Denali National Park

Tirsdag den 10. august 2010  Anchorage
Vi tager til Anchorage for at se lidt mere af byen. Museet skulle være meget interessant. Der tager vi til og det er meget interessant.

Der er meget historie vedr. native mennesker (eskimoer/indianer). Meget interessant, man kunne sagtens have brugt flere dage med at læse al den information der er. Der er også om deres Olie pipeline fra nord til syd Alaska, der slutter ved Valdez. Der er også nogle malerier som vi bare gik hurtig igennem. Et virkelig godt besøg. Efter frokost (helleflynder igen) gik vi til visitorcentret hvor vi så nogle forskellige film vedr. National parker og bjørne. Meget interessant. Vi så hvordan bjørnene kommer ned til McNeil floden i Katmai national park for at få laks. En stor han spiser 30 kg. pr. dag, for at blive tyk nok til 6 måneder i dvale. Bjørne forsvarer normalt deres territorium, men her kan de næsten enes, fordi der er masser af fisk. Virkelig interessant, det koster bare 600-750$ pr. næse at komme til at se det, så det er alt for dyrt for os, desværre. Den bedste periode er juni-juli. KM 54

Onsdag den 11. august 2010  Anchorage
Så er det videre mod Denali national park. Vi bliver nød til at vaske – gøre rent inden Denali, så vi tager til Trappers Creek, hvor der er en RV park med vaskemaskiner og internet. Vi kører lige en tur forbi byen Talkeetna.

Vil man bestige Mount McKinley (ligger inde  i Denali national park) sker det herfra. Vejret er bare så dårligt, så man intet kan se. Vi går lidt rundt i byen og checker de andre campingpladser ud. En sjov by. Vi kører videre til Trapper Creek for vask og rengøring. KM 209

Torsdag den 12. august 2010  Trapper Creek

Så skal vi komme til Denali i dag. Vejret er ikke godt det regner, men jo mere nordpå vi kommer, holder det op med at regne. Vejene bliver ødelagt af permafrosten så de er meget hullede. Det er et flot landskab. Vi tager direkte ind på den store campingplads hvor vi også kan reservere de andre i Denali.

Vi vil til Teklanika, som ligger 29 miles inde. Det er ikke noget problem at få de 4 dage vi gerne vil. Man får tilladelse til at køre ind til campingpladsen og hjem igen. Man kan bare ikke køre rundt som det passer en, og man skal være her mindst 3 dage. Hvis man kører fra campingpladsen i utide kan man ikke komme tilbage. På turen herind så vi nogle caribou. Der kører en del shuttle busser og tur busser. Tur busserne kører bestemte ruter og koster op til 3 gange så meget som shuttlebusserne, men så for man også en frokostbox og noget at drikke. Shuttlebusserne er som almindelige busser, dog holder de stille når de ser vilde dyr. Man skal have billet til shuttlebusserne når man bor helt herinde, og det skal på forhånd være bestemt hvor langt man vil ind og på hvilken dag. Vi vælger lørdag og vi vil helt ud. Ellers kan vi køre i bussen så meget vi vil, dog ikke længere ud mod udgangen end hvor vi bor. Vi kan kun køre længere ind i parken. Vi er ved miles 29 og kan komme helt ind til miles 90, så det er et langt stræk. Her på pladsen har de for et par dage siden set ulve og lynx (en slags los), og der går en grizzly bjørn med 2 unger gå rundt i området. Det bliver spændende om der kommer nogen på campingpladsen mens vi er her. Vi vil slå forteltet op, og får det næsten op, men vi kan ikke få pløkkerne i jorden, så vi må pille det hele ned igen. Ærgerligt. Om aftenen er der et foredrag om rovfugle af en ranger. Det var virkelig godt, han fortalte meget levende og der var også nogle børn med fra campingpladsen. En rigtig god dag. KM 246

Fredag den 13. august 2010  Denali national park
I dag skal vi gerne ud og trekke. Vi ser at der er en plads ledig ved siden af os. Den ligger med udsigt ud til floden/deltaet, så den flytter vi hen på. Godt vi ikke slog forteltet op, så skulle vi blive på den gamle plads. Vi går ned for at tale med campingfar, men de er kørt, så vi tager bussen ud til en glaciser. Busturen tager lidt over en time og på den ser vi 6 grizzly bjørne hvoraf 2 er unger, som desværre ligger og sover.

Vi ser også nogle caribou og dall får. En god køretur selvom vejen er klistret udenpå bjergene. Vi ser også næsten hele mount McKinley. Flot fyldt med sne. De glaciser vi kommer ud til er meget langt fra vejen, og vi kan ikke finde ud af om vi må gå udenfor et trail, som går lidt rundt i området, Vi finder senere ud af at det kunne vi bare gøre. Så vi tager bussen hjem igen. Hjemturen går meget hurtigere, folk er trætte og ikke så opsatte på at se dyr. Vi ser dog en enkelt grizzly og nogle caribou. Hjemme igen ser vi en caribou han gå ovre på den anden side af floden. Desværre går han der ikke ret længe, så går han ind mellem træerne igen. Vi får talt med campingfar, som går og vasker bil med højtryksrenser (vi andre kan ikke få vand uden at holde knappen inde hele tiden). Han er ikke meget bevendt. Han kender ingen hikingture i området, men foreslår at vi tager en af de officielle ture med en ranger. Vi tager en, men den er desværre fuld booket, så han vil prøve den anden i morgen. Nu må vi se hvad han finder ud af.

