Whistler og Vancover

Søndag den 12. september 2010  Lillooet lake
Det regner stadig her til morgen og det er bare kedeligt vejr. Vi kører de 7-8 km tilbage med 15-20 km i timen, og så går det mod Whistler. Vi kommer igennem et fist nation område. Det er typisk for disse områder at husene er meget lidt vedligeholdt og i haven står reservedelslageret, d.v.s.

De sidste 8-10 biler man har haft står rundt omkring huset, evt. også trailers eller andet. Det ser forfærdeligt ud. Vi har fundet ud af hvor vi skal bo, for vi skal både vaske og Skype Akkawi mandag. Det er en meget flot plads med hotel og hytter foruden camping. Den er også den dyreste til 61 $ incl. skat. Mange penge, så det er godt vi kun skal bo her en dag. Vi får vasket, gjort rent og Erik får vasket bilen. Det er altid godt at få gjort rent og rent sengetøj på. Vi får også set noget dansk fjernsyn om aftenen. KM 59

Tirsdag den 14. september 2010  Cal-Cheak camping
Akkawi har ringet til os 00.29 i nat. Vi sov. Det er med at komme ind på biblioteket så vi kan se om der er mails. Der er mail fra Tanja, der gerne vil have adressen hvor det skal sendes hen. Den har vi sendt til Akkawi for 10 dage siden, men vi sender den til Tanja, så må vi se om de får det sendt onsdag. Vi vil ud og gå en tur og har fået anbefalet en tur til Cheskamus Lake og et stykke op ad søen. Det er en tur på i alt 14 km. Vejret er helt perfekt med solskin. Der er mange høje gran og vandgran træer.

Der er mange af dem. Desværre lader de bare det hele ligge hvis/når et træ vælter. Det gør det umuligt at gå udenfor stien. Der er fra søen udsigt til nogle glaciser, og med sole på er det helt fantastisk. Turen er rimelig at gå, ikke de store op og ned ture. Da vi kommer tilbage til campingpladsen tænder vi op i bålet, men ca. kl. 8 er det meget mørkt. Vi laver også mad ude, men spiser den inde. Vi vil gerne se hvad vi spiser. KM 48

Onsdag den 15. september 2010  Cal-Cheak camping
Samme rytme igen i dag. Der er svar fra Akkawi med trekkingnr. , men vi kan ikke se det endnu. Vi håber på i morgen. Den nye bilforsikring er også snart på plads, vi har scannet kørekort og registrerings attesten på bilen ind og det sender vi til Pierre, så skulle det gerne køre. Vi vil gå en tur ud til the Lost lake tæt på Whistler.

Vi kører derud, men vi kan ikke parkere der så vi kører tilbage igen. Vi finder en fri parkeringsplads. Her stiller vi bilen og går ud til søen. Der er en del bjørnelorte i området især tæt på byen. Det er ikke en stor sø så turen er hurtigt overstået. Der er en der fisker i søen. Han har en lille gummibåd om maven, og så går han – plasker med fødderne – og på den måde kommer han frem. Det ser sjovt ud og det er smart. Da vi kører fra parkeringspladsen ser vi en sort bjørn tæt ved vejen. Det er nok den der går og skider. Hjemme på campingpladsen tænder vi igen op. Vi har været rundt og hentet brænde, så vi har noget. Vejret er OK, men det begynder at regne så vi laver mad inde. KM 50

Torsdag den 16. september 2010  Cal-Cheak Camping
Samme rytme igen i dag. Trekking nr. Virker stadig ikke, så vi har bedt Tanja om at undersøge om det er det korrekte nr. vi har. Bagefter tager vi til den Olympiske park med langrend, skiskydning og skihop.

