Cuscos 2014

Søndag den 10. august 2014  Puno, Peru
Det er en ren køredag i dag. Vi vil gerne nå helt til Cusco ca. 400 km. Vi er tidligt oppe og ved 10-tiden er vi kørt. Det går godt, meget af det er lige ud. Vi skal dog igennem byen Juliaca. Det er lige igennem, dog slutter det med et marked, så vi må kører udenom. Her er det ikke asfalt, men dybe huller med vand i. Ellers går det fint. Det er lidt mere kuperet længere fremme. I Cusco får vi lige handlet lidt før det er til campingpladsen. Vi har ikke set på et kort hvor campingpladsen ligger. GPS’en fører os ind gennem den historiske bydel med gader,

hvor der kun kan køre en bil. Hun får os op ad en smal stejl vej, som i starten er begge veje, men på midten, før den bliver rigtig stejl, bliver ensrettet imod os. Det ser vi ikke og vi kommer næsten op, da en bil kører ned imod os. Han vil ikke flytte sig, men tilkalde politiet. Vi bakker så hele vejen ned. Ikke særligt sjovt. Vi kører ud af de små sidegader og finder nogle større veje, og til sidst finder vi campingpladsen. Desværre er det blevet mørkt, så vi hilser ikke på de andre. Det må vi gøre i morgen. KM 392

Mandag den 11. august 2014  Cusco, Peru
Vi taler med de andre her til formiddag. Der er 2 franske par, 1 engelsk par og 1 par fra Mexico på motorcykel. Desværre rejser alle på nær mexicanerne. Vejret er meget flot om formiddagen, men det begynder at regne om eftermiddagen, så vi går ind. Vi har her til morgen 2 problemer. Markisen vil ikke rigtig gå ud, den får vi lavet senere på dagen. Den ene bagdør i bilen vil ikke holde sig åben. Der er noget der er brækket af. Vi tager beslaget af, og så må vi finde Mercedes for at købe et nyt. Ellers er det afrimning af køleskab og rensning ag vandfilteret. Vi finder også ud af at det er lidt svært at få indgangsbilletter til Machu Picchu. Den første dag der er ledig er 25/8 – om 14 dage. Vi må se hvad vi finder ud af.

Tirsdag den 12. august 2014  Cusco, Peru
Vi går ind til byen. Det er nemt for det går nedad. Cusco skulle være den ældste by i Sydamerika. Den gamle bydel er meget flot med sine smalle gader og stejle gader. I dag vil vi bare gå rundt og finde ud af byen.

Vi finder turistinformationen og de siger at vi kan købe indgangsbilletter til Machu Picchu i Aguas Calientes. Det er det eneste sted. Det tror vi ikke på, vi finder Ministerio Cultura, og her kan vi købe billetterne og det gør vi til den 26/8. Vi giver 126 Soles pr. billet ca. 252 DKK. Det begynder at regne, men heldigvis har vi vores regntøj med. Campingpladsen har anbefalet en restaurant, som skulle være den bedste i byen. Efter meget besvær finder vi den inde i en baggård på 1. sal. Det er utroligt lækkert det vi får, men også dyrt, efter Perus priser. Derefter får vi hævet penge og får handlet lidt, før vi tager en taxa hjem. Da vi kommer hjem er der lige kommet en tysk camper. Vi får en snak med dem. De har 1 år herovre og kom i oktober sidste år til Montevideo. Bilen skal sejles hjem fra Cartagena, Colombia.

Onsdag den 13. august 2014  Cusco, Peru
Vi tager først til Mercedes for at bestille hængslet til bagdøren. Der kommer en taxa for at køre os derhen. Det er kun et værksted, men rimeligt stort. På 1. sal er reservedele. Vi går derop, men desværre skal det bestilles i Europa. Vi må vente til vi kommer hjem. Her vil det tage 20 dage + toldbehandling.

