Belize

Mandag den 22. oktober 2012  Chetumal, Mexico
Så er det ind i Belize i dag. Vi får lige tanket diesel og handlet lidt brød, så vi har suppe til i aften. Vi må ikke have frugt, grønsager, kød, ost, æg og alkohol med over grænsen, så køleskabet er næsten tomt. Vi har fået en god beskrivelse af grænseovergangen af Judy og Rob, England. Den følger vi slavisk og så går det nemt. Vi får afleveret vores turistvisum i Mexico, får ophævet vores midlertidige bil papirer i Mexico. Så skulle der gerne gå ca. 400 US $ ind på vores konto. I Belize køber vi først bilforsikring, det er 1 af 4 lande, hvor vi skal have en ekstra forsikring ud over den vi har. 14 dage koster 58 B$ og for 30 dage skal vi betale 60 B$. Da vi ikke rigtig ved hvad vi skal, tager vi den på 30 dage. Det er 6 DKK for de sidste 16 dage. Ikke galt selvom vi ikke bruger det. Vi får en stikker i vinduet, så man kan se vi har betalt forsikring. Så skal dækkene sprayes med noget giftigt noget. Det koster 10 B$ og vi får en seddel på det. Så er det ind i paskontrollen. Det er nemt, vi skal ikke udfylde noget og giver ingen kopier. Hun kører det ind i computeren. Vi får 30 dages visum. Så er det bilens papirer. Det går også nemt. Hun udfylder det hele i hånden. Hun skal udover bilens papirer se forsikring og spraykvittering. Vi giver ingen kopier. Så skal vi fysisk ind i Belize, vi skal dog lige forbi kontrollen. De ser vores nye papirer på bilen, samt vores pas. Erik har et stempel i passet, hvor der står at han har en bil med ind. Det stempel skal annulleres, når vi rejser ud af Belize igen. En kommer ind i bilen og kigger i alle skabe og skuffer. Køleskabet kan han ikke finde ud af at åbne, så det må Erik. Alt er OK. Så kan vi endelig køre ind i landet. Totalt har det vel taget 1-1 ½ time. Vi har fået en time ved at køre ind i Belize. Landet virker rimelig fattigt. Vi skal til Orange Walk, den 2. største by i Belize. Her får vi hentet penge og handlet. Det er meget småt med kød, grønsager og frugt. Der er kun frosset kød. Vi køber lidt og finder også kartofler. Øl er små 25 cl. dåser og vin meget dyrt. Vi køber i stedet for en rom på 1,75 liter til ca. 63 DKK. Rimeligt billigt. En flaske vin på 0,75 liter koster det samme. Vi finder en overnatning hos Victors Inn, hvor vi kan få strøm. Dejligt, så kan vi bruge air-con. Det regner ind i mellem, men ellers er det varmt. KM 94

Tirsdag den 23. oktober 2012  Orange Walk, Belize
I dag skal vi på en bådtur ned af New River, til nogle Maya ruiner Lamanai. Vi vil blive hentet herfra kl. 8, så det er tidligt op igen. Ham der skal hente os kommer først 8.45. Da vi kommer ned til båden sidder 8 mennesker og venter, så vi sejler med det samme. Guiden/bådføreren fortæller os først noget om de forskellige ting vi ser. Bl.a. viser han os nogle meget små flagermus, som sidder på barken af et træ. De er meget små. Vi ser også en fugl med dens fire unger gå rundt på bladene fra åkanderne. Han tog os også med til en edderkoppe abe.

