Oaxaca og San Cristobal

Mandag den 10. september 2012  Puerto Escondido, Mexico
I dag skal vi ikke så langt. Vi kører ud til Puerto Ängel. Her skulle være 3 campingpladser, men vi finder kun 1. Vi går en tur ned til havet. Der er meget blæst i dag, så man må ikke svømme. Vandet er også meget kraftigt og hvert år omkommer nogle på denne strand. Vi kan også se at der er en slags virvel i vandet. Der er masser af små hostel og restauranter langs stranden, så vi finder et sted og får en øl og ser ud over vandet. På denne restaurant er der også hængekøjer, som man bare kan bruge. Mange tager en lur i dem. Tilbage på campingpladsen kommer der en amerikansk familie med 3 børn og hund. De er også på vej til Argentina, så måske ser vi dem igen. KM 82

Tirsdag den 11. september 2012  Puerto Ängel, Mexico
Det regner her til morgen. Vi Skyper lige med Lone og så er det ellers af sted. Turen til Oaxaca (udtales Wa-herker)  skulle tage 5 timer iflg. GPS’en, men da det har regnet så meget er der jordskred mange steder på vejen, og et enkelt sted kører vi op på en jordvold og igennem en å på jordvolden og ned igen. Igen er det godt med 4×4. Turen tager ca. 7 timer og da vi endelig kommer frem til campingpladsen, uden skilt på, kan man kun bo der min. 1 måned. Gudskelov er der en plads til i byen og den tager vi. Da vi er installeret sidder vi udenfor og får en øl. Kl. er over 8 og det er mørkt. På den anden side af vejen er der en kæmpe palme med de visne palmeblade hængende ned af stammen. Vi er sikre på at i de visne blade bor en ugle med sine unger. Vi ser den flyve ud flere gange, og når den kommer tilbage kan vi hører ungerne. Underligt inde midt i byen. En lang og anstrengende dag. KM 265

Onsdag den 12. september 2012  Oaxaca, Mexico
Vi skal ind og se byen i dag. Vi tager bussen ind. Nogen fortæller os hvor vi skal stå af og i hvilken retning vi skal gå. Meget af det er centreret omkring Zocalo’en og Katedralen.

Det er et rigtigt hyggeligt område med masser af boder og restauranter. Der er en form for demonstration vedr. indianske kvinder, tror vi nok, for der er mange af dem og alle har samme røde klæde på. En del af vejene omkring centrum er lukket af for biler. Det gør det dejligt at gå rundt. Vi er også oppe og se Santo Domingo Kirken. Da vi kommer første gang er der lukket og kirken åbner først kl. 16. Der er også flere markeder. Det ene er der en masse små spisesteder under samme tag, og det andet vi ser, er med sko, tøj, tasker og meget mere. Både slagteren og fiskemanden ser ikke spændende ud. Kødet ligger i store bunker, skåret på en pålægsmaskine. Svært at se hvad man kan bruge det til. Fiskene ligger i varmen og ser noget bløde ud. Intet af det frister os. Der er også meget med kogte rejer, som er tørret og så tørret fisk. Det ser heller ikke spændende ud. Vi tager op til kirken kl. 16. Den er meget flot med utrolig meget guld og udskårne figurer i loftet m.m. Den er virkelig værd at se. Efter dette går vi hjem til campingpladsen. Vi fik et kort i turistinfoen og her kan vi se vores vej. Det er ikke det store problem at gå hjem.

Torsdag den 13. september 2012  Oaxaca, Mexico
I dag skal vi ind og se Monte Alban, dog skal vi lige have ordnet sengen og vasketøj. Vi så et vaskeri i går ikke langt herfra.

Monte Alban er bygget på et højdedrag ca. 8-900 meter over dalen. Bjergplateauet er på 300 x 200 meter og er menneskeskabt i ca. 500 BC. Det har været et ceremoniel center. Det er et stort område med en del ”bygninger”. Der er flere pyramider dog ikke så høje. Det meste er meget velholdt, og det er flot at se. Det ligger også rigtig flot hævet over dalen. Flere har efterfølgende bygget ovenpå det oprindelige. Den største tid zapotekerne havde her var fra 300-700 AD. Her anlagde man terrasser på bjergsiderne og her boede ca. 25.000 mennesker. Det meste af det man ser i dag er fra denne periode. KM 25

