Tecarte til Bahia Los Angeles

Mandag den 24. januar 2011  Morena lake Country Park, Californien
I dag skal vi over grænsen til Baja California, Mexico. Vi skal igennem en meget specifik grænseovergang, ( Tecate ) som er anbefalet af mange andre europære. Først skal vi ud af USA og her afleverer vi en seddel så de kan se vi er kommet ud. Derefter ind i Mexico og her købe et turistvisum. Inden vi får set os om er vi i Mexico, der var ingen grænsekontrol på den Amerikanske side, som forventet. En fra Mexico kommer ind og kigger i bilen. Åbner nogle forskellige skabe m.m.Herefter parkere vi bilen i Mexico – grænsepolitiet ser efter den. Herefter ind til immigrationen i Mexico. De fortæller at for at komme ud af USA skal vi gå ind i USA igen. Vi går derind. Her er gudskelov intet at lave så de registrere os ud og den ene betjent følger os over, så vi kommer rigtigt ud og ind i Mexico. De har jo lige registreret at vi er taget ud af USA. Det var også vigtigt for dem at vide hvor bilen holdt. Herefter ind på immigrationen i Mexico. Får udleveret et stykke papir, som vi skulle tage ned i banken med og betale der. I banken er der rigtig meget ventetid. Det tog mellem 45 min. og 1 time inden det blev vores tur. Her var der også en ATM, så vi fik hævet nogle pesos. 12 pesos svarer til 1 US$. Det var godt vi havde vekslet for banken tog kun imod kontanter. Efter dette så tilbage til immigrationen som så udfyldte turistvisummet. Det var godt der ikke var travlt. Da vi hentede vores bil var der 3 biler der ventede på en plads. Det er godt vi har valgt en lille grænseovergang og ikke Tijuana.

Efter dette var det bare at køre mod Ensenada og videre sydpå. De er i fuld gang med at udvide vejen, så det gik meget stille og roligt i starten. Det er ikke så tit der er hastighedsskilte og endnu mere sjældent at de bliver ophævet. Mexicanerne kører bare stærkt uanset om der er hastighedsbegrænsninger. Det er en flot tur og vi kommer igennem et af de største vindistrikter i Mexico. Vi har fået at vide at de i dag laver god vin, men at den også er dyr. Det finder vi vel ud af. Ensenada er bare en by man skal igennem. Der er ikke så mange lyskurver men masser af fuld stop skilte, som kan være svære at se. Desuden kan der på veje, hvor man må køre 80 km, pludselig være et højt bump, hvor man skal ned på 10-15 km i timen for ikke at smadre bilen. Nogle af dem var uden varsel. Vi har udpeget et område hvor vi i morgen skal se et blowhul. Der skulle være en del campingpladser her og vi tager den til 6 US$, med en helt utrolig udsigt ud over Stillehavet.

Herfra skulle man kunne se gråhvaler. Vi sidder ude til længe efter det er blevet mørkt. Det er lidt koldt, men vi har taget godt med tøj på. Efter alt en god dag. KM 186

Tirsdag den 25. januar 2011  Bufadora, Baja
I dag vil vi ved og se blowhul. Det skulle være meget turistet og det er det. Man skal betale 2 $ for at parkere og så er der tonsvis af jamseboder, men ingen kunder.

Vi kører lidt derned af, men vender om og kører videre. Det er for turistet. Måske kan vi se det på hjemvejen. Så er det bare derud af. Vi har valgt en campingplads hvor der skulle være internet. Det er meget svært at finde ud af hvilken hastighed man må køre. Et sted er der et skilt med 80 km og meget kort efter et kæmpe bump. Vi kommer til campingpladsen og der er en foruden os og nogle fastliggere. Vi får taget vores mail og hørt noget dansk radio. KM 180

Onsdag den 26. januar 2011 Colonia Vicente Guerrero, Baja
Vi får Skypet en del her til morgen. Vi skal ikke så langt i dag. Vi har valgt at stoppe inden vi kører på tværs af halvøen hvor der er ørken. Næste tankstation er 315 km fremme. Den første del af turen er gennem landbrugsland. De dyrker meget i de plastic drivhuse vi også har set på Kreta og Sydspanien. Nogle steder er det jordbær de dyrker. Det bliver mere og mere øde jo længere sydpå vi kommer. Vi kører igennem nogle meget flotte bjerge. Vejene er meget smalle så det er godt der ikke er meget trafik. Der er også militære poster på vejene. De fleste der bliver undersøgt kører nordpå, men et sted bliver vi også stoppet og der kommer en soldat ind i bilen og kigger i skabe og under gulvet og selv sengen slår Erik ned. Den synes han var praktisk. En fin oplevelse. Vi skal bo på en RV-park bag et motel.

