 mennesker i sådan en. Sjovt at prøve. Vi kommer ind til centrum med den.

Vejret er lidt lala. Vi vil først se katedralen, men der er gudstjeneste, så vi venter. Så går vi en tur som Mexico bogen har anbefalet. Det er en del huse fra kolonitiden, som i dag er museer og offentlige kontorer. Vi ser også en maleriudstilling i Palacio Clavijero. Det var tidligere et Jesuit college. Selve bygningerne var flotte, der var ikke meget ved maleriudstillingen. Der er også et bibliotek i en kirke, men desværre er der lukket i dag. På et tidspunkt begynder det at regne, så vi går ind for at spise. Det bliver ved med at regne, så vi ser lige katedralen og så er det med at finde først en collectivo til Autobuses centralen og derefter bussen hjem. Alt går fint og vi er hjemme lidt i 7. En fin dag.

Søndag den 2. september 2012  Pátzcuaro, Mexico
Jeg får endelig skypet min mor. Det er ca. 1 ½ måned siden sidst. Vi taler også med Michael og ser Filippa deres lille datter. Ellers er der dømt rengøring. Kedeligt, men dejligt når det er gjort.

Mandag den 3. september 2012  Pátzcuaro, Mexico
I dag kører vi rundt om søen Pátzcuaro. Det er en flot tur med en del landsbyer, som vi kører igennem.

Vi var forbi den tyske restaurant og købte nogle tyske pølser til fryseren. Nu må vi se om de smager godt, de ser gode ud. Der er en masse kirker og forretninger på vejen, men vi kører lige igennem. Vi gør holdt i byen Tzintzuntzan, hvor der er nogle ruiner fra Tarascan Empire. Der er 5 Yácatas, som er runde templer. De arbejder på at reparere dem. Godt hjemme går vi ind til byen for at hæve penge. Man skal ikke hæve penge i weekenden, der er altid mange mennesker. Der er også mange mennesker i banken i dag, bare ikke ved automaten. KM 72

Tirsdag den 4. september 2012  Pátzcuaro, Mexico
I dag skal vi lidt videre. Vi tager til vulkanen Paricutin. Den 20/2 1943 pløjede Dionisio Pulido sine marker, da jorden sprækkede og damp kom op. Først prøvede han at dække det til, men fandt hurtigt ud af at det kunne han ikke, så han løb.

God beslutning. Der begyndte at vokse en vulkan op og på mindre end et år var den mere end 330 meter høj. Aske og lava begravede 2 byer og selvom ingen døde mistede over 4.000 mennesker deres hjem. Vulkanen fortsatte indtil 1952, hvor den nåede en højde af 424 meter. En noget speciel historie. Vi tager til Angahuan, hvorfra vi kan gå ned og se den begravede kirke i lava. Vi kunne se kirken fra hvor vi bor, men da vi gik turen havde vi svært ved at se stien mod kirken. I et sving hvor vejen går til højre er der en sti til venstre. Der er en tønde til skrald ved stedet. Vi fortsætter videre af vejen og turen bliver dobbelt så lang, men vi fandt kirken. Selvom der er lavet en sti i lavaen ind til kirken, er det dumt at gå på lavaen, men vi kommer hen til kirken. Mens vi står der begynder det at tordne og lyne, men ikke at regne. Her ved kirken finder vi den rigtige sti og det går stærkt hjemad. Vejen går en del opad og hvis det begynder at regne, vil vandet løbe som en å ned af stien og gøre den smattet. Vi kommer helt hjem uden en dråbe regn. Dejligt. Vi tager vores stole og en øl og sætter os oppe ved restauranten, hvor der er en flot udsigt ud over vulkanen, lavaen og kirken. Vi kan se det lyner og tordner derude blandt bjergene. En utrolig udsigt. Vi får nogle få dryp. En kanon dag. Det er i dette område af Mexico man dyrker de fleste avocadoer. De gror lidt som blommer på store træer, men også de små træer har avocadoer, bare ikke så store. Det er første gang vi har set det. KM 102

Onsdag den 5. september 2012  Angahuan, Mexico
Nu er det tid til at komme ud til Stillehavet. Vi er meget spændte  på hvor varmt det er. Det er en fin  tur derned selvom det drypper lidt ind i mellem.

Vi skal ned til en campingplads, som ejerne selv har anbefalet. De kom forbi i Pátzcuaro, og her fik vi deres kort. Det er en lille by Troncones, som de tegnede ind på vores kort. Det er en lille by helt ud til vandet. Vi har lidt besvær med at finde selve campingpladsen, men vi finder den. Det er en stor have med hookups ude i kanten. Der er en del kokospalmer og de er ikke så gode at holde under, men vi finder skygge under et træ. Her er varmt 32-35 grader, men luftfugtigheden er meget høj så vi sveder bravt. Vi får sat air-con på og går en tur ned til stranden, lige over vejen så er man der. Havet er flot med store bølger. Der ligger en restaurant overfor, Roberto, og de releaser skildpadder hver aften. Vi kan se indhegningen med de mærkede felter om hvilken dag æggene er lagt. Vi taler med Roberto og han fortæller at kl. 7.30 er der en release. Vi kan bare komme over og se det. Det gør vi. Først graver de skilpadderne op af sandet og lægger dem ned i en stor opvaskebalje. De ser lidt dvaske ud, og vi får at vide de skal stå i ca. ½ time. Når skildpadderne er taget op graver de endnu dybere, for at få skallerne op. Det er ligesom en blød tennisbold med hul i. Mens skildpadderne er i opvaskebaljen kommer der noget mere liv i dem og hele baljen summer af liv. Vi releaser dem få ad gangen, men da de bare kravler den rigtige vej releaser vi dem alle. Alle skildpadder kommer ud i vandet. Det er en hård medfart de starter med, for der er masser af store bølger. Vi kan se deres små hoveder ude i vandet, hvor de stikker det op en gang i mellem for at få luft. Ved 10 tiden går de ud for at finde nye æg, som lige er blevet lagt, gravet ned i sandet. Endnu en kanon dag. KM 282

