Lighthouse Route

Lørdag den 8. maj 2010  Peggy’s Cove
Vi fortsætter Lighthouse Route. Næsten alle huse er bygget i træ som på Long Island. De fleste er velholdte, men der er nogle der har gl. biler og andet skrammel i haven, ligesom derhjemme. Kysten er de fleste steder klipper, dog enkelte steder er der sandstrand. Vi får handlet til nogle dage så vi kan klare os.

Vi besøger byen Lunenburg. Det er en hyggelig by. Husene er i træ og malet i meget strærke farver. Mange har en kanap på, så de bedre kan se hvad der sker på vejen. Vejene ned mod vandet er meget stejle. Lidt som i San Francisco. Der er ikke mange der holder på disse veje. I lygtepælene hænger der metalskilte med form som delfiner, laks,  krabber m.m. meget anderledes. Sidst på dagen regner det så vi finder en fricamping i Port Medway i havnen. Dejligt.

Søndag den 9. maj 2010  Port Medway
I dag kører vi videre af Lighthouse Route. Det er en flot rute. Mange gange kører vi helt ude ved vandet. Mange steder er der bugter fyldt med små øer. Jeg vil tro det minder om den svenske skærgård. Vejret er OK at køre i, dog blæser det en del og det er noget koldt når man bevæger sig ud i det.

Vi får kørt nogle gode strækninger. Der er meget med hummerfiskeri her. Det gøres med fælder og på land står disse fælder ved mange af husene langs vandet. Vi finder en fricamping ved fyret Cape Forchu med en lækker udsigt ud over vandet. I vander er der en del edderfugle.  KM 353

Mandag den 10. maj 2010  Cape Forchu.
I dag tager vi af Evangeline Trail. Det ligger i den franske del af øen. De kalder sig acadian. Mange flager med det franske flag, der er bare også en stjerne på. Alt i alt er det et pænt område. Vi skal se den største trækirke i Nordamerika.

Den er ca. 56 meter høj, og vi kommer ind og ser den. Den har nogle flotte glasmosaikker i vinduerne, men det er ikke som de europæiske katolske kirker med alt deres guld m.m. Det meste er lavet i træ, som så kan være malet guldfarvet. Kirken hedder Sainte-Marie i Church Point. Nogle km længere fremme kommer vi til en stor stenkirke – St. ernhard. Det har tager 32 år at bygge den. Stenene hentede man i Shelburne ca. 100 km væk. Man huggede dem selv til og lagde en række om året. Vi tog videre mod Digby og ud på en land tange + Long Island + Brier island. Her skulle der være mulighed for at se hvaler. Vi var desværre ikke så heldige at se nogle. Vi så en enkelt sæl i vandet og en der lå død på klipperne. Vi sejlede mellem øerne på skibe der kunne tage ca. 20 biler. Det tog 3 minutter og kostede 5$ retur. Aller yderst på Brier Island fandt vi en fricamping. Helt nede ved vandet med fri udsigt over havet. Lækkert sted. KM 190

Tirsdag den 11. maj 2010  Brier Island
Vi får set det meste af denne ø, inden vi tager turen tilbage til fastlandet igen. Vi kører ikke langt da vi skal tale med Michael vedr. kloakering. Vi finder et sted ved vandet hvor der er internet m.m. Desværre skal man sidde ved receptionen for at skype m.m. lidt besværligt. KM 124

Onsdag den 12. maj 2010  Annapolis Royal
Vi står tidligt op for at skype Gribvand inden de går hjem. Vi får løst vore problemer, så alt er OK. For et par dage siden så vi en canadisk autocamper ude ved kirkerne og her til morgen holder de også ude for at køre på internettet. Det viser sig at det er en canadisk mand der er gift med en dansker.

De bor i Advocate Harbour, Nova Scotia og arrangerer kajakture. Vi vil prøve at komme derover lidt senere, hvis vi kan passe det ind i vores planer. Vi får set fortet i Annapolis. Der er kun jordvolde tilbage, så det er ikke så interessant. Vi tager videre til Greenwood, hvor der er en flymuseum. Det er svært at finde, men til sidst finder vi det. Jeg synes ikke det var så interessant. Vi tager videre til Halls Harbour, hvor bådene står på bunden og læner sig op af boldværket. Det ser hellt underligt ud. Erik spørger om vi kan holde på parkeringspladsen natten over. Det må vi gerne. Vi går rundt i havneområdet, hvor der er masser af skilte med oplysninger om hvordan de fiskede i gamle dage og om tidevandet. I gamle dage var hummer fattigmandsspise. Når det var lavvandet kunne man bare gå ud og tage hummerne, som lå på bunden. Ved lavvande satte de store net ud med pinde, så ved næste lavvande kunne de bare tømme garnene. Interessant. KM  141

Gallery Lighthouse route

Dette indlæg blev udgivet i Canada. Bogmærk permalinket.