Færørene

Mandag den 22. juli 2019  Tibirke Sand, Danmark
Så er det endelig afsted. Det er en lang tur til Hjørring, hvor vi overnatter. Det regner en del af dagen. Der hvor vi skal overnatte er der plads til 3 står der, men vi er over 10. Her er kun tømning inkl. og man kan købe strøm. Pris for pladsen 50 DDK. Fin pris.  482 km

Tirsdag den 23. juli 2019  Hjørring, Danmark
Vi kan booke ind fra kl. 8.30, men vi kører lidt i 9. Vi får diesel på og da vi kommer til havnen er der lang kø. Vi holder stille på landevejen. Det glider langsomt og der er 4 baner, hvor vi kan checke ind. Samtidig er der 3 baner til Norge, som skal sejle kl. 10. Vi sejler kl. 12 planlagt til kl. 11.30. Jeg går ombord ca.10.30 og Erik er en af de sidste autocampere der kommer ombord. Han skal bakke ombord. En af de allersidste er en bil med hestetrailer. Der er 2 heste i. Dækket er lukket for os mens vi sejler.

Det er en fin tur i starten, men da vi kommer lidt ud blæser det noget mere, så vi går ind. Vores kahyt er OK, 2 senge, bord, TV, toilet og bad. Skibet er ikke så stort, men der kan være ca. 800 biler og 1400 passager. Ikke helt lille, men mindre end Oslo færgen. Nu skal vi bare slå tiden ihjel. Vi har taget noget rugbrød og hamborgryg med, samt ost og kaffe. Vi har også lidt øl, vand og vin, så vi lider ingen nød. Vi ser noget fjernsyn (DR1) og får en burger til aftensmad. Den var OK til 100 DKK. KM 21

Onsdag den 24. juli 2019  Norröna, Atlanterhavet
Det har været en fin nat, men her til morgen vipper vi lidt, så vi bliver i kahytten. På et tidspunkt går vi op på dæk 8 og ser at det regner ret meget, så der er ingen, som er ude. Ca. 2 timer før vi er inde i Torshavn bliver vejret stille og det regner ikke mere, men er meget tåget. Da vi holder som en af de første, skal vi ned til bilerne ca. 20 minutter før vi er inde. Vi holder bag en stor cargo trailer og kan intet se før han kører ud. Vi kommer af som en af de første og kører lige igennem tolden. Det ser ud til at færingerne bliver checket.

Vi har bestilt plads på campingpladsen i Torshavn, fordi vi skal være her på nationaldagen. En fin plads ud til havet. Det er for koldt til at sidde ude, men vi sidder inde og ser ud på havet. Vi har fået en time, og da vi går i seng kl. 22 er det stadig lyst. KM 2

Torsdag den 25. juli 2019  Torshavn, Færøerne
Der er noget sol i dag, men også overskyet. Vi får lige handlet før vi kører af en ”Margarite rute” vej mod Vágar. Landskabet er meget flot men barsk, og da vi kører op i højden bliver det tåget og sigtbarheden ringe. Nede igen er det fint. Vi skal igennem en toll tunnel.

Vi kan købe en billet på tankstationerne. Da vi spørger på en, får vi at vide vi skal betale når vi har været derovre. Vi tager først til Midvágur. Her er der en god hiking tur til Trælanipa. Da vi kommer der skal vi betale 200 DKK pr. person. Det vil vi ikke. Vi prøver en anden vej, men den er midlertidigt lukket. Helt uhørt at man skal betale så meget. Vi tager længere ud til Bøur og Gásadalur. Denne by har først fået vej hertil i 2004, da tunnelen blev lavet.

Bøur

Ellers gik man over fjeldet til Bøur, hvorfra man kunne køre. Byen har været meget isoleret. Her er der en mindre gåtur til vandfald m.m. Vi ser også få søpapegøjer, de er ikke så store. I morges så vi at der kom et krydstogtsskib ind, og her er busser med nogle af disse turister. Der er mange ældre med og en del går ret dårligt, men de tager alligevel med. Det er fint. Efter Gásadalur er det tid til at finde overnatning. Vi kører samme vej tilbage på øen Vágur og finder en fin parkeringsplads ved havet. Fin overnatning.KM 85

Fredag den 26. juli 2019  Sandavágur, Færøerne
Så er det tilbage til øen Streymoy og til Saksun en lille by. Det er en margarite rute og i dette tilfælde er der kun 1 bane, så når der kommer biler imod, er der nogle ”lommer” man kører ind på. Det er en meget flot tur, som går langs en flod. Da vi er derude er der ikke mange ledige parkeringspladser, men vi finder en.