Den var meget tæt på. Den bruger sin hale som et meget stærkt 5. ben. Halen har altid fat før den flytter benene. Den ventede på at blive fodret med vandmelon. Den gik helt ned i båden. Håber vi har fået nogle gode billeder. Så er det mod ruinerne. Der er ca. 30 miles af vandvejen. Han viste os også fugle og træer på vejen, bl.a. en rovfugl, der kun spiste snegle. Den gik ned og fiskede dem op og fløj hen i et træ, og med sit rovfuglenæb får den sneglen ud af huset. Ved floden er der mange menneskeskabte kanaler og laguner. Vi skød genvej gennem nogle af dem. Selve sejlturen var ikke bare lige ud. Der var mange kanaler og sving og for os syntes det svært at finde vej. Da vi kommer frem til ruinerne får vi først noget frokost, som han har med. Det er noget ris med brune bønner i, noget kylling i en god sovs og så lidt salat m.m. Smagte fint hertil vand eller juice. Efter det går vi mod ruinerne. De ligger i junglen og er svære at se. Først ser vi brøleaberne. De lever i flokke af 8-12 stykker, med 1 dominerende han, og det er ham der brøler. De lever højt oppe i træerne, men vi kan sagtens se dem. De er det 2. dovneste dyr i verden, så de bevæger sig ikke så meget. Han fortæller også en masse om de forskellige træer og planter. Bl.a. orkideer, som lever på træerne, slyngplanter der overtager træerne, de kommer altid oppefra. Vi så også en speciel kokosnød. Den var dobbelt så stor som en almindelig valnød. Plantens blade var verdens længste, helt specielt. Med hensyn til ruinerne har vi set mange der er meget flottere, men han vidste en masse om det og fortalte meget levende. Det høje tempel kunne man kravle op på, og det gjorde de fleste andre. Det var alle unge mennesker. Der var et reb at holde i, men det lå på trinene, så det var bedst opad og det er nedad, som er problemet. Der var da også en der faldt nogle trin ned, men han var næsten nede og holdt godt fast i rebet. Han fik dog en skramme på armen. Mens vi står under nogle store træer kommer der to helikopter og flyver så tæt på træerne, at blade og ”frugter” flyver om øerne på os. Jeg finder ikke ud af om det er militæret eller lignende der gør det, der er et rødt kors på helikopterne. De gør det flere gange, og lyden er så høj, at vi ikke kan tale sammen. Underlig ide. Det ser ud til at det kan begynde at regne, så vi hører først en brøleabe, og så ser vi den også. Så begynder en anden brøleabe, og den går tæt på den første. Vi kan se begge aber og lyden er meget høj og skræmmende. Dejligt at opleve. Vi får ingen regn, og på turen tilbage får vi enkelte dryp. Det går stærkt tilbage, men alligevel ser vi en krokodille i vandet. Da han stopper og sejler tilbage, fordi alle ikke har set krokodillen, er den væk. Det var en meget interessant tur og vi er tilbage ved bilen lidt i fire. Vi sætter gang i grillen med det samme. Da vi fik en time mere i går betyder det at kl. 17.45 er det mørkt. Lige uden for bilen er der nogle små myrer og de bider, meget ubehageligt. Vi sidder med benene oppe på skamler, men så snart benene kommer ned er de der. Når vi går ind i bilen skal vi checke vores ben og sko og dræbe dem, hvis vi har taget nogle med ind. En meget interessant dag.

Onsdag den 24. oktober 2012  Orange Walk, Belize
I dag tager vi videre nedad til Community Baboon Sanctuary. Det er et stort område, hvor bønderne har lavet aftale om at bevare flodbredderne for dyr og planter. Især er det vigtigt ikke at fælde de høje træer, hvor den sorte brøleabe lever.

