Arche og Canyonland

Mandag den 18. juli 2011 Capitol Reef National Park, Utah
I dag vil vi gå en god tur, som vi har fået anbefalet af rangeren. Det er en kombination af 3 forskellige ture. Det er en meget flot tur med nogle gode stigninger. Man går dels helt nede i Canyonen og helt oppe.

Det er varmt i dag og vi får muligvis torden. Turen er knap 15 km lang og på det sidste stykke skal vi gå på vejen. Vi har ikke gået ret langt på vejen før nogle spørger om vi vil køre med. Det vil vi gerne. Tilbage på pladsen får vi bagt rugbrød og franskbrød. Vi får også talt med vores naboer fra Arizona. Hun er oprindelig englænder og kom til USA i 1971. Der kommer ingen torden.

Tirsdag den 19. juli 2011 Capitol Reef National Park, Utah
Så vil vi videre i dag. Vi får dog lige ordnet sengen og samlet vasketøj sammen, så må vi se om vi finder et vaskeri. Vi kører ned i parken af Scenic Drive og ud af Capitol Gorge Road, som er en rimelig smal canyon med meget høje sider. Rigtig flot. Da vi kører tilbage begynder det at regne.

Vi kører til Torrey hvor der er vaskeri og vi får lige handlet, også selvom de ikke har meget. Det regner stadig ind imellem, så da vi er færdige med vasketøjet kører vi tilbage til campingpladsen igen. Det var meningen at vi ville køre videre, men med alt det vand er det bedre at tage noget kendt. Der er meget vand på campingpladsen og det ene loop er lukket på grund af vand. Vi finder en tør plads. Der kommer en Fiat autocamper ind på pladsen, så Erik er ovre og tale med dem. De er fra Tyskland, og da de kom herover i marts bad de om 1 år og fik det. Vi talte også med en af de andre campister. De er her på campingpladsen med deres forældre, deres søskende og deres børn. Hendes forældre har 41 børnebørn. Det er derfor her er så mange børn i alle aldre. I næste uge skal de med hendes mands familie. Hans forældre har også 41 børnebørn. Det er rigtig mange børnebørn og hun sagde at hendes forældre ikke gad passe børnebørn. Men alle børnene hygger sig især i alt det mudder der er efter regnen. Om aftenen bliver især de små vasket og det er ind under hanen med koldt vand – det kan de ikke lide. Utroligt de får så mange børn. KM 69

Onsdag den 20. juli 2011 Capitol Reef National Park, Utah
I dag skal vi først til visitorcentret for at høre om tilstanden på vejene. Vi har valgt at køre nogle grusveje og kun en af dem er i orden i dag. Først kommer vi lige forbi nogle huletegninger og derefter går vi ud til en naturlig bro. God tur derud. Vi kører en tur af den vej vi har valgt, men da den bliver til grusvej vender vi om og kører tilbage. På hovedvejen er de ved at lægge ny belægning på vejbanen, med tjære og så små sten ned i det. Vi er så uheldige, at en sten fra en lastbil rammer vores forrude og den slår en revne. Revnen vokser, så vi vil i morgen køre mod Salt Lake City, der et en Mercedes forhandler iflg. vores GPS. Vi tager ud til Goblin Valley State park og overnatter. I morgen vil vi se deres ”champignon”. KM 165

Torsdag den 21. juli 2011 Goblin Valley State Park, Utah
Det har været ret varmt i nat, men her til morgen blev det køligere. Vi får set Goblin Valley, og så er det videre mod Lindon syd for Salt lake City. Det er meget ørken vi kører igennem, men vi ser dog lidt landbrug. Her er meget tyndt befolket. Da vi nærmer os Lindon begynder der at komme byer. Vi kommer til Mercedes og det minder meget om Phoenix’s Mercedes.

Vi får bestilt ruden og de håber den er der tirsdag. Det koster 900$. Vi vil komme forbi tirsdag. Vi tager ind på McDonald’s, for at finde en campingforhandler der har Dometic. Vi finder 3 forskellige og kører mod den ene. Fra motorvejen ser vi en stor forhandler, så vi kører derind først og spørger. De er forhandler af Dometic, men hun har været her i 15 år og har aldrig solgt et vindue som vores, men hun vil gerne prøve at tale med dem, og så kan vi komme forbi i morgen eftermiddag og høre. De kommer med en masse forslag om overnatning. De er utrolig søde. Vi køber 3 LED-lamper til bilen, især den over komfuret er forbrugende i strøm. Vi får også handlet så vi kan klare os. Vi kører ud mod det område de har anbefalet, American Fork Canyon. Det koster 12$ at komme ind, og så gælder det i 7 dage. Campingpladserne er fulde, det er forlænget weekend, for Utah har fødselsdag den 24/7. Man kan dog campere på dispersed camping, som vi forstår som område udlagt til camping. Der er ingen faciliteter på nær et lokum. Ingen skraldespande, man skal selv tage skraldet med ud. Derfor er det også gratis at bo der. Vi finder en god plads med både sol og skygge. Vi er oppe i 2.400 meter og vi har udsigt til sne. Her er også noget køligere, dejligt. Vi skal have joggebukser og trøje på om aftenen. Faktisk helt rart. Det bliver intet problem at sove i nat. KM 363

