Dominica

Torsdag den 20. februar 2020  Dominica
Vi tager det stille og roligt her til formiddag. Værten havde lavet mad til os, lokal mad, samt ingefærshot lignende juice. Vi var nød til at spise maden inden vi tog ind til byen, for vi købte også mad i går, men spiste den ikke, så den skal laves i aften. Det smager rigtigt godt. Der er kylling, linser, platan (madbananer) og kartofler, måske også mere. Vi går ned til hovedvejen. Vejen ned er rimelig stejl, så vi håber at vi kan kører helt hjem.

Bakken på ca. 600 meter er styg. I 2017 havde øen en orkan styrke 5, hvor bl.a. 90% af hovedstaden blev ødelagt, og over 3.000 mennesker døde. Der er allerede blevet bygget meget op, men det bliver spændende at se. Det er en rodet by med meget smalle gader, de fleste ensrettede og med kæmpe rendestene. ½ meter dybe og ca. 30 cm bredde. Ikke noget man ønsker at falde ned i.

Mange af husene er meget små og enkelte er ikke opbygget. De burde nok rives ned i steden for. Der er et tysk krydstogtskib i byen i dag, så mange tyskere.

Der er et værtshus med levende musik lige ved krydstogtskibet og her får vi en øl mens vi ser på de forskellige mennesker. Vi tager maxi-taxi hjem og da kl. er over 16 kører den helt hjem, dejligt.

Fredag den 21. februar 2020  Dominica
Vi tager bussen ind. I dag er der ingen krydstogtskibe, så der er roligt i byen.

Det lokale marked

Vi tager ned på museet. Det er ret lille, men interessant.

Vi går videre mod Botanisk have. På vejen derop er der dels lidt karnevalsoptog af en masse unge mennesker, og i et supermarked er der 2 der danser med kostumer på og 4 musikere. Det var sjovt at se, dog var musikken meget ensformig.

Vi havde håbet at Botanisk have var et fristed, men selvfølgelig går der 3 veje igennem. Der er en gåtur i parken, hvor man går op af en sti, til en høj bakke, udsigtspunkt. Vi går næsten helt op, men da vi kun har sandaler på, går vi ikke det sidste stykke, det er meget stejlt. Det er en god tur og vi går ned til havnen og får en øl. Der er et sted i parken, hvor en kæmpe gren er faldet af et stort træ.

Nedenunder ligger en bus, fuldstændig trykket flad. Dette er sket under en orkan i 1979. Der var heldigvis ingen i bussen. Herefter tager vi bussen hjem og den kører helt op, dejligt.

Lørdag den 22. februar 2020  Dominica
Vi tager en stille dag. Jeg får tastet dagbogen ind. Vi har brugt det første hæfte. Næste hæfte er større, men de havde dem ikke mindre i forretningen her.

Søndag den 23. februar 2020  Dominica
I forbindelse med de berejstes klub har vi haft problemer med Europa. Vi manglede 2 lande. Her til formiddag gik vi det minutiøst igennem. Vi fandt ud af, at det var 2 lande vi har været i. De var ikke blevet tastet ind da vi meldte os ind i foreningen. Så nu passer det hele. Det betyder også at vi forventer at ramme de 100 lande til efteråret. Som beregnet vil det blive Albanien. Vi skal på tur her i eftermiddag. Det er et meget kuperet land og meget grønt. Vi tager først til Trafalgar Falls.

Vi ser det et stykke væk, og det er ikke de store vandfald, men området er meget smukt. Vi kører så nærmere og her kan vi gå til en platform for hver 5 US$. Vores vært sagde at det ikke var det værd, så vi kører videre til Wotten Waven Sulphur Springs. Her er kogende vand og mudder i en meget lille skala, men dejligt at se. Det er nogle meget smalle veje og nogle steder er næsten halvdelen af vejen faldet ned. Noget er sket i 2017, men der har været flood på andre tidspunkter. Der er stigninger / fald på 25% – det er meget. Vi tager ind til byen Roseau og kører helt op til udsigtspunktet. Det var her vi var på vej hen den anden dag, men det blev for vanskeligt at gå med sandaler på. Flot udsigt. Vores guide / chauffør sagde, at ca. hver 3. dag er der krydstogtskibe i havnen.