Vi går tilbage til centrum og går rundt og ser på markeder. Vi får købt 1 T-shirt til hver for 38 DKK pr. styk. Ikke galt. Vi får også et lidt bedre kort over Brasilien. Forretningen ligger på et hostel og har desværre kun 1 slags, men det er bedre end det vi har. Hostellet ligger i en gade kun med trapper. Her kunne GPS’en godt have sendt os op ad.

Torsdag den 14. august 2014  Cusco, Peru
Vi får en ordentlig snak med en fransk familie, som kom sent i går. De er ved at sejle jorden rundt og båden ligger i det sydlige Chile. Her har de købt en Dodge personbil med telt på taget, hvor alle 4 kan sove. De har nu rejst i 6 år og forventer at bruge 4 år mere. Børnene er ca. 10 og 14 år, og er rigtig gode til engelsk. Vi går ned i byen.

Vi tager på Inka museet. Det er rimeligt interessant. Vi finder ud af at Machu Picchu er bygget mellem 1435 – 1471. Efter dette vil vi se katedralen, men folk står i lange køer for at komme ind. Det gider vi ikke. Vi får lidt og spise og så går vi til supermarkedet i Real Plaza. Vi har fået en adresse, men den er ikke rigtig. Det er længere ude. Den ligger langt ude, men efter noget frem og tilbage finder vi den. Det er en Vea og den er rigtig god. Vi tager en taxa tilbage.

Fredag den 15. august 2014  Cusco, Peru
Vi tager først ind og køber Boleto Turistico. I går var der ingen mennesker, og i dag er der noget kø. Vi går derefter til katedralen, som består af 3 kirker. Bl.a. den ældste kirke i Cusco, Triumfo.

Vi tager en guide, som fortæller om det hele. Meget interessant. Bl.a. viser han at giveren af nogle af de store malerier er med på billedet nede i højre hjørne. Sjov ide. Der er også et billede af den sidste nadver. Her er det ikke lam de får, men marsvin. Judas sidder også ned, men er den eneste der kigger væk fra Jesus. De er i fuld gang med at restaurere kirkerne. Vi har købt en religiøs billet også. Foruden katedralen giver den adgang til 2 kirker mere og et museum. Det begynder at regne, så vi går ind og får en øl før det er hjemad.

Lørdag den 16. august 2014  Cusco, Peru
Michael skyper før morgenmaden, og vi får en lang snak. Vibe og Michael er blevet gift på rådhuset på Vibes fødselsdag. Det er rigtig skidt med min mor. For en måned siden havde hun hjemmehjælp hver 14. dag, nu kommer der nogen 3 gange om dagen. Mine søskende vil prøve at få hende på plejehjem, det vil hun også gerne selv. Håber det lykkes. Hun kommer ikke udenfor en dør.

Ellers får vi ordnet seng og vasketøj. Vi taler også med nogen af de andre. Der kommer en del nye og om aftenen er vi alle oppe og sidde omkring lejrbålet, meget hyggeligt. Vi taler med nogle svejtsere, som har gjort turen fra Belém til Manaus med båd, hvor man bor i bilen på turen. Herfra ville de køre til Porto Velho, men kunne ikke køre, for mange broer var brast sammen. Så tog de endnu en båd fra Manaus til Porto Velho. Det var meget interessant sagde de, så det vil vi nok prøve når vi kommer fra Surinam m.m.

Søndag den 17. august 2014  Cusco, Peru
Vi tager ind og ser den sidste kirke, San Cristobal. Herfra kan vi se at der er parade i byen. Det må vi ned og se.

Det er drenge der danser forskellige danse og har forskelligt tøj på. Sjovt at se, men musikken er meget ensformig og triviel. Vi går videre til historisk museum, fordi det er med på vores billet til diverse ruiner. Vi tager 2 museer mere. Det er meget sjovt at se, men desværre må man ikke tage billeder. I et af museerne ser vi at de højtstående inkaer snørede deres babyers hoveder ind, så de fik en speciel hovedfacon med et langt baghoved. Vi har set en del kranier med denne hovedfacon, men ikke vidst at det var noget de gjorde på deres babyer.

Gallery Cusco 2014

Dette indlæg blev udgivet i Syd Amerika 2014. Bogmærk permalinket.