Ushuaia

Lørdag den 21. december 2013 Nord for Rio Grande, Argentina
I dag er endnu en køredag. Vi tager dog ind i Rio Grande for at få luft i dækkene og diesel. Vi ser dog først et supermarked, så der går vi ind, det hedder Diarco. Det er som Metro, dog kan alle handle her. Der er kun lidt frosset kød og grønsager. Der er masser af konserves, øl, mælk (langtidsholdbart) og vin. Vi får købt en frossen kylling til i morgen og øl, vin og mælk i hele kartoner. Det koster 2-3 Pesos mindre pr. liter her. Det er også penge. Ved tanken møder vi Leo og Elisabeth.

Det tog dem 2 timer at komme ind i Argentina. Det skyldes fredag, jul og sommerferie, det hele på en gang. Så er det videre mod Ushuaia. Efter Rio Grande kommer der flere træer selvom mange af dem er gået ud. Det ser ud til at det er den spanske mos der ødelægger dem. Der er også nogle flere bakker. Ved byen Tolhuin køber vi frisk brød til vores suppe i aften. Byen ligger ved starten af Lago Fagnano, som går helt ind i Chile. Efter Tolhuin kommer der bjerge og vi kommer noget højere op, for til sidst at køre ned til Ushuaia, som ligger ned til havet og op af bjergsiderne. Vi har udset os en campingplads og kører direkte dertil. Her får vi en god plads med udsigt ud over byen. Her vil vi holde jul og nytår før vi kører videre. Dejligt med nogle rolige dage. Her er nogle da vi kommer bl.a. den italienske dame i Landcruiser. KM 273

Søndag den 22. december 2013  Ushuaia, Argentina
Der kommer flere gæster i dag. Vi ser Hendrik fra Belgien. Han har fået kæreste på fra Australien. Meget sød pige. Leo og Elisabeth kommer også, men da de er så tunge må de holde på parkeringspladsen. Det passer dem fint.

Den plads de fik tilbudt var meget mudret og blød. Leo er bange for at sidde fast. Chris og Monika fra Holland kommer også. Vi så dem i Montevideo i deres svenske militærbil 6 x 6. Der er også nogen på cykel, men ikke nogen vi har set før. Der er også et australsk par, som har misset deres tur til Antarktis. De har taget fejl af datoerne, så da de kom, var skibet sejlet nogle dage før. Kedeligt, især da rejsen var betalt. Vi hører også lidt om Michael, Montevideo. Dem vi bor ved siden af har også holdt hos Michael flere gange. Han hentede bilen den 28/10 og rejste 2/11. I den tid pakkede Michael autocamperen. De ville en tur til Bolivia / Peru på 2 – 3 måneder. Da vi var der ville han bruge sommeren til at ordne bagved, så pladsen kunne klare de tunge biler. Det hele er endt med at han, konen og datteren er rejst til Europa, måske Spanien eller måske gemmer han sig i Peru. Ingen ved rigtigt. Chris har deres rygsække m.m. stående hos ham, men det skulle være overgivet til en der hedder Sandra i Colonia del Sacramento. Chris har dog intet hørt fra Michael. Vores nabo fra Tyskland kalder Michael en filur. Der går også rygter om at nogen har haft deres camper/bil stående hos ham og bilen har kørt 3.000 km siden de stillede den. De biler Michael hentede folk i var nogle han skulle prøve at sælge. Vi gik også en tur ned og handlede. Der er 2 store supermarkeder så det er OK. Vi får købt lammekølle til juleaften. Her holder alle der vil juleaften sammen. Hver især kommer med egen mad og drikke og så bliver der hygget.

Mandag den 23. december 2013  Ushuaia, Argentina
Vi skal afleverer vasketøj inden 8.30, så det er tidligt op, af med sengetøjet og så få det afleveret. Vi kan hente det ved 8-9 tiden i aften.

Vi får gjort rent og ordnet sengen. Vi går også en tur ned og handler. Jeg skal lave remoulade til vores fiskefileter til julefrokost. Vejret ændrer sig hele tiden. Sol, slud, regn, blæst. Alt i en vild forvirring. Om aftenen kommer Hans og Anja fra Holland og John og konen fra Alaska. Der kommer også en del motorcykler. Der er ikke mange pladser tilbage.

Tirsdag den 24. december 2013  Ushuaia, Argentina
Så er det jul i dag. Jørgen og Edith fra Tyskland kommer i dag. De vil bo her en enkelt dag og så nordpå igen. Dejligt at se dem. Stefan og Petra samt Diego og familien kommer forbi og ønsker os alle en god jul.