Selve ideen er god, og det ser ud til at det er lykkedes for dem. Man kan holde ude foran visitorcentret og få strøm fra bygningen. Det gør vi og vi aftaler at kl. 15.30 går vi en tur med guide i skoven for at se aberne. Inde i visitorcentret hænger der levende flagermus, som lever her. De har babyer hængende på dem. Kl. 15.30 er vi klar til at gå turen, men da det er Belize venter vi 20 minutter før guiden kommer. Vi går ind i skoven, som ligger ca. 200 meter nede af vejen. Han går meget bevidst efter aberne, fordi vi har sagt at det er vi interesseret i. Han finder dem hurtigt og med bananer får han dem helt hen til os. Erik får nogle gode billeder af dem. Det er en mindre han der kommer helt hen til os. Den dominerende han sidder ikke ret langt fra os i et træ og brøler. Efter dette viser han os 2 ting, som vi har set før, og så er turen slut. Han var ikke særlig engageret og turen virkede lidt plat. Han prøvede at sælge os natur eller kanotur, men vi sagde pænt nej tak. Hvorfor skulle han være mere engageret på disse ture. Her bider myrerne også, men med rigtige sko og strømper på, får de ikke rigtig fat på os. KM  91

Torsdag den 25. oktober 2012  Bermudien Landing, Belize
Under vores udendørs måtte finder vi tonsvis af myrer med æg. Den har ikke ligget der i 24 timer, utroligt. Vi får selvfølgelig mange myrer på os igen. I dag går turen til Belize City. Der er camping i en Marina ca. 6 miles fra byen. Det er hovedsagelig turbåde der ligger i havnen. Sæsonen begynder først i næste måned.

Vi kan bo på havnen med strøm og vand for 45 DKK. Her er også internet, bare kun ved kontoret, og her er ingen strøm. Vi finder en plads med udsigt ud over havet. Det er meget stille. Der er også en svømmesø med en meget høj rutsjebane. Vi får at vide af havnefoged at vi kan benytte søen og en tilstødende restaurant. Da vi går derover finder vi ud af, at normalt koster det penge. 10 US$ for at bade i søen med rutsjebanen. Alt for meget. Vi bader gratis i søen og får en øl i restauranten. Alle priser de opgiver her er i US$. Der går 2 B$ til 1 US$. 2 øl koster 6 US$ eller 10 B$. Ikke helt efter bogen. Her er ingen myrer gudskelov, men små sandfluer, der er næsten lige så slemme. KM 47

Mandag den 29. oktober 2012  Caye Caulker, Belize
I dag tager vi tilbage til vores bil. Vi har valgt at tage ”færgen” kl. 11.30. Da vi kl. 11 går ned til båden, kan vi se at 11:30 afgangen ikke sejler, og har ikke gjort det et stykke tid. På den sejlplan vi har fået for 3 dage siden står det som om den sejler. Ærgerligt. Vi går tilbage til vores lejlighed. Den næste båd sejler først 13.30. Vi ser lidt mere om stormen Sandy. Allerede nu er Long Island meget berørt af orkanen, selvom det først er i aften/nat den rigtig rammer dem. Vi tager bussen tilbage til vores bil. Det er et meget kedeligt område vi skal gå igennem, for at komme op til busstationen. Bussen er næsten fuld inden de kører ud. Det er gamle amerikanske skolebusser man kører med, og sæderne er meget tætte, selvom det nu er voksne og ikke børn man kører med. Vi kan dårligt sidde der med vores dagrygsæk på skødet. Bilen har klaret det fint. Dejligt.

Tirsdag den 30. oktober 2012  Belize City, belize
Der er SMS’er fra Lone her til morgen. De har mange væltede træer i haven m.m. Hun har sendt dem i går kl. 17, men vi har først se dem her til morgen. De er sendt før orkanen rigtig ramte dem og nu kan vi ikke få kontakt med hende. Al kommunikation er nok stoppet. Vi kan se de heller ikke er på nettet. Håber de og huset har klaret det. Der er stadig ingen mail fra Webasto, ærgerligt. Vi får handlet og læst om Guatemala og Costa Rica. I det supermarked man handlede i, måtte man ikke tage indkøbsvognen med ud af forretningen. Varerne blev sat ned i en anden vogn med gummihjul, som en af de ansatte kørte ud til bilen. De er nok bange for at de bliver stjålet. Her i Belize City skulle der også være meget kriminalitet. En stor del af befolkningen er sorte. Kom hertil som slaver i sin tid. KM 17

