Lørdag den 12. januar 2013 Panama City og Panama kanalen, Panama
I dag tager vi op nordpå for at se Panama Kanalen.
Vi har fået at vide at det bedste sted at gøre det er op mod Atlanterhavet ved Gatun sluserne. Dog skal vi først have købt træ til at bygge en væg mellem forsæderne og bodelen. Vi kører af landevejen og ser på et tidspunkt et byggemarked. Her går vi ind. De har krydsfiner, men kan ikke save pladerne til. Erik spørger om han kan låne en sav og selv gøre det. Det kan han godt. Vi betaler pladerne først, ca. 330 DKK. Så henter vi målebånd og kuglepenne. Så kommer rundsaven frem og vi får fint lavet pladerne. Resten af pladerne lader vi stå. Så kan en anden få glæde af det.
Pladerne stiller vi op hvor stolene er og stolene tager vi ind under bordet. Det må vi leve med til bilen skal sejles. Erik er glad, nu er alt klar til at vi kan sejle. Vi fortsætter ud af vejen, men pludselig er den væk og vi må kører tilbage. Der er lavet en midlertidig nedkørsel til betalingsvejen. Den tager vi. Da vi skal betale er det gratis. De tvinger jo folk ned på den. Vi finder Gatun sluserne og tager derind. Det koster 5 US$ pr. person at komme op på en platform, så man står lige over sluserne.
Skibene er helt utrolig store og der er ikke megen plads mellem kajen og skibene. Der er 2 uafhængige linier med hver 3 sluser. Skibene, hvis de kommer fra Atlanterhavet hæves i alt 26 meter op til den menneskeskabte sø Gatun Lake. Ud til Stillehavet er tilsvarende 3 sluser fordelt over 2 forskellige steder. Her kommer skibene så ned til havoverfladen igen.
Det tager ca. 10 minutter at tømme/fylde bassinet. Hvert slusehul kan tage skibe der er op til 294 meter i længden og 32,3 meter i bredden. Selve slusen er 304,8 meter lang og 33,5 meter bred. Det vil sige at der er 1,2 meter slup i bredden, ikke meget på så bredt et stykke. De er ved at bygge ekstra sluser ikke så langt fra de gamle. De kan tage skibe op til 366 meter lange og 49 meter i bredden. Selve slusen bliver 427 meter lang og 55 meter bred. Det forventes at de bliver færdige i 2015.
I dag ryger alt vandet direkte videre ud i Atlanterhavet/Stillehavet. Med de nye sluser vil der blive nogle bassiner, som vil spare ca. 60% af vandforbruget. Bilerne kører igennem den sluse ud til Atlanterhavet, for at komme over på den anden side. Det skal vi, for vi skal til San Lorenzo National Park. Et fort som skulle være godt bevaret. Da vi er nogle km væk fra det går vejen gennem et militærområde og vi får at vide at vejen til San Lorenzo er faldet ned, så vi kan ikke komme videre af den vej. Vi må vende om. Det er ved at være tid til at finde en overnatning, så vi er heldige at finde en lige ud til kanalen, så her bliver vi.
Vi ser de store skibe sejle op til sluserne, bl.a. et Ro Ro skib.
Desværre kan vi ikke blive her. Da det bliver mørkt kommer politiet/militæret og smider os væk, samt nogle lokale der fiskede. Ærgerligt. De henviser os til en stor parkeringsplads på den anden side, i nærheden af de nye sluser. Der sover vi i nat. Ikke spændende med masser af larm. Her til morgen går vi i bad og så tager vi tilbage til pladsen ved kanalen igen. Her vil vi spise morgenmad og se på skibene. KM 132
Søndag den 13. januar 2013 Ved sluserne Gatun, Panama
Der er ikke mange skibe, som skal igennem her til morgen, men nogle er der. Vi får spist vores morgenmad og skrevet dagbog, før vi tager tilbage til sluserne. Det koster 15 US$ pr. person at komme ind og se byggeriet af de nye sluser. Erik synes det er for dyrt, så vi kører igen. Vi tager tilbage til Panama City og her får vi vasket tøj og ordnet sengen. Dejligt. Vi tager ud til Amador og vil holde på den parkeringsplads vi så forleden og fik at vide at det kostede 5 US$ pr. nat. Nu får vi at vide at det koster 25 US$ pr. nat for at holde her. Det vil vi ikke give, så vi kører tilbage. Alle de store tomme parkeringspladser er nu fyldt med biler og mennesker. Dog er der et stort parkeringsanlæg ikke langt fra Balboa Yacht Club og der er stadig en del pladser. Vi finder en plads og ser alle børnene lære at køre på cykel eller rulleskøjter på parkeringspladsen. En del spiller også bold, og nogle prøver at sætte drager op. Kl 6 – 6.30, da det er ved at blive mørkt er de fleste væk. I Yacht Klubben er der levende pigtrådsmusik, men her er det ikke for højt. Der er også et diskotek med høj musik i nærheden, men det chikanerer os ikke. KM 93
Gallery Panama kanalen