Erik arrangerer sammen med nogle af de andre at der bliver lavet et stort bord til ca. 20 mennesker og alle pladserne bliver optaget. De fleste får oksekød af den slags, som campingfar griller. Erik laver lammekølle til os med sovs og kartofler. Det smager rigtig godt. Det er en meget hyggelig aften, hvor der bliver snakket alle vegne. Ved 12-tiden går vi hjem som nogle af de første.

Onsdag den 25. december 2013 Ushuaia, Argentina
Det er ren afslapning i dag. I går kunne vi sidde lidt ude og i dag sner det næsten hele tiden. De fleste rejser i dag. Om eftermiddagen går vi en lille tur.

Dejligt at få lidt luft. Campingpladsen ligger højt oppe, så når vi går, er det nemt ud, noget mere besværligt hjem. Om aftenen er det 2 grader udenfor. Dejligt at have varme på.

Torsdag den 26. december 2013  Ushuaia, Argentina
De sidste tager af sted i dag, så vi er næsten alene med nogle få telte. Den italienske dame er her også. Vi går en tur ned i byen og får købt en ny lader til GPS’en.

Det australske par Tony og Betty kommer tilbage hen under aftenen. Det er for koldt at være uden strøm, de har en elektrisk blæser stillet op i bilen.

Fredag den 27. december 2013  Ushuaia, Argentina
Det er Eriks fødselsdag i dag, så det er god morgenmad. Erik har inviteret Tony og Betty til aftensmad. De vil tage noget vin med.

Vi får lige handlet lidt og får lavet noget hjemmeside. Michael og Casper skyper deres far. Lone er med familien på skiferie i Vermont. Det bliver en rigtig hyggelig aften med god mad og drikke. De er lidt ældre end os, men har også oplevet meget.

Onsdag den 1. januar 2014  Ushuaia, Argentina
Det er en stille dag i dag. Vi får sendt rejsebrevet, skiftet olie på generatoren og limet nogle lister, som er gået fra.

Torsdag den 2.januar 2014  Ushuaia, Argentina
Så er det endeligt videre efter 12 dage på camping.

Vi skal ned og handle og måske på museum. Vi parkerer tæt på supermarkedet, hvor alle de andre holder/har holdt. Vi får handlet og tilbage i bilen vil vi lige sætte lidt varme på. Fyret går i fejl næsten med det samme. Vi prøver mange gange og til sidst starter Erik generatoren og så kører fyret. Mærkeligt. Vi får skrevet til Truma og så er det tilbage til campingpladsen. Her har vi strøm på så fyret burde køre. Det gør det også. Vi prøver at være uden strøm og når fyret skal starte igen går det i fejl. Håber vi hører fra Truma en af dagene. KM 7

Fredag den 3. januar 2014  Ushuaia, Argentina
Desværre hører vi ikke noget fra Truma i dag, dog har Ralf ferie til den 7/1. Vi tager ned og ser museet Yamana, som drejer sig om indianerne i Tierra del Fuego (Ildlandet). Meget interessant at se, selvom det er meget lille.

På vejen derned går vi forbi havnen, hvor de store krydstogtsskibe ligger til. Der er 2 dernede og vi tror, at et af dem sejler til Antarktis eller måske begge. De er ikke så store som man normalt ser krydstogtsskibe.

Lørdag den 4. januar 2014  Ushuaia, Argentina
Vi tager til Parque National Tierra del Fuego. Det ligger lige udenfor Ushuaia. Vi tager ind til det gratis campingområde i Lapataia området.

Her er en del forholdsvis korte hikingture. Vejret er ikke helt med os, det regner en del, men vi må bare derudaf. Ved nogle af de udsigtspunkter vi går til er udsigten så dårlig på grund af vejret. I det ene øjeblik skinner solen og det er måske 15-20 grader, for kort efter at blæse og regne og temperaturen er nede på 6-8 grader. Man skal altid have det hele med, gode trøjer, regnjakke, hue og vanter. På vejen tilbage til bilen går vi i et område, hvor der kan være bævere. Vi ser en og Erik får nogle gode billeder af den. Disse bævere er fra Canada og er sat ud hernede. Det er første gang vi ser en bæver så længe. Jeg så en i Canada lige svømme forbi vores campingsted. Efter frokost går vi noget mere rundt. Det er et dejligt område med sneklædte bjerge alle vegne. Der er en del telte på campingområdet, og en del ræve – Zorro Gris. Desværre er der nogle mennesker fra bilerne der fodre dem, så derfor holder de til ved vejene. Vi hørte at i går gik en af rævene ind i teltene, får at få mad. Da den blev afvist begyndte den at angribe menneskene. Det er ikke helt ufarligt. Erik fik det at vide af en ung tysker i en Unimog, med sin kone fra Peru og deres datter født i Montevideo. Han har arbejdet de sidste 10 år i Sydamerika. Nu vil de bruge 4 år på at rejse rundt i Amerika. KM 19

Søndag den 5. januar 2014  P.N. Tierra del Fuego, Argentina
Lone bliver 40 år i dag. Vi sendte hende en fødselsdagshilsen i går inden vi rejste. Her er ikke mobildækning. De skulle bo på Manhattan lørdag til søndag.

