Island syd

Torsdag den 1. august 2019  Skibet
Selvom skibet vipper noget får vi sovet godt og kl. 7 bliver vi vækket, da vi skal være ude af værelset kl.8. Herefter venter vi 1 ½ time før vi er inde. Det tager noget tid at tømme skibet og ud gennem tolden.

Vi ser ikke nogen blive stoppet. Vi tager ind til den nærmeste by og får hævet penge og handlet. Her er også alle de andre campere. Derefter er det ned langs kysten. Island minder meget om Færøerne, men er meget større. Deres får er noget mindre, anden rase. Her er også en del grusveje, også som hovedveje.

Vi finder en god fricamping ud til en indsø. Lónsfjordur. KM 225

Fredag den 2. august 2019  Lónsfjordur, Island
I går fandt vi ud af at søpapegøjer kun bliver på ynglestederne til midten af august, så vi må se dem inden vi tager til Grønland. Ca. 50 km tilbage kan man iflg. turistbrochurerne se dem ved en bådtur. Vi kører tilbage til byen Djupivogur og finder turisten. Her får vi at vide at der ikke mere er disse ture, men nede ved Höfn skulle der være nogle. Det var der vi var på vej hen, så vi må køre tilbage. En turist kommer hen til os bagefter og fortæller hun lige har set søpapegøjer ved Dyrhólaey, hvor man kan se dem uden at sejle.

Dette ligger efter Höfn. I Höfn får vi på turisten at vide, at ved Ingolfshöfdi kan man tage en båd ud. Ved Höfn er det også starten af den store gletsjer Vätnajökull.

Vi tager ud til Hoffellsjökull. Der er ikke så mange derude og når det tør, kan der være meget vand i ”vandløbene”, så man skal kører gennem vand derud, og nogle steder kan der være ret dybt.

Vi ser ned på gletsjeren og det er bare flot, men der er smeltet meget og det bliver ved med at smelte. Sådan er det verden over. Vi kører videre nedad og finder en fricamping et sted hvor folk mødes og tager på tur ind på gletsjeren i nogle monstercar.

Det er dækkene som gør dem til monstercar. Deres størrelse er 405/70 R15, og hvis man tager noget luft ud bliver de endnu bredere. 405 betyder 40,5cm i bredden. Det er en fin overnatning. Lidt senere på aftenen(det er lyst til kl. 22.30) kommer nogle unge i bil og sover i den ved siden af os. KM 219

Lørdag den 3. august 2019  Ved Skalafell, Island
Vi skal forhåbentlig ned og se søpapegøjer, men der er flere ting vi gerne vil se. Det første vi kommer til er glacier lagoon.

Det er en bugt med masser af isbjerge. Meget flot. Her kan man prøve næsten al vandsport. Der er kajakker, amfibåde, speedbåde med meget mere. Det er dog ikke noget der ødelægger det indtryk man får af isbjergene. Herefter er det Skaftafell, som ligger i en nationalpark. Vi går op til Svartifoss, et af de vandfald man skal se.

Det er en lidt hård tur derop. Det går næsten opad hele tiden. Desværre er det lidt af en skuffelse, for der er næsten ingen vand i. Så er det mod søpapegøjerne. Vi kan se dem i Dyrhólaey og vi havde regnet med at overnatte der. Det må vi ikke og ved fyret ser vi ikke mange søpapegøjer. Sæsonen er ved at være slut. Det er kun mens de har æg / unger de er her. Vi tager til det andet sted og her ser vi lidt flere og de er nærmere på.

Vi må nok erkende at vi er for sene på den. Herefter skal vi finde et sted at overnatte. Vi finder en campingplads ved Skógafoss.

Skogafoss

Dette vandfald er meget flot med masser af vand. Det koster ca. 150 DKK at overnatte her. KM 277

Søndag den 4. august 2019  Skógafoss, Island
Vi tager direkte til Reykjavik. Erik vil gerne se om vi kan holde ved lufthavnen. Det er en fin tur og vejret er lidt overskyet, men OK. Vi kan sagtens holde i lufthavnen og det er gratis. Så skal vi finde en campingplads, hvor vi kan vaske. Det finder vi og selvom der kun er 2 vaskemaskiner og 1 tørretumbler, får vi vasket det hele.

Her hygger vi med Eirikur tidligere kollega fra Bording Data.

Erik får fat i en gammel kollega, som bor i Reykjavik. Han kommer forbi os i morgen. Vejret er fint om aftenen, så vi kan sidde ude og spise aftensmad for første gang. KM 168

Mandag den 5. august 2019  Reykjavik, Island
Vi går en tur ind til byen i dag. I eftermiddag kommer Eriks gamle kollega Eirikur til kaffe / øl. Det er fridag for forretningerne, så det er hovedsagelig turistforretninger der er åbne. Vi skulle gerne have købt lidt øl, men de har kun lyst øl, så det køber vi. Den indre by er hyggelig med gamle huse m.m. Vi har en hyggelig eftermiddag med Eirikur. Sjovt at se ham igen. Sidst vi så ham var i 80’erne.