Vi vil gå noget af turen til Tjørnuvik. Her er meget flot og byen ligger i en kløft. Vejret er noget omskifteligt, så det er på med de varme jakker, støvler og stave. Vi skal op over den ene kløftevæg og måske ned på den anden side. Vi skal jo samme vej tilbage. Det er en hård tur op og da det har regnet i nat, er det meget mudret. Et eller andet sted går vi forkert, for pludselig skal vi op af en stejl græsmark. Det kan jeg ikke, så vi vender om. Det er næsten lige så svært at gå ned som op. Nede igen har det været en rigtig god tur og vi kan godt mærke, at vi har brugt benene.

Så er det videre mod Tjørnuvik i bilen. Her kører vi langs vandet ned. Det meste af vejen er der også kun 1bane. Da vi næsten er helt oppe står der, at campingvogne og autocampere ikke må kører videre. Vi vender om. Det er kedeligt, men vi ved ikke hvad forbuddet skyldes. Vi tager herefter til øen Eysturoy. Her kører vi til Eidi, hvor der er camping. Her er ikke mange ledige pladser, men vi finder en. Vejret er fint så vi kan sidde ude. Campingpladsen er en fodboldbane på kunstgræs, helt ud til havet. På stranden ligger der en strandet hval på ca.6 meter. Det er umuligt at se hvad det er for en hval. KM 94

Lørdag den 27. juli 2019  Eidi, Færøerne
Vejret er fint igen i dag. Vi kører fra Eidi af margarite ruten til Gjögv. Det er en meget flot og snoet vej, og det meste af vejen er turen 1 bane. Her skulle være sandstrand og surf vand. Det ser vi nu ikke for havet er meget stille. Flot.

Vi går en tur rundt i byen. Det er meget små byer og her er ikke meget liv. Vi ved ikke om de bruger husene som sommerhuse. Det kan god se sådan ud. Standen af husene er meget forskellige. Nogle burde rives ned, og andre er flotte med nye vinduer og døre. En del huse har græs på taget. Efter dette fortsætter vi rundt om fjorden til Elduvik. Her er der noget camping ned til havet. Her går vi også en tur.

Husene ligger meget tættere her og det er umuligt at køre inde i byen. Vi går lidt langs havet og ser hvor de i gamle dage har trukket bådene op på land. De må have haft noget spil eller lignende for det er lange træk, de er blevet trukket op. Nu er der ingen både i den naturlige havn.

Herefter går turen til Torshavn, hvor der i dag skal være pride parade. Vi har bestilt campingplads. Det er også godt for her er fuldt booket. Vi får næsten den samme plads som sidst og går ind til Torshavn. Her er en del mennesker. Byen er ikke ret stor og det vi ser af den gamle bydel er alle almindelige huse. Der er ikke meget højhusbyggeri. Vi får en øl på den irske pub – 50 DKK for ½ liter øl – ikke galt. Der er en slags tivoli i byen og det nyder børnene. Efter det går vi på jagt efter pride paraden. Vi finder den og har ikke stået ret længe før den begynder at komme forbi os. Der er ikke meget parade over den. De fleste er almindelige mennesker, som synes at seksualitet er ens eget problem og vedkommer ikke andre. Et stykke inde i paraden går Lars Lykke. Sjovt at se. Efter paraden går vi hjem og spiser. En god dag. KM 94

Søndag den 28. juli 2019  Torshavn, Færøerne
Vejret er meget flot. Vi går igennem Torshavn og ud på en tur til Kirkjubøur. Byen er noget død, men vi finder stien og går derudaf.

Det er en flot tur selv om det er lidt hårdt. Når man er oppe kan man se rimeligt langt og især øerne Hestur, Koltur m.m. Turen er ca. 7 km og der var ca. 4,5 km til startpunktet.

Der er en del der går turen og man kan tage en bus tilbage til Torshavn. Da vi er nede går vi lige byen rundt. Der er ikke meget, men i middelalderen var det Færøernes gejstlige og kulturelle centrum. Det er nogle flotte

Mandag den 29. juli 2019  Torshavn, Færøerne
Det er åbning af lagtinget i dag. Vi går ind til byen og ser optoget. Det er en meget kort strækning præster og nogle få indbudte går.

Der er mange præster, så det må være fra alle øerne ellers giver det ikke megen mening. Der er også nogle livvagter, men vi finder ikke ud af hvem de passer på. Efter dette er der forskellige sange, sunget af et stort kor, hvor de fleste er i nationaldragt.