Det er et flot område, med for det meste asfalterede stier til langrend. Der er masser af langrend her. Om sommeren kan de gås, cykles, rulleski og rulleskøjter. Der er ikke mange her. De fleste er turister som os, som bare skal se det. Vi kommer ind som senior begge to. Det er OK. Bagefter vil vi tage ud til en sø og gå rundt om den. På vejen derud ser vi en coyote der bare går over vejen. Vi skal betale for at komme til søen, så det dropper vi. Vi tager tilbage til campingpladsen, hvor man også kan gå ture. De sidste par dage har der været reklamefilms optagelse for Duracell batterier. Det har foregået på den ene campingplads. Der har været grizzly, ulve m.m. men de har været en slags tamme. Erik så et billed af grizzlyen, hvor en person giver den vand. Ikke normalt. Da vi kommer derover er de ved at pakke sammen. Det er utroligt hvor mange mennesker der skal være til sådan en optagelse. Vi går en tur ud af stien. Vi tænder op i bålet, men laver mad/spiser inde. Fyret skabte sig i nat. Den gik i fejl ved 6-tiden den 17. med 6 røde blink. KM  65

Fredag den 17. september 2010  Cal-Cheak Campground
Vi skal igennem det samme igen. Dog vil vi tage videre mod Vancouver på en gratis campingplads. Tanja har ikke sendt det med DHL men med posten. Det bliver spændende at se om DHL vil opbevare pakken til vi kommer.

Vi kan jo ikke sidde hos DHL hele dagen i måske en uge. Vi skal være i Vancouver mandag formiddag. Der var mail fra Lissie og Christian. Lissie er faldet på cyklen og slået hoften. Der er ikke sket noget, men hun har svært ved at gå. Det er synd, de har været meget uheldige. Vi var sammen i Spanien i foråret, vi var på vej hjem og de på vej ud. Da de kom hjem i maj kunne Christian dårligt gå og først i efteråret var han OK igen. De kom ikke til Silkeborg. Vi tager ud til den fri campingplads ca. 50 km syd for Whistler. Den hedder Ashlu Flats Campground. Der er ni pladser hvoraf de 2 er til handicappede. Vi finder en fin plads, men da folk selv skal tage deres affald med, ligger der en del rundt omkring. Lokummet er heller ikke særligt lækkert og det er uden papir, men vi har vores eget og så kan vi bare tømme i lokummet. Fyret ryger igen i fejl. Det er den samme som sidst kode l22. Vi må finde ud af hvordan vi kan få det repareret/udskiftet. Det sidste fyr har kørt knap 6 måneder. KM 88

Lørdag den 18. september 2010  Ashlu Flats Campground
I dag skal vi næsten ikke noget. Vi får lige gang i fyret så vi kan få et varmt bad. Dejligt. Vi skal også kigge på køleskabet. Det har en underlig lyd, men vi kan ikke løse fejlen. Erik mener det kommer fra kompressoren. Vi får også skiftet olie på generatoren. Ellers er der bare dømt afslapning.  Vi går en tur i skoven og får tændt op i bålet sidst på eftermiddagen. Erik fandt nogle store knuder i går og dem brænder han helt af i dag. Da det er ved at være mørkt, går vi ind og laver mad. Alle pladser er fyldt op (der er ni) og nogle af dem er der 10-12 mennesker på, så der er god gang i den. Når vi går ind kan vi ikke høre noget. Vi får ikke gang i fyret igen. Ærgerligt

Søndag den 19. september 2010  Ashlu Flats campground
Vi kan ikke få gang i fyret, så det er et koldt bad – ikke så sjovt. Vi tager ind mod Vancouver. Det er en utrolig flot tur. En del af vejen kører vi langs vandet med en del øer ude i fjorden. Vi kører også forbi Shannon Falls.

