Grand-Canyon

Mandag den 18. april 2011 Oak Creek, Arizona
I dag skal vi til Grand Canyon. Vi kører en flot tur derop. Vejret er lidt overskyet. Der er en del mennesker da vi kommer hertil og Erik er lidt bekymret for om vi kan være på den plads, da bilen kun må være 15 fod – vi er knap 20 fod. Det er en pæn stor plads vi har, ingen problemer.

Vi tager bussen til visitorcentret for at finde ud af om man bare møder op til de ranger programmer der er, eller man skal skrive sig på en liste. Man skal bare møde op. Lone vil gerne gå helt ned og op på en dag. Det kan de ikke anbefale, for dels vil det tage ca. 16 timer og derfor vil man løbe tør for både vand og lys. Vi ser en film om Grand Canyon. Vi går en tur langs kanten, inden vi går hjem. Vi skal være hjemme kl. 18 for der må man køre med generator – fra 18-20 om aftenen og 8-10 om morgenen. Ikke lang tid, bl.a. fordi de lover ned til 1 grad i morgen nat. Der er dog mange telte, de kan få det koldt. KM 142

Tirsdag den 19. april 2011 Grand Canyon, Arizona
I dag tager vi en tur langs kanten. Vi tager den blå bus ud til Hermits Rest Route og derfra den røde bus til Powell Point.

Herfra går vi hele turen til Hermits Rest, en tur på 9,5 km. Det er meget lige ud, men en meget flot tur med masser af udsigtspunkter. Da vi kommer helt derud køber vi en sandwich – ikke interessant – og går et lille stykke ned af Hermits trailhead. Et meget stenet trail, så vi går ikke ret langt ned og tilbage og tager bussen hjem. En rigtig god dag. Vores mobil har intet signal her selvom det er en TDC-aftale vi har, så vi er nød til at sende SMS via Skypen til Lone. Det kan vi gøre på et nærliggende cafeteria. Ideen var at vi skulle SMS’e sammen vedr. den 20. og 21., hvor vi mødes her i Canyonen. Det glæder vi os til.

Onsdag den 20. april 2011 Grand Canyon, Arizona
Vi skal gå et trail South Kaibab Trail. Det er et rangerprogram der starter kl. 8 ude ved trailet. Der er rigtig mange, så vi går selv trailet. Det er noget stejlt på visse strækninger, men det går fint. Det er meget flot og der er ikke mange på vej ned. Vi går 2,4 km ned og 347 meter i højden.

Turen er estimeret til 2-4 timer og vi går den på 2 timer 15 min. Da vi kommer op er der ved et skilt, med siddesten rundt om, nogle der har glemt et dyrt Nikon kamera. Det er utroligt at de ikke passer bedre på deres ting. Vi går videre til visitorcentret og boghandlen. Vi vil gerne have en speciel bog om Utah, men vi har ikke fundet den endnu. Bagefter går vi hjem, får frokost og går til markedspladsen, for at komme på nettet. Vi håber Lone har mailet tilbage, så vi ved hvornår de kommer. De kan være hos os ved 18-tiden. Vi skriver at de skal tage noget fastfood med, så tænder vi op i bålet med det brænde, som vi fik fra naboen i går og her til morgen. Klokken er over halv syv inden de er der, men det er dejligt at se dem alle. Marcus er stukket i vejret og blevet tyndere. De har købt mad til nogle sandwich, så hver især laver deres egen sandwich, og så er der ellers råhygge ved bålet. På et tidspunkt går ungerne ind i camperen og ser den store badedag med Clausen. Lidt før 10 tager de tilbage til deres hotel. Der skal være ro på campingpladsen kl. 10. En rigtig dejlig dag.

Torsdag den 21. april 2011 Grand Canyon, Arizona
I dag skal vi ud og hike alle 6. Vi har aftalt at mødes ved Bright Angel trailhead. Vi vil gå 4,8 km ned og 644 meter i højden. Det er ca. dobbelt så langt som vi gik i går. Det er estimeret til 4-6 timer og vi gør det på 5 timer. Fint for os alle. Det er en flot tur og børnene klarer det til UG. Efter dette tager vi bussen til Hermits Rest for at de andre også kan fornemme hvordan canyonen ser ud fra de andre punkter.

På tilbagevejen hopper vi af ved Prima Point og Mohave Point. Claus har fået det dårligt, så han tager bilen tilbage til hotellet for at sove/slappe af. Vi andre tager bussen til campingpladsen, spiser på markedspladsen og tænder bål af det sidste brænde. Ungerne er lidt trætte, så de ser dansk film: Kampen om den røde ko, med Walter og Carlo. Deres første film. Ved halv ni tiden kommer Claus og henter familien. Han har kastet en del op, og vi mener det må være vandet fra hanen på trailet han er blevet dårlig af. De tager af sted med det samme, alle er trætte. En rigtig god dag.

Fredag den 22. april 2011 Grand Canyon, Arizona
I dag er det videre. Vi er noget ømme i benene og Erik har problemer med neglene på sine storetær efter turen i går, men ellers går det godt.

Vi kører ud af Desert Drive, en flot tur med nogle flotte udsigtspunkter. Vi ser også lille Colorado river canyon, som ser helt anderledes ud end Grand Canyon. Det er en rigtig flot tur. Vi tager videre igennem indianerland, Navajo. Det er meget goldt. Der er ikke meget der kan gro her. Vi finder en campingplads i Tuba City. KM 212.

Gallery Grand Canyon

Dette indlæg blev udgivet i USA 2011. Bogmærk permalinket.