Onsdag den 31. oktober 2012  Belize City, Belize
Vi får en SMS fra Lone, mens vi er inde og vaske tøj. De og huset har det godt, og der vil gå 10 – 14 dage inden de får strøm og internet. Godt der ikke er sket dem noget. KM 15

Torsdag den 1. november 2012  Belize City, Belize
Vi står tidligt op for at se om der er mail fra Webasto. Det er der, en regning på 600 EURO for reservedele til komfuret. Efter meget møje og besvær får vi betalt regningen. Vi er nød til at ringe til Danmark for at få betalingen godkendt. Det viser sig, at i dag har de problemer med at sende SMS’er for at godkende betalingerne, det var derfor det var så svært.

Vi tager en tur i Zoo. Alle dyrene er blevet bragt hertil, enten fordi de har været skadet, været brugt som kæledyr eller andet. De havde i 2005/06 fået en jaguar ind, som spiste landmændenes får. Det viste sig at være en ung hun, som var gravid. Drengen blev født nogle uger senere og moderen ville ikke kendes ved ham, så menneskene opfostrede ham. Han er nu en flot han, som man kan få lov til at fodre for 100 B$ ca. 300 DKK. De har i alt 15 jaguarer. De har også en del tapirer og der var en unge, hvis mor var blevet skudt, vel af krybskytter. Her er også brøleaber, og vi har tidligere fået at vide at de her modtager unger, som er faldet ned fra træerne. Moderen går ikke ned på jorden for at samle ungen op, så den vil gå til, hvis ikke nogen sørger for den. Burene dyrene er i er noget ”skov” med hegn om. Alle kattedyrenes hegn var store og med elektrisk hegn indvendigt. Dyrene har rig mulighed for at gemme sig, hvis de vil. Dejligt at se. Det var et rigtigt godt besøg. KM 79

Fredag den 2. november 2012  Belize City, Belize
Pakken med reservedelene er sendt, og estimeret ankomst den 7/11. Vi tager sydligere for at se dette område. Først skal vi lige have handlet og have diesel på. Det er nogle smalle veje og længere sydpå er de også meget bulet og hullet. Vi finder campingpladsen, som er lidt dyr og internettet virker ikke. Vi tager den. Det er en pæn plads med el, vand og dumpstation. El betaler vi efter forbrug og 25 B$ + 9% skat for pladsen ca. 80 DKK + strøm. Der er toilet med bad med nogenlunde varmt vand. Vi får lige klippet hinanden. Her er dejligt grønt og der er små papegøjer der flyver rundt. Det er noget køligere her. En dejlig plads. Senere på aftenen kommer han hen og siger at internettet nu kører. Dejligt KM 125

Lørdag den 3. november 2012  San Ignacio, Belize
Der er marked inde i byen i dag. Vi tager en dele taxa ind. Det skulle være det største marked i Belize og det er det nok, men det er ikke ret stort. Deres grønsager ser ikke ret godt ud, det bedste de har er bagekartofler. Frugt ser lidt bedre ud. Vi får samtidig set byen, som Greg (campingfar) siger er den flotteste i Belize. Vi synes ikke den er særlig interessant. De er ved at bygge noget nyt inde midt i byen. Det bliver flot, bare de så kan holde det. Vi tager bussen hjem. Det er begyndt at regne, men bliver ikke til noget.

Søndag den 4. november 2012  San Ignacio, Belize
Vi vil køre en tur i dag, men det regner og så lidt tørvejr og så lidt mere regn. Vi bliver hjemme for at lave hjemmeside. Erik skiller undervandskameraet ad og samler det. Endelig er der så meget liv i kameraet, at han kan overføre billederne. Dejligt. Der er nogle gode billeder. Kameraet smider vi ud. Det koster næsten det samme at udskifte alle pakninger, som et nyt kamera koster. Det er også næsten 5 år gammelt. Internettet kører via satellit, så vi kan kun bruge det 6-11 morgen og aften.

