Kenai

Søndag den 1. august 2010  Seward
I dag tager vi videre.. Efter at have handlet, tømt og fyldt tager vi til Exit Glaciser. En glaciser man nemt kan komme til.

Vi går det sidste stykke ud til den. Inden i glaciseren er en flot blå farve og man kan virkelig mærke kulden den afgiver. Jeg bliver rigtig kold på den side af ansigtet der vender ind mod glaciseren. Underligt. På parkeringspladsen møder vi en dame, der er meget interesseret i vores bil. Hun er bare for meget. I hver sætning er der ”OH my Good”. Det er til at blive idiot af. På vejen bliver vi stoppet af en ung pige fra Sverige. Hun har ikke set svenske plader i de 2 år hun har været her. De unge tyskere Erik talte med i går havde fundet en fricamping i Moose Pass. Den finder vi også. En plads ned til en stor sø, hvor vandflyverne lander og flyver fra. God overnatning. KM 85

Mandag den 2. august 2010  Moose Pass
I dag vil vi prøve at se laks der skal til at gyde. De bliver helt røde med grønne hoveder (hannerne) og hunnerne får en anden rød farve ikke helt så kraftig.

Vi finder dem ikke ret langt fra hvor vi har overnattet. Der er ikke så mange, men de er der. Et andet sted finder vi 3 hanner og 1 hun. Pludselig er den ene han og hunnen væk og de andre hanner leder videre efter en anden hun. Efter de har gydet dør de, og der er en del døde fisk i vandet. EN UNDERLIG TING. Vi tager videre mod Russian River, men alt er optaget. Folk betaler for at bo på en parkeringsplads. Det skulle være her det er bedst at fange Silverlaksen. Vi tager ned til Russian river/Kenai river og der er masser af mennesker. Folk står ude i vandet og prøver at fange laks. Strømmen er meget stærk her. Der er ikke mange der fanger noget. Der er nogle renseborde, som står ude i vandet, hvor man kan rense de fangede fisk. Vi ser en står der med en pistol i pistolhylsteret og patroner i bæltet. Det ser helt forkert ud. Senere samme sted ser vi en til med pistol. Der er en lille bitte færge (kabel) som sejler over på den anden side af floden. Det koster 10$ pr. person, så vi bliver på vores side. De advarer meget mod bjørne og et område er spærret af til dem. Vi ser dog ingen bjørne. Vi tager nogle af de andre veje, men det er grusveje og den ene gider vi ikke. Det er som at køre på et vaskebræt. Vi kører helt op forbi byen Kenai og ud til havet. Der ligger en national park, så vi vil se om der er en fricamping. Vi ser 4 Moose på vejen, hvoraf den ene er en kalv. Der er ingen fricamping, men en campingplads til 12$. Den tager vi og vi ligger tæt på havet. Vi går ned på stranden, og det er ”sort” sand og masser af mudder. Det er lavvandet og så kan man rigtig se mudderet. Ikke lækkert. Vi går derned og ser solnedgangen. Dan går ikke ned i vandet, men over land. Det er flot alligevel. KM 189

Tirsdag den 3. august 2010  Captain Cook – Discovery Park
Det regner igen. Vi kører sydpå igen. Vi vil besøge Kenai by. Der er et visitorcenter, men det går mere ud på at sælge T-shirt m.m. og så har de lavet en udstilling, som det koster penge at besøge. Men der er gratis internet, de reklamere bare ikke med det. Vi får lige taget vores mails og en tur i banken.

Der skulle være en gl. bydel med bl.a. en russisk kirke. Mange af navnene her er skandinaviske. Vi har set Pedersens Lane, Leif Hansen Scout Park, Andersen Street og mange flere. Vi finder kirken, men den er desværre lukket på grund af ombygning. Der er ikke meget andet i den gl. bydel. Der er også Veronicas coffe house. Et gammelt hus med masser af jams. Vi kører derefter videre mod Homer og finder en fricamping næsten på stranden ikke langt fra Kenai by. Her er stranden også sort og med mudder ved lavvande. Der er en del campere, så det er en selvbestaltet campingplads. Der er festivallokummer og en container til affald. Der er nogle der fisker i floden og vi går derhen. De fisker ikke med fiskestang, men med store net på ca. 1,25 meter i diameter, på en stor metalstang. Dem sætter de ned i strømmen og fanger laks på den måde. De har nogle store vaders på i neopren eller lignende. Der er mange kvinder der fisker på denne måde. Sjovt at se. KM 74

