San Pedro de Atacama

Fredag den 13. juni 2014  Calama, Chile
Vi tager vand på ved hjælp af en dunk på 6 l. Det tager noget tid, men vi tror det kan være svært at få vand i dette område. Vi skal have noget diesel på også, og da vi kommer ned på tanken står 2 mænd og vifter helt vildt for at få os over. Det gør vi og efter vi har fået diesel på viser de prisen til os, tager påfyldningshåndtaget til diesel og fører det videre til en stor betonkanon bil, uden at nulstille det. Det lignede aftalt spil mellem tanken og chaufføren på bilen. De deler nok vores betaling på ca. 350 DKK. Vi kører til San Pedro de Atacama. Vejen dertil er meget gold.

Der er intet kun nogen enkelte miner og steder hvor de henter sten / grus m.m. Byen San Pedro er en sød lille by med kun ca. 3.000 indbyggere. Der er en campingplads i byen og vi finder den, men den er ikke interessant. Man skal holde på en parkeringsplads, der er ikke strøm eller Wifi og det koster 100 DKK. Vi kører til en stor parkeringsplads, hvor vi også kan holde. Der er vaskeri i byen og der går vi hen. Det koster 15 DKK pr. kg. og så kan vi hente det i morgen. Det gør vi. Vi går tilbage til bilen og tager sengetøjet af, pakker vasketøjet og går tilbage til vaskeriet. Vi kan hente det i morgen kl. 20. Vi går lidt rundt i byen. En del af gaderne i byen er smalle gågader, med masser af restauranter, butikker og forretninger, der sælger ture i området. Der er en sød kirke bygget i ler, som de er ved at restaurere, så vi kan desværre ikke se den rigtigt. Da vores komfur ikke virker går vi ud og spiser her, og så få en bolle med lidt til aften. Vi finder en god restaurant, hvor vi også kan se lidt fodbold fra Brasilien. Vi ser 1. halvleg af kampen mellem Spanien og Holland. Maden var helt perfekt. Smagte rigtig godt og det var store portioner. Senere så vi i Lonely Planet at denne restaurant også var deres valg. Efter dette tager vi 6 km udenfor byen, hvor der er en mirador, hvor man kan overnatte. Vi får lige ordnet sengen, så vi kan sove i nat og så går vi op og ser hvor vi holder. Det vi ser ned på er Valle de la Luna – månedalen. Det er meget flot. Om aftenen, når solen går ned, kan man mod øst se landskabet blive først gult, så orange og til sidst helt rødt. Der er mange turister der kommer på denne tur. Nogle får rødvin og pindemadder, nogle sodavand og snacks, andre intet. Da solen er væk forsvinder alle og vi er alene. En fin overnatning. KM 109

Lørdag den 14. juni 2014  Mirador Valle de la Luna, Chile
Det er en ren arbejdsdag i dag. Først får vi lavet komfuret, der skal 2 forsøg til. Vi skifter først glødehovedet og derefter pumpen. Nu kører det perfekt igen. Så får vi renset vandfilteret. Derefter får vi udskrevet en masse overnatninger vedr.

Brasilien, Surinam m.m. + vores flybilletter. Inden vi henter vores vasketøj bliver vi lige klippet af en god herrefrisør, i alt 80 DKK for os begge. Ikke galt. Vi er tilbage på vores overnatning ca. 17.30. God tid så vi kan se solnedgangen. En fin dag. KM 14

Søndag den 15. juni 2014  Mirador Valle de la Luna, Chile
Vi tager til byen for at komme af med vores skrald og handle lidt. Vi møder et tysk ægtepar Silvia og Randy, som er på vej til Santiago, for at flyve hjem på ferie i 6 uger. Vi skal også finde Copec tanken som ligger i byen. Vi går rundt for den ligger iflg. kortet inde i de smalle ensrettede gader. Vi finder den efter lidt besvær, for den ligger inde på et hotels grund. Vi går så vejen, som vi skal køre for at komme derind. Så ved vi det når vi kommer for at få diesel på, inden vi tager op til verdens højst liggende

gejsere. Vi kører lidt sydpå og ind på saltsøen Salar de Atacama. Vi tager til laguna Cejar. Det koster 30 DKK for os gamle at komme ind. Vi går ned til søen og videre til badesøen. Det er meget lavvandet på badesøen, så folk sopper. Vi kører længere ned til laguna Tebenquiche, hvor der er enkelte flamingoer på dette tidspunkt. Her skal vi betale 20 DKK for at komme ind og 20 DKK for at overnatte. Det gør vi. Man kan kører helt ned til søen og holde. Det er utroligt flot. Bjergene / vulkanerne spejler sig i det klare stille vand. Helt fantastisk. Da det nærmer sig solnedgangen, kommer der rigtig mange mennesker, som på miradoren, hvor vi boede før. Vi har første parket. Det er virkelig flot, især spejlingen i vandet, helt klart. Da solen er væk kører alle igen og vi er helt alene. Kanon overnatning. KM 66

Mandag den 16. juni 2014  Laguna Tebenquiche, Chile
Vi tager længere sydpå langs Salar de Atacama. Vi vil ned og se Laguna Miscanti og Miniques. På vejen kommer vi forbi byen Socaire, som er en rigtig bjergby med terrasser, hvor man dyrker lidt grønsager m.m. Her er ikke mange dyr, vi ser nogle geder og en enkelt kalv. Nærmere søerne ser vi nogle lamaer. Vi er også kommet noget højere op. Søerne ligger i ca. 4.200 meters højde. Vi skal som gamle betale 30 DKK i alt for at komme op og se dem. Erik spørger den indianske kvinde om vi kan overnatte her. Det kan vi ikke. Dels er det Reserva National og dels bliver det meget koldt.

Ned til – 30 grader. Vi kører tilbage igen. I området ligger der noget sne men ikke meget. Vi kører lidt tættere på Salar de Atacama og finder en overnatning her. Der er nogle søer, men der er ingen veje derind. Vi finder en fin plads ved en oplagringsplads. Her er nogle bunker vi kan gemme os bag. Vi er nu tilbage i ca. 2.400 meter, noget bedre. Vi sidder ude og ser solnedgangen. KM 180

Gallery San Pedro de Atacama

Gallary Sala de Atacarma

Dette indlæg blev udgivet i Syd Amerika 2014. Bogmærk permalinket.