Rute 234 2013

Tirsdag den 29. oktober 2013  P.N. Lihue Calel, Argentina
Det er en ren køredag i dag. Vi får dog lige afrimet og vasket køleskabet af. Vi finder også den skruetvinge vi har manglet siden Bolivia. Dengang køleskabet faldt ud af sit hul og lagde sig over på komfuret. Intet gik i stykker. Vi skal ind i Patagonien i dag og det betyder vi ikke må have kød, grønt og frugt samt ost og måske andre ting. Vi har kun vores aftensmad med, som er lavet på forhånd. Da vi kører ind i provinsen Rio Negro kommer en person ind i bilen og kigger i køleskabet, men vi har ikke noget forkert. Dækkene bliver sprøjtet for 16 pesos og så er vi i Patagonien. På et tidspunkt kører vi langs floden Negro selvom vi ikke kan se den. Her bliver der dyrket vin og frugt alle steder. Vi får noget diesel på og købt mad så vi kan klare os nogle dage. Som vi ser det skal vi igennem en kontrol til, da vi kører væk fra Patagonien og ind i en anden provins.

Nu må vi se. Erik har fundet en campingplads ved en opdæmmet sø. Der er et enkelt sted på grusvejen hvor vi skal over en masse buler, det er det køleskabet ikke kan lide. Vi må skrue det fast inden vi tager tilbage igen. Campingpladsen ligger dejligt med en skøn udsigt ud over søen, som er kæmpe stor. KM 384

Onsdag den 30. oktober 2013 Villa El Chocón, Argentina
Her til morgen finder vi ud af at det er om aftenen der er varmt vand i bruserne, så vi må tage det kolde bad. Vi kører videre igen i dag. Landskabet er blevet noget mere bakket og vi ser bjerge i horisonten med sne på. Det er derover vi skal.

De sidste 30 km er på en grusvej, men det går OK. Lige før vi kommer til P.N. Lanin er der bom for. Hvis man kører igennem parken kører man lige ind i Chile, så derfor skal vi vise pas og bilpapirer. Vi tager dog ikke til Chile nu vi venter. Campingpladsen, som Erik har fundet i GPS’en, er lukket da vi kommer frem, men vi åbner bare lågen og kører ind. Her er mange heste. Erik mener det er en slags vilde heste, de er meget sky. En fin overnatning, men det er lidt koldt. KM 337

Torsdag den 31. oktober 2013  P.N. Lanin, Argentina
Det er koldt her til morgen ca. 6 grader, så det er på med varmen. Vi kører til San Martin de los Andes. Det er grusvej næsten hele vejen. Det er en flot tur og på et tidspunkt er vejen spærret af store kalve, som bliver drevet til en indhegning.

Forrest ridder en cowboy og stopper eventuelle biler. Vi kommer bagfra, hvor der ridder 2 cowboys, og der er en hund, som løber efter de kalve, som ikke følger vejen. Sjovt at se. Håber vi fik taget nogle gode billeder af det. Vi kører langs søen Lolog, den er også flot og der er en del fricamping langs den. Desuden er der også en campingplads. Vi kommer ind i det fine kvarter i byen San Martin, med en del huse som i alperne. Dette område er et stort skisportssted om vinteren. Vi er inde i byen kl. 12 og går lidt rundt.   Vi finder en cafe med internet og får lidt at spise. Da vi kommer tilbage til bilen er det ene bagdæk punkteret, men der er stadig så meget luft i, at vi kan kører hen til servicestationen. Her holder de frokost, men er tilbage kl. 15. Vi venter bare. Vi får lappet dækket og det bliver sat på igen. I alt ca. 50 DKK, han får 60 DKK og er godt tilfreds. Vi kører lidt udenfor byen og finder en offentlig campingplads ned til søen Lacar. Den er åben, men bad og toilet er lukket. Vi finder en plads med udsigt ud over søen. Det begyndte at regne lige efter vi fik vores lappede dæk på, så vi bliver inde i bilen. Vi vil hurtigst muligt tage til Chile og få 2 måske 3 nye dæk. Iflg. andre er det meget billigere med dæk i Chile. Vi er ca. 100 km fra byen Villa La Angostura. Herfra er der ca. 170 km til en forholdsvis stor by i Chile Osorno. Det vil vi prøve. KM 61

Fredag den 1. november 2013  P.N. Lanin, Argentina
Vejret er noget bedre her til morgen. Det regner ikke og der er ikke mange skyer på himlen. Vi skal kører rute 234, forbi 7 søer. Det er en tur der er beskrevet i Lonely Planet, og vi vil holde ca. midt på turen mellem søerne Falkner og Villarino. Det er en meget flot tur med masser af sneklædte bjerge i baggrunden.

