Mexico City

Mandag den 6. august 2012 San Juan Teotihuacan, Mexico
Mina kom ikke hjem i går aftes. Vi bliver hele dagen på pladsen i håb om, at vi kan få bestilt de batterier.

Tirsdag den 7. august 2012  San Juan Teotihuacan, Mexico
Mina ringer til Auto Zone, men de kan/vil ikke hjælpe os. Hun taler med nogle andre også. Om eftermiddagen kommer hun og siger at Costco muligvis har dem. Erik og hun tager af sted, og ved halvsyvtiden er de tilbage med 3 nye batterier. De har størrelsen og Erik måler AH til 98 på alle 3. Da de andre var nye var de på 83 AH. Med benzinpenge til hende og en gave kostede batterierne lidt over 4.000 DKK. Her får man penge for at aflevere de gamle. Man skal bare have kort til Costco. Så Erik og Mina fik et hver kort til Costco for hvad vi fik retur for de gamle batterier. En fin løsning. I morgen skal de installeres.

Onsdag den 8. august 2012  San Juan Teotihuacan, Mexico
I dag installerer vi de nye batterier og det går fint. De er lidt mindre end de andre i størrelse. Efter dette tog vi til pyramiderne i Teotihuacan.

Der er ca. 2 km derhen, så vi går. Det er et enormt område, hvor der engang har boet optil 200.000 mennesker, og dækket et område på 20 km2. Pyramiden for Solen og for Månen er bygget omkring år 200 AD. Grundplanen for Sol pyramiden er den samme som for Great pyramide i Egypten. Sol pyramiden er 65 meter høj og består af ca. 2,5 million tons sten og jord. Great pyramiden er 144 meter høj og består af 6,5 million tons sten og jord. Pyramiderne her kan man gå op på. Det er nogle høje og stejle trin, men vi kommer helt op på både Solen og Månen. Der er ikke så mange mennesker i dag, så vi har god plads. Området blev forladt i 650 AD. Området blev senere holdt helligt af Aztecs, som troede området var bygget af giganter. Det ceremonielle center med templer, paladser og pyramider vidner om byens vigtighed, men der er intet om de folk der boede her og dem der skabte/byggede området. Det er stadig en gåde. En rigtig god dag.

Torsdag den 9. august 2012 San Juan Teotihuacan, Mexico
Så skal vi endelig til Mexico City. Vi tager bussen ind. Det tager en lille time. Derefter er det metroen med skift. Det koster 3 Pesos med metroen pr. person. Ca. 1,20 DKK, så det er meget billigt. Der er mange med metroen. Da vi skal skifte er der en knægt på 14-15 år, der følger efter os. Vi stiller os til sidst ved siden af politiet, og da toget kommer går vi ind i en anden kupe. Toget er fyldt, så han mister os. Det regner da vi kommer ud, men vi finder nemt vores hotel. De er fuldt booket og har kun værelser uden bad. Det tager vi. Vi gider ikke gå rundt efter et andet hotel. Vi går ud i byen. Vi bor på Hotel Isabel ikke langt fra det historiske centrum. Vi går ind og ser Catedral Metropolitana og pladsen Zocalo. Her er en masse lastbiler m.m. så det er svært at se hvor stor den er.

Catedralen er meget flot og den største i Latin Amerika. Bagefter går vi rundt i byen. Den er ikke så slem som forventet.

Fredag den 10. august 2012  Mexico City, Mexico
Det regner i dag så vi tager ud til Museo Nacional de Antropologia.

Det er lige museumsvejr. Vi tager metroen derud. Foruden at hver station har et navn, har det også et symbol. Det gør det meget nemmere for os og også for folk der ikke kan læse. Smart system. Det går fint med metroen selvom der er mange mennesker med. Der er ca. 4,5 mill. mennesker, som rejser med metroen hver dag. Helt utrolig mange mennesker. Museet er utrolig interessant og vi bruger hele dagen der. Der er noget kulturuge eller lignende, så det er gratis at komme ind. Vi køber i steden for en audio guide. Museet er et must see. Der er fra alle de forskellige kulturer, der har været i Mexico og ovenpå er de forskellige indianerstammer. Virkelig interessant. Der har i de fleste gamle kulturer været menneske ofringer til guderne. Det var en ære at blive ofret. Underligt at tænke sig.

