Wasington-DC

Onsdag den 22. februar 2012  Northport, New York
Så skal vi videre fra Lone. Vi har været her en uge og det har været dejligt og hyggeligt.

Vi har været hjemme i 3 ½ måned og det har på nogle4 punkter været lang tid. Alt på bilen virkede da vi kom herover, men Claus vores svigersøn har også kørt og startet bilen ca. hver 14. dag. Vi kører mod Washington DC. Sidst vi kørte fra Lone tog vi samme vej. Vi kommer godt ud af New York by, det er også midt på dagen. Vi går derefter på I 95, som går direkte på vores afkørsel. Vi har sat GPS’en til, men da vi ikke kender den helt rigtige adresse vil den have os en anden vej. Vi slår den fra og kører efter skiltene.. Vi kører direkte dertil – godt vi har været her før. Der er ikke mange gæster på pladsen, umiddelbart kun os og hosten. KM 432

Torsdag den 23. februar 2012  Greenbelt Park, Maryland
Så skal vi ind og se Washington DC. Vejret er godt, så vi tager først til Pentagon.

Vi vil prøve at komme ind og se det. Da vi kommer dertil får vi at vide, at man skal søge over internettet og der er 2-3 ugers ventetid. Det er en enorm bygning. Lufthavnen ligger lige bagved og det ser ud som om flyene næsten flyver ind i Pentagon. Vi går hen og ser Pentagon Memorial for 11/9 2001. Der blev dræbt 184 mennesker, ved at et fly fløj ind i Pentagon. Det var en ny bygning, så den var noget bedre sikret end de andre, derfor døde der ikke så mange. Der var en bænk for hver død med deres navn på. Det var inddelt i fødselsår, så man ikke skulle søge alle 184 bænke, for at finde en bestemt. Bænkene var lavet som en flad ”bølge” med vand under. Det så meget flot ud og var lavet i rustfri stål, med ”fliser” som sæde. Den ældste var fra 1930 og den yngste fra 1998. Den yngste var en pige og hendes bror og far døde også. Det var højst sandsynligt fra flyet. Efter dette gik vi videre til Arlington Cemetery. Her ligger mindst 260.000 begravet, og der er enorme rækker af hvide marmorplader, stukket ned i jorden, med navnet på en soldat. Der står også hans/hendes rang, og nogle gange står der børn eller kone bag på pladen. Det er helt specielt at se. Nogle af de højere herrer har fine gravsten som hos os, men de ligger på samme måde i langen rækker, og der er kun gravstene, ingen planter eller lignende. Vi ser John F. Kennedys gravsted, som er en flad sten. Her ligger også Jackie Kennedy og 2 af deres børn. Vi så også en høj herres begravelse. Der var militærmusikere og soldater. Kisten lå på en vogn, som blev trukket af 6 hvide heste med 3 rytter + 1 hvid hest med rytter. Bagerst kom familien, hvor de fleste gik og enkelte kørte i bil. Lidt senere så vi det igen. Kisten var taget af vognen og stod ved graven. Flaget, som lå omkring kisten blev pakket specielt sammen og givet til enken, som var ca. 80 år. Der blev skudt 3 salver for ham og en trompetist spillede en melodi. Da han spillede stillede alle sig op og soldater gjorde honnør under hele trompetsoloen. Vi stod et stykke væk sammen med andre turister, men da trompeten startede rettede 2 mænd og 1 kvinde kroppen og stod rank og gjorde honnør. Helt specielt. Vi gik fra kirkegården til det Hvide Hus. Vejret var dejligt. Vi gik bare med T-shirt. Ved det Hvide Hus kunne vi ikke komme så tæt på som sidste gang, og der var hele tiden politi ved menneskeflokken, og de bad os om at bevæge os. De er åbenbart mere forsigtige nu end november 2010, da vi var her sidst. Ovenpå det Hvide Hus stod folk med store kikkerter i alle retninger. Vi gik lidt mere rundt og tog så toget tilbage til campingpladsen, hvor vi fik en øl i den nedgående sol. En rigtig god dag. KM 16

Fredag den 24. februar 2012  Greenbelt Park, Maryland
I dag skal vi se museet American History. Det er gratis og museet er meget interessant. En del af det hedder Transport på vandet.