Vi ser også et flot vandfald. Vi har åbenbart ikke læst Lonely Planet godt nok, for vi kører ind på den første campingplads efter vandfaldet. Her koster det 100 pesos, men vi tager den og finder en god plads. Vi går en tur ned til den næste sø Villarino og her er et kæmpe frit camping område. Her ville det også være godt at holde, og det ville være gratis. KM 48

Lørdag den 2. november 2013  P.N. Nahuel Huapi, Argentina
Vi fortsætter ned af rute 234. Det bliver grusvej ikke lang tid efter vi er startet, men det er stadig flot. Vi ser nogle store sjove fugle, som vi lige må tage et billede af. Erik har i GPS’en fundet en gratis campingplads og den ser god ud.

Vi tager dog videre ind til Villa La Angostura for at få diesel og benzin på, så vi er klar til Chile i morgen. Her ser vi starten af Lago Nahuel Huapi, som går helt ind til byen San Carlos de Bariloche ca. 100 km længere væk.  Den er bare flot søen. Den må vi kigge nærmere på senere. Vi kører tilbage til campingpladsen. Der bor et par unge mennesker i telt, men området bruges meget. Nogle griller, andre kommer for at fiske og nogle har deres båd med og tager ud og fluefiske et eller andet sted ved søen. Først på aftenen kommer der en pige på cykel og hun ser træt ud. Erik går ud og taler med hende, men hun virker noget afvisende, så han går ind igen. KM 81

Søndag den 3. november 2013  P.N. Nahuel Huapi, Argentina
Så er det ind i Chile i dag. Vi har hørt at de er meget strikse i Chile med mad, så vi har spist i bund og resten har vi lavet og frosset. Vi skal dog lige ud af Argentina først. Det er søndag og køerne er lange, men det går stille og roligt fremad. Da vi er igennem er der ca. 40 km gennem nationalparken før vi kommer til den chilenske grænseovergang.

Det er et flot område vi kører opover. Der er sneklædte bjergtoppe og vi kommer helt tæt på sneen. Det er ikke en høj grænseovergang, kun ca. 1300 meter. Da vi kommer til grænsen skal vi udfylde et papir, hvor vi enten skriver vi har noget mad med eller nægter. Vi ved at de undersøger køleskab m.m. og vi har hvidløg, som vi ikke må have. Vi skriver at vi har noget med og så må vi se. Vi kommer først til migration og derefter Aduana. Så er det madkontrollen. Vi kan se at alle personbiler bliver fuldstændig tømt og tingene bliver stillet på borde, så de kan undersøges. Sko/støvler må ikke have snavs på, de skal rengøres med vand, som er på pladsen. Vores bil er så beskidt med snavs alle vegne, men det er de andres også. Da vi kommer ud til vores bil igen, kommer en kontrolmand med sin hund hen til bilen og vil gerne have åbnet bagtil.   Hunden er en der kan lugte frisk frugt, grønsager og kød. Efter dette går de begge ind i bilen efter han pænt har spurgt om det er OK. Erik spørger om hvidløget og får at vide det må vi ikke have med. Retterne i fryseren og den lavede kartoffelmos er helt i orden. Vi får vores stempel og kan kører ind i Chile. Dejligt. Vi er glade for at vi ikke gemte noget kød i bilen. Hunden havde helt sikkert fundet det, og det ville ikke være godt. Der er et sjovt system ved denne grænseovergang. Når man kører ind over grænsen får man udleveret en seddel med bilnr. og hvor mange personer. Denne seddel bliver stemplet af migration, Aduana og madkontrollen, og vi afleverer sedlen med stemplerne på når vi kører ud. Vi vil gerne have nogle kontanter og ved at i byen Entre Lagos er en ATM. Da vi kommer dertil virker den ene ATM ikke og den anden er lukket. Ingen penge. Byen ligger ned til en stor sø Lago Puyehue og her finder vi en god fricamping. Den ligger i udkanten af byen, men da det er søndag er der mange mennesker i området.  En del børn bader i søen. Rigtig hyggeligt. Vores udsigt er helt fantastisk. Det blå vand med sneklædte bjerge i baggrunden. Desværre går skyerne for inden vi får taget et billede. Så må vi håbe vi kan få det i morgen. Desværre er det meget diset næste dag, så intet billede. KM 112

Tirsdag den 5. november 2013  Entre Lagos, Chile
Så er det tilbage til Argentina i dag. Der er ikke så mange mennesker som sidst, men da var det også søndag. Alt går glat igennem og så er det videre til Bariloche. Vi har udset os en campingplads Petunia. Da vi kommer er der nogle fra Østrig på pladsen.

