Grenada

Torsdag den 30. januar 2020  Grenada
Vi bliver hentet i lufthavnen af Joanna og lejligheden virker dejlig og her er pænt og rent. Vi får en kop kaffe inden vi tager ind og handler. Joanna skal alligevel den vej og smider os af ved det største supermarked på Grenada, og fortæller hvor vi kan tage maxi-taxi retur. Det koster 2,40 EC$, ca. 6,25 DKK pr. person. At komme retur. Vi får hævet nogle lokale penge, fordi på de næste 6 øer har de samme valuta. Det gør det noget nemmere. Det er stadig noget dyrt, men det er det nok i hele Caribien. Vi får lidt at spise før vi handler og så er det hjem med maxi-taxi. Vi bliver heldigvis sat af det rigtige sted og kan godt finde hjem. Huset, hvor vi bor på 1.sal, ligger på en skrænt og der er udsigt ud over landskabet, og et vandkig er der også. Tilbage igen er vi desværre så trætte, at vi lægger os nogle timer. Det er dejligt. Vi laver noget mad, her er noget mere køkkengrej end de andre steder. Nettet er knap så godt, som de andre steder, men vi ser stadig dansk TV. Her er heller ikke TV.

Fredag den 31. januar 2020 Grenada
Vi tager ud til stranden Anse med maxi-taxi. Det er en meget flot strand og vi går ud og snorkler hver for sig.

Erik ser ud over nogle fisk en skildpadde komme svømmende. Vi mødte en dansker i går og han fortalte, at der er en del skildpadder udenfor denne strand. Jeg ser desværre ikke nogen skildpadde.

Det er en meget lang strand og vi går den meste af stranden. Der er nogle steder man kan få øl og mad. Vi får en øl før vi tager maxi-taxi hjem.

Lørdag den 1. februar 2020  Grenada
Vi tager ind til byen i dag. Det skulle være en flot by. Vi tager maxi-taxi derind. På et tidspunkt skal vi bytte taxi, for vi er kun 2 tilbage og det kan ikke betale sig at køre ind med os. Godt vi ikke havde betalt, så skulle vi betale 2 gange.

Vi bliver sat af nede ved havnen. Herfra finder vi vej op til markedet. Byen er meget op og ned, der er nogle meget stejle veje. Vi finder det til sidst og det er meget krydderier til turister. Der er nogle fine forpakninger med 4-5 forskellige krydderier, muskatnød og kanel (tror vi).

Øen bliver kaldt krydderiøen og bl.a. muskatnød er en af de førende krydderier. Desværre har vi ikke plads i rygsækken til disse krydderier. Vi går op til fort George.

Det ligger højt oppe og ikke velholdt. Der er nogle få bygninger, de fleste kun murerne og nogle kanoner, men der er en flot udsigt ud over byen heroppe fra. Her ligger også politiets hovedkvarter, men der er ikke meget aktivitet.

Det kan skyldes at det er lørdag. Oppe på fortet er der et skilt, som vedrører de drab, som skete den 19/10 1983. Da vi kom hjem læste vi om denne revolution. Maurice Bishop, som var kommunist, kom til magten under en revolution den 13/3 1979. Han havde tætte bånd til Cuba og USSR. Bishop skulle dele magten med hans gamle skolekammerat Bernhard Coard.

Det bestemte parlamentet, men det ville Bishop ikke, derfor kommer han i husarrest. Den 19/10 1983 bliver han befriet og de går op til fortet. Her bliver de alle dræbt, man ved ikke rigtigt hvem der gav ordren til at skyde.

Den 26/10 1983 invaderer USA Grenada for at undgå at staten bliver kommunistisk. Vi går forbi nogle kirker inden vi går ned til havnen igen. Her har de også mange forskellige trossamfund, som på de andre øer. Vi får en øl før vi handler og tager maxi-taxi hjem.

Søndag den 2. februar 2020  Grenada
Vi finder ud af at der er barbecue og skiffle musik nede på Coconut beach.

Vi tager en maxi taxi derud, og sætter os først på den del af stranden. Det skulle vare fra 12-16. Vi er der ca. 12.30 og der sker intet. Vi spørger personalet og de fortæller at kl. 13 er der barbecue og kl. 14 kommer musikken.