Lørdag den 14. august 2010  Denali National Park
I dag skal vi ud på den planlagte køretur. Vi skal med bussen 8.55, og vi skal være der et kvarter før. Vi skulle bestille denne tur sammen med campingen og vi havde ikke sat os ind i hvad vi ville, så vi sagde bare at vi ville helt ind til Kantishna.

Vi har senere fundet ud af at i Kantishna er der bare private hoteller og faktisk ikke andet, så vi vil gerne af ved Wonder lake. Det kan vi godt, så skal vi bare selv gå derned. Vi bliver sat af ved landevejen. Det er en kvindelig chauffør vi har og hun kører forsigtigt, og det er jo godt på disse veje. Dyr er ikke hendes opgave at spotte, det må folk selv og så bare sige stop når de ser noget andre også vil se. Det er svært. Dels er de fleste ikke van til at spotte dyr, dels er det kun halvdelen der sidder ved vinduet. Det er en skolebus vi kører i bare grøn i stedet for gul. Midt i vinduet er en vandret spors, som det øverste vindue kan lukkes ned til. Den spors chikanerer dit udsyn ret meget. Vi får dog set de 5 denalier. Det er Carribou, Dall sheep, moose, ulv og Grizzly bjørn. Ulven vare meget lang væk, så det var svært at se det var en ulv. De andre så vi OK. Hun fortalte mere om hvad bjergene hed m.m. når hun talte, men det var sjældent. Vi så McKinley dækket af nogle få skyer. Det sker kun for 30% af busserne, at de ser det. Hun fortalte bl.a. om en glaciser vi så, som var fuldstændig dækket af jord/grønt. Det var en speciel type glaciser, som havde 75 cm jord ovenpå, men var glaciser nedenunder. Den havde i 50’erne flyttet sig over 6 km på en 10-15 år. Meget usædvanligt, og det var let at se det var en glaciser efter at hun havde fortalt det. Den er underlig knoldet og stopper meget pludselig. Hun fortæller også hvor turbusserne kører til, og det er omkring mile 60. Vores går til mile 92. Vi bliver sat af ved landevejen og går ned til Wonder lake. Der er en campingplads kun for telte, og de ligger rigtig godt, med godt udsyn til bjergene og især dem med sne på. Virkelig flot. Søen er også flot, men jeg tror ikke der er fisk i. Det er en gammel glaciser sø. Vi kommer med en anden bus hjem. De gør meget ud af at fortælle, at man kan hoppe af og på, men der er ikke mange der gør det, derfor kan det være svært at komme med en bus hjem, men vi venter kun 30. min., så det er OK. I starten af hjemvejen ser vi en moose der står ude i en sø, en carribou han der står oppe på en høj og virkelig viser sig frem, en carribou der går foran bussen på vejen, 3 mooser hvoraf hannen har et enormt gevir og en flok Dall får, som er lige ved siden af vejen og går ud på vejen foran bussen og følger os et stykke. Virkelig sjovt at se. En god tur hjem og vi var hjemme lidt i 7. Ca. 10 timer med en god del af tiden i bus. Der er dog indlagt stop i programmerne. Kl. 7.30 kom en ranger og fortalte om de store dyr her. Altid interessant at høre, men han var ikke så farverig som den anden for 2 dage siden. Vejret har været godt hele tiden med en del sol. En rigtig god dag.

Søndag den 15. august 2010  Denali National Park
I dag tager vi det lidt mere roligt. Vejret er godt, så vi spiser morgenmad udenfor. Det har vi ikke gjort mange gange på denne tur. Vi vil gå en tur i flod-deltaet til en bro, og så tage vejen hjem. Det er en fin tur uden våde sokker. Vi har også taget støvlerne på. Efter frokost tager vi den anden vej ned af flod-deltaet. Vi kan ikke huske denne vej da vi kom, så vi ved ikke hvor langt vi kan gå der og stadig finde vejen. Det er rimelig kort vi kan gå der, så skal vi op på en pynt og så ned på den anden side.

Vi går et stykke derudaf. Vi har oppe fra pynten set hvordan vejen snor sig, og mener det kan vi godt huske når vi kommer ned. Det er svært. Der er ingen stier igennem skoven ud til vejen, og da træerne står meget tæt er det svært at fastholde retningen, men Erik har helt styr på det, og da der kører en del busser og biler/autocamper, kan vi på et tidspunkt høre og derefter se vejen. Godt gået af Erik. Vi kommer tilbage til bilen og sætter os foran bilen og ser ud over flod-deltaet i solskinsvejr. Dejligt. Erik finder endda de korte bukser frem et øjeblik. Endnu en god dag.

Gallery Denali National Park

Dette indlæg blev udgivet i USA 2010. Bogmærk permalinket.