Et vandfald der falder ca. 350 meter. Flot, men det jo ikke så bredt. Vi tager først forbi DHL for at se hvor det ligger. Det er godt vi har GPS’en ellers havde vi aldrig fundet det. Vi kører videre til campingpladsen. Det er en fastligger/trailerhuse campingplads, men de har internet og bad til 22$. Det er OK. KM 134

Mandag den 20. september 2010  Vancouver
I dag regner det, så vi tager bilen ind til Vancouver/DHL. Da vi kommer derind er der lukket til 11.30. Vi venter og snakker med ham. Han er vældig sød og finder ud af at pakken er hos tolden i Toronto. Han vil maile til os hver dag indtil den kommer. Det må vi håbe. Vi tager videre til Abbortford for at tale med en om køleskabet. Han siger det er bedst at reparere. Det kan være svært at få den rette størrelse. På vejen hjem handler vi. Vi taler med de tyskere som vi mødte i Lillooet. De har boet her en uge og er nu på vej sydpå. Om 5 uger tager de til Tyskland. Om aftenen ser vi noget fjernsyn over nettet. KM 163

Tirsdag den 21. september 2010  Vancouver
Der er mail fra Truma. Det virker som om vi godt kan få lov til at skifte fyret selv, men nu må vi se. Vi tager ind til byen med bus og tog.

Det er meget hurtigere end at tage bilen. Vi tager skytrain til endestationen. De tyskere vi talte med i går sagde der er et dampur derinde. Vi går ind på turisten og får en masse brochurer. Vi får retningen til dampuret og finder Gastown.En rigtig hyggelig bydel. Old Fashion. Vi taler med endnu en tysker som bor her i Vancouver. Vi finder uret. Den står ud mod vejen og er lidt svær at se, dog samles især turister omkring det hvert kvarter, hvor det tuder ligesom et dampskib/tog. Meget sjovt at se. Gastown er en enklave i Vancouver Downtown. Vi finder en god restaurant i solen. Mens vi sidder der kommer der 1 + 1 brudepar, hvor de får taget billeder fra forskellige vinkler, hvor vi er med på nogle af dem. Vi tager også havnebussen, som sejler over til Nord Vancouver. En tur på 15 min. og 15 min. retur. Det er et ordentligt havnebassin vi sejler i. Bagefter er det bare hjem til campingpladsen. En dagsbillet koster 9$ pr. næse, men frem og tilbage til byen koster 10$, og det er lige frem uden svinkeærinder.

Onsdag den 22. september 2010  Vancouver
Erik står tidligt op  kl. 5, og der er mail fra Truma. De spørger hvilken diesel vi bruger. Erik prøver at ringe til Marco (chefen), men får sekretæren som siger at han er gået for i dag. Erik siger vi må snart have en afgørelse inden det bliver alt for koldt. Vi tager toget ind til byen. Det er dejligt lunt med solskin.

Vi tager til Stanley park. Et lækkert område hvor der er en sti, rundt om hele parken, der går langs vandet. Et must. Mange cykler eller løber på rulleskøjter. Vi går den. En tur på 8,8 km. En rigtig god tur.

Torsdag den 23. september 2010  Vancouver
Erik står igen tidligt op kl. 6, og ser at marco har mailet at de sender et helt nyt fyr.  Lækkert. I går fik vi også besked fra DHL om at pakken fra Akkawi var kommet. Vi henter den i bil, det regner for en gangs skyld. Vi får handlet på vejen hjem. Erik får installeret pumpe og filter og det virker selvfølgelig. Det er dejligt. Nu kan vi få pakket gasapparatet og gasflasker væk. KM 61

Fredag den 24. september 2010 Vancouver
Det regner så vi tager en stille dag. Vi får handlet og ryddet al gas ud bagi bilen og ellers bare slappet af. Det er dejlig en gang imellem. KM 14

Lørdag den 25. september 2010  Vancouver
Vejret er dejligt så vi tager ind til byen. Vi tager til Island Granville, hvor der er masser af kunstnerbutikker og mad m.m. En rigtig hyggelig bydel, og da vejret er så godt er der masser af mennesker derude. Rigtigt hyggeligt.