Vejret her er noget bedre end i går, så vi tager ud til Lapataia igen, for at få nogle bedre billeder. Jeg tager også et billede af Erik, hvor han står ved skiltet med 17.848 km til Alaska. Lang tur især på cykel. Vi tager også ud og ser vandfaldet Pipo. Nu da vejret er så godt vil vi tage op og se gletsjeren Martial. Vejen derop er i et skiområde med store hoteller, hvor de fleste er lukket nu. Det er nok kun om vinteren de har åben. Oppe ved toppen er der en stolelift til gletsjeren. Det koster 80 pesos pr. person og da der kun er 1,3 km derop går vi. Det er på selve skiløjpen man går, så det er noget stejlt, men vi kommer op. Herfra er der så 1.450 meter til selve gletsjeren. Vi kan sagtens se den og den er ikke så stor, så vi går ikke derop, men går ned igen. Det begynder også så småt at regne. Vi får lige handlet inden vi tager tilbage til campingpladsen Andino. Erik vil sende mail til Truma igen og jeg skal have ordnet sengen og vasketøj, så vi kan aflevere det i morgen. KM 46

Mandag den 6. januar 2014  Ushuaia, Argentina
Det regner her til morgen, ikke særlig spændende. Ralf har svaret at i morgen er alle tilbage fra juleferie, men at vi kan prøve teknisk support, der er nogen hele tiden. Vi vil bare vente til i morgen.

Tirsdag den 7. januar 2014  Ushuaia, Argentina
Der er svar fra Truma, Mike. Han skriver at efter det vi har skrevet er det glødehovedet, der er i stykker. Vi tester selv på fyret og det siger også denne fejl. De vil sende os 2 nye glødehoveder, en brænder med diverse pakninger og en ny kontrolenhed. Vi har fundet en DHL adresse de skal sende til i Punta Arenas. Nu må vi se hvordan det går.

Onsdag den 8. januar 2014  Ushuaia, Argentina
Truma kan ikke sende via DHL, vi skal bruge TNT. Vi finder en adresse, som TNT leverer til i Punta Arenas. Vi må håbe det kommer frem. Vi får også spurgt ADAC og andre steder på nettet vedr. Carnet. Håber det giver noget.

Torsdag den 9. januar 2014  Ushuaia, Argentina
Vi får et trackingnr. her til morgen, men pakken bliver først afhentet om eftermiddagen. Estimeret levering er 14/1 – tirsdag. Det vil tage os ca. 3 dage at komme dertil, så lørdag tager vi herfra. Vi tager ned i byen, hvor vi har set en Sigma linse til kameraet på 18 – 250 mm. Den koster 6.300 Pesos. Noget i overkanten. Vi har set på nettet og her koster den ca.2.800 DKK på EDB-priser. Her er det ca. 1.000 DKK dyrere, men det er her vi skal bruge den. Vi bliver enige om at købe den i morgen.

Fredag den 10. januar 2014  Ushuaia, Argentina
Vi går ned og køber linsen og bliver begge klippet. Nu er vi klar til at køre videre. Vi finder ud af på nettet at færgen ikke sejler om mandagen, som vi havde regnet med. Den sejler søndag aften kl. 19.00, så vi sender en mail og reserverer en plads. Det kan man godt. Så skal vi bare være i Porvenir søndag kl. 18 – senest.

Lørdag den 11. januar 2014  Ushuaia, Argentina
Så er det endeligt videre i dag efter ca. 3 uger i Ushuaia. For lang tid, men det er svært at undvære strøm når fyret ikke kører. Så har vi kun en varmeblæser. Da vi kører ned efter diesel er der lang kø, så det er bare op i køen og vente. Herefter er det bare deropad. Vejret er OK. I starten hverken blæser eller regner det, men det kommer inden vi når helt til grænsen. Der er ikke mange mennesker på grænsen, så det går rimeligt hurtigt. Ved 5-tiden er vi på den anden side af den chilenske grænse. Vel igennem begge grænseovergange.  Denne gang havde vi lidt problemer med SAG-fødevarekontrollen. Vi havde noget kød og kylling i fryseren, men det var kogt/stegt. Det havde hun svært ved at forstå, men det lykkedes til sidst. Vi overnattede lige efter i San Sebastian, en by med meget få huse. KM 313

Gallery Ushuaia fra d. 21-12-2013 til 1-1-2014

Gallery Ushuaia fra d. 1-1-2014 til 12-1-2014

Dette indlæg blev udgivet i Syd Amerika 2013. Bogmærk permalinket.