Sydney

Onsdag / torsdag den 23. marts 2017  København til Sydney
Onsdag morgen klokken lidt over 5 er vi i lufthavnen. Det er meget tidligt. Vi flyver først over Berlin, så Abu Dhabi og til sidst Sydney.  På den sidste tur på knap 14 timer med Etihad Airbus 380, får vi hver 3 sæder, så vi kan ligge ned. Det er dejligt. Turen føles ikke så lang. Vi lander i Sydney kl. 19.15 torsdag. Tidsforskellen er 10 timer. Det går meget let gennem paskontrollen og toldkontrollen. Vi køber nogle Opal rejsekort og så er det bare med toget ind til Central station og herfra til Redfern – 1 station. Det koster ca. 16 AUD pr. person ret dyrt, men jeg tror der er noget skat/afgift i beløbet. Vi finder hurtigt baren hvor vi kan hente vores nøgler. Lejligheden er fin. Der er stue, køkken og bad, det er alt hvad vi behøver. Her er også TV og Wifi. Vi stiller vores rygsække og går ud for at handle. Vi har dog ikke set at klokken er over 9, så forretningerne har lukket. I en bottle shop køber vi en flaske vin. Så er det et glas vin og så i seng.

Fredag den 24. marts 2017  Sydney, NSW
Vi handler først før vi kan få morgenmad. Herefter tager vi en tur ind til byen og går lidt rundt.

Vejret er varmt, men det regner kraftigt ind i mellem, så vi har købt nogle paraplyer. Vi får lidt at spise før vi tager hjem igen. Den nærmeste butik Spar er meget dyr, så vi vil prøve et andet supermarked. Det er meget billigere og har et større udvalg. Vin og øl købes i specielle forretninger og her finder vi en OK papvin i hvid og rød. Det er ikke for dyrt. Vi går tidligt i seng, for vi er ikke kommet helt ud af jetlaget.

Lørdag den 25. marts 2017  Sydney, NSW
Vi tager ind og ser Operahuset i dag. Der ligger et krydstogtskib i havnen, det er meget stort og giver liv i byen.

Vi tager først forbi the Rocks og Sydney Harbour Bridge. Der er mange boder rundt omkring. Der står mange og spiller guitar og lignende. De står så langt fra hinanden, at de ikke chikanerer hinanden. Vi fortsætter langs med havnen. Det er et stort område og der er nogle meget dyre lejligheder, som ligger på de forskellige Pier. Tilbage ved the Rocks igen får vi lidt at spise og drikke, før vi går over til Operahuset. Det ligger ude på en pynt og ovre fra den anden side ligner det et skib. Det er et flot bygningsværk. Vi går helt rundt om det før vi går ind i botanisk have. Her går vi stadig langs vandet. Der er mange store træer bl.a. et træ med mange stammer, som ligner et vi så i Buenos Aires, Argentina, foran kirkegården med Evita Perons gravsted. Her overfor Operahuset er der en udendørsscene, og det ser ud som om de bruger den her om efteråret. Virker som om den hænger sammen med Operahuset. Vi fortsætter langs vandet og ser en del krigsskibe bl.a. et hangarskib. Vi kommer til endnu en Pier og her får vi en øl før vi går hjemad. Her går vi igennem botanisk have på tværs. Der er nogle fugle, der minder om beostæren, bare i grå farver. Den synger meget og ser sød ud. Da vi går på tværs her, flyver sådan en fugl lige over os og på et tidspunkt tager en af dem afsæt på mit hoved. Lidt underligt. Vi går ned til stationen Martin Place. Her er en stor plads og langs den ene side, som er under halvtag, ligger der hjemløse. Der er træpaller, som de kan ligge på. Nogle har madrasser m.m. Det ser meget officielt ud. På pladsen går også 2 betjente rundt. Noget specielt. Det har været en god dag.

Søndag den 26. marts 2017  Sydney, NSW
Vi tager til Bondi Beach, som er den nærmeste strand i Sydney. Det er med tog og bus vi kommer derud, men om søndagen koster det max 2,50 AUD for en hel dag. Vi står i lange køer og venter på bussen, men vi står rimelig højt oppe, så vi kommer med.

Maskinen, som skal registrerer vores Opal kort (rejsekort) virker ikke, så det er gratis. Vi hopper af bussen, som alle de andre, når vi kan se havet. Vi køber lige en vand før vi går, der er ingen skygge på turen og det er varmt. Der er mange på stranden og der er en del surfere også. Havet er ret stille. Det er en meget flot tur, som mange andre også går, og vi ser forskellige strande og går igennem en kæmpe kirkegård. Den er ikke særlig velholdt. Der er meget ukrudt og ingen blomster. Mange er døde for næsten 100 år siden. Ved Coogee Beach stopper turen, ca. 6 km lang. Det har været en flot tur med meget op og ned. Vi prøver at finde et sted i skyggen, hvor vi kan få en øl. Der er ingen steder, så vi tager bussen til Central Station. Her finder vi et lille bryggeri med 33 forskellige øl på fad. Et godt sted. Vi tager toget hjem. Endnu en god dag.

Mandag den 27. marts 2017  Sydney, NSW
Vi tager til fiskemarked i dag. Så skal vi ud og prøve letbanen, som er en mellemting mellem tog og sporvogn.