Vi får en god snak med dem og finder ud af at vi boede på den samme campingplads i Brasilien ved vandfaldene. Han skal have skiftet tændrør på bilen, men mangler noget værktøj. Han låner noget af Eriks værktøj og får ordnet bilen. Senere på aftenen kommer 2 unge tyskere i en Iveco. De rejser rundt i Sydamerika i ½ år. Bilen har de købt i Argentina. KM 208

Onsdag den 6. november 2013  Bariloche, Argentina
Vejret er lidt dårligt her til morgen. Det blæser kraftigt og er rimeligt koldt. Østrigerne tager tidligt af sted. Vi får sagt god rejse og på gensyn til dem. Vi ser dem nok i Ushuaia. De har afleveret et buskort til tyskerne og der er penge på, så vi aftaler at vi alle 4 tager til byen og får vekslet penge. Vi skal dog lige have afleveret vasketøjet, så det er hurtigt af med sengetøjet og få pakket al det andet. Det tager kun 5 min. at gå derned. Vi kan hente det i aften kl. 20. Vi tager bussen ind og kan se at der er over 100 pesos på kortet. Da vi vil komme tilbage hertil for at lave regnskab beholder vi kortet. Systemet er så dumt at kortet kun gælder til denne by. Ikke særligt turistvenligt. Inde i byen spørger Dominik en del steder, også de officielle vekslehuse.

Kursen varierer en del, især er den omkring 8 for 20$ sedler, mens den er 9,4 for 100$ sedler. Vi finder til sidst en der vil give 9,2 for dem begge. Dejligt. Han havde ikke så mange kontanter, men ringede efter dem. Det er en kineser som kommer med en dagrygsæk fuld med kontanter. Vi får vores penge og de andre får også vekslet deres. Alle er glade. Nu ser vi lidt af byen, men det er ret koldt så vi finder hurtigt bussen hjem. Vi skal dog lige ind i nogle kæmpe chokoladeforretninger, for det er her i denne by de også laver chokolade. Vi køber lidt, det kan vi altid smage på. Hjemme igen tager vi vores rygsække og går ned og handler. Her begynder det at regne og det fortsætter næsten resten af dagen. Vi henter vores vasketøj og ved 9-tiden kommer Dominik og Sandra over til en øl og hyggeligt samvær.

Torsdag den 7. november 2013  Bariloche, Argentina
Det regner igen i dag. Vi får lige gjort rent i bilen og jeg får lavet lidt arbejde. Vi tager ind til byen om eftermiddagen. Dominik havde et USB-modem i Chile, som var godt og billigt. Vi vil prøve at finde et tilsvarende i Argentina. Vi er inde i mindst 10 mobiltelefonforretninger ingen har det. Ærgerligt. Vi tager bussen hjem igen.

Fredag den 8. november 2013  Bariloche, Argentina
Det er min fødselsdag i dag og det bliver fejret med æg, pølser og bacon. Dejligt. Der er også en del fødselsdagshilsner. Der er også mail fra Dominik og Sandra. Der er ingen fødevarekontrol syd for El Bolson, så vi kan godt købe nogle bøffer til i aften og en flaske vin – Malbec.

Vi skal ned til Klaus, som har ordnet vores bilforsikring. Han har en gård med får og heste, hvor man også kan bo. Det regner en del på vejen derned, det er synd for det er en smuk vej vi kører. Vi finder stedet og en god plads, men det regner for det meste, så vi bliver inde i bilen. Vi får vores bilforsikring papirer. KM 133

Lørdag den 9. november 2013  El Bolson, Argentina
Det er en ren køredag i dag. Vejret er fint. Vil skal over mod Atlanterhavet, men det tager mere end 1 dag. Det er en flot tur og for det meste er vejene gode. Vi kom forbi et vådområde og det var lidt specielt.

Der var køer, får, flamingoer og sorthalset svaner + andre fugle. Meget speciel sammensætning. Vi finder en god fricamping lidt væk fra vejen og med udsigt ud over bjerge og en saltsø. KM 385

Søndag den 10. november 2013  Rute 25, Argentina
Igen en køredag. Efter Paso de Indios er der over 150 km på en meget smuk vej omgivet af bjerge og klipper i alle mulige former og farver. Virkelig flot. Også i dag ser vi flamingoer og måske er der taget et godt billede af dem.

Det blæser en del men vi har hovedsagelig medvind, så det er ikke så slemt. Vi går ind i et center i byen Trelew for at finde et mobilt modem, men det lykkes ikke. Vi må prøve i morgen inde i byen. Vi finder en OK fricamping ud til vandet i Playa Union. Her møder vi en schweizer i en landrover. KM 419

Gallery Rute 234 2013

Gallery Osorno Chile

Dette indlæg blev udgivet i Syd Amerika 2013. Bogmærk permalinket.