Conception

Mandag den 7. februar 2011  Playa Santispac, Baja
I dag er det bare afslapning. Vi går en tur langs stranden og her kan man komme over til en anden bugt.

Det er noget mere blæsende der. Vi ser også nogle fra Utah, som vi lå ved siden af i Negro. De kommer forbi i deres kajak og fortæller at de andre i gruppen de kørte med, er kørt videre og henter dem om 14 dage. De synes her er så dejligt så her bliver de.

De virkede også forkerte i denne gruppe. Alt er skemalagt til mindste detalje d.v.s. Ingen selvstændighed. Tidligt op og i gang. Om eftermiddagen laver vi franskbrød og rugbrød, men det blæser meget, så tiden er svær at beregne. Rugbrødet får næsten 2 timer, men er alligevel ikke bagt helt indeni. Ærgerligt. Vi taler også med et fransk par, som også har gjort Sydamerika. De kan kun fransk og er meget svære at forstå. Dog siger de at Columbia er godt, men Venezuela er dårligt. Det havde bla. taget en hel dag at få diesel på.

Tirsdag den 8. februar 2011  Playa Santispac, Baja
I dag vil vi 1-2 km længere ned ad kysten. Her hvor vi er, er der en bugt med masser af øer. Der er også en vild kyst med bjerge og bakker. Ind imellem disse bjerge/bakker er der nogle strande med fint hvidt sand. Det er disse strande man flytter imellem. Vi har valgt at tage ud til Playa Escondida. Det er en lille strand som er svær at komme til. Dog skal vi lige handle først og have diesel på. Efter vi har handlet tager vi tilbage samme vej og kører bare 2 km længere frem.

Der er ikke mange på pladsen, men vi finder en god plads. Her er vejret helt stille, så det er lidt varmt. Vi sætter markisen ud for at give lidt skygge. Efter frokost går vi en tur til den lille by Posada Concepción. Det er en USA/Canada koloni. Meget er lavet om til huse, men der er også ”huse” der er bygget rundt op campingvogne. Det er meget dødt og meget er til salg. Vi håbede på at der var en restaurant/bar så vi kunne få en kold øl, men der er intet. KM 50

Onsdag den 9. februar 2011  Playa Escondida, Baja
Så vil vi prøve at tage lidt længere ned af kysten. Vi har udset os en i bogen, og håber på at det er den vi kan se fra kysten. Det er det ikke. Den vi har udset os efter bogen er næsten kun med ”træhuse”, som er bygget af store masonitplader. Den så vi også fra kysten. Vi kører videre til den næste Playa el Coyote. Den har vi bl.a. fået anbefalet af de unge tyskere og den skulle være gratis.

Vi finder en fin plads lige i starten. Længere inde ligger de meget tæt. Erik taler med nogle fra British Columbia, Canada. De ligger på denne plads 2 måneder om året. Det er lang tid at ligge på en plads, men de har kajakker, båd og bil med foruden deres Mercedes autocamper. Vi går en tur ned i byen. Det er som den tidligere by, hvor alt er lukket af. Ikke særlig spændende. Der er en lille restaurant, hvor vi får en øl. Det blæser noget i dag, og solen går tidligt ned i vores område, og så bliver det koldt. Her er mange fugle at iagttage, det er sjovt at se når de stjæler føde fra hinanden. KM 8

Torsdag den 10. februar 2011  Playa El Coyote, Baja
Vandet er fuldstændig stille da vi kommer op, men pludselig i løbet af 15-20 min. er der gode bølger på og det begynder at blæse. Der er dømt hjemmeside i dag. Vi sidder i camperen og får lavet en del. Dejligt vi får begyndt på det.

Fredag den 11. februar 2011  Playa El Coyote, Baja
Der er dømt hjemmeside igen i dag, og det kører fint derudaf. Fiskemanden kommer forbi og vi køber nogle filer til aftensmad. Sidst på eftermiddagen går vi ned og køber kartofler. Da vi kommer hjem kommer der en og kræver penge op. Vi troede den var gratis, men vi må betale 75 Pesos pr. dag. Vi betaler dog ikke for den første dag.