Tirsdag den 6. august 2019  Reykjavik, Island
Eirikur kommer og henter os kl. 9 og så vil han vise os noget af omegnen af Reykjavik.

Vi tager først til nogle hot springs, som er så varme at man ikke kan bade i dem. Der er mudder og masser af damp. Flot at se. I store dele af omegnen er der lava og der er mos eller lignende på det. Eirikur mener det er ca. 10.000 år gamle lava og hvis man skal kunne dyrke på det, skal der gå ca. 10.000 år til. Utroligt at tænke sig. Vi tager videre til et fiskeleje, som blev brugt for mange år siden.

Her er der også masser af lava og en del drivtømmer langt oppe. I Grindavik spiser vi frokost og ser nogle naturlige pools helt nede ved havet.

Her er der nogle der bader og det er med livet som indsats, da der pludselig kan komme kæmpe bølger, som slår mod lavaen. Flere er blevet dræbt. Det kan man sagtens forstå. Vi tager forbi det hot spring område, som leverer varmt vand til den blå lagune. Vi finder ud af at det koster ca. 400 DKK pr. person at bade der. Det vil vi ikke ofre, vi tager nogle af de mindre kendte. Så kører vi videre til flere forskellige steder, som handler om den europæiske sokkel, som møder den amerikanske. Bl.a. går vi på en bro, som symbolsk er bindeledet mellem Europa og Amerika.

Efter en rigtig god dag tager vi hjem til campingpladsen og Eirikur henter os ca. 18.30. Vi skal hjem og spise hos ham og hans kone. Det bliver en rigtig hyggelig aften og de har en lækker lejlighed med en stor udsigt, Vi tager en taxa hjem. En rigtig god dag.

Onsdag den 7. august 2019  Reykjavik, Island
Så skal vi væk fra Reykjavik i dag. Vi tager dog først ind og tømmer toilet og tank. Det findes ikke på campingpladsen. Så skal vi ind og se kulturhuset HARPA. Det ligger ned til en havn og er meget flot. Det er med en masse glas, men ikke helt almindelig. Det minder om en plade, som er i en bikube til honning. Bare i en noget større skala.

Det er meget flot, men de kunne godt bruge en vinduespudser. Indeni er det mere råt, men det ødelægger ikke det gode indtryk. Man skal på en guidet tur for at komme ind og se de forskellige scener. Det vil vi ikke og toiletbesøg koster 250 ISK ca. 13 DKK. Det er meget i overkanten. Næste stop er den gyldne cirkel, dog kører vi en meget flottere tur end den almindelige. Det er en flot tur til søen Pingvallavatn, som er Islands største sø.

Den er meget dyb og meget kold. Så tager vi til Pingvellir, det gamle lovgivningssted fra 930 – 1262. Vi er inde på museet og ser bl.a. en stor del af vores kongerække, idet Danmark har haft Island under sig fra 1387 – 1944. Meget sjovt at se. Efter museet går vi ud og ser at kontinentale soklerne trækker sig fra hinanden.

Vi så det samme i går, bare et andet sted. Herefter går turen til Geysir, for at se den berømteste gejser på Island. Det er et termisk område og gejseren rejser sig 10-15 meter hver 5-8 min., så vi skal ikke vente længe. Det er flot og man bliver lige forskrækket hver gang den springer. Der er også en lille sø, som er meget varm og meget klar, og med en indre hule. Lige ved siden af er en mindre sø, der lignede opvaskevand.

Helt uklar. Sjovt fænomen. Så mangler vi bare Gullfoss, men det gemmer vi til i morgen. Vi kører forbi det og ca. 5 km længere henne, finder vi en fricamping med udsigt til Langjökull. Flot udsigt. KM 141

Torsdag den 8. august 2019  Ved Langjökull, Island
Vi skal se Gullfoss i dag. Der er ikke langt. Det er bare flot. Det er et stort areal det dækker og det går i flere retning og mange forskellige højder. Der er også masser af vand, så vi kan godt forstå det er Islands flotteste vandfald.

Gullfoss

Vi kører mod Reykjavik og meget af det område vi kører igennem er landbrugsland. Det der hovedsagelig dyrkes er græs til dyrene, så de ”høster” mange steder, tørrer og pakker ind i plastic. Her er det hovedsagelig heste og køer, ikke mange får. Vi finderen fin fricamping, hvor der er en gyde, hvor vi kan nyde solen. KM 104

Dette indlæg blev udgivet i Færørene-Island-Grønland. Bogmærk permalinket.