Darvin syd

Mandag den 19. juni 2017  Darwin, NT
Vi skal ind og se byen i dag, dog skal vi lige vaske sengetøj og skifte plads på campingpladsen. Vi tager bussen ind og det koster 1 AUD p.p. hver vej, fordi vi er senior.

Det tager ca.½ time at køre helt ind til centrum. Der er ikke mange med bussen, dog turister og aboriginals, samt enkelte australier. Vi går først ned til waterfront, her er en kunstig strand med ret store bølger, lavet mekanisk. Ind i mellem er det helt stille, ellers vil det være for meget. Vi går ud til de flyvende læger – RFDS. Vi har hørt fra andre, at de har en fantastisk virtual reality vedr. bombningen af Darwin den 19. februar 1942.

Som senior koster det 18 AUD p.p. Vi ser først en hologram film om bombningen. Det er rigtig godt lavet. Herefter ser vi en film om de flyvende læger med stifteren John Flynn, som fortæller. Det var også godt. I dag er det ikke kun for out back, men også i f.eks. donor transplantationer, for at folk hurtig kan komme fra A – B. Der er i dag 76 fly. I museet står sådan et fly. Herefter ser vi bombningen af Darwin via virtual reality. Det er meget specielt. Især da man flyver rundt mellem de forskellige bombefly. En helt speciel oplevelse, som vi vil se meget mere af i fremtiden. Vi så også selve starten af bombningen.

Der stod vi rundt om et lærred, som lå ned, vi kunne se på et andet vindue hvordan havnen så ud. Det ender med, at der bombes ned i havet og vi kan mærke rystelserne og vindstødene fra dette. Meget sjovt. Efter dette går vi lidt rundt i byen, får købt nogle T-shirt, noget at spise og slutter af med en øl før vi tager bussen hjem. Campingpladsen ligger tæt på lufthavnen og her til aften sender de 20-25 jagerfly afsted. Utrolig larm. En rigtig god dag.

Tirsdag den 20. juni 2017  Darwin, NT
Vi tager ind og ser byen. Vi tager til fiskemarked, men finder ikke rigtig noget, men jeg får min fish and chips. Ellers går vi tur langs havet, det er meget flot.

Onsdag den 21. juni 2017  Darwin, NT
Så er det videre i dag. Vi skal have handlet til de sidste 10 dage, inden vi tager ind til Mick og Marg. Vi får også fyldt gasflaskerne, købt ny stol og diesel på. Nu er vi klar til næste national park Litchfield. Vi tager dog først Batchelor lige før.

Her er en god campingplads, hvor campingfar fodre fuglene morgen og aften. Det er især de små papegøjer, som vi har set mange af, men ikke taget nogen billeder. Jeg tror Erik har fået nogle gode billeder af dem, der er i hvert fald mange. KM 104

Torsdag den 22. juni2017  Batchelor, NT
Så skal vi ind og se parken, som nogle siger, er endnu bedre end Kakadu. Det er den ikke synes vi.

Vi tager først til Magnetic Termite Mounds. Her er vi så heldige at der er en ranger, som er ved at fortælle om termitter og deres bo. Vi forbinder altid termitter med myrer, men de er i familie med kakerlakker. Der er en del forskellige termitter og for os er de ca. 5 %, som lever af træ, de værste. Det er ikke godt at få dem ind i huset, de udhuler træet indefra. Det tager en ”familie” med dronning og konge ca. 7 år at bygge disse høje termitbo, og det er forskelligt hvordan de enkelte typer bygger deres bo. Der er nogle der bygger dem forholdsvis smalle nord – syd. Så får de mindst sol og der er fin luft igennem.

Der er sådan nogen på denne plads. Dejligt at høre lidt om dem. Herefter tager vi til Florence Falls. Vi går først ned til lookouten, og det ser rigtig godt ud. Herefter skifter vi til badetøjet og går helt ned til poolene. Ikke langt men ned / op af 135 trin. Vandet er utroligt lækkert. Lidt koldt i starten, men rigtig godt.

