Kakadu National Park

Mandag den 12. juni 2017  Syd for Kakadu national park, NT
Vi skal ind i parken i dag. I de papirer vi har, kan vi se at vi kan købe passet til national parken i Mary River Roadhouse. Da vi kommer dertil, kan vi ikke købe nogle pas her. Vi må til informationen 10 km længere inde. Her er ikke nogen mennesker, der er lukket. Vi kører bare derind ad, på et tidspunkt kan vi velkøbe det. Vi kan desværre ikke kører på en del af vejene, dels har vi ikke høj nok frigang og dels er det ikke 4×4. Vi kører til Bukbukluk lookout, der er ikke meget at se.  Vi kører videre til Gagudju Lodge Cooinda.  På vejen dertil ser vi dels nogle store sorte kakaduer og dels nogle meget høje termitboer, optil ca. 4 meter. Her er camping med strøm og vi kan købe vores pas her. Da vi er over 60 koster det 30 AUD pr. person ellers er det 40 AUD. Vi går en tur ned til aboriginal kultur center. Det er et gratis museum, som er meget interessant, det er hovedsagelig udtalelser fra aboriginals. Her er noget varmere og det blæser ikke så meget. KM 141

Tirsdag den 13. juni 2017  Cooinda, NT
Det er afslapning i dag. Vi går ud til Yellow Water. Her er rigtig mange kakaduer og enkelte gæs. Herefter er det en tur i poolen og så er den dag gået.

Onsdag den 14. juni 2017  Cooinda, NT
Det er tidligt op for vi skal til Rangermøde ved Burrungkuy (Nourlangie)  kl. 9. Det er en meget interessant tur og han er god til at vente til alle er kommet. Der er en ældre dame og 2 klapvogne. Gruppen er stor og han fortæller godt. En rigtig god formmiddag. Herefter kører vi mod East Alligator River. Vi er dog lige forbi en billabong, hvor der på den anden bred ligger en krokodille og soler sig. Den er lidt svært at se rigtig. I Bowali Infocenter ser vi en udstilling og en film om Kakadu national park. Meget interessant. Herefter kører vi til East Alligator River. Vi booker ind på Merl campingplads, en naturcamping med bad og toilet, men ingen strøm. Herefter er det ned og komme med på en bådtur i morgen. Vi booker den i en lille restaurant ved parkeringspladsen. Her ser vi også en krokodille – en kæmpe en. Der er en franskmand, som står og fisker. Vi ser den kun i et kort øjeblik. Tilbage på pladsen er der en del myg da solen går ned og vi har store problemer med dem. Ved 12-tiden står vi op og lukker alle vinduer, dræber alle myggene og så kan vi sove. Ikke en god afslutning på en ellers god dag. KM 139

Torsdag den 15. juni 2017  Ubirr, NT
Vi skal ud og sejle på East Alligator River – upstream. Det er en kulturtur, men vi skulle se krokodiller. Vi ser rigtig mange krokodiller og det er en rigtig god tur. Det er en aboriginal der sejler og fortæller bl.a.om hvor meget de kan få ud af et enkelt træ. De bruger det hele, frugterne fra træet, barken, bladene, grenene, rødder m.m. Meget interessant. Vi så dem også kaste med spyd. Hvor vi ville kaste med armen bruger de hele kroppen. Det er utroligt hvor langt de kan kaste dem. De kunne også bruge bladene fra et bestemt træ – nogle sølvgrå blade. Dem smed de ned i et mindre vandhul og ventede 2-3 timer, så ville fiskene komme op til overfladen. Deres gæller var lammet. De tog de fisk de skulle bruge, fjernede bladene igen og efter 2-3 timer svømmede fiskene rundt igen. Lyder underligt. Efter det tog vi ned til Cahill Crossing, her kører man over floden til Arnhem Land (aboriginals land). Det er lavvande og der er ikke meget vand der løber over vejen i floden. Der ligger desuden en bil ude i vandet og det har den gjort længe. Guiden ved ikke rigtig hvad der er sket, men ingen døde af denne tur. Kun bilen. Vi prøver også at gå en tur langs floden, men den er lukket lidt inde. Kedeligt. Så går vi en anden tur med nogle flotte sandstensklipper. En god tur, det er bare meget varmt. Tilbage på campingpladsen er det et ranger arrangement, hvor man kan prøve at male som aboriginal. Der var 2 aboriginals og rangeren Luke, som vi havde i går. Der er mange børn og kvinder, som synes det er sjovt. Bl.a. skulle de prøve at lave en pensel til at tegne fine streger med. Det var en art græsstrå, som blev skåret i passende længder.Derefter skulle der tygges på den ene ende. Når det var godt blødt skulle man skære det yderste grønne af, og del af de hvide fibre inderst inde. Herefter skulle man med tommelfingeren kører hen over disse fibre, tilde blev bløde og så kunne den bruges til at male de fine streger. De to aboriginals sagde ikke meget, Luke skulle hive alt ud af dem. Det varede i 2 timer, men vi gik efter en time. KM 15

Fredag den 16. juni 2017  Ubirr, NT
Det har været en noget bedre nat, men varmt. Vi lukkede bilen fuldstændig i før myggene kom og så hjalp det. Vi skal se nogle flere hulemalerier i Ubirr i dag og det er selvfølgelig Luke der er vores guide. Vi har en rigtig god tur med ham. Efter dette tager vi til Jabiru og finder en campingplads. Der er 2 i byen og vi prøver først den ene. Der er fuldt booket, de har også kun 15. Vi prøver så den anden og her er masser af plads. Vi tager en med strøm. Vi tager til visitorcentret, der er et slideshow om krokodiller. Det kunne have været spændende, men guiden står og læser op. De kunne lige så godt have indtalt det hele. Det havde virket bedre. Efter dette tager vi en tur i poolen – lækker men kold. Om aftenen viser campingpladsen en film på storskærm, som vi ser. Det er selvfølgelig Crocodille Dundie. KM 61

Lørdag den 17. juni 2017  Jabiru, NT
Vi er ved at være færdige med Kakadu national park. Vi tager lige forbi et vådområde Mamukala. Det er på vejen mod Darwin, hvor vi vil køre til i morgen. Det er meget varmt i dag, så det at gå de 3 km er lidt hårdt. Vi ser ikke rigtig nogen fugle, som vi havde regnet med. Det er nok på grund af varmen. Efter det tager vi til Aurora Kakadu Hotel, her er strøm så vi kan vi få gang i air-con. Her kan vi også gå en tur, men det er for varmt. Air-con siger 36 grader inde i bilen. KM 48

Søndag den 18. juni 2017  Kakadu national park, NT
Nu skal vi ud af Kakadu national park efter 6 gode dage. Det har været spændende, vi havde dog håbet på at se nogle kænguruer. Vi ser nogle steder med vådområder før vi kører ind i Darwin. Der er stadig racerløb i byen og banen ligger lige bagved campingpladsen. Vi får 2 forskellige pladser på grund af motorløbet. Den første er den bedste, men der kan vi kun bo 1 nat. Vi får lige vasket. I morgen skal vi se byen. KM 210

Galleri Kakadu

Dette indlæg blev udgivet i Australien. Bogmærk permalinket.