Torsdag den 6. september 2012  Troncones, Mexico
I dag er det bare afslapning. Det er noget varmere udenfor bilen og vi har ikke problemer med at sove for varmen. Dejligt. Det er næsten det værste. Vi er nede for at bade i havet inden vi går i bad. Det er ikke nemt. Bølgerne er store og der er meget understrøm, så det bliver ikke til det store. Vi går en tur rundt i byen og finder en lille forretning med vand, som vi mangler. Om aftenen går vi over og spiser hos Roberto. Vi får en 400 grams bøf Vacio, meget mørt argentinsk kød, lavet på en grill. Helt fantastisk, men dyrt efter mexicanske forhold, ca. 100 DKK pr. bøf.

Vi ser også skildpadderne blive released i dag. Der er ikke så mange, men alle klarede det ud i vandet.

Fredag den 7. september 2012  Troncones, Mexico
Vi får lavet lidt hjemmeside i dag. I restauranten overfor er der internet, men ikke særlig godt. Om aftenen går vi ned i den anden ende af byen for at spise fisk. Rigtigt godt og det kostede under det halve af bøffen. Vi skal selvfølgelig også se releasen i dag.

Skildpaddeungerne er i dag gravet op ca. 2 ½ time før de skal releases. Det var for at vise dem til et mexicansk ægtepar. Lidt synd for skildpadderne, for da de endelig bliver released har de brugt for mange kræfter på at komme ud af opvaskebaljen, så det gik langsomt over stranden ud i vandet. Der var flere af de helt små, som vi måtte hjælpe ud i vandet. De har ikke store chancer for at overleve, men vi sørgede for at de kom i vandet. Vi talte tidligere på dagen med Roberto og fik at vide at skildpadderne hedder Golfina, den mest almindelige skildpadde i Mexico. Vi slog det op på internettet, hvor vi kunne se at de kan blive optil 90 cm store og veje optil 100 kg. Normal vægt ca. 40 kg. De lægger æg ca. 3 gange indenfor 45 dage på et år. De lægger ca. 80-100 pr. gang. De spiser næsten alt og har derfor nemt ved at tilpasse sig. I løbet af natten får vi et uvejr. Det betød at strømmen røg og dermed vores air-con. Vi sov meget dårligt efter dette. Strømmen kom først tilbage ved 9-tiden om morgenen. En rigtig dårlig nat. Efter sådan en nat ved man hvor vigtig air-con er, hvis man bevæger sig i områder med høj luftfugtighed. Det er næsten umuligt at sove uden.

Lørdag den 8. september 2012  Troncones, Mexico
Så skal vi længere sydpå. Det er en lang vej på en vej som MEX 200. Vi er ved Acapulco ved 3.30 tiden. Vi bor lige ud til stranden, men skal kigge gennem et hegn. Der er en dør ud til stranden, men den er lukket. Det er OK, vi bliver bare på vores side af hegnet. KM 257

Søndag den 9. september 2012  Acapulco, Mexico
Vi har en lang dag for os i dag. Først skal vi lige handle i Costco og Walmart og det betyder en tur ind gennem byen til den anden side. Det er en flot tur gennem byen og vi ser også stranden inde i byen. Ikke bred og med masser borde og stole. Efter vi har handlet og klar til at køre er kl. næsten 1. Vi sætter GPS’en til og hun siger vi er der kl. 20.15. Det er sent, men det er vores eneste mulighed. Det bliver en rigtig lang tur på en smal landevej med rigtig mange toppe. Ved 6-tiden begynder det at regne kraftigt og der er vand alle vegne, især de steder hvor de ikke holder grøfterne frie. Godt vi er højbenet og har gode dæk på. Vi kommer også til at køre i mørke med lys på, noget vi ikke har gjort før i Mexico. Vi er dog så heldige at køre bag en mindre lastbil og på hans kørsel kan vi se  hvis der er huller i vejen og toppe. Ved 20.30 tiden er vi i Puerto Escondido og vi kører ind på campingpladsen. Den ligger i forbindelse med et hotel, som vi går op til. Alt er lukket og slukket så vi kan ikke booke ind. Vi holder bare ind og får strøm, så må vi betale i morgen.
En meget lang dag. KM 422

Dette indlæg blev udgivet i Mexico 2012. Bogmærk permalinket.