Vi kører ned til sydspidsen og her kører vi igennem byen Soufriere. Her er de ved at gøre klar til karnevallet, hvor de går gennem gaderne senere i dag. Det er meget smalle veje og husene er meget små. Vi kører helt ned til bunden Scotts Head Village, men vi kører ikke op på Scotts Head. Chaufføren sagde at bilen ikke kunne lide den vej. Det var en stejl grusvej, så det var vi alle enige om. Vi kører herefter hjem igen. Vi kommer lige igennem Soufriere, før de vil gå gennem gaderne. Vi så lastbilen med højtalerne på. Det har været en fin tur.

Mandag den 24. februar 2020  Dominica
Der er karneval mandag og tirsdag, og næsten alle har fri. Vi tager maxi-taxi ind og en stor del af byen er spærret af for biler. Vi går ned til havnen, her ser det ud til at en komite ser og bedømmer de forskellige. Der er mange skoler og det er sjovt at se. Dog er der ikke de store dyre dragter, men alligevel sjovt at se. Bl.a. var der et optog med store damer med en stor ballon lige på rumpen,

og den er jo stor i forvejen. Den bliver helt enorm, og når de bukker sig, så ballonen er lige op, ser det bare sjovt ud. Vi finder nogle få steder, hvor vi kan stå i skyggen og se. Vi er også inde nogle steder, hvor vi sidder ned og ser ud. Vi tager maxi-taxi hjem om eftermiddagen. En fin dag.

Tirsdag den 25. februar 2020  Dominica
Vi er heldige i dag. På vej ned af bakken er der en der spørger om vi vil med ind til byen. Det vil vi gerne. Da vi kommer derind er der en del, som er ved at samles for at gå optog.

Vi finder en god plads i skyggen nede ved havnen, så der er bare lidt blæst. Her kan vi stå under hele paraden. I dag er det de voksne og der er mange let påklædte piger. De er ikke kønne alle sammen, men det gælder jo om at deltage. Lyden er helt enorm høj og da vi står ved et sving er det tit, at der er et ophold her, hvor de venter på at tage vejen ned langs havnen og komiteen.

Det er meget flot at se, det værste er den meget høje lyd. Der er også en gruppe på stylter, meget flot. Sidst på turen blev de fleste så trætte i benene af at være på stylter hele tiden, at de stillede sig ind i skyggen stadig med stylterne på.

En satte sig ind i et vindueshul, sjovt at se. Man bliver træt af at bare stå, så da det er 2. runde med de samme, finder vi et sted hvor vi kan sidde og få en øl. Der er lige en stille periode, med meget spredte optog. Vi går lidt mere rundt i byen og finder et sted, hvor vi kan sidde og spise. Her var vi også i går.

Det er på 1. sal ikke langt fra hvor der bliver gadefestet. De forskellige optog har deres egen vogn med vand og sprut.

Der er rigtig mange flasker sprut. Lige før vi begynder at lede efter bussen hjem, begynder de at samles til et kæmpe optog med alle i samme linje. Det kan tage rigtig lang tid, så vi tager hjem. En meget fin dag.

Onsdag den 26. februar 2020  Dominica
Så er det videre i dag. Vi bliver hentet af en taxa kl. 12, som kører og til lufthavnen på den anden side af øen. Det er en meget flot tur, men meget kuperet. Det tager lidt over en time, og koster ca. 400 DKK, ret dyrt, men det er en eneste mulighed. Vi skal betale skat for at komme ud af landet, det gjorde vi også da vi kom ind. Heldigvis er det inde i flyprisen. Vi skal flyve kl. 15.20, så vi venter bare. Heldigvis kommer vi af sted til tiden. Det går nemt i immigrationen, vi er de første, men de vil gerne vide hvor vi skal bo. Også tolden går fint, og vi er ude ca. 20 min. Før vores vært Chrys vil hente os. Vi står og venter på et drop off sted og der går ikke 5 min. Før hun er der. Dejligt. Hun kører os til en kæmpe supermarked, men desværre har vi ikke så meget tid, så vi får ikke set det hele, Chrys venter i bilen. Selve huset er i 2 etager og meget flot, og en pæn terrasse. Desværre er der også sandfluer – irriterende. Det ligger noget øde, men det går nok.

Gallery Dominica

Dette indlæg blev udgivet i Carriebien. Bogmærk permalinket.