Paraguay 2013

Onsdag den 8. maj 2013  San Crome, Argentina
Vi kører igennem et kæmpe vådområde og ser en del fugle bl.a. storke, samt køer og heste der vader rundt i vandet og spiser ”søgræs”, ser sjovt ud. De ser ud til at de nyder det. Vi skal ind i Paraguay og i Posados, Argentina går vi over. D.v.s. der er en bro og det er ligesom i gamle dage i Europa, man bliver i bilen og får her sine stempler ud af Argentina og får afleveret bilpapirerne. Der er en lang kø, men ved at gå ind i Paraguay får vi en time mere, og den bruges i køen. Da vi er ovre broen skal vi ind i Paraguay, først med passet og derefter bilen. Her i landet taler man 2 sprog, det ene er spansk og det andet guarani, jeg har svært ved at forstå dem. Her går vi til det forskellige.

De ser ikke bilen, og efter vi er igennem skal vi have lidt penge. Vi havde håbet på at vi kunne veksle 100 US$ til Guarani – Paraguay penge – men det kan vi ikke. Vi hæver derfor 500.000 guarani – svarer ca. til 100 US$. Vi har fundet en overnatning fra franskmændene, men vores GPS-kort er ikke godt nok, så GPS’en laver bare en vej på kortet. Vi finder selv en anden og her kan vi bo på parkeringspladsen. Der er nogle Jesuit-ruiner, som vi vil se i morgen. KM 326

Torsdag den 9. maj 2013  Trinidad, Paraguay
Vi får set ruinerne her til morgen. De er rimelig store. Vi ser/hører også en del papegøjer, de er ved at bygge reder. Erik prøver at tage billeder af dem.

Det er en billet til 3 jesuit-ruiner i området, så vi ser også den anden. Det er Jesus de Tavarangue. Det er ikke nær så stort. Da vi kører derfra er en ung pige på motorcykel ved at køre ind i os. Der sker ikke noget med hende, men hendes forskærm er ødelagt. Efter dette er det bare op mod byen Ciudad del Este, hvor verdens 2. største dæmning er. Den største er i Kina. Det er hovedsagelig landbrugsland vi kører igennem. Det er meget store marker her, og kæmpe siloanlæg alle vegne. Det er meget bakket så vi kan ikke køre så stærkt. Hastighedsskiltene står som tekst sammen med vejskilte der fortæller hvor langt der er til forskellige byer. Lidt svært at vende sig til. Da vi endelig finde visitorcentret, spørger vi om vi kan holde her i nat og se dæmningen i morgen. Intet problem vi skal dog lige checkes inde i receptionen. Her får de vores pas og bilens registreringsattest. En er også ude og se bilen. Efter dette skriver de en seddel, som vi skal have i bilen og vagten får også en. Vi bliver godkendt på en eller anden måde. Det varer ca. ½ time. Vi får også strøm på. Alt er gratis. KM 279

Fredag den 10. maj 2013  Itaipú dæmning, Paraguay
Så skal vi se dæmningen i dag. Vi ser først en film om den, desværre på spansk. Bygningen af dæmningen startede i 1975 og sluttede i 1991. På det tidspunkt den største dæmning. Det er en dæmning som både Paraguay og Brasilien ejer, og den leverer ca. 80% af Paraguay’s strøm samt 25% af Brasiliens totale strømforbrug.

Den er virkelig stor og vi ser 20 tubiner, som laver strøm. Vi bliver kørt i busser til et  udsigtspunkt, hvor vi kan se dele af dæmningen samt afledningsbaner til vand, hvis vandstanden er for høj i søen bagved. Derefter kører vi først langs med tubinerne m.m. derefter ovenpå dæmningen. Hele området er spærret af, så man skal igennem en tur for at se den. Disse ture er gratis fra Visitorcentret. Efter dette, som tog ca. 1 time vil vi set et vandfald i Paraguay. Vi får at vide af en af guiderne hvordan vi kan komme dertil. På vejen dertil ser vi pludselig en masse lastbiler, som holder inde i siden og forstår vi kører direkte mod grænsen. Vi drejer fra ved en tank og går ind og bruger alle pengene på diesel, og så tager vi over grænsen. Her er meget grænsehandel, så der er sælgere alle vegne for at sælge electronic m.m. Det irritere Erik, men vi fortsætter. Da vi er helt fremme ved grænsen bliver vi viftet ind af en officiel person, som siger vi skal til migrationen. Erik stiller bilen og vi går derind. Ingen problem. Efter dette skal vi finde Aduana, noget sværere. Det er et stykke oppe, men vi går bare derop. Heroppe virker det ikke som de normalt ser dette papir. Flere fra Aduana læser det bare op for os eller dem. Til sidst finder vi en der tager imod det. Tilbage til bilen og så er det over broen til Brasilien. Her er der ikke så meget trafik og vi finder en parkeringsplads. Vi bliver stemplet ind i Brasilien og derefter skal vi finde Aduana. De taler jo portugisisk her, men efter et par forsøg bliver vi henvist til en der kan engelsk. Han checker lige nummerpladen, får kopier af bilens papirer og Erik pas og efter 15 min. er tilladelsen lavet og Erik underskriver den og så er det ind i Brasilien. Vi har på forhånd udset os en campingplads, hvor vi er forholdsvis tæt på vandfaldene. Det er nogle specielle lyskurver de har her. Efter at have kigget lidt på dem finder vi ud af, at de er smarte. Man kan nemlig se hvornår de vil skifte. Det starter med 2 grønne lys et oppe og et nede. Den øverste grønne bevæger sig ned mod den nederste og til sidst er der kun en grøn, så lyser en gul kort og så starter de røde lys på samme måde som de grønne. Smart. På campingpladsen er der 4 tyske campere og vi har kun set det ene par før i Otavalo, Ecuador. Vi får en god snak med 2 af parrene, som kører sammen. De er på vej op. KM 31

Gallery Paraguay

Dette indlæg blev udgivet i Syd Amerika 2014. Bogmærk permalinket.