Antigua

Torsdag den 27. februar 2020  Antigua
Vi spiser morgenmad ovre hos Chrys, vores vært. Det er ikke normal morgenmad, men noget slaverne lavede som søndagsmorgenmad.

Vores hus

Efter slaverne blev frigivet havde de jo stadig intet, så de fortsatte som hidtil. Efter et stykke tid fik de fri søndag, og det er den morgenmad vi får. Der var bl.a. saltfisk blandet med krydderier, nogle spinatblade med olie og nogle andre blade, forskellige grønsager man kan koge og mase, samt nogle skiver ristede bananer. Desuden var der nogle ”boller”, som man lavede af majsmel. Det er en kunst at lave disse boller. Hvis man er rigtig dygtig koger man noget vand, når det koger, drysser man majsmel ned i vandet samtidig med at man rører hurtigt rundt. Chrys kan ikke lave dem sådan, så hun bruger en rustfri skål til at lave dem i. Disse ”boller” var grund maden man spiste dengang. Hvis der kommer for meget vand i bliver det klædt og vil ikke holde sammen. Er der for lidt vand bliver de for tunge. Dem hun havde lavet smagte fint. Teen vi fik serveret til var lavet af 4 forskellige blade – ikke alle var tørret. Chrys kørte os til den nærmeste by Piggots, herfra kan vi tage maxi-taxi ind til St. John – hovedstaden. Der er et pænt stykke at gå. I byen er der 2 store krydstogtskibe i byen og der går vi først ned.

Her er en turistinformation og vi får et kort over øen og byen. Dejligt. Vi tager først ind på museet – rimeligt interessant, og derefter til Katedralen, som er meget flot indvendigt med trælofter og bænke. Vi møder nogle danskere på museet, som er fra krydstogtskibet. Efter dette får vi lidt mad og finder det gode supermarked på telefonen ca. 2 km. væk. Der kan vi sagtens gå ud. Det viser sig at det er det samme, som vi var i, i går. Nu har vi tid til rigtigt at kigge. Vi køber nogle gode bøffer (150 DKK for to) – dyrt, men det er første gang på 1 ½ måned vi har set det. Vi køber lidt mere kød og går tilbage til byen og tager bussen hjem. Vi får ham til at køre helt til kirken, så er der ikke så langt at gå. Det kostede 12,50 DKK for begge. Ikke så galt. Bøfferne smagte fantastisk, og vi fandt også Knors bearnaise – så bliver det ikke bedre. De har også vin her til 30-40 DKK flasken – billigt i forhold til hvad vi er vant til. Der er en del sandfluer og det er bare irriterende.

Her et billede af nogle af øerne i Caribien

Fredag den 28. februar 2020  Antigua
Vi bliver kørt til Jolly Beach af Chrys. Her er også vores supermarked i mindre størrelse.

Vi går ned til stranden og den er flot. Vandet er meget stille. Det er et område for de velhavende. Der er meget flotte huse helt ned til en bugt. Minder en del om Florida, dog uden alligatorer. Vi går ned til havet, som er meget flot og ikke alt for mange mennesker. Vi lejer nogle liggestole og en parasol for 2 timer, 75 DKK. Lidt dyrt men OK.

Det er dejligt vand at ligge i, ikke ret koldt. Efter dette går vi op og får en øl, før vi tager bussen hjem. Vi skifter i St. John og går fra en busstation til en anden. Vi bliver kørt helt til St. George Church. Dejligt. Vi har købt nogle myggespiraler og det hjælper. Også på sandfluer. De chikanerer os ikke så meget.

Lørdag den 29. februar 2020  Antigua
Det er en stille dag i dag. Vi får bestilt taxa de næste 2 steder. Vi får også bestilt båden fra Britiske Jomfruøer til de amerikanske. Vi går en tur ud til en bådehavn ca. 4 km hver vej. Vi går langs flyvepladsen derud. På vejen ser vi hvor de laver havvand om til forbrugsvand. Chrys siger de ikke har grundvand, så de af salter havvand. Jeg synes også en af de første dage, at kaffen havde en bismag. Det er en god tur og i havnen er det muligt at købe en øl og nyde den i skyggen, før det går hjemad igen.

Søndag den 1. marts 2020  Antigua
Vi tager endnu en stille dag. Vi får vasket og tørret udenfor. Det går hurtigt. Vi går en tur om eftermiddagen.

Mandag den 2. marts 2020  Antigua
Vi tager til English Harbour.

Vi bliver kørt til bussen af Chrys, videre med en anden bus til byen. Vi bliver kørt helt ud til museet Nelson’s Dockyard. Her er en beskyttet havn, som englænderne har brugt ca. 100 år fra 1713. Det er et stort område og her er flotte kæmpe nye sejlskibe og motorskibe. Meget flot. Her er også et museum, interessant.

Vi går også helt ud til indsejlingen. Her er krudtlager og vagthus. Flot udsigt herfra. Der er en meget smal men dyb indsejling, og inde er et stort område, som ligger i læ. Stor betydning ved orkaner m.m. En dejlig dag. Vi tager bussen hjem.

Tirsdag den 3. marts 2020 Antigua
Vi tager til Dickenson Bay. Chrys skal ind til byen så vi kører helt ned til St. John. Herfra tager vi bussen derud. Der ligger et tysk krydstogtskib i havnen, Aida, så det vrimler med tyskere, også i den lokale bus. Det er en dejlig strand, men der er mange turister.

Vi lejer stole + parasol for ca. 75 DKK – de fleste giver 22 US$, noget mere. Vi får badet og det er dejligt vand – dog er der en ”kant” man skal over og der er mange bølger, så det er lidt svært.

Vi tager bussen hjem ad, men tager lige forbi det gode supermarked og køber 2 bøffer mere – lækkert, vi ved ikke hvornår vi kan det igen.

Onsdag den 4. marts 2020  Antigua
Det er videre i dag. Vi bliver kørt i lufthaven af Chrys. Det har været en god uge, men sandfluerne er ikke særligt spændende. Det glæder vi os til at komme væk fra. Vi skal bare flyve ca. 20 minutter til St. Kitts. Her bliver vi hentet af hosten Alex. Det er en lejlighed i stueplan med air-con i soveværelset. Det bliver nødvendigt for her er varmt. Det ligger tæt på hovedstaden Basseterre, der må vi ind i morgen. Der er ca. 1,5 km ind til byen. Tæt på. Der er et supermarked tæt på, så der går vi ned og handler. Det er noget andet end Antigua, men vi er tilbage til kylling, kylling. Ikke dårligt, men lidt kedeligt. Her er også fint internet.

Galleri Antigua

Dette indlæg blev udgivet i Carriebien. Bogmærk permalinket.