Lørdag den 12. februar 2011  Playa El Coyote, Baja
I dag skal vi handle og have vand på. Vi har fundet et lille sted i byen hvor der er en vandslange. Der får vi vand på. Vi fik informationen fra nogle canadier. For første gang i Mexico går vi ud og spiser til frokost. Vi får en lækker fisk lavet i ovnen. Meget lækkert. Vi gav 230 pesos inkl. 1 øl til hver og drikkepenge ca. 19 US$. God pris. Vi har udvalgt os en anden campingplads.

Det skal være El Requesón. Da vi kommer dertil er der mange fastliggere fra USA/Canada. Det er blæst op igen i dag, så vi sidder ikke længe ude. Det ser ud til at der skal være parti i dag på pladsen. Alle kommer med deres øl/vin og stole og går ind til en bestemt. Lidt senere kommer de over og spørger om vi vil komme over.

De holder noget Happy Hour. Det vil vi gerne. Da vi kommer derover er der et stort bord med masser af ”pindemadder”, meget lækkert. Det er bare at tage for sig af retterne. Der er oksekød og Moosekød. Det må de have haft med hjemmefra. Ellers er der forskellige slags tortilla, Nachos, vegetar suchi, kyllingevinger m.m. Alt rigtigt godt. Efter 1-1 ½ time går vi hjem igen. Nogle fortsætter. Da vi går i seng ca. 11 er der helt stille. En god dag. KM 74

Søndag den 13. februar 2011  Playa El requesón, Baja
Vejret er helt stille her til morgen, så vi skal bage rugbrød. Mens vi bager kommer naboen over. De kommer fra San Diago og har en masse info vedr. Arizona, Utah og Californien. Det er nogle andre informationer end dem vi har fået før, bl.a. er der en del om indianer i Arizona. Det betyder at vi udvider vores tur.

Vi har ca. 6 måneder til det, så det skulle være nok tid, håber vi. Der er utrolig meget at se. Mens vi taler med dem er der en gruppe fra Seabridge, som besøger stedet. Det tror vi for de taler tysk alle sammen. Vi går en tur over til øen, som er landfast med resten ved lavvande. Det er lidt svært at gå rundt på øen, fordi den er fyldt med mangrove og det er meget tæt. Vi går gennem vandet tilbage. Det når næsten til knæene, men bukserne bliver ikke våde. Om eftermiddagen går vi en tur ud til en anden campingplads og så videre. Efter campingpladsen er der mange steder hvor de bare smider affald. Det er ikke særlig kønt, og især dåser, glas og plastic har svært ved at forgå. Der er også store områder med muslingeskaller. En god dag.

Mandag den 14. februar 2011  Playa El Requesón, Baja
Mens vi sidder med morgenkaffen kommer Stephen (en af dem vi talte med i lørdags) hen og spørger om vi vil med ud og se delfiner, for så er det nu. Vi tager kameraet og går med. De har været ude, og delfinerne var meget legesyge.

De er desværre taget helt ned i bunden af bugten, men vi følger efter og finder dem. Vi sejler stille ind i flokken og så begynder de at svømme meget tæt på båden. Det er helt utroligt at se. Vi gør det en del gange og det samme sker hver gang. Delfinerne er rimelig store. Det er godt han ved hvordan man skal gøre. Jeg ville være bange for at beskadige dem med skruen. En helt speciel oplevelse, som man normalt ikke oplever.

Vejret er meget fint og havet helt stille, det er også derfor det er nemt at se delfinerne. Det forbliver varmt og stille hele dagen, så om aftenen griller vi. Samtidig med det, er der en der har et gasbål som tændes på stranden. Så mødes dem der vil + os. Det er rigtigt hyggeligt. Vi har netop siddet og talt sammen om hvornår vi forventer vores tur er færdig, og det bliver i 2017-2018. De andre er meget forbavset over, at vi vil rejse så længe. Stephen inviterer os til at komme forbi når   vi er i Californien. Det vil vi prøve på.

Han bor lidt højere oppe end vi har planlagt at køre, men ikke så meget. Nu får vi se. En af de andre fortæller at vi bør gøre det. Han bor et lækkert sted, med masser af plads for rv-er på hans grund. Der er nogle af de andre der har gjort det og været meget tilfredse med det. Vi sidder ved bålet ca. 1 time, så bryder folk op.

Vi skal også over for at spise vores kylling. Kl. 8 er der stille mange steder. Vi sidder ude rigtig længe. Det er næsten fuldmåne, så der er masser af lys. En kanon dag.

