Lake Atitlan Chichi

Onsdag den 28. november 2012  Antigue, Guatemala
Vi handler i byen inden det går videre mod søen Atitlan. I det nye kort kan vi se en vej og det er også den GPS’en vil. Midt i det hele bliver det til en slem grusvej med dybe spor af regnvand. Efter ca. 10 km bliver det asfalt igen. Det er et frodigt område vi kører igennem. Det er hovedsalig grønsager der dyrkes og nogle af markerne er meget stejle, så alt er pr. håndkraft. I byen Panajachel, kaldes Pana har vi udset os et hotel hvor vi kan campere, men vi kommer ind det forkerte sted. Det sted vi er kommet ind på ligger lige ud til vandet, lidt højt oppe så vi har en god udsigt. Her bliver vi.

Her er desuden også 2 rullende hoteller, en fra Tyskland og en fra Tjekkiet. Her er også swimmingpool. Vi taler med nogle af tyskerne. De er lige startet i Guatemala City og skal til Panama på 24 dage. De sover i bussen, hvor de ligger på en form for hylder, ser meget specielt ud, og umiddelbart må man ikke lide af klaus. Vi så også sådan en i Afrika. Det er hovedsagelig ældre mennesker, der er med bussen.  KM 87

Torsdag den 29. november 2012  Panajachel, Guatemala
Vi går en tur i byen for at se den og for at komme på nettet. Den er større end vi først antog, men det er en turist by. Vi prøver også lige swimmingpoolen.

Det er utroligt at vandet kan være så koldt. Vi er ikke længe i. Om aftenen efter vi er gået ind kan vi se det lyner meget i horisonten. Vi hører aldrig noget torden, men det er flot.

Fredag den 30. november 2012  Panajachel, Guatemala
Erik får lige lavet lidt hjemmeside, som vi går ned og opdaterer på nettet. Vi får også sendt penge til ungerne, så må de selv købe julegaver. Ellers går vi lidt rundt i byen.

Udsigten fra vores bil er utrolig flot. Om aftenen før det bliver helt mørkt bliver det køligere og det er på med joggetøjet.

Lørdag den 1. december 2012  Panajachel, Guatemala
Vi tager ud på søen i dag. Umiddelbart ser vandet stille ud, men det er det ikke. Vi tager først Colectivo båden til San Pedro,

en sød by med ca. 10.000 indbyggere hovedsagelig indianer. Det er nogle små mennesker, mange af dem kan stå under vores arme. Herovre ser vi et ligoptog. De bærer kisten på deres skuldre og følget går bagved. Der er rigtig mange. Bagerst kommer en varevogn med mega højtalere på, som sender musik ud. Vi ved ikke hvad det er for musik, men det virker ikke som sørgemusik. For at komme herfra til Santiago, skal man over i en anden havn i den anden ende af byen. Her er rigtig mange huse der er oversvømmet og forladte. Vi ved ikke hvad der er sket, men det er et stykke tid siden. Vi har også set det hvor vi bor. Vi skal på tværs af bølgerne herfra, og det er store bølger selv om det er en sø. På et tidspunkt får jeg en ordentlig bølge og T-shirt og bukser bliver godt våde. Vi taler med nogle amerikanere på båden og de skal til noget blues og Jazz festival. Det lyder spændende, men vi vil lige først se byen. Vi finder stedet hvor de spiller, selvom det ligger et godt stykke ude. Det koster 110Q pr. person at komme ind, ca. 80 DKK. Det er udelukkende amerikanere som er her, og de fleste kender hinanden, de bor nok hernede. Meget sjovt at se, men musikken var ikke ret god, så ved 4-tiden går vi tilbage til havnen og tager båden hjem. Han sejler rimelig stærkt, så båden vipper meget, men der kommer ikke bølger ind. Tilbage på pladsen var der kommet en ny bus rullende hotel (rotel). De er startet i Mexico City og skal også til Panama på 30 dage. En rigtig god dag.

Søndag den 2. december 2012  Panajachel, Guatemala
Så skal vi på marked i Chichicastenango, kaldes Chichi,  det største marked i Central Amerika.

Vi tager en shuttlebus dertil og tilbage. Hvis man tager en colectivo er man nød til at skifte bus i en af byerne, og jeg vil tro det kan være svært at finde en bus tilbage, hvor der er plads. Det er et stort marked og man kan forbavses over hvad man kan sælge. Et sted så vi de solgte brugte forkanter til bilradioer, højst sandsynlig noget en har stjålet. Det er intet værd. Vi så også en ældre kvinde, som var inde og købe et brugt fjernsyn, ikke fladskærm. Senere så vi hun prøvede at sælge det på markedet. Al det er kun lokale der køber, men der er også mange boder for turister. Erik tog en del billeder og mange af dem er skudt fra hoften mens vi går. Her er næsten kun turister og indianere. Vi køber nogle flotte kartofler af en ældre mand. 7 DKK for 2 kg – ikke dyrt. Vi går ind på en restaurant for at få lidt at spise før det går hjemad. Herinde sidder 2 fra Jylland. De er på en 3 ugers tur Cancun, Belize og Guatemala. Hun har lige fået sin telefon stjålet på den klassiske måde. En taber nogle mønter omkring dem og der opstår tumult. Desværre checker hun ikke på det tidspunkt om hun har telefonen, først da de kommer til restauranten. De har lukket telefonen, men det var vist en forholdsvis ny telefon, så det er ærgerligt.

