Mompiche

Mandag den 4. marts 2013  Otavalo, Ecuador
Det er videre i dag, dog skal vi have handlet og hævet penge. Vi tager ud mod kysten, først mod San Lorenzo og derefter mod Esmeraldas. Vi skal også have diesel på. Der er to slags, premium og filtreret. Det filtrerede er lidt dyrere, men skulle være bedre. En liter diesel koster ca. 1,65 DKK. Det billigste vi har købt til endnu. Det er uhørt billigt. Det er en flot tur. I vores Lonely Planet bog, som vi har købt 2007, står at der er grusvej fra San Lorenzo og til Rio Verde. Det er der ikke mere, nu er det asfalt. Der bliver skovet meget og derefter plantes oliepalmer. De bruger floderne til at transportere træet væk og det er derfor der er så meget drivtømmer ved strandene. Meget af det vi kører igennem er fattigt og de fleste der bor her er sorte. Vi har senere fået at vide, at et skib fyldt med slaver er strandet her i sin tid, og her kunne de sorte bare blive. Det er meget sumpet, så ingen vil komme efter dem her. For os er det ikke så heldigt, da vi gerne vil fricampe på strandene. Vi finder dog et hotel med camping lige udenfor Rio Verde. Først vil de sælge os hytter til 30$, selvom vi bor i bilen. Da vi siger nej og begynder at køre siger de 10$. Det er i orden. Vi holder helt ned til havet, men det er ikke en pæn strand. De første 100-200 meter er helt brunt, det kommer nok fra floderne og der er masser af drivtømmer. Der er en frisk vind, så det føles ikke så varmt. Dog er det varmt om natten, men vi klarer det. Vi har nu rundet 140.000 km, det vil sige 100.000 km i Amerika. KM 293

Tirsdag den 5. marts 2013  Rio Verde, Ecuador
Det småregner her til morgen, så vi bliver i bilen og spiser morgenmad. Så er det ud på landevejen igen. Vi skal være i Mompiche mellem 1-3 for at komme ud til det sted vi skal bo. Vi kommer godt rundt om Esmeraldas, umiddelbart ikke en spændende by. Langs nordkysten er der en del turistbyer, som de værste i f.eks. Spanien, med store høje hoteller helt ud til vandet. En del af dem ser meget forsømte ud.

Vi finder Mompiche ved 12.30, og kører ud til floden. Det er ved at være lavvandet så vi kan komme over. Der er nogle der kører over og Erik studerer hvor de kører over. Jeg går først over for dels at tage billeder, dels fordi jeg ikke er helt glad for at køre gennem vand. Erik kommer godt igennem og jeg får nogle gode billeder af det. Vi kører ca. 2 km på stranden indtil vi er ved Irunia Cabanãs. Vi finder en god plads lidt ude i det fri, så der ikke kan falde kokosnødder ned på bilen. Teresa, som har det, er sløj, så vi parkerer bare, så må vi finde ud af prisen i morgen. Vi går en tur langs stranden, men vi har ikke taget vores hatte med, og da solen er ret skarp når den skinner, må vi gå tilbage. Vi sætter os i skyggen med udsigt ud over havet. Her ser vi også solnedgang, som tegner flot, men bliver det desværre ikke. KM 139

Onsdag den 6. marts 2013  Mompiche, Ecuador
Vi prøver at bade i havet her til morgen, men havet er for voldsomt, så det er ikke sjovt. Vi går en tur ind til byen, for at se hvordan den ser ud og hvordan det er med tidevandet.

Der er ca. 2 km derind og vi går ca. 12.30. Kl. 1 er nok for tidligt, men mellem 2 og 4 er nok mere rigtigt. Da vi kommer derind ser vi at der holder nogle campere ved et hotel og der er også telte. Her bor Adam og Emily med Colette. Desuden er der 2 franske par, det ene par har børn. De bor begge på nogle Karibiske øer og har købt deres camper i USA. Det ene par har en masse informationer til os. Dejligt. De er også på vej ned. Vi bliver enige om at tage hertil i morgen eftermiddag og kører mod Cotopaxi dagen efter. Så bor vi på den rigtige side af floden og kan tage tidligt af sted om morgenen. Vi tager tilbage ved 3-tiden, og på det tidspunkt er der ikke meget vand i floden.

Torsdag den 7. marts 2013  Mompiche, Ecuador
Vi skal ind til byen i dag, dog må vi vente på ebbe. Tidevandet flytter sig hele tiden. Vi går en tur langs stranden, men solen er stærk og jeg er bange for vores skuldre og nakke, så vi går tilbage efter ½ time. Sandet er noget mere blød i det derude. Kl. 2.15 kører vi, men vandet er stadigt højt oppe, så vi går først igennem og derefter kører Erik. Intet problem, dog skraber anhængertrækket på og dækslet kommer til at sidde løst. Erik får sat det ordentligt fast. Vi får noget strøm på, men ikke så længe, så er det væk igen. Vi kommer på nettet men intet fra Tea, det havde vi heller ikke regnet med. Godt vi ikke tog det af nettet. KM 3

Gallery Mompiche

Dette indlæg blev udgivet i Syd Amerika 2013. Bogmærk permalinket.