Domburg

Mandag den 4. maj 2015 New Amsterdam, Surinam
Her er bare mange mennesker her til morgen. Det er et eller andet Municipal vi holder ved, men ingen chikanerer os.

Vi tager ned til dæmningen Brokopondo. Det er en kæmpe sø der er skabt bag dæmningen. Meget interessant at se. Vi tager tilbage mod byen Paramaribo. Vi har fra ioverlander et sted langs floden, hvor vi kan holde. Her er swimmingpool m.m. Da vi kommer dertil er ejeren ude og rejse og ham som passer stedet kender ikke noget til at her kan holde campere. Efter et stykke tid siger han det er OK. Dejligt. Vi bliver installeret ud mod floden Surinam river. Her er også internet. Vi får talt med nogle af de sejlere der er her, også dem vi mødte i Olinda, Brasilien er her. Hen mod aften kommer en af sejlerne Klaus fra Tyskland hen og taler med os. Hans kone er taget hjem og han tager også snart hjem og lader båden ligge her. De startede sammen med et andet par fra Holland. De andre tog til Brasilien og i San Luis havde de ankret op ud for en favella. Politiet havde kontaktet dem via radio eller lignende, men de havde ikke rigtigt forstået, hvad politiet ville. I løbet af natten kom 3 unge fyre ind på båden og manden gik op og sagde noget. Han blev skudt i brystet og døde af det. Ikke nogen god historie. Vi har været i San Luis, den historiske del, men var der ikke mange timer før vi tog en færge videre. Vi følte os ikke helt trygge. Klaus spurgte om vi ville med på en jungle tur og det vil vi gerne. Nu må vi se hvad det bliver til. KM 228

Tirsdag den 5. maj 2015  Domburg, Surinam
Her er meget stille her til morgen. De fleste er taget til byen. Mange sejlere lejer åbenbart en bil når de ligger længere tid i en ”havn”. Også ham der står for stedet er taget afsted, så vi kan ikke spørge ham om vores bil kan stå her mens vi tager til junglen. Klaus var forbi og fortalte, at han nu har lavet en aftale med Hotel Botopasi. Han har forstået at prisen er 27 € pr. person pr. dag. En OK pris, så må vi se hvad det dækker. Da der er helt stille her forsætter Erik med at downloade til telefonen og jeg får skrevet nogle flere dagbøger ind. Da ham der står for det kommer tilbage, spørger vi om vi kan holde her mens vi tager i junglen. Det kan vi sagtens, bare på parkeringspladsen i steden for. Fint. Vi får handlet lidt til i aften, hvor der skal være barbecue for alle der vil være med. Vi laver vores rejser, for de kan måske ikke holde sig mens vi er væk. Vi har ikke helt forstået systemet, for vi skulle lave noget tilbehør og så kan vi købe kød fra baren til at grille. Det er en rigtig hyggelig aften vi har og vi er 8 par og Klaus, samt en anden dame, som jeg ikke helt forstod hvor hun kom fra. Drikkevarer køber vi i baren.

Her tager vi en tur til National parken Botopasi  i Amazonas 3 dage.

Lørdag den 9. maj 2015  Domburg, Surinam
Den er stadig gal med køleskabet, så vi starter generatoren igen. Så kører det. Fejlkoden siger det er for lav strøm. Det er ikke korrekt.

Jeg har fået træk igen og er blevet forkølet igen. Jeg får ordnet sengen og vasket sengetøjet. Så må vi tage det andet vasketøj i morgen.

Søndag den 10. maj 2015  Domburg, Surinam
Efter morgenmaden tager vi køleskabet ud. Erik ser hurtigt at der er en løs forbindelse i det ene stik, det er det der er problemet. Erik skifter stikket og køleskabet kommer på plads igen. Nu skulle problemet være løst. Vi får vasket resten af tøjet. Vi kan se TV fra Danmark, dejligt. Vi skyper Lone, men hun er på vej ud og hente kyllinger, så hun skyper os i morgen.

Mandag den 11. maj 2015  Domburg, Surinam
Nettet kører ikke her til morgen, men vi laver vores hjemmeside alligevel. Der er nok at lave offline. Vi har aftale med Lone, men det er der ikke noget at gøre ved. Vi kan ikke engang sende hende en SMS, vores danske telefonkort virker ikke her. Sidst på eftermiddagen kommer nettet tilbage og Lone vil kontakte os kl. 5 vores tid. Lige inden kommer 2 autocampere.

Det er dem Ernst hørte om fra Venezuela. Vi får en god snak med Lone. Efter dette går vi op i baren og snakker med Klaus. Erik taler med Gabby, ham der står for stedet, om vi kan tage strøm oppe fra swimmingpoolen, for der er 220 volt. Efter lidt frem og tilbage får vi lov til det, men kun for at lade batterierne. Så er vi fri for at bruge generatoren, nu da der er andre campere.