Fredag den 22. juli 2011 American Fork Canyon, Utah
I dag skal vi ind og høre om hun kan skaffe vinduet. Der er mange der kommer ind om formiddagen for at få en plads. Vi hegner vores plads ind med tøjsnoren inden vi kører og lader vores klodser og måtten ligge.

Hun kunne desværre ikke skaffe vinduet. Hun havde talt med Dometic, USA i 45 min., men de havde ikke den type vinduer her, desværre. Vi må selv finde ud af noget. Vi skal også have noget lim. Beklædningen på bagdørene er gået løs nogle steder. Vi købte også trælim, for listerne er gået løs nogle steder. Vi har stadig vores plads da vi kommer tilbage. Ved aften er der fyldt op alle steder. Dog har vi stadig lidt plads i overskud. Der er en stor åben plads og den er fyldt helt op og der er liv alle vegne. Vi ligger lidt tilbagetrukket. KM 67

Lørdag den 23. juli 2011 American Fork Canyon, Utah
Det er hjemmedag i dag. Vi skal have gjort rent, tørret bilen af for støv og limet bagbeklædningen nogle steder. Der er stadig en del biler der kører frem og tilbage.

Søndag den 24. juli 2011 American Fork Canyon, Utah
Vi skal ind og handle lidt, og en tur på nettet. I Utah er ca. 80% mormoner og kirken betyder en del.

Der er mange, der er rejst her til formiddag, de skal nok hjem i kirke. De har nogle store kirker med store parkeringspladser til. Ved 11-12 tiden er disse parkeringspladser næsten fyldt op og da vi kører tilbage ved 3-tiden er nogle næsten tømt, mens andre ikke er helt færdige endnu. Folk har det fine tøj på i kirken. KM 52

Mandag den 25. juli 2011 American Fork Canyon, Utah
Der er ikke mange tilbage i dag. Vi får skiftet olie på generatoren, skrevet mails vedr. kloakering, som ser ud til at gå i orden med en kloakmester. Vandet begynder at løbe ud af bilen, det er et Y-stik der er utæt, og Erik skifter det. Godt vi har nogle ekstra. Vi får bøffer i dag af oksemørbrad, helt perfekt. Vi har lige spist, jeg vasker op og Erik pakker grillen sammen, da det begynder at regne. Vi er godt våde inden det hele er pakket sammen. Resten af aftenen er det tørvejr/regn efter hinanden. Lidt kedeligt, især for dem i telt.

Tirsdag den 26. juli 2011 American Fork Canyon, Utah
I dag skal vi ind og se om den nye forrude er kommet. Det er den og de kan skifte den i dag. Vi venter på det, det tager ca. 5 timer, så det meste af dagen er gået. Vi får handlet og tager ud på den første betalingscamping der er. Vi skal jo bare videre i morgen. KM 60

Onsdag den 27. juli 2011 American Fork canyon, Utah
Så er det mod Arches National Park. Inden vi kører er der en pære der er gået. Den skal lige skiftes. Den er meget svær at få fat i, men jeg får fat i den og taget den ud, skiftet pære og ind igen. Eriks fingre er for store til det. Vi får lige købt et par ekstra pærer på vejen ud af Lindon. I Green River får vi diesel, benzin og vand på, så nu er vi helt klar. Der står i bogen at man kun kan reservere halvdelen af pladserne på Arches campingplads, Devils Garden. Det er ikke rigtigt nu. I år kan man reservere det hele, og der er fyldt op på campingpladsen iflg. rangeren.

