P N Lago Blanca Plaza Huincul

Søndag den 20. april 2014  Nær Lonquimay, Chile
Vi skal til Argentina i dag.  Vejret er fint og det er store veje vi skal køre på. Det går godt ud af Chile. Der er nogle mennesker, men vi bruger ikke meget tid her. Kontrollen er ca. 22 km før grænsen. I Argentina bliver vi for første gang checket for fødevarer. Vi har løg, hvidløg og 3 kartofler. Intet kød kun et stykke laks, og det må vi godt have med. Vi får taget grønsagerne. Det går fint igennem migrationen og Aduana. Nu skal vi bare til Zapala. Det er sjovt at se hvordan landskabet ændre sig. I Chile er det frodigt og grønt. Her er det steppe / ørken med meget lidt grønt og kun få husdyr. Det er fine lige veje, så ved 3-tiden er vi i Zapala. Der er en campingplads Municipal. Den er fin og ligger lidt udenfor byen. Vi tager ind til byen for at handle. Vi kører en del rundt, men til sidst finder vi et stort supermarked. Det åbner først kl. 5. Vi kører videre for at finde et vaskeri. Pludselig ser vi et. Det har åbent i morgen. GPS’en indstilles, så vi har adressen / positionen. Tilbage til supermarkedet, hvor vi holder og venter til de åbner. Bagefter kører vi til campingpladsen. Det er en fin plads med strøm og vand for ca. 13 DKK i døgnet, for os og bilen. Det er noget billigere her i Argentina. KM 197

Mandag den 21. april 2014  Zapala, Argentina
Det er vask og rengøring i dag. Om eftermiddagen griller vi kylling. Dejligt. Gad vide om vi kan fortsætte med det. Det er også koldt her om natten, men ikke under frost. KM 9

Tirsdag den 22. april 2014  Zapala, Argentina
Vi skal hente vasketøj og handle.

Så er det lidt sydpå til Parque National Laguna Blanca. I Lonely Planet står, at der ikke er fisk i søen på grund af vandet. Det er ikke rigtigt. Da vi kommer dertil er der mange der fisker. Vi går en tur langs søen, som er fuldstændig blank. Der skulle være en del fugle, men vi ser kun blishøns og sorthalset svaner. Det er dejligt varmt med høj sol. Vi har købt en lammekølle i supermarkedet. Erik skal have den udbenet og koge fond på benene. Der bliver til 2 pæne køller. Vi skal have den ene i dag og den anden fryses. Der er også til en gang biksemad med resterne fra i dag. Hele køllen kostede ca. 75 DKK, så det er rimelig billig mad. Der er en der har stået længe ude i vandet og fisket. Han har fanget rigtig mange fisk. Da han skal til at køre hjem spørger han om vi vil have nogle fisk og det vil vi gerne. Vi får 3 fisk og de spræller godt. Erik får dem renset, så har vi gratis mad i morgen. Dejligt. Vi får hans e-mail og han får vores kort. KM 45

Onsdag den 23. april 2014  Parque National Laguna Blanca, Argentina
Vi tager tilbage til Zapala og ud til byen Plaza Huincul. Her er et dinosaur museum, Museo Carmen Funes. Her er den største dinosaur der er fundet i verden. Det er en Argentinosaurus huinculensis – planteæder,

som er 40 meter lang. De har ud fra nogle ben fundet i området lavet en kopi af den i fuld størrelse. Meget imponerende. Vi finder museet og er de eneste gæster her. Vi ved ikke hvorfor, men vi køber kun 1 billet til ca. 5 DKK. Først går vi selv rundt og efter dette kommer en hen og fortæller han er guide her, om vi vil have en rundtur. Det vil vi gerne og så ser vi det hele igen. Bare meget bedre. Vi får en masse at vide og det værste er dyrenes navne, de er ikke til at huske. Han fortæller at disse store planteædere med lang hals, næsten altid har gået med hovedet nede ved jorden. Der skal et meget stærkt hjerte til at sende blod helt op til hovedet. F.eks. har en giraf et hjerte på 7 kg. for at få blodet helt op til hovedet. Den kan så til gengæld ikke holde hovedet nede ret længe på grund af det høje blodtryk. Den store planteæder levede for 90 – 100 mill. år siden. Det er mange af de dyr, som var med i Jurassic Park filmen som er her. Dog er dette ikke Jurassic perioden. Den var for 150 mill. år siden, da jorden var dækket af vand. Han fortalte også hvordan man på tænderne kunne se om de var planteædere eller kannibaler.  Kannibaler har tænder ligesom knive. Meget interessant. Vi slutter af med en 40 min. film om dinosaur. Desværre på spansk, men det var OK. Her i området har de også fundet olie. Det er YPF der kom hertil / blev stiftet i 1916. Først senere fandt de olie. De opdagede det ved at vandet i området smagte mærkeligt. YPF blev solgt i 1990’erne til et spansk konsortium. Efter museet tog vi lidt nordpå til søen Los Barreales, hvor vi finder en campingplads ud til søen. Vi får de fisk vi fik i går til aftensmad. De smager utrolig godt, så nu må vi maile til giveren, når vi får net. KM 171

Torsdag den 24. april 2014  Rute 17 Lago Los Barreales, Argentina
Vi vil ud og se udgravningen af dinosaurne. Det er ikke ret langt herfra. Vi skal ud på noget grusvej. Det er herude YPF bl.a. finder gas.

Der er utrolig mange gasflammer alle vegne. Vi kommer ud til udgravningen, men det er ikke for turister kun autoriseret personale. Kedeligt. Så er det bare tilbage igen. Vi prøver at fange vejen ud til asfalt og kommer også et godt stykke. Desværre bliver vi stoppet, fordi der er et stykke privat grund man skal over og det må vi ikke. Alle de andre biler har noget med YPF at gøre og de betaler nok for denne gennemkørsel. Vi må tilbage samme vej og ud hvor vi kom ind i morges. Vi kører til byen Añelo og får diesel på, og så er det nordpå. Vi kommer lige udenfor byen og så er der fødevarekontrol. Erik går hen og spørger hvad det drejer sig om, og får at vide det er kødkontrol. Vi vender om og kører tilbage til den campingplads, hvor vi var i nat. Vi vil være her to dage og få lavet alt maden, så vi ikke får taget noget. En kedelig dag, hvor ikke meget gik som det skulle. KM 149

Fredag den 25. april 2014  Rute 17 Lago Los Barreales, Argentina
Erik får lavet mad af al vores kød. Vi klipper hinanden og går en tur. Resten er ren afslapning.

Lørdag den 26. april 2014  Rute 17 Lago Los Barreales, Argentina
Så er det tilbage til Zapala i dag. Vi kommer til fødevarekontrollen og han spørger os ikke eller kigger i bilen, Vi kan bare kører. I Zapala får vi vand og diesel på. Der er en restaurant ved tankstationen med Wifi, så der går vi ind og spiser og tager vores mails. Vi får også snakket kort med Lone og Casper. Det er ikke til på en restaurant. Vi tager til den sædvanlige campingplads til 13 DKK. KM 135

Gallery P N Lago Blanca Plaza Huincul

Dette indlæg blev udgivet i Syd Amerika 2014. Bogmærk permalinket.