Onsdag den 4. august 2010  Kasilof strand
I dag skal vi gerne nå Homer. Vejret er dårligt igen og det regner en del. Der er synd for dem der bor i telt. Ikke særligt sjovt. Vi tager ind til byen Nin ilchik. Det er en gammel russisk by. Selve byen er meget lille og der er ingen steder vi kan holde, så vi kører bare rundt på den eneste vej. Vi tager ned til stranden og går lidt rundt. Derefter tager vi til kirken i byen, som ligger højt oppe i forhold til byen.

Kirken er lukket, men man kan gå rundt på kirkegården, som er meget dårligt holdt. Der er mange børn og unge mennesker begravet her. Den bliver stadig brugt, den sidste blev begravet i maj 2010. Regnen holder op på vej nedad. Homer ligger et meget flot sted og der hvor det hele sker på Homer Split, en tange ud i vandet. Der er her man tager både ud for at fiske halibut (helleflynder) og laks. Campingpladserne ligger her også, og i hvert fald et værtshus, som er klistret til med 1$ sedler med navn og adresse på dem der har været her. Vi får en enkelt øl der, for at mærke stemningen. Da vi er ved at lave mad kommer der en mand cyklende  hen til os. Han vil høre om vi kender Seabridge. Han tror vi er svejsere (det danske flag). Vi får en ordentlig snak med ham om at rejse. I morgen vil vi besøge ham for at få nogle gode oplysninger om USA. Han er fra Alaska. KM 126

Torsdag den 5. august 2010  Homer Spit
Vi tager ned og snakker med ham amerikaneren, som har spørgsmål om Europa / Marokko,

og han vil fortælle om Mexico-Baja. han har 2 mobilhome. En der er bygget på en bus i træ, og en med et almindeligt træhus på en lille lastbil. Han bygger det hele op i træ. De ser rigtig sjove ud, og kommer han til Europa vil han vække stor opsigt. Det er pænt arbejde han laver, og de bor i den store. De har for en del år siden fået lov til at holde i Homer Spit, helt nede ved vandsiden i havnen. En rigtig god placering. Normalt tager de til Kodiak (en ø i Alaska), som frivillige campgroundholder. Man kan kun sejle eller flyve dertil. I år skulle hans kone arbejde så de blev her. Han fortalte om at vi kunne tage til Californien Baja i Mexico. Det skulle være sikkert, dog skulle man i starten ikke rejse ned langs Stillehavet. Der er for meget mafia og meget korruption, men ellers skulle det være OK, men man skal tænke sig om. Vi så også den lille motorhome, som de normalt rejser rundt i. Der er faktisk rigtig god plads, men det skyldes at der ikke er badeværelse/toilet i den. Det fylder en del. Køleskab og fryser er lige så store som derhjemme, men kører på gas. De har også en fladskærm på ca. 30 tommer. Det kunne Erik godt tænke sig, men det har vi ikke plads til. Det var rigtig sjovt at se disse biler. Han har 6 børn, 7 børnebørn og 4 oldebørn. Han er 70 år, og de sidste 30 år har han rejst meget. Jeg tror han bor sammen med sin sidste kone, som han har 2 piger med, på 32 og 22 år. Hans mor lever stadig og er 100 år. Han hiker og cykler meget og holder sig meget aktiv. Konen er ca. 20 år yngre, men jeg tror ikke deres behov er så store.
Vi skal jo ud og fiske helleflynder, så det må vi se at få bestilt. Det er højsæson, så det er ikke lige til. Det første sted kan vi først komme ud søndag, men vi finder en anden hvor vi kan kom med ud lørdag. Det er lidt dyrere, men der er kun 12 på båden i stedet for 17. Det er kun en halvdagstur vi skal på. Vi har ellers fået anbefalet at tage af sted på en 6 personers båd, men det er en heldagstur, og hvis vejret er dårligt er det lang tid. Vi går lidt rundt og ser på hvad der er fisket i dag. Der er rigtig mange store helleflynder. Vejret er OK i dag. Solen skinner en del så det er dejligt varmt. Vi får en øl udenfor i vores stole. Det er ikke hver dag vi kan sidde i solen. Dejligt.