I det område vi bor i bor der mange kineser og sikher. Mange bus-,taxa- og lastbilchauffører er sikher. For nogle dage siden var vi i et supermarked hvor alt også stod på kinesisk. Der var også specielle ting de solgte. Man kunne købe hønsefødder der var dyppet i et eller andet og derefter friturestegt. I et andet supermarked, hvor mange sikher handlede, så vi en sikher-kvinde med fipskæg og speciel hat på. Vi kiggede meget for at være sikker på at det var en kvinde. Det var det og vi har aldrig set det før. Da vi kom hjem var det dejligt lunt i vejret, så vi satte os udenfor og fik en øl. Senere på aften blev det et kraftigt regnvejr, men da var vi gået ind.

Søndag den 26. september 2010 Vancouver
Det regner i dag, så vi tager lige hen og bliver klippet og ellers er der dømt hjemmedag. Jeg går i gang med at skrive dagbogen ind. KM 9

Mandag den 27. september 2010  Vancouver
Det er dagbog og billeder i dag, det regner.

Tirsdag den 28. september 2010  Vancouver
Vi venter stadig på fyret, så vi fortsætter med dagbog og billeder. Erik får lagt noget ud på hjemmesiden. Det ser godt ud. KM 4

Onsdag den 29. september 2010  Vancouver
Der er dømt hjemmeside igen i dag + vask. Erik kontakter

TNT da status ikke flytter sig og får at vide at pakken kan leveres mandag den 4/10. Ærgeligt.

Torsdag den 30. september 2010  Vancouver
Det samme igen i dag. Vi får ordnet seng og får vasket det hele. Dejligt. Om eftermiddagen går vi en tur ud for at handle.

Fredag den 1. oktober 2010  Vancouver
Her til morgen er der mail fra TNT. De kan levere pakken i dag, vi skal bare svare at det er OK. HURRA. Endelig. Erik får dårligt spist morgenmad før han går i gang med at tage det gamle fyr ud. Det er lidt hårdt fordi fyret ligger nede under klædeskabet ca. 35-40 cm under hvor man står. Der er ikke plads til 1 og slet ikke 2, men han får det ud. Ved 12-tiden kommer det nye fyr. Det er komplet med alle installationerne.

Vi tager det vi skal bruge og Erik får det installeret. Lækkert. Der står at det muligvis skal bruge nogle gange til at komme i gang, men det går i gang første gang. HURRA, HURRA. Så skal vi bare have pakket den gamle heater og få den sendt retur til Truma. Det får vi gjort. Det koster 156$. Det er OK. Vi får handlet det sidste og så skal vi til Victoria, Vancouver Island i morgen. KM 12

Lørdag den 2. oktober 2010  Vancouver
Vi får lige talt med Casper og Betina over Skype. Det er altid hyggeligt. Vi får lige gjort det sidste rent og sendt mail til Truma med papirerne, så de selv kan følge pakken. På posthuset sagde hun det vil tage 2 måneder før Truma får heateren. Vi tager ned til Tsawwassen syd for Vancouver og tager båden til Swartz Bay. Vejret er helt stille og solen skinner, så vejret kan ikke blive bedre. Vi sejler 1 time mellem en del øer. Meget flot. Den første halve time sad vi og talte med nogle canadier fra Victoria. Der fik vi også gode oplysninger. Da vi kommer af skibet tager vi scenic drive, som går langs vandet ned mod Victoria. Flot vej med masser af flotte huse. I visse områder minder det om Strandvejen. Vi kommer helt ned til krydstogtskibenes kaj, men der er ingen i øjeblikket. Vi finder en parkeringsplads her med direkte udsigt til indsejlingen til Victoria havn, helikopter landings plads samt masser af vandflyver. Et hyggeligt sted med meget at se på. Her bliver vi til 7,50$ for 24 timer. Vi ser en masse i løbet af aftenen inden det bliver mørkt. En god dag. P.S. Her til morgenen den 3. ligger der et stort krydstogtskib 15-20 meter fra vores bil. Vi hørte godt en underlig larm i nat, men har ikke tænkt på krydstogtskibe. Vi troede de var færdige med at sejle for i år. Alaska er slut omkring den 20. september. KM 109

Gallery Whistler Vancover

Dette indlæg blev udgivet i Canada. Bogmærk permalinket.