Mandag den 3. december 2012  Panajachel, Guatemala
I dag er det vaske og rengøringsdag. Vi tager en tuk-tuk ned til vaskeriet og han sætter os af ved et byggemarked langt væk, så vi må selv gå tilbage til byen. Vi får handlet lidt, på nettet og gjort rent. Om eftermiddagen bager vi rugbrød. En arbejdsdag.

Tirsdag den 4. december 2012  Panajachel, Guatemala
Først skal der hentes vasketøj og så skal der handles. Vi ved ikke hvornår vi ser et godt supermarked, hvor vi kan holde. Vejen op til Solola er ret stejl og med mange sving, men det så vi da  vi var på marked i søndags. Vi skal til de bedste hot springs i Guatemala, Fuentes Georginas. Vi har GPS-positionen, men hun har meget svært ved at finde det. I en storby Xela får hun os ind på nogle smalle ensrettede gader og den ene gade går lige ned og der kan Erik ikke kører. Erik bakker ud og hun viser os ind på en gade der ender blindt. Efter meget møje og besvær får Erik vendt bilen. Vejen er meget smal og for enden kan man vende. Vejen er ca ½ meter breddere end bilen er lang, så det er meget svært, og der er parkerede biler i begge sider af vejen. Vi kommer ud af byen efter endnu nogle forsøg. Desværre er det ikke den rigtige vej vi kommer ud på med det samme, så hun sender os 20 km i den forkerte retning. På et tidspunkt går jeg ud og spørger en dame som venter på bussen. Hun siger vi skal kører tilbage til Zunil og der er en afkørsel. Så vi kører 20 km tilbage og jeg er ret sikker på hvor det er gået galt. Kommer man forkert ind i en by står der ikke hvilken by det er. Vi finder vejen med det samme. Et sted skulle vi have kørt til venstre og ca. 1 km til sidevejen til Fuentes Georginas.

Vi kørte til højre og fortsatte alle disse km. Vejen er asfalteret, men der er ikke plads til meget mere end en bil. I dette område dyrker de grønsager. Det ser ud til, at de kan høste hele året, for den samme grønsag kan vi se på forskellige stadier på markerne. Det er små fine jordlodder, det meste meget velholdt. Det ser dog ud til at de sprøjter meget, men vi ved ikke hvad det er. Deres hovedsprog her er Maya og andetsproget er spansk. Vi er kommet ind i et andet område. Det minder noget mere om Mexico, fordi der er affald alle vegne. Lidt synd. Oppe ved hot springs, som ligger i 2.400 meters højde er det lidt køligt, men vi tager en tur i en stor swimmingpool med varmt vand. Det er rigtigt dejligt. Temperaturen over vandet er ca. 12 grader. Vi bliver godt gennemvarme, det er dejligt. Fordi GPS’en sendte os forkert er kl. 4 inden vi kommer til hot springs. Derfor tager vi en ekstra dag. Den første dag koster 210Q og de efterfølgende 110Q. Det er i alt ca. 150 DKK for den første dag. KM 157

Onsdag den 5. december 2012  Zunil, Guatemala
Vi går en runde i område for at se hvad der er af pools. Erik har også kameraet med for at tage billeder inden skyerne kommer. Oppe ved restauranten er der 3 pools, hvoraf den største er meget varm. Der er også en nede ved vandløbet.

En forholdsvis lille en med bålsted og det hele. Desværre havde vi ikke håndklæder med ellers ville den have været dejlig. Den ligger ret langt nede og man skal hele vejen op igen, så det er nok den mindst brugte. Til sidst er der den vi badede i i går. En lækker pool. Efter runden tager vi badetøj på og går op til restauranten, hvor vi prøver den midderste. Den er dejlig varm og der kommer meget varmt vand fra den største pool. Den skal vi også lige prøve. Jeg kommer i til lårene og alle glor underligt på mig. Det kan man ikke. Jeg må også gå op for den er for varm, det stikker i benene. Vi bliver lidt længere i den anden. Da vi ikke gider bade mere går vi tilbage til bilen og laver nogle timer på hjemmesiden. Ved 4-tiden tager vi en tur til i vores egen pool. Mens vi er der kommer nogle lokale og de hopper i den lille ved siden af vores, men den er ikke så varm. Det ligner mor, datter og barnebarn. De to voksne har bare underkjoler på. Vi går op da de kommer ned. Det lokale sprog her har en snært af grønlandsk i vores ører.

Torsdag den 6. december 2012  Zunil, Guatemala
Vi tager lige en tur i hot springs her til morgen, inden det er videre mod El Salvador. I lavlandet dyrker de sukkerrør, og det ser ud til at de kan dyrke det hele året. Vi ser helt små planter, nogle der snart kan høstes og nogle der bliver høstet. Der er mange store sukkerfabrikker i området. Sukkerrørerne bliver kørt hertil i mega store lastbiler med anhænger. De fleste af disse lastbiler kører meget langsomt. Vi har ikke rigtig nogen overnatning, men finder en i Brito ca. 60-70 km fra grænsen til El Salvador. Det er en restaurant med stort udenoms område ned til en flod. Her finder vi en god plads ud til floden. Vi får også strøm. Her til morgen var det 9 grader da vi vågnede og nu er det 32 grader. Vi er helt nede nu. Vi sætter air-con på, her er en del små fluer. Her er også en del små papegøjer. KM 198

Gallery Lake Atitlan

Gallery Chichicastenango

Gallery Fuentes Georginas

Dette indlæg blev udgivet i Central Amerika. Bogmærk permalinket.