Da pladsen ligger knap 30 km inden vælger vi at tro på hende. Hun udleverer en seddel med campingpladser udenfor National Parken. Vi finder en næsten lige udenfor, lige ned til Colorado River, den hedder Goose Island til 12$ pr. dag. Klokken er ved og være 18 og vi har lige sat os ud, da vi hører at det tordner i det fjerne. Ikke ret lang tid efter begynder det at blæse voldsomt, så vi trækker ind. Det blæser ½ time og så er det OK igen. Vi taler med naboen, og de var ovre og redde et telt som var ved at blæse væk. Vi får ild i bålstedet i dag, der var brænde. Da det er ved at være mørkt kommer en båd med en del passagerne op ad floden. Der bliver forklaret havd de ser, det er lidt svært at se noget. Da det er helt mørkt kommer båden tilbage. Der kører en bil ude på vejen og den kaster lys ind på klipperne. Båden har ikke lys på så den er svær at se. Vi ved ikke helt hvad dette går ud på. KM 344

Torsdag den 28. juli 2011 Arches National Park, Utah
I dag skal vi ud og hike. Vi har valgt Devils Garden, hvor vi vil gå ud til Dobbel O Arch. På vejen ser vi Landscape Arch, Navajo Arch og Partition Arch. Der er nogle sjove nogle. Grunden til at der er Arches her og ikke mange andre steder er, at klipperne/sandstenene ligger på et kæmpe saltlag. Saltlaget synker nogle steder og derfor kan klippen blive udhulet, så der opstår et hul. Med tiden bliver dette hul måske større, måske brækker klippen af på den anden side, så broen står helt alene. Det er noget sjovt noget at se på. Vi kommer på turen ud og kravle på det der hedder finner, nogle lange klipper der måske er 2 meter bredde i bedste fald.

Det er disse finner, som kan blive til Arches. Vi går oppe på disse finner og nogle steder er de under 1 meter bredde, og det går lige ned på begge sider. Jeg synes ikke det var helt sjovt, men klarede det selvfølgelig. Turen er knap 9 km lang, og det er rimeligt varmt ca. 35 grader og ingen skygge. Tilbage i byen får vi lige handlet inden vi tager tilbage til campingpladsen. Da vi kommer tilbage er der nogen der har taget vores plads. Vi får fat i campingfar, som prøver at finde et andet sted til teltet. Der er fyldt, så vi flyttet teltet hen i kanten af vores plads, vi gider ikke sidde og se på det. Ved 20-tiden kommer der en ung mand. Han har ikke været klar over reglerne. Han pakker sit telt sammen og flytter væk. KM 81

Fredag den 29. juli 2011 Arches National Park, Utah
I dag er det den helt store rundtur. Vi tager alle de Arches der er tæt på og alle viewpionts. Det er en fuld dag og det er rimeligt varmt i dag. Den eneste vi gemmer til i morgen er Delicate Arch. Efter dette bliver vi enige om at man burde rafte på Colorado River. Vi tager ned i byen og bestiller en tur til på mandag.

Det var den første med plads på til en hel dag. Da vi kom til campingpladsen for et par dage siden var der nogle der havde efterladt nogle store klodser træ til afbrænding. Erik havde prøvet at kløve dem, men 2 af dem kunne ikke kløves. I går aftes prøvede vi at brænde den ene. Den brændte ikke rigtig godt, men her til morgen røg den stadig. Da vi kommer hjem ved 17 tiden røg den stadig og var næsten væk. Vi brændte den anden her til aften, den brændte noget bedre og her til morgen røg den stadig. KM 98

Lørdag den 30. juli 2011 Arches National Park, Utah
I dag vil vi gå den sidste tur ud til Delicate Arch. En tur på 5 km, men man kommer ud og gå på en kæmpe klippe. Nedefra ser den slem ud, men det er den ikke. Det største problem er varmen. Det tog knap 2 timer at gå denne tur, men vi var godt svedige da vi kom ned. Vi tog ind til Byen Moab, fik en stor øl og neget at spise. Vi fik også handlet og så var det tilbage til campingpladsen. Bilen er blevet meget varm og natten til søndag er det svært at sove. Da vi spiste aftensmad havde vi nogle sorte skyer hængende over os, men det blev ikke til noget. KM 65

Søndag den 31. juli 2011 Arches National Park, Utah
I dag skal vi op og se Canyonland National Park, den del der hedder Island in the Sky. Det minder noget om Grand Canyon, dog er der halvt nede et stort plateau hvor kanten er. Her kan man køre med 4×4.

Det skal vi ikke. På et tidspunkt kigger vi ned på de biler der kører op og ned. Der er ikke meget plads og alle kører forsigtigt. Man kan i øjeblikket ikke køre hele turen, den er lukket et bestemt sted. Der er også nogle klippeovergange man skal forbi. Nede i Canyonen mødes Green River med Colorado River. Det er en flot tur, og vi får set det hele fra denne vinkel. Det er lidt koldere i dag en i går, og vejret ved ikke om det vil regne eller ej. Vi får nogle dryp og det regner også lidt i løbet af natten. Desværre er det meget varmt om natten. KM 161

Gallery Arche Canyonland

Dette indlæg blev udgivet i USA 2011. Bogmærk permalinket.