Denne kaktus kaldes for et omvendt juletræ

Der er ikke nær så mange mennesker i denne by. Den er stille og rolig. Vi skal også prøve at handle. Det er altid svært i starten at finde ud af hvad man kan få af kød. Vi køber nogle kyllingebryster, noget oksekød i tynde skiver og nogle pølser. Så må vi se hvad Erik kan få ud af det. Øl er intet problem at få, men vin er noget sværere og meget dyrere, dog ikke som i Canada. Der er marked i byen, men inden vi få booket ind, spist frokost er det væk. Det var også et marked for dem selv. KM 89

Torsdag den 27. januar 2011  El rosario, Baja
I dag går det videre gennem ørkenen. Det er meget smalle veje og hvis man skal passere en lastbil skal man trække helt ud til siden. Der var en lastbil der var tæt på at ramme vores spejl, men gjorde det heldigvis ikke. I går så vi to på cykel på vej sydpå som os. Vi ser dem også i dag. Der gik hun og der var meget langt op til ham. Det så ud som om det godt kunne være mor og søn. Hun er meget ældre end ham.

Det er meget bakket og med en meget smal vej, nogle gange med langt ned til rabatten og samtidig blæste det. Det kan være en farlig cocktail på cykel. Det er et flot landskab men meget øde. De har også nogle specielle kaktus her, der ligner lidt en gulerod, bare med roden opad, og så er den måske op til 5 meter høj. Sjovt at se. Vi har udset os en campingplads, som iflg. bogen er den bedste i dette område. Vi er tidlig på den, så vi går en tur i området. Der er også en stor landingsbane til fly. En fin plads til 7$, og så er der kun WC og vand. Vi kommer op på i alt 3 campister. Vildt. KM 124

Fredag den 28. januar 2011  Santa Ines, Catavina, Baja
I dag går det videre til Bahia Los Angeles. Det skulle være et smukt område med masser af fugle og fisk, men havet kan være farligt med vinde og understrøm. Det er en flot tur herud og vejen fra Mex 1 til Bahia Los Angeles er forholdsvis ny. Vi har på forhånd sagt at det kunne være sjovt at bo i byen, men da vi ser det er det ikke spændende. Det ligger så man vil føle sig beskuet hele tiden og der er ingen andre. Vi kører derefter lidt nordpå, hvor der skulle være flere campingpladser at vælge imellem. Vi vælger en ned til stranden med en overdækket patio. Vi har udsigt ud over havet med en del øer. Vi er i alt 3 på pladsen. Efter frokost går vi en tur langs vandet. Der er rigtig mange fugle, bl.a. pelikaner, hejre, måger, flere forskellige strandfugle, havrovfugl og mange flere.

Erik får rigtigt afprøvet sit nye kamera, som kan tager serier af billeder med. Godt når der er fugle i luften. Han tager nogle fantastiske billeder. Det er sjovt at se mågerne, som finder muslinger, flyver op i luften og lader den falde ned på stenene, så muslingen bliver smadret og kan spises. Der skulle også være noget skildpadde ”redning”, men vi kan umiddelbart ikke se noget. Vi ser også delfiner ikke særlig langt fra land, men dette skulle også være et meget fiskefyldt farvand. Man burde egentlig prøve at fiske, men der er meget tidevand og man skal ud på den anden side af stenene. Man skal ikke have fisketegn for at fiske fra land, men er der en der fisker fra en båd, skal alle i båden have fisketegn. Specielle regler. KM 176

Lørdag den 29. januar 2011  Bahia Los Angeles, Baja
I dag bliver vi her. Vejret er meget flot. I går var der en del bølger på vandet, men i dag er det næsten havblik. Vores nabo kommer og spørger om vi er interesseret i fisk. Han har fanget en del og vil gerne give os noget. Lækkert. Ikke ret lang tid efter kommer en båd op på pladsen og nogle biler og ATV’er. De har også været ude og fiske og fanget en del. Bl.a. yellowtailed fisk, som minder om makrel bare meget større. Der er en renseplads på campingpladsen, man skal bare hente vand i havet. Der kommer hurtigt mange fugle som venter på affaldet.

Erik får nogle rigtig gode billeder af fuglene, mens de er i luften. Pelikanerne kom i god tid og sad og ventede ved rensepladsen. Sjovt at se. Vi får noget yellowtailed fisk og noget sea brass. Ib fortalte at halibut og sea brass er de bedste fisk. Filetten smagte også dejligt. Vi gik en tur ind til byen for at bevæge os. Der er ca. 3 km hver vej. En fin tur. Vi var lige inde i nogle supermecado’er, men de havde ikke meget. Vi så slet intet kød, men her lever man vel også af fisk. Når solen går ned bliver det rimelig koldt. Vi tog mere tøj på, men det hjalp ikke rigtigt. Vi havde også siddet i solen og ventet til over middag og havde fået en del sol, men vi har ikke ondt. En god dag.

Søndag den 30. januar 2011  Bahia Los Angeles, Baja
Så er det videre igen. Vi vil ned til Guerrero Negro. Her i lagunen kan man se gråhvaler, så det skal vi i morgen. Vi skal lige have vand på og handlet. Vi ser en hel kottage af RV-er, og da vi kommer ind i byen skal de bo på samme campingplads. De er en gruppe på ca. 25 RV-er, amerikanere. Vi får en snak med nogle af dem, samt en englænder som siden 2007 har været fuldtids RV-er. Dejligt at snakke med nogle andre. KM 203

Dette indlæg blev udgivet i Mexico 2012. Bogmærk permalinket.