Lørdag den 11. august 2012  Mexico City, Mexico
I dag tager vi først hen og ser Templo Mayor, som blev bygget 1300-1400 AD.

Det blev bygget ude på en ø midt i en stor sø. Det blev bygget lige ved siden af hvor Catedralen ligger i dag. Dette er også interessant. Efter dette gik vi ind i gården ved national paladset. Kæmpe gård og der var mange håndværkere, som arbejdede på bygningerne. Vores mening i dag var at tage turistbussen rundt i byen, men vejret er meget lala, så vi vælger at gå. Der er pludselig en demonstration, som kommer forbi hvor vi står. Vi er gået lidt i læ af nogle træer. Demonstrationen skyldes at el-værket, som er nationalt, har fyret 15.699 personer. Selvom de fyrede har fået en afståelse er de ikke tilfredse med fyringerne, for også her er det svært at få arbejde.

Mexico har her til morgen spillet fodbold under OL og vi får at vide at de vandt kampen over Brasilien og derfor har vundet guld. En ældre mand fortæller at nu vil der blive festet i mange timer på uafhængighedspladsen, så der er vi nød til at tage hen.

Det er en stor oplevelse. Alle mennesker er glade og der bliver sunget og hujet. Mange har mexicanske flag. Det er utroligt heldigt vi lige er her på denne dag. Når en vil tage et billed og nogle af de unge ser det råber de foto, foto og alle unge kommer hen og står omkring dem der skal tages billed af. Det må have givet nogle helt specielle billeder. Når alle så står klar til billed bliver der sprøjtet med barberskum eller lignende efter hele den store klump. Ingen sure miner kun glade mennesker. Der er også meget politi. En stor del af reforma vejen var spærret af for biler, så man gik på vejen. På det sidste stykke skulle man igennem en politi-sluse hvor rygsæk og tasker blev undersøgt. Transport politiet er hurtige til at lukke veje af, både ved demonstrationen og ved fodboldfesten. Umiddelbart accepterer mexicanerne det, der er ingen biler der prøver at smutte forbi afspærringerne. Dette giver også nogle store problemer med trafikken på de resterende veje, hvor trafikken nogen gange bare står helt stille. Erik får taget en masse billeder. En helt utrolig dag.

Søndag den 12. august 2012  Mexico City, Mexico
I dag tager vi til Xochimilco. Det er først med metro og så tog, i alt ca. 1 time. Pris retur for 2 personer i alt ca. 13 DKK. Der er mange mennesker med både metro og tog.

Byen/området er kendt for dens mange kanaler, hvor man lejer en båd med fører til at sejle en rundt mellem de andre både. Der er mindre både der sælger drikkevarer og mad. På nogle både er der orkestre, der spiller for en hvis man betaler. På mange af bådene er der mexicanske familer på 12-15 personer, som har madkurven med og egne drikkevarer. Nogle har også egen musik med. Sjovt at prøve det. Vi skulle have slået os sammen med nogle, men vi så ikke rigtig andre turister, så vi tog en time i egen båd for 300 Pesos. Efter dette tog vi tilbage til byen og tog til Zocalo pladsen. I går pakkede de scenen ned og lastbilerne blev fjernet, og nu var der sat ny scene op og pladsen var helt fyldt med mennesker og boder. Der var en der talte og vi tror det var politisk, men vi ved det ikke.

Gallery for Teotihuacan

Gallery for Mexico City

Stemnings billeder fra frihedspladsen i Mexico City den dag Mexico vandt guld over Brasilien til OL i London

Dette indlæg blev udgivet i Mexico 2012. Bogmærk permalinket.