Salta-1-2014

Onsdag den 2. juli 2014  Salta, Argentina
Der kommer en og henter vores vasketøj. Det koster 40 Pesos for 12 stk., så for første gang vasker jeg undertøj og strømper selv. Andet kan ikke betale sig.

Vi vil grille kyllingen, som vi købte i går. Vi går rundt i området for at finde tomater, agurk m.m. til salat, men finder ingen pæne. Så det bliver med brase kartofler i steden for.

Torsdag den 3. juli 2014  Salta, Argentina
Vi skal ind og se byen i dag og spise hvor vi spiste første gang. Vi tager bussen ind 5DKK tur retur for to personer. Vi får handlet kort over Brasilien, det mangler vi. Vi er også inde på historisk museum. Meget flot bygning, men alt er på spansk, så det er ikke meget værd for os. Vi finder vores restaurant La Rinconada.

Den ligger på hjørnet af Avda. San Martin og Catamarca. Vores mad, en stor bøf til 2, hedder Churrasco de Campo, det smager himmelsk og koster 100 DKK. Vi får en god flaske rødvin til fra Estancia Mendoza Cabernet / Malbec til 33 DKK. Det hele var igen en stor oplevelse. Da vi gik kl. 15.30 var restauranten lukket, måske har den kun åben til frokost. I Argentina spiser man det store måltid midt på dagen kl. 12 – 13, og derefter tager man en lur. Derfor er der middagslukket i de fleste butikker.

Onsdag den 9. juli 2014  Salta, Argentina
Vi taler med naboen, et ungt par på motorcykel, og finder ud af at Argentina skal spille mod Holland i dag. Det er semifinalen. Vinderen går til finalen og skal spille mod Tyskland. Den kamp bliver vi nød til at se.

Det er kl. 17, så der bliver en ekstra overnatning til 24 DKK. Helt i orden. Vi tager bussen ind og finder et sted vi kan spise senere. Vi prøver at reservere, men det kan vi ikke. Restauranten ligger på 9. juli pladsen, som desværre er under renovering. I restauranten er der et stort og en del mindre fjernsyn, så alle kan se. Vi går lidt mere rundt i byen, men den virker helt død bortset fra centrum. Knap 3 timer før kampen begynder, går vi tilbage til den restaurant (New Line) vi har set på og får et godt bord på første sal med udsigt ned til stueplan. Så kan vi også se folks reaktioner. Vi får 2 bøffer hver af oksemørbrad med bacon omkring, lidt sovs og nogle kartoffelkugler, samt nogle specielle butterdejshatte med ost og skinke. Det hele smagte rigtigt godt til ca. 50 DKK pr. kuvert. Vi fik et af de sidste gode borde. Mange af bordene nedenunder var allerede optaget da vi kom og mange af dem havde højst sandsynligt spist frokost her. Fjernsynet er her også og kommer ind og optager i restauranten, ellers er det mest udenfor. Der er optakt i fjernsynet hele tiden, dog uden lyd indtil kampen går i gang. Foruden en masse argentinere og os er der også 2 fra Holland i restauranten. De har taget deres orange T-shirt på og synger med på nationalsangen for Holland. Ikke at vi kan hører dem. Det er en stor oplevelse at se kampen i restauranten, især folks reaktioner på det der sker og der er rimeligt stille mens der spilles, alle reagerer på det der sker på skærmen. Desværre ender kampen 0 – 0, selvom Argentina får mål, men spilleren var offside.  Forlænget spilletid ender også 0 – 0. Så er der straffespark. Her er Argentina mere heldige, de vinder uden at sparke det sidste straffespark. Så bryder det hele løs. Vi sidder på første sal og kan mærke hele gulvet bevæge sig. Der sker ikke noget. Folk er bare så glade, de synger og hopper. Ude på pladsen er det det samme. Vi går lidt rundt og ser på det, men bestemmer os for at tage bussen hjem. Mens vi venter kører bilerne rundt i byen, dytter og flag ud af vinduerne. Det er utroligt så mange mennesker man kan stoppe ind i en bil. Da vi har ventet en time, spørger en ung pige, som også venter, hvor vi skal hen. Vi fortæller Camping Balinario og så siger hun at vi kan tage samme bus som hun, og så bare gå lidt længere. De fortæller hvornår vi skal af, og så kan vi se hvor vi er. Dejligt. Vi er hjemme 22.30. Fint. Her på pladsen er der helt stille. Enten sover folk eller også er de ikke kommet hjem endnu. En meget spændende dag. Nu må vi se finalen på søndag i Cafayate.

Gallery Salta Argentina

Gallery, Stemning i restaurant ved WM i fodbold Argentina og Holland hvor Argentina vandt.

Dette indlæg blev udgivet i Syd Amerika 2014. Bogmærk permalinket.