Vi sætter os og får en øl mens vi venter. Vi sidder heldigvis i skyggen. Vi får vores mad, Erik revelsben og jeg tunfisk – begge meget lækkert. Kl. 13.30 kommer 1 musiker og stiller op. Den anden kommer 14.20 og stiller op. Kl. 14.45 begynder de at spille og det er OK,

især fordi de har en god rytmeboks. Det er OK det de spiller, mange af numrene er popmusik. Vi tager maxi taxi hjem lige før kl. 16. Man ved ikke om de går rundt med hatten. En fin dag.

Mandag den 3. februar 2020  Grenada
Vi skal have vasket i dag, men tørretumbleren er i stykker og der er allerede 1 maskine på tørresnoren, så der er ikke plads til flere. Vi må vente til i morgen. Vi går en god tur over mod vandet i den modsatte side. Det er en god tur meget kuperet.

Vi kan se en masse master fra både og der går vi først hen. Der er mange store sejlbåde fra USA, Australien og Europa. Bådene er relativ små på de store have. Desværre er området lukket af, så vi kan kun se dem der står ud til vejen. Vi går videre ud på en tange, hvor der også er nogle strande og havne. Flere af de steder vi gerne vil hen, tilhører hoteller og lignende, og er lukket for alle andre. Kedeligt at de sådan kan sætte sig på strandene. Vi finder en meget flot restaurant, som ser forholdsvis ny ud og meget stor. Vi får lov til at købe 2 øl, som vi nyder i skyggen. Indenfor er der kraftig air-con og vi er bange for, når vi så skal gå igen, at vi hurtigt bliver meget svedige. Vi går nogenlunde samme vej tilbage og som altid virker vejen tilbage kortere end da vi gik der ud. Vi går hele vejen hjem, hvor det sidste stykke er op og op. Hjemme finder vi ud af at tøjet er fjernet fra tørresnoren, så vi skynder os at vaske og hænge tøjet op. Så er det nok færdigt i morgen tidlig.

Tirsdag den 4. februar 2020  Grenada
Tøjet er færdigt her til morgen. Helt tørt. Dejligt. Vi tager ind til supermarkedet og får handlet lidt brød samt nogle el-stik. Vi har ikke lige fået UK-stik med. Nu skulle vi kunne klare det hele. Efter dette tager vi til Andys Soup restaurant. Den er meget rost i Lonely Planet. Det er en lorte vej derud, og et langt stykke går vi på vejen, sammen med bilerne. Vi finder det endeligt og det ligger i et forholdsvis fattigt område. Husene er mindre og der er meget mere rod. Vi får en fiskesuppe og den er OK – ikke mere. I Caribien har de mange forskellige ”rødder”, som sælges i supermarkederne. Vi ved ikke hvad de hedder eller hvordan de tilberedes. I denne suppe findes en del af disse, tror vi. Nogle af dem er som melklumper i munden, ikke rart. Den fisk der er i suppen er bl.a. hovedet. Erik får et fiskeøje i sin, men ville ikke spise det. Turen herud var ikke det værd, så spændende var det ikke, og suppen var ikke engang rigtig varm. Vi går hjemad efter denne oplevelse. For 2 supper og 2 øl ca. 100 DKK, det er jo ikke galt.

Onsdag den 5. februar 2020  Grenada
Så er det videre i dag. Vi kører fra lejligheden kl. 9. Vi skal flyve 11.35 til Barbados. Her skal vi så vente til 18.40 for at flyve til St. Vincent. Lufthavne er ikke spændende, men tiden går alligevel. På St. Vincent bliver vi hentet i lufthavnen, og finder ud af at vi har noteret den forkerte lufthavn. Jeg har taget informationerne fra nettet. Vi må lige have checket op på det. Heldigvis ved taxachaufføren, hvor vi skal hen. Det er en meget stor lejlighed med 3 værelser og 2 badeværelser. Stor stue og køkken. Her skal vi nok få en god tid.

Gallery Grenada

Dette indlæg blev udgivet i Carriebien. Bogmærk permalinket.