Fredag den 14. september 2012  Oaxaca, Mexico
I dag vil vi videre. Vi skal ud mod vandet for at komme videre nedad. GPS’en siger ca. 5 timer. Det er OK. Vi har udset os en campingplads i Tehuantepec, den eneste som kan skille en køretur på over 500 km. Da vi kommer frem til hvor den skulle være, kommer en mand hen og siger at den er solgt og derefter lukket, men lige ude ved hovedvejen er der et 5 stjernet hotel. Det prøver vi. Vi kan selvfølgelig ikke bo på deres parkeringsplads og få strøm. Det er ca. 36 grader og høj luftfugtighed, så hvis vi skal bo i bilen behøver vi strøm. Vi får et værelse med air-con 1.100 Pesos incl. morgenmad. Det er under 500 kr. Vi spiser i restauranten og ellers ser fjernsyn og kører på nettet. En OK løsning.  KM 263

Lørdag den 15. september 2012  Tehuantepec, Mexico
Det er tidligt af sted i dag, vi har en lang dag for os. Køleskabet har klaret det fint og batterierne siger 12,6 v selvom køleskabet må have kørt det meste af natten. Det er lige ud af landevejen. Vi kommer til et område med megen blæst. Der er vindmøller alle vegne og Erik skal holde godt fast i rattet. Ellers er det en fin tur. Vi har fundet en gratis campingplads i byen Ocozocoautla. Da vi kommer dertil finder vi ud af at strømmen ikke virker. Erik mener det er en løs forbindelse et eller andet sted. Det er alt for varmt uden strøm, så vi bliver nød til at køre til San Cristóbal de las Casas, hvor vi er ved 5-tiden. Her er flere mennesker end vi ellers har set. Nu er vi så oppe i ca. 2.100 meter og behøver ikke air-con, for det er køligt. KM 351

Søndag den 16. september 2012  San Cristóbal de las Casas, Mexico.
Jeg har ikke haft så godt af den nat på hotel med air-con. Jeg er blevet godt snottet og har hovedpine, men det forsvinder vel. Vi går en tur ind i byen. Det er helligdag i dag, så der er masser af mennesker i byen.

Vi går bare rundt og ser på mennesker og alle deres boder. Det er en dejlig by, men lige i dag er det kun til at gå rundt. Der er også en del turister ligesom der er på campingpladsen/hostel. Der er mange rygsækkere og en familie fra Uraguay i autocamper. Der er også et ungt Hollands par i en folkevogn (et rugbrød) fra 1972, som de har købt i Mexico. De er også på vej mod Sydamerika på et tidspunkt.

Mandag den 17. september 2012  San Cristobal, Mexico.
Vi har lånt en bog af hollænderne vedr. en tur fra Mexico til Sydamerika. Den skal vi lige have læst og der er nogle sider vedr. overnatning m.m., som vi skal have scannet og udskrevet. Erik får taget vores bagkamera af. Vi har pillet skærmen af, da man kan tror det er en GPS og den kan blive stjålet. Vi får også bagt rugbrød og Skypet Casper. Karla gror godt og vi ser hende på Skype. Dejligt at se.

Tirsdag den 18. september 2012  San Cristobal, Mexico.
Det er afslapning i dag. Om eftermiddagen går vi en tur ind til byen.

Vejret ser truende ud, så vi går hurtigt tilbage igen. Vi kommer da også lige hjem, så begynder det at regne og det regner hele aftenen og natten med.

Onsdag den 19. september 2012  San Cristobal, Mexico.
I dag går vi ind og ser Na Bolom museet. Det er en svejsisk antropolog og fotograf Trudy Blom og hendes danske mand og antropolog Frans Blom. De har forsket meget i mayakulturen og deres indianer, især dem i junglen. Vi så først en film om dem og bagefter gik vi rundt på museet, som ligger i et hus med en stor have i midten. Det fungerer også som B & B. Vi finder ikke helt ud af, hvad de har fundet/hjulpet, bortset fra at hun har taget mange billeder af indianske kvinder. Meget sjovt at se, vi fik dog ikke den helt store viden ud af det. Det begynder at regne mens vi er i byen, så vi går bare hjem. Vi får arbejdet et par timer på hjemmesiden/dagbogen.

Torsdag den 20. september 2012  San Cristobal, Mexico.
I dag tager vi kirketuren. Vi har ikke været inde i en kirke i San Cristobal.

Vi tager først Cerre de Guadalupe. Den ligger oppe på en bakke med udsigt ud over byen. Man kan godt se vi er kommet til et fattigere område. Efter denne tager vi katedralen og til sidst Templo de Santo Domingo. Efter dette går vi til Mercado Municipal. Det er her indianerne køber og sælger grøntsager, frugt, kød og fisk. Et kæmpe område med masser af liv. Dette er det rigtige markedsliv. De indianske kvinder ammer deres børn til de er 1-2 år. Det er tit man ser dem gå eller sidde og amme barnet og ekspedere kunder eller lignende. En meget naturlig ting.