Fredag den 6. august 2010  Homer Spit
Vi går en tur ind til Homer for at handle. Turen er lidt længere end vi regnede med. Det tager 4 timer i alt. Vejret bliver lidt bedre hen på dagen. En god tur. Til aften blæser det op. John Ericson (amerikaneren) kommer forbi og vi får lige en snak om Utah, hvor han foreslår os en kanotur på nogle dage. Den lyder rigtig god, så det må vi se at finde ud af. Vi taler også om Denali, hvor han foreslår samme campingplads, som vi selv har fundet.

Lørdag den 7. august 2010  Homer Spit
Det er op kl. 5 for vi skal ud og fiske. Umiddelbart ser vandet roligt ud, men da vi kommer ned til båden siger bådsmanden at de kommer til at hoppe lidt derudaf. Og det er rigtigt. Der er rigtig gang i det, og det bliver en hård tur på ca. 1 ½ time derud. Erik har det ikke helt godt og det er svært at stå udenfor, fordi det bumper så meget, men han klarer det. Da vi først er kommet derud på fiskepladsen gynger det endnu mere, så alle har svært ved at stå, men der kommer gang i fiskeriet.

Der er en der efter 5-10 minutter han fanget sine 2 helleflynder og er dermed færdig med at fiske. Jeg får ham til at hjælpe mig med at fiske. Der er 60-70 meter ned til bunden hvor helleflynderen går, så det er langt at hive dem op. Han fanger 2 til mig, dejligt. Erik får en på krogen med det samme, men den er svær at få ind fordi der går kludder i 3 fiskeliner og 2 fisk. Mens dette bliver udredet bliver Erik dårlig igen og går for sig selv. Efter et stykke tid er han klar igen og får fanget sin sidste fisk. Det tager lidt over 1 time, så har alle fanget deres 2 fisk og så går det hjemad igen. På hjemturen er vi ude hele tiden og det går meget bedre. Båden hopper ikke så meget hjem, det er mere behageligt, og Erik klarer turen hjem uden problemer. På sejlturen hjem har bådsmanden fileteret alle fiskene. Hver har fået 2 kabelbindere og familier og lignende får den samme farve, hvis de vil have det. Så det er altid ens egne fisk man får med hjem. Vi får nok af fisk og tager tilbage på campingpladsen for at tage skindet af og pakke fisken ind i poser. Det regner godt, men vi får ordnet fiskene. Vi tager ind og handler i Homer og tager tilbage til Spit, hvor man for 25$ får en campingplads med el og internet. Det gør vi. Køleskabet vil have godt af denne strøm. Vi smager fisken til aften. Det er bare godt. Vi skal leve af dette de næste 16 dage eller lignende. KM 17

Søndag den 8. august 2010  Homer Spit
Vi får Skypet noget, dog ikke Lone som er i Florida. I dag skal vi videre mod Whittier. Vejret er stadig lala, og da vi kører derudaf begynder det igen at regne.

Ærgerligt. Det har regnet det meste af vejen, så vi er kun ude et sted for at se laksene gyde. De er der, men vi ser kun 5-6 stk. Vi tager til den fricamping ved søen, som vi havde ud. En dejlig plads selvom det regner.  KM 294

Mandag den 9. august 2010  Nær Portage
Det er igen i dag et lorte vejr. Det regner og regner. Vi tager lige til Whittier for at se om vejret er bedre der. Det er det ikke så vi tager tunnelen tilbage igen. Ærgerligt. Vi vil gerne se glaciserne, men ikke betale over 100$ pr. næse og ikke kunne se noget. Desuden blæser det også en del. Det er nok sjældent at vejret er rigtig godt her. Vi tager hen for at se laksen gyde. Der er en del laks og der er også billeder af hvordan de ser ud når de skal gyde. Ikke alle bliver røde og grønne, men alle ændre kulør. Det er rigtig sjovt at se selvom det regner en del. Vi kører til Anchorage. Her er vejret fint, det regner ikke og er næsten 20 grader. Vi får hentet hjulkapslen og vil overnatte på Walmart. Vi finder 4 forskellige, men ingen må vi overnatte på. Vi finder en Fred Meyer lidt udenfor byen og der bliver vi. KM 153

Gallery Kenai

Dette indlæg blev udgivet i USA 2010. Bogmærk permalinket.