Vi står bag koret og kan ikke rigtig se koret forfra. De slutter af med en fædrelandssang, hvor alle synger med. Lyder rigtigt godt. Efter dette går vi lidt rundt og taler bl.a. med en færing, som fortæller om alt muligt. Bl.a. er han med i en dansk forening til bevarelse af gamle dampskibe. De holder til i Helsingør og han har nogle fætre og kusiner i Gilleleje. Meget hyggeligt at snakke med. Han fortæller også at færinger, som bliver syge og ikke kan behandles på Færøerne bliver sendt til Rigshospitalet. Alt vedr. politi og retsvæsen ligger også under Danmark. Selvom ca. 25% af befolkningen gerne vil skippe Danmark er der stadig lang vej. Han er født i 1939 i Runavik og kan huske at englænderne gik igennem byen. Færingerne blev besat af englænderne i 1940 og de rejste først i 1945. Vi skal i morgen ud og se området. Der skulle stadig stå kanoner m.m. derude. Der er også en maleriudstilling her, men vi skal betale 50 DKK pr. person for at se den. Det vil vi ikke. Der er også et sted hvor der er en del boder, som sælger alt muligt håndværk. Her ser vi også de stoffer, som deres nationaldragter er lavet af, men der er ingen priser på.

Vi har fået at vide at dragterne koster mellem 25.000 og30.000 DKK. Meget for noget, som man bruger så lidt. Vi går også ind og ser lagtinget. Det er en gammel bygning, men meget flot. Ud fra antallet af stole er der 55 personer i lagtinget. Forholdsvis mange når man kun er 55.000 personer. Efter dette går vi hjem igen. Vi har set Lars Lykke nogle gange med konen. Han har nationaldragt på, det har hun ikke. Det store i dag foregår kl. 24, hvor de synger 1 time og derefter danser i 3 timer til kl. 4 om morgenen. Det vil vi ikke vente på, der synges på færøsk og vi forstår intet. Hjemme er de unge mennesker rundt om os ved at gøre klar til at tage ud og feste. Der er flere der bare drikker sig i hegnet, og ikke alle kan tåle det.

Vores nabo har det rigtigt skidt, men han får sovet noget, så det hjælper. Naboerne har en sær måde at drikke på. De har 1meter gennemsigtig slange 1” med hane på. De sætter en tragt på den anden ende og hælder en øl i. Når øllen er hældt i sætter en munden for slangen og hanen åbnes. Så skal man drikke øllen hurtigt. Det ser vildt ud.

Tirsdag den 30. juli 2019 Torshavn, Færøerne
Så skal vi ud og køre igen. Vejret er meget tåget og især i starten er sigtbarheden meget dårlig. Vi kører til Fuglafjørdur. Her går vi lidt rundt før vi kører tilbage mod Runavik. I Gøta er vi lige inde og se nogle huse bygget efter gammel stil. Desværre er museet lukket, så vi ser ikke husene indefra, kedeligt. Derefter kører vi til Toftir og Nes.

I Nes havde englænderne en kanon m.m. for at forsvare færingerne under 2. verdenskrig. Efter dette går turen over fjeldet til Æduvik. På fjeldet står nogle vindmøller – ikke så store.

Vejen er kun 1 bane og meget smal. I Æduvik er der en campingplads helt ned til havet. Her overnatter vi med udsigt ud over havet. Her møder vi 2 danskere fra Fredericia og får en god og hyggelig aften sammen med dem. KM 98

Onsdag den 31. juli 2019  Æduvik, Færøerne
Det er lidt tåget i dag, men vi skal jo videre. Vi skal med færgen til Island i eftermiddag, så turen går stille og roligt mod Torshavn. Vi tager først til Selatrad og tilbage igen. Herefter ad margaritruten Oyndarfjordur og Hellumar. I dette område er der meget fiskefarme, vi ved ikke om det er laks eller andet. Herefter er det ad margaritruten til Torshavn. Vi er der ved 3-tiden og det virker lidt kaotisk, fordi der er mange der skal til Suduroy før skibet til Island kommer. Ved 5-tiden kommer skibet og nogle hopper af, men flere skal med. Jeg går ombord og finder vores kahyt. Vejret ser fint ud og Erik kommer på som en af de sidste. Lige så snart vi er ude i åbent hav begynder båden at vippe og vi trækker tilbage til kahytten. Her ser vi noget fjernsyn. Den vipper for meget til at gå rundt. KM 134
Totalt på Færøerne totalt 507 km

Gallery Olai Thorshavn

Gallery, resten af Færørene

Dette indlæg blev udgivet i Færørene-Island-Grønland. Bogmærk permalinket.