Tirsdag den 15. februar 2011  Playa El requesón, Baja
Så skal vi videre i dag. Vi skal til Loreto og komme på nettet. Vi skal se om vi kan få checket fyret, og høre hvordan det har det. Da vi kommer til campingpladsen er det første vi ser John fra Alaska’s bil. Vi mødte dem i Homer, hvor de bor. Dengang ville de til Europa og videre til Asien. Det er ikke blevet til noget. John kan huske vores ansigter, men ikke hvorfra, men da han ser bilen ved han hvem vi er. Hans bil er meget nem at huske, for det er nok den eneste på Alaskaplader, hvor camperdelen er af træ og med stålplader på taget som et hus.

Vi får en snak med dem. De er inde for at vaske og komme på nettet. Vi kommer også på nettet og får opdateret vores hjemmeside med billeder og dagbog. Vi skal også en tur i banken og hente kontanter. Vi går ned i byen og det er en hyggelig by. Vi ville gerne blive 2 dage, men i morgen kommer en gruppe som skal bruge hele pladsen. Ærgerligt, men sådan er det. Vi får sendt/besvaret vores mails, Skypet med Lone og Claus, som er på skiferie, men det er meget koldt der. Vi får også hørt dansk radio og set dansk TV. Det er en god internetforbindelse her. KM 96

Onsdag den 16. februar 2011  Loreto, Baja
Vi får talt med min mor på Skype. Det er første gang i Mexico. Vi prøvede en gang tidligere, men da var forbindelsen for dårlig. Vi får også besvaret de sidste mails. Truma kunne desværre ikke, så vi må prøve en anden gang. Vi får handlet lidt og her møder vi en tysker, som har rejst i 26 år. Han fortæller om en god strand, så her tager vi hen. Stranden ligger ved byen Juncalito. Vi vil først tage op og se mission San Janvier, men vi misser vejen, så må vi tage den på tilbage vejen. Det er en dejlig strand og i løbet af eftermiddagen kommer tyskeren med en spand med citroner og grape. Vi må se om vi kan lave noget juice af det. Han er en ældre herre og han er lidt træt af at rejse, derfor har han lejet en grund hvor hans autocamper står.

Jeg finder ikke helt ud af hvad han vil, men han bliver hos os i 2 timer. Han har også en Mercedes Sprinter, men den kan kun køre på klasse 2 diesel, her kan man kun få den ”gamle” diesel. Bilen siger selv hvis det er forkert diesel der er kommet på. Erik troede det kun var personbilerne der havde dette problem. Hans bil er fra 2010 med 6 cylindre. Han har diesel med fra grænsen til USA i dunke herned, og han får nogle til at tage en dunk eller 2 ned til ham, så han kan komme til USA igen. Han kører 7-8 miles pr. gallon, så der skal noget til.

Han tog fra Tyskland som 18 årig og tog til Italien, Gardasøen. Her opbyggede han 3 restauranter, som han og konen solgte for 26 år siden. De havde alt hus, bil, båd, men de arbejdede 16 timer om dagen, 7 dage om ugen, så de fik aldrig glæde af alt det de havde. De havde heller ikke nogen børn. Desværre mistede han konen i en færdselsulykke for muligvis 13 år siden. Han går dårligt, har pacemaker og helbredet skrænter lidt, så han ved ikke rigtig hvad han skal. En sygeforsikring er for dyr for ham. Lidt synd. KM  29

Torsdag den 17. februar 2011  Juncalito, Baja California
Så er det videre igen. Vi vil prøve at se hvaler igen. Det kan man ikke se for tit. Vi tager først til Lopez Mateos, men det er ikke rigtigt interessant. Der er masser af boder, restauranter m.m. og ikke særlig spændende. Man skal bo på parkeringspladsen og man kan ikke rigtig se vandet. Vi tager videre til San Carlos. Der skulle også være en parkeringsplads, men vi kan ikke finde den. Erik taler med en og får tegnet et kort, så vi kan komme ned til stranden. Vi finder stranden, men ikke parkeringspladsen. Vi holder ind mod vandet og så bliver vi der. Senere på aftenen holder der en camper mere ind.  KM 271

Dette indlæg blev udgivet i Mexico 2012. Bogmærk permalinket.