Hearst-Castel

Mandag den 2. maj 2011 Lost Dutchman State Park, Arizona
I dag får vi ordnet sengen og grillen inden vi sender pakkerne med telt m.m. til Lone og finder et møntvaskeri, så vi også får vasket tøj/sengetøj. Efter dette er det Starbucks. Vi skal finde ud af noget med komfuret. Chefen fra Surre Marine har mailet at de godt vil hjælpe os. Vi spørger så tilbage om det kun er i Seattle eller også i Californien ? Vi må se hvad de svarer. Marcus og Michala kommer desværre ikke over og besøger os i Utah, det bliver for dyrt for Lone og Claus. Efter dette tager vi tilbage til campingpladsen. KM 28

Tirsdag den 3. maj 2011 Lost Dutchman State Park, Arizona
Vi får lige gjort rent og så er det på nettet. Vi skal se om Surre Marine har svaret. Det har de og der er en i San Francisco vi kan kontakte, Anders fra Swedish Marine. Meget apropos. Vi prøver at ringe til ham, men får kun en dame/hans kone. Vi siger vi vil prøve at kontakte ham senere, men vi kører mod San Francisco. Vi får handlet lidt og så er det videre vestpå. Vi skal på tværs af Phoenix, men det går fint, vi har prøvet det nogle gange. Vi kommer til Quartzite, hvor vi får en fricamping i det område hvor vi, sidst vi så det, var her tæt på 100.000 autocampere/campingvogne. KM 275

Onsdag den 4. maj 2011 Quartzite, Arizona
Så er det videre igen. Vi vil gerne forbi Los Angeles. Vi kommer godt rundt om Los Angeles. Der er skiområde tæt på Los Angeles, det var ikke noget vi vidste. Vi kører igennem et flot område og videre til et andet.

Mange af områderne er noget rodet. Der er utrolig flotte huse og tæt på er der næsten slum. Vi finder en campingplads i en National Forest, men der er desværre lukket. En mand kommer forbi og siger vi kan være på hans ranch. Det siger vi ja tak til og får en skøn plet. Han er i filmindustrien og laver speciel effekts til mange film, bl.a. Titanic, den sidste Indiana Jones, Mary Poppins og mange flere. En fin overnatning. KM 523

Torsdag den 5. maj 2011 Frazer Park, Californien
Vi er ikke andet end lige kommet op, så kommer Damon (vores vært) og spørger om vi mangler noget, eller om der er noget vi gerne vil have.

Det er der ikke, så han kører igen. Efter vi er færdige med morgenmaden, jeg vasker op og Erik skifter en forpære, kommer Damon tilbage med en dansker Flemming, som bor 6-8 km væk. Vi får en ordentlig snak med ham. Han har børn i Danmark på alder med Michael og Lone. Da hans ældste var udvekslingsstudent herovre, boede hun et dårligt sted så han tog herover og fik hende flyttet over til en ven, hvor hun boede resten af tiden. Da hun tog hjem blev han herovre. Han tog først hjem 9 ½ år senere, da hans første barnebarn blev 1 år. Han tog hurtig tilbage til USA og for en del år siden giftede han sig herovre med en fra Utah, som også har danske aner. Jeg tror hendes bedstefar eller oldefar tog herover med to søstre som hans koner. Flemming var uddannet snedker men lavede også tømrerarbejde. Han fortalte at denne nedgang har virkelig taget hårdt på Californien. Det er første gang efter han kom herover (omkring 1990) at nedgangen har berørt ham. Før i tiden ringede telefonen altid, nu er den hel stille. Hans kone har et godt arbejde, så de lider ingen nød. Det var dejligt at tale med ham. Efter han kørte gjorde vi os færdige og kørte ned til Damon for at sige farvel og tak for overnatningen. Han viste os hans nye hus, som i princippet var en stor og 2 små lejligheder. Det var næsten færdigt, han manglede kun nogle enkelte møbler. Vi fandt ikke ud af hvorfor han havde bygget huset, måske for at invitere Steven Spielberg og lignende op, når de begyndte at arbejde på en speciel film. Vi var også nede og se hans værelse/shop. Han havde rigtig mange maskiner hovedsagelig til jern/stål, men også til er 13 km til vejen er lukket vender vi om og kører tilbage forbi slottet og videre til San Simeon State Park, hvor vi får en tør camping til 18$. KM 118

Fredag den 6. maj 2011 Morro Bay State Park, Californien
I går aftes talte vi med et ældre ægtepar (ca. 80 år). Hans forældre tog til USA fra Danmark og de har et par gange været i Danmark. Det var sjovt at tale med dem. Han kunne nogle enkelte danske ord. Vi får bagt rugbrød inden det igen går videre. Vi skal køre på highway 1, som går langs vandet. Vi havde regnet med at der ville være byer og forretninger så vi kunne handle, men nej. Vi kører ind i en by, men det er en rigtig ferieby. Masser af tøj/jamse butikker og restauranter/cafeer, men ingen mad. Vi finder dog en med specialiteter. Der får vi æg og mælk, så kan vi klare os. I Baja var der nogle fra Californien, der afmærkede hvad der var interessant og de havde mærket Hearst San Simeon State Historical Monument.

