Iquique

Lørdag den 19. juli 2014  Mirador Valle de Luna, Chile
Vi taler med tyskerne inden vi tager til Calama. Her får vi handlet og diesel på, før det er ud til havet. Det er nogle rigtig lange bakker i området, men ellers er det lige ud. Meget kedeligt landskab. Helt ude ved vandet kører vi nordpå langs vandet. Det er noget tåget, men Stillehavet er rimelig stille. Vi finder en god overnatning ud til vandet. Vi får lige en øl udenfor inden vi går ind. Ud over havet ser vi lange flokke af skarver der drager sydpå. Det er virkelig mange fugle. Vi ser enkelte skarver inde ved land og de flyver også samme vej sydpå.

Søndag den 20. juli 2014  Nord for Tocopilla, Chile
Vi fortsætter nordpå. Vi kører langs kysten og der er også et sted hvor de udvinder salt og skiber det videre. Vi skal til byen Iquique.

Vi har et containerhotel, hvor vi kan bo. Det er samtidig et paraglide sted, hvor man kan lære det. Vi finder det og det ligger rimelig tæt på havet. Her er internettet OK, bare ikke så hurtigt, men stabilt. Det koster 80 DKK pr. dag. Man kan tage bussen ind til byen herfra. KM 198

Mandag den 21. juli 2014  Iquique, Chile
Vi tager bussen ind til byen. Efter at have gået lidt rundt og spurgt nogle steder, finder vi endelig turistinformationen. Her får vi et kort over byen, og han fortæller hvor vi skal tage bussen for at komme hjem, og hvordan vi kommer til Zofri Franca, det taxfree område. Vi tager en collectivo derud, 6 DKK pr. person.

Det er et meget stort område, ikke særligt kønt. Der er bare mange forretninger alle vegne og det ser ud til at meget er det samme. Vi finder vores harddiske 2 TB og et 64 GB USB-stik. Efter dette tager vi tilbage til byen, spiser lidt og tager bussen hjem. Der er et rigtigt pænt område omkring et torv, men ellers er byen ikke særlig pæn. Alt er meget beskidt og der er mange bumser rundt omkring.

Tirsdag den 22. juli 2014  Iquique, Chile
Det er rengøring og vask. Desværre virker deres vaskemaskine ikke, så vi må i byen i morgen og finde vaskeriet. Erik får grupperet rundt med sine 4 harddiske. Det meste kommer på plads.

Onsdag den 23. juli 2014  Iquique, Chile
Vi afleverer vasketøjet i et center og kan hente det dagen efter kl. 20.00. Vi får også lige handlet lidt. Ellers er det kopiering m.m. Erik laver. KM 7

Torsdag den 24. juli 2014  Iquique, Chile
Vi tager en tur ind til byen i dag. Det er med bussen. Vi går rundt og ser først katedralen, en sød kirke. Herefter går vi ned til et træskib Esmeralda,

som er et museum. Skibet sank i 1879 under Pacific krigen. Desværre er der middagslukket, så vi kan ikke se det nu. Vi går langs havet forbi fiskerihavnen. Det er op ad dagen, så der er ikke så megen aktivitet. Vi ser dog de store søløver i vandet og de mange pelikaner, måger og enkelte hejre. Det er altid spændende at se. Vi ser det gamle toldhus, meget flot bygning. Videre til gågaden. Der er et militær museum i byen, vi vil gerne vide lidt mere om Pacific krigen. Der er desværre lukket. Vi går ind på regionalmuseet i steden for. Her findes de ældste mumier i verden. De er fra 5-6.000 år før Kristus. Det er en dansker Anker Nielsen, som har været med til at finde dem. Meget sjovt at se, men den meste information er kun på spansk. Vi tager tilbage til træskibet og får en rundtur på skibet. Meget interessant, men informationen er igen kun på spansk. På vej til skibet går vi lige forbi fiskerihavnen igen. Her lander de muslinger, og det ser ud til at de dykker efter dem. Alle både har kompressor ombord og Erik så også nogle blybælter. Der er også en stor balje med blæksprutter. Sjove at se, jeg ville ikke vide hvordan de skulle ordnes. Det eneste vi ved, er at de skal bankes kraftigt. Gør man ikke det er de meget seje og ikke til at spise. Vi tager bussen hjem og henter bilen for at hente vasketøjet. Kl. er 18.30, men det er ikke færdigt. Vi henter det i morgen i steden for. Det har været en fin dag med godt vejr. KM 7

Fredag den 25. juli 2014  Iquique, Chile
Vi henter vores vasketøj. Vores Ikea poser er væk og hun ved ikke hvor de er. Ærgerligt ellers er resten OK. Vi tager i Lider og handler inden vi tager tilbage. På vejen dertil ser vi nogle paraglide ud over byen og stranden. Det er vores finske ven fra campingpladsen. Der er ikke meget plads at lande på, stranden er forholdsvis smal. Tilbage igen får vi vasket bilen og tørret den af. Vi betaler også lige vores camping, så vi bare kan kører i morgen. KM 16

Gallery Iquique

Dette indlæg blev udgivet i Syd Amerika 2014. Bogmærk permalinket.