Tirsdag den 12. maj 2015  Domburg, Surinam
Det regner og regner i dag. Ikke særligt sjovt. Erik fortsætter med at lave hjemmeside. Jeg får læst lidt. Michel, fra en af de nye campere, kommer over og fortæller lidt om Venezuela. En sød fyr.

Onsdag den 13. maj 2015  Domburg, Surinam
Det fortsætter med at regne og vi fortsætter med hjemmesiden.

Torsdag den 14. maj 2015  Domburg, Surinam
Vi tager med Klaus en tur ind til Paramaribo. Det skulle blive bedre vejr i dag. Det er det desværre ikke. Da vi kommer ind til Paramaribo regner det igen, igen. Vi får vekslet nogle Euro til at betale campingpladsen med.

Derefter er det Klaus’ vasketøj der skal hentes, men det er desværre ikke færdigt. Så skal vi til museet. Klaus har fundet det i kortet. Da vi finder det viser det sig at være lagerplads for Fort Zeelandia museet. Vi handler lige på vejen hjem før vi tager tilbage. Vi fik ikke det helt store ud af turen. De er ved at lave noget her ved campingpladsen. Det er kajen, som skal udvides med 6 meter. Det ser ikke ud til at de er færdige endnu, men iflg. Gaby skal præsidenten komme i dag kl. 16.30. Det er stillet nogle telte op med stole samt en form for gulv. Desuden sætter de højtalere m.m. op. Kl. 16.15 går vi op for at se om vi kan se noget. Det kan vi sagtens, og der bliver holdt en del taler, men vi ser intet til præsidenten. Der er 2 af bådene, som har været på tur og de kommer tilbage her til aften, bl.a. Anita og Dirk, som vi mødte i Olinda, Brasilien første gang. Hun havde fødselsdag i går og blev 55 år. Så der er øl til alle og vi havde nogle hyggelige timer. Vi sad sammen med Anita og Maaike fra katamaranen. Erik fik vist en del af sine bedste billeder og de var forbavset over hvordan der ser ud i bl.a. Chile og Argentina.

Fredag den 15. maj 2015  Domburg, Surinam
Vi fortsætter med vores hjemmeside. Vejret fortsætter også med en del regn.

Lørdag den 16. maj 2015  Domburg, Surinam
Vi fortsætter som hver dag og regnen fortsætter desværre også.

Søndag den 17. maj 2015  Domburg, Surinam
Det er det samme igen. Erik bliver færdig med hjemmesiden, så nu mangler vi bare at sende rejsebrevet.

Amerikaneren har fødselsdag, så vi går med op og fejre det. Vi får noget mad i restauranten. Ikke noget specielt, især da vi får fisken først og pommes frites længe efter vi har spist fisken.

Mandag den 18. maj 2015  Domburg, Surinam
Vi får sendt rejsebrevet og ellers ikke meget.

Tirsdag den 19. maj 2015  Domburg, Surinam
Det er vask og rengøring i dag. Vi får vasketøjet ind, inden det bliver rigtig regn. Det fortsætter hele aftenen. Vi får også skiftet olie på generatoren. Det trængte den til.

Onsdag den 20. maj 2015  Domburg, Surinam
Det er vores bryllupsdag i dag, 43 år. Det er mange år. Vi vil fejre det senere med en middag ude. Her er ikke nogle spændende steder at spise. Vi klipper hinanden, så kan vi spare vand. De andre campere tager afsted i dag og ejeren af stedet kommer tilbage fra Holland. Vi får en farvel øl med Klaus. Måske ser vi dem i Europa.

Torsdag den 21. maj 2015  Domburg, Surinam
Så er det videre i dag efter 15 dage. Vi handler lige i Tulip – et lækkert supermarked – ikke kineser. Så er det bare ud af byen og vest på. Det tager lang tid inden vi er ude af Paramaribo. Vi har en overnatning ikke langt fra byen Nieuw Nickerie, ved en sø. God overnatning.

På vejen hertil ser vi nogle på cykler – langtur. De kommer lige forbi, da de har problemer med den ene pedal. Erik hjælper dem med værktøj til at sætte den på igen, men bolten er noget kværnet i gevindet, så de må finde en ny bolt. De kommer fra Uruguay og har kørt ca. 1 år. Lang vej og meget af vejen er kedelig. I løbet af aftenen får vi mange insekter ind og dem har vi glæde af hele natten, foruden varmen. Ikke en god nat. KM 194

Dette indlæg blev udgivet i Syd Amerika 2015. Bogmærk permalinket.