Denne udstilling er sponsoreret af A.P. Møller fonden. Sjovt at se. Vi bruger hele dagen her og har taget madpakke med. Nogle af de informationer man får er noget vi har set før, men det er alligevel interessant. Bl. a. er der en fortælling om hvorfor ”trailerbyer” opstod i USA. Ved at flytte på en campingplads og bo i en campingvogn eller lignende, betalte man ikke skat, fordi man ikke havde en reel adresse. Dette var i 1930’erne. Det har de vel styr på i dag, for ”byerne” eksisterer stadig i dag. Vejret er noget blæsende og det regner en del, så det er rigtigt at bruge dagen på museum. Vi er hjemme 17.30, og det er koldt og det regner på dette tidspunkt. Der er kommet lidt flere telte på pladsen, og da vi kommer hjem sidder nogle udenfor ved bålet med regnfrakke på. Det ser ikke ret hyggeligt ud, men det er det eneste de kan gøre eller lægge sig ind i teltet. Vi har det noget bedre. Da vi gik i seng var der stadig gang i 2 bål. KM 13.

Lørdag den 25. februar 2012  Greenbelt Park, Maryland
I dag skal vi ind og se Spy museum. Det er koldt fordi det blæser en del. Museet er meget interessant, selv om det koster penge at komme ind. Der er mange mennesker i museet, ikke mange på vejene, men det er også lørdag. Der er mange forskellige effekter, som er blevet brugt før i tiden med kameraer, sendeudstyr m.m. Spioner er noget man altid har brugt. Mange steder var der også TV’er som viste/fortalte om en given spion/opgave. Bl.a. var der om D-dagen og Navajo indianerne, med deres kodesprog under 2. verdenskrig. Agent 007’s bil var der også, og der var gamle trabanter, hvor man kunne se hvordan folk var blevet smuglet ud af Østtyskland. Det er en stor udstilling og der er steder hvor man kunne prøve at se på billeder og observere f.eks. underlig opførsel eller hvor der kunne være agentvarer. Det var sjovt, dog prøvede vi ikke så mange gange fordi der var mange mennesker og nogle er bedre til at mase sig frem. Der var selvfølgelig meget med den kolde krig og der var også om Østtyskland, hvor Stasi havde 193.000 meddeler, og mange som blev stukket, blev det af familien. Der var en historie vedr. en dame som mistede job og status, som efter murens fald fandt ud af, at det var hendes mand, som havde stukket hende. Herefter blev hun skilt. Besøget tog det meste af dagen. Efter dette gik vi ind i en gratis kunstudstilling, hvor der midt i bygningen var en overdækket ”have”. Her kunne vi spise vores medbragte mad. Efter dette ville vi gå lidt rundt i byen, men det var for koldt til bare at gå rundt. Vi gik ind på en sportsbar og fik en øl inden vi tog toget hjem. Der var komet nogle flere telte og nogle med børn i 5-6 års alderen, men børnene så ud til at nyde det. Her er masser af plads til at løbe rundt på. Temperaturen er nede på 1-2 grader og med blæsten føles det meget koldt. Vi har varme på og de tykke forhæng, så vi har ingen problemer. Vi fik en masse film, da vi var hjemme, og vi så Beatles filmen ”A hard days night”, ikke den bedste men sjov at se. Jeg mener jeg så den i biografen dengang. KM 16

Søndag den 26. februar 2012  Greenbelt Park, Maryland
I dag skal vi ind og se Amerikansk natur historie.

Et kæmpe museum, som er gratis. Vi er derinde i ca. 6 timer og det var meget interessant. Der var selvfølgelig forskellige udstoppede dyr, dinosaurer med alt og også hvad der er dybt nede i havet. Vi så en film, hvor en ”ubåd” var nede på over 1000 meters dybde. Man så de fisk der var mellem 100 – 1000 meter nede, og dem der var nede på bunden over 1000 meter nede. Det var interessant at se. Der var også om sten og mineraler. Der var en særudstilling om den mineulykke der var i Chile, hvor 33 minearbejdere var spærret inde i 68 dage, og hvordan de blev befriet ved hjælp af en speciel ”elevator”, hvor der kun kunne være 1 person. De fik mad ned i minen, og en del af dem måtte tabe sig for at kunne være i elevatoren. De fik 1200 kalorier om dagen. Alle blev reddet ud. Vi så også en film om udgravningerne ved Jamestown, Virginia. Det var en af de første bosteder i starten af 1600. Vi er på vej derned, så det var også interessant. Vejret er noget bedre, men det er stadig koldt. Om aftenen omkring 3-5 grader, men vinden er væk. KM 13

Dette indlæg blev udgivet i USA 2012. Bogmærk permalinket.