Vi går op igen og skifter før vi kører videre til Buley Rockhole. Det er en lille stream med nogle sten i. Et fint sted for mindre børn at bade, men vi hopper ikke i. Så går det videre til Tabletop Swamp. Der skulle være en del fugle, men vi er der midt på dagen, så vi ser ingen fugle. Der er dog en del store træer ude i vandet. Så er det til Tolmer Falls, som ligger i en smal gorge. Her er det ikke muligt at bade, man kan ikke komme derned. Måske på et andet tidspunkt. Det er også meget flot, dog er der ikke så meget vand i. Vejene for 4×4 er stadig lukkede, vi ved ikke hvorfor. Så er der Greenant Creek. Det er en 3,6 km gåtur i denne varme. Det vil vi ikke. Vi tager ind på en campingplads med strøm. Da vi sætter air-con på er der 39 grader inde i bilen. Det er varmt. Vi holder i fin skygge. KM 88

Fredag den 23. juni 2017  Litchfield national park, NT
I dag vil vi se resten af parken.

Allerførst er det Wangi Falls, som er det vandfald parken er berømt for. Det er meget tæt på, så det er nemt at komme til. Det er en kæmpe pool, som vandfaldene falder ned i. Vi tager en tur i poolen – lidt koldt, men dejligt. Det er igen meget varmt, så vi vil ikke gå nogle af turene. Herefter er det Cascades, hvor kun det øverste vandfald er åbent. Det er en gåtur på 3,6 km med svære områder. Det vil vi heller ikke gå. Derefter tager vi til Walker Creek, som igen er en gåtur langs et vandløb – intet specielt at se og her er mange myg og fluer. Vi springer over. Til sidst er der Bamboo Creek Tin Mine, en lille oplysende gåtur, som vi går. Minen blev opdaget i1902 og der er hentet tin her i perioden frem til 1950’erne, hvor den lukkes.

Det har været svært at drive denne mine, især i den våde tid, hvor området har været fuldstændig lukket inde. Det er nogle aboriginals, som oprindelig har fundet minen. Meget sjovt at se, det var en meget lille mine. Efter dette kører vi tilbage og tager Florence Falls endnu engang, før vi tager tilbage til campingpladsen i Batchelor. På vejen bliver vi stoppet af politiet for alkoholtest. Vi har intet problem, men det er 2. gang vi prøver dette i NT. KM 119

Lørdag den 24. juni 2017  Batchelor, NT
Vi vil kører til Douglas Hot springs i dag. Vejret er meget fint – ikke for varmt. Det er en god tur derned og vi stopper ved Adelaide River for et se om der er krokodiller. Det er der ikke, heller ingen skilte om dem. Der er nogle hot spring, som ligger ud af en grusvej, den tager vi ikke, vi tager en campingplads med strøm. Her løber floden lige forbi, men det er ikke muligt at bade her. Ikke nok vand. En fin campingplads med swimming pool. Vi prøver at finde ud af om vi kan sejle i kano på Kathrine Gorge. Den første gorge er stadig lukket, men nr. 2 -3 og fremad er åben. Kedeligt, det kunne have været sjovt at prøve. KM 135

Søndag den 25. juni 2017  Douglas Hot Springs, NT
Vi tager lidt nordpå igen. Lidt udenfor Adelaide river er der en campingplads Mt. Bundy Station, så den prøver vi.

Det er en gammel kvægfarm – og de har også jaget bøffer i sin tid. Meget sjovt sted med kæmpe træer, bøfler som husdyr, Wallaby, påfugle m.m. Vi går en tur langs Adelaide river, men ser desværre ingen krokodiller. Der skulle være 6.000+ i Adelaide river, men den er også over 135 km lang. Der er underholdning om aftenen, og her møder vi et australsk par, som vi har nogle hyggelige timer sammen med. KM 96

Dette indlæg blev udgivet i Australien. Bogmærk permalinket.