Her ved fiskemarkedet ser man nogle få butikker sælge fisk og skaldyr. Ellers er der mange forretninger / restauranter, som både sælger ferske ting og mad til at spise med det samme. Vi drømmer lidt om en god fiskesuppe, men da det hovedsagelig er kinesere, der har disse steder, finder vi ingen fiskesuppe, ærgerligt. Efter dette går vi videre til Darling Harbour. Her er Marine Museum og nogle skibe bl.a. en kopi af James Cooks skib, som han sejlede til Australien i, fra 1768 – 1771. Denne kopi har rejst jorden rundt i 90’erne og i 00’erne. Vi går ikke ind på museet, men ser skibene udefra. Vi går videre langs havnen, hvor der er mange restauranter. Vi går ind og ser Sea Life, Wildlife m.m. Her får vi billetter til 5 attraktioner for 70 AUD, 2 koster 65 AUD og 1 koster 40 AUD. Vi ser i dag Sea Life, hvor vi bl.a. ser store rokker, hajer og noget der ligner Manate, men det er en dugong. Ved ikke hvad den hedder på dansk. Meget interessant. Vi går videre til Wildlife, hvor vi ser Koala bjørne, prøver at fodre en lille kænguru, sjovt, og ser en stor saltvands krokodille. Over de næste 2 dage vil vi tage de sidste attraktioner. Vi går indtil Town Hall station, hvor det er blevet myldretid, så der er mange med togene, men vi kommer med det første tog. Endnu en god dag med godt vejr. Om aftenen hører vi om en stor storm, som er i Queensland. Det forventes at den rammer kysten i nat / i morgen med optil 260 km i timen. Mick, dem vi swapper med, har SMS ‘et at de lige har undgået den.

Tirsdag den 28. marts 2017  Sydney, NSW
I dag er vejret lidt overskyet, men varmt nok. Vi tager først til Madame Tussauds museet. Det er virkelig godt lavet og man kan gå rundt blandt voksdukkerne.

Vi er mellem dronning Elisabeth, Barack Obama og mange andre. Rigtigt sjovt. Det er mange år siden vi sidst har været på et voksmuseum. Dengang kunne man ikke komme helt tæt på dukkerne. Det er nok fordi de er meget bedre lavet i dag. Efter det gik vi hen til Sydney Harbour Bridge ud på og over på den anden side, og tilbage igen. Herefter gik vi ind til Pitt Street, hvor vi fik noget mad. I bunden af et stort center er der et stort område med små ”restauranter”, hvor man kan vælge den mad man vil have og sætter sig inde i midten og spiser maden. Forholdsvis billig og god mad. Herefter går vi op til tårnet Sydney Tower Eye. Det er med i de 5 attraktioner, som vi har købt. Først ser vi en 4D film set fra en papegøjes udsyn, rigtigt sjovt. Herefter er det op i tårnet. Det er sjovt med disse attraktioner. De vil tage billede af os hver gang, og vi siger nej tak hver gang, men kineserne elsker det. Det er ikke helt klart vejr i dag, så udsigten er ikke så god, som den kunne være. På en god dag kan man se 80 km væk. Vi ser bl.a. en stor kirke, som vi ikke har besøgt, med en grøn park i nærheden. Nede igen går vi mod station St. James. Her ser vi den store kirke, som er St. Mary Katedral. Vi går ind og ser den. Den er enorm, men der er ikke helt så mange sidealtre, som vi plejer at se. Hjemme igen ser vi at orkanen stadig raser, og mange mennesker er uden strøm og man ved ikke hvor mange der er skadet eller døde. I visse områder er folk blevet evakueret, men der er altid nogen der ikke vil. De sejler så i deres egen sø, da intet redningsmandskab går ud under stormen. Der er ingen grund til at flere skal sætte deres liv på spil. En god ide, de har jo selv valgt det.

Onsdag den 29. marts 2017  Sydney, NSW
I dag tager vi færgen til Manly, der ligger helt ud til Stillehavet. Det er en fin sejltur derud og vi kan bruge vores Opalkort. Det er ret dyrt at komme derud, lidt over 7 AUD p.p. hver vej.

Derude går vi en tur langs stranden. Det er en flot strand og der er også nogen ude at surfe, men der er ikke mange bølger. Efter det går vi til Manly Sea Life, hvor vi har den sidste attraktion. Det er meget mindre end det i Sydney, men vi får et foredrag af en af de ansatte, så vi får meget mere at vide om de enkelte hajer og rokke. Der er en stor rok i bassinet, som har mistet sin hale til en fisker. Hun er på størrelse med en King size seng, så hun er enorm. Hun kan tryne de andre og det gør hun. Hajerne er grå nurse hajer, og der er 6 af dem. 4 hanner og 2 hunner. Da de kun får 2-3 unger hvert andet år, går det meget langsomt med at formerer sig. De har en haj, som er født heri akvariet. Han er ikke helt sund, så han får Botox hver 3. måned, samt noget massage. Lyder helt underligt. Vi ser også de helt små pingviner, som vi også så i New Zealand. Vi finder ud af hvordan man kan se om det er en hun eller han haj. Under hajen, et stykke nede, stikker der ligesom 2 ”hønseben” ud af hannen. Det har hunnen ikke. Da vi var i Sydney havde jeg lagt mærke til det uden at vide hvad det var. Vi får lige lidt mad før vi tager hjem.

Gallery Sydney

Dette indlæg blev udgivet i Australien. Bogmærk permalinket.