Det viser sig det er et ”slot” som er bygget fra ca. 1911-1930 af William Hearst. Hans far tjente mange penge på miner, kobber, guld m.m. og han selv var bladkonge med masser af aviser, radio, film m.m. Det er et flot hus med masser af antikviteter. Det ældste er noget fra Egypten, som er 3000-3500 år gammelt. Nogle af lofterne er fra Spanien/Italien og er flere hundrede år gammelt. Det ene var bygget da Columbus opdagede Amerika. Der var også gl. kirkestole – dem der er oppe ved alteret i katolske kirker. Her blev de brugt som paneler. De var købt efter 1. verdenskrig. Der blev smadret så mange kirker – så enten blev det solgt som det det var, eller også blev det solgt som brænde. Her havde han haft mange af de kendte skuespillere på besøg. Der var 3 gæstehuse foruden slottet og det mindste af gæstehusene havde 10 værelser med hver deres toilet og bad. Det var noget usædvanligt på den tid. De helt fine hoteller dengang havde kun 1 bad pr. etage. Her var også 2 swimmingpools. En udendørs og en indendørs. Den indendørs var utrolig flot med ægte guld malet på fliserne. Dels dem man gik på og dem i poolen. Fliserne/klikkerne var fra 1200. Slottet var bygget på en bakke et godt stykke fra vandet. Det ligger utroligt flot med udsigt over Stillehavet. Californien har købt slottet og gæstehusene for 1$ mod at holde det ved lige og det har de råd til, for hver gæst betaler 24$ for at komme ind. Man bliver kørt i busser derop, og derfor kan stedet bevare sin flotte beliggenhed. Med hensyn til den jord som han også ejede, ved jeg ikke om staten også fik det eller der er en anden der har det. Guiden fortalte at ud af de 250 rigeste mennesker i verden, er der 5 Hearst. De står bl.a. også bag Oprah’s nye Tv-station. Hun er kun kransekagen. En rigtig flot oplevelse. Efter dette tog vi videre. Lidt længere fremme kan man på visse tidspunkter af året se søelefanter. Der er masser af dem, så nu får vi endelig set dem. De er noget større end almindelige sæler, og hannerne har en sjov ”næse”, som minder om en elefant eller næseabe. Det er sjovt at se, men de ligger bare og flader ud og der er ikke mange unger der – det forstår vi ikke rigtigt. Vi kører lidt længere ud. For lang tid siden stod der at vejen var lukket så mange miles længere fremme. Vi har ikke taget det alvorligt, for der må jo så være en omkørselsvej. Længere fremme er vejen ligesom klistret på bjergene, så nu må vi hellere tage det alvorligt. Da der er 13 km til vejen er lukket vender vi om og kører tilbage forbi slottet og videre til San Simeon State Park, hvor vi får en tør camping til 18$. KM 118

Lørdag den 7. maj 2011 San Simeon State Park, Californien
Så er det bare videre. Vi er næsten tilbage til Morro Bay,

hvor vi var for 2 dage siden, men på grund af bakkerne er det meget få veje der er. Det er en flot vej ud til Freeway 101. Herude er der mange marker især med grønsager og bl.a. jordbær. Vi får handlet i King City og sendt mail til Anders med servicemanualen til Webasto kogeplader. Tilbage på Highway 1 (den der går langs vandet) finder vi en State Beach Sunset Campingplads, hvor der er 2 pladser tilbage i teltområdet. Vi får den ene. Vi er nu tæt på vandet, så det er koldt, blæsende og næsten ingen sol. Alle teltmenneskerne må være ude og bålstederne er 50-100 cm høje, så man kan kun stå omkring det. Vi er kort ude, men det er for koldt. Her er mange familier med små børn og børnene hygger sig. Da det bliver mørkt leger de gemmeleg med hver deres lygte. Det synes de er sjovt. KM 257

Gallery Hears Castel

Dette indlæg blev udgivet i USA 2011. Bogmærk permalinket.