Fredag den 21. september 2012  San Cristobal, Mexico.
I dag skal vi se Canyon de Sumidero. Den ligger ved Tuxla ca. 60 km tilbage. Den bedste måde at se canyonen på,

er at sejle nede på floden og se op af de stejle skrænter optil 1.000 meter høje. En sælger i byen Chiapa de Corzo tager fat i os og kører på cykel foran os ned til bådrampen. Der er flere operatører, men det virker som priserne er faste. Man skal vente til båden er fuld før de sejler. Vi venter ca. 20 minutter og så kan vi sejle. Det er en flot tur. Vi ser en del krokodiller, som ligger på en sandbanke og nyder det. Der er også en i vandet. De er rimelig store og kan blive optil 5 meter lange. Bådsmanden er også guide, og på turen ud stopper han nogle gange og fortæller noget.[singlepicid=838w=320 h=240 float=right]Det er ikke meget vi forstår, men vi er også de eneste som ikke er mexicanere. Der er også en del pelikaner og skarver, og i starten af turen også hejre. Der må være en del fisk i floden. Da det er regntid er floden brun og der ligger visse steder en del affald. For enden af canyonen er der en dæmning, og det er efter at den er bygget, at man kan sejle på floden. Turen varer ca. 2 ½  time. En rigtig god tur. Dog begyndte det at småregne det sidste kvarter, men det holdt op igen. Vi får lige handlet inden det går tilbage igen. Tuxla ligger i ca. 400 meter og San Cristobal i ca. 1.500 meter. Stigningen på ca. 1100 meter er en lang, lang bakke, ca. 30-35 km. Især lastbilerne har det svært. Nogle gange holder de næsten stille. Der er et nødspor og 1 bane i hver retning, så det er muligt at overhale. Da vi kommer tilbage til campingpladsen kan vi set at det har regnet meget og vi har ikke fået meget. Det var heldigt. KM 150

Lørdag den 22. september 2012  San Cristobal, Mexico.
I dag er en hjemmedag med rejsebrev og hjemmeside.

Søndag den 23. september 2012  San Cristobal, Mexico.
I dag får vi sendt rejsebrevet og Erik roder med backup af WordPress. Desuden hjælper han Steven med at tætne hans bil. Der kommer vand ind når det regner. De finder en del huller, som de lapper på forskellig vis.

Mandag den 24. september 2012  San Cristobal, Mexico
Nettet virker ikke rigtigt, så vi går en tur ned i byen.

Vi køber nye små kartofler, ca. 2 ½ kg. for ca. 4 kr. Så har vi til nogle dage. De er rigtig gode. Det bliver et forrygende regnvejr, så vi søger ly i en restaurant. Det bliver tør vejr, men truer stadig, så vi går hjem i næsten tørvejr. Hjemme fortsætter regnen og nettet er væk.

Tirsdag den 25. september 2012  San Cristobal, Mexico
Nettet kører stadig ikke, så vi går en tur ned i byen på en internet cafe.

Vi får vores mails, undersøger om forsikring i Sydamerika og da vi går hjem regner det. Ikke sjovt. Hjemme er nettet kommet, så Erik får overført billeder.

Onsdag den 26. september 2012  San Cristobal, Mexico
Så skal vi videre i dag. Vi skal lige sige farvel til hollænderne, dem fra Uruguay og Argentina. De ser vores bil inden i. De synes det er en god bil. Vi skal til Palenque. Vi har læst at der er mange toppe, så vi tæller dem. Der er 412 toppe, meget stort antal. For hver top skal bilen standses og først forhjul, så baghjul over, og så kan man køre. Det er noget der tager tid. I byen Huixtan stopper trafikken fuldstændig. Vi kører meget lidt. Efter 1 ½ time er vi fremme ved problemet. Det er en eller anden demonstration. De er åbenbart utilfredse med præsidenten. De stopper alle biler med et bræt fyldt med søm. De fjerner først bræddet når man har betalt 50 Pesos. Erik diskuterer med dem, men vi kommer til at betale. Colectivo kører til demonstrationen, folk går over og på den anden side tager folk en anden colectivo. Smart, så slipper de for at betale. Vi kunne heller ikke forstå hvorfor Colectivo bare kørte forbi hele rækken af biler. En noget speciel oplevelse. Videre på turen, bortset fra toppe, ser vi ca. 6 steder hvor halvdelen eller mere af vejen er skredet væk. Ikke noget der er sjovt at opleve. Campingpladsen ligger nede i 60-70 meter og i junglen. Vi hører brøleaben nogle enkelte gange, men det regner, så de er nok ikke så aktive. KM 217

Dette indlæg blev udgivet i Mexico 2012. Bogmærk permalinket.