Mandag den 5. november 2012  San Ignacio, Belize
I dag er der dømt hjemmeside igen. Om eftermiddagen tager vi til Spanish Lookout. Det er et område fyldt af minoitter. Deres påklædning er gammeldags som Amishfolket, men de har store landbrugsmaskiner og biler. Det er et område med meget industri og landbrug. De er i alt ca. 10% af befolkningen i Belize, men de står for næsten al fødevareproduktion. De har også olie og naturgas i undergrunden. Man kan se det er et mere velhavende område, men de knokler nok også for det. Vi var inde i deres supermarked. Udvalget af kød og grøntsager var noget større end normalt, men kødet er stadig frossen. Vi købte bl.a. 2 store T-bone til min fødselsdag. Ca. 85 DKK, men de er også store.  KM 84

Tirsdag den 6. november 2012  San Ignacio, Belize
I dag tager vi tilbage til Belize City. Pakken er estimeret til i morgen, men det kommer nok til at knibe. De har sendt den fra Memphis til Baltimore og tilbage til Memphis. Det må være en fejl. Vi laver lidt mere hjemmeside da vi kommer derind. KM 106

Onsdag den 7. november 2012  Belize City, Belize
I dag skulle pakken komme, men der er intet sket siden den 5/11. Stadig i Memphis. Erik får hjemmesiden helt opdateret og jeg får gjort rent. Ved 5-tiden er der for mange sandfluer, så vi er nød til at gå ind.

Torsdag den 8. november 2012  Belize City, Belize
Hurra, Hurra. Så bliver jeg 60 år i dag. Erik vil gerne give mig morgenmad på sengen, men at spise havregryn i en seng, hvor man ikke kan sidde ordentlig oprejst er ingen fornøjelse, så jeg takker pænt nej tak. I mailen er der mange fødselsdagskort.

Det er rigtig dejligt. Michael  har sendt billeder med af børnebørnene, og Lone har sendt en lang mail fra mobiltelefonen, de har stadig ingen net. Dagen går med indkøb, vask af bil og store T-bone til aften. En rigtig dejlig dag. KM 18

Fredag den 9. november 2012  Belize City, Belize
Vi kører ind til FedEx for at få gang i pakken igen. Hjemme igen kan vi se der er sket noget, de må have fundet pakken igen. FedEx siger vi sagtens kan tage til San Pedro i weekenden, for der sker ikke meget. KM 26

Tirsdag den 13. november 2012  Belize City, Belize
Erik roder med pc’en, som har problemer med javaen. Til sidst fjerner han al java og lægger den gamle 6 update37 på og alt virker. Efter dette er pakken stadig ikke kommet. Vi skriver til FedEx, Belize og ca. 5 minutter efter kan vi se at pakken er registreret i Belize City lufthavn. Vi betaler for opholdet i havnen, pakker bilen og tager i lufthavnen. Cargo og customs er i en bygning væk fra lufthaven. Vi skal registreres for at komme derind, samt at de beholder mit pas som sikkerhed. Ved FedEx sidder tolderen og Erik synes han ser hoven ud. Vi fortæller at vi tager til Guatemala i morgen. Det accepterer han ved at indføre forsendelsen i Eriks pas. Så skal vi ikke betale noget. Dejligt. Efter dette er det til San Ignacio. Vi får lige handlet lidt på vejen. Det er næsten mørkt da vi kommer til campingpladsen og Erik bakker ind i vandhanen. Vandhanen brækker af og smadre en refleks på bilen og laver en bule i bagdøren. Ærgerligt. Greg kommer og vi får stoppet vandet. Kedelig slutning på en ellers god dag. KM 146

Dette indlæg blev udgivet i Central Amerika. Bogmærk permalinket.