Lady Elliot Island

Tirsdag den 2. maj 2017  Noosa, QLD
Vi tager til national parken for at finde ud af hvad vi kan. Det er næsten umuligt at finde en parkeringsplads og vi er ved at opgive, da der bliver en plads ledig. Dejligt. Vi finder ud af at der er en tur langs kysten og tilbage gennem skoven.

Den tager 2 timer og det er hvad vi har. Vi kan kun parkere i 2 timer. Så er det ellers derudaf. Det er en rigtig flot tur og der er en del mennesker langs kysten, men da vi går ind i landet er der ikke mange. Man skulle kunne se koalaer, men vi ser ingen. Efter det tager vi til Boreen Point ved søen Lake Cootharaba. Her er en campingplads. Da det er meget varmt / fugtigt tager vi en campingplads med strøm, så kan vores air-con gøre arbejdet. KM 37

Onsdag den 3. maj 2017  Boreen Point, QLD
Så er det til Hervey Bay. Det er herfra vi skal til Lady Elliot Island og Fraser Island.  Det er en fin tur og vejret er godt. Da vi kommer til området er der en stor turistinformation, der går vi ind. Vi snakker med en rigtig sød fyr, som selv har været derude med arbejdet. Det er en fantastisk oplevelse siger han, han var så optaget af at snorkle, at han helt glemte de andre, og de måtte hente ham med båden.

Efter lidt snak frem og tilbage bestemmer vi os for weekenden 6. – 7. maj for i alt 970 AUD – over 5.000 DKK. Lidt dyrt, men vi håber det er det hele værd. Ali og Hendrik sagde det er det bedste sted at se Great Barrier Reef. Vi skal derud i små flyvere. Vi glæder os meget til dette. Det er et ag high light for denne tur. Efter dette køb handler vi lige før vi finder vores campingplads. Erik har fundet en god en med bliv en uge og betal for 5 dage. Vi skal også til Fraser Island, men det er bare en 1 dags tur. Det er en OK campingplads. KM 185

Torsdag den 4. maj 2017  Hervey Bay, QLD
Vi går en tur ind til byen. Vi skal have fat i et undervandskamera. Erik vil forsøge at leje et. Det er en god lang tur derind og det regner ind imellem.

Lidt kedeligt. Vi kommer først til JB hi-fi og her har de et Panasonic / lumix undervandskamera til 224 AUD. Det køber vi, så kan vi bruge det også til andre ture. Herefter er det bare tilbage igen. Vores internet kører ikke mere. Vi har ikke fået noget besked om det, men vi får vores mails. Lidt kedeligt.

Fredag den 5. maj 2017  Hervey Bay, QLD
Det blæser meget i dag. Vi bliver klippet, får købt turen til Fraser Island og går ud af Urangan Pier 880 meter langt ud i vandet.

Ellers får vi pakket til turen til Lady Elliot Island i morgen. Håber vejret bliver bedre.

Lørdag den 6. maj 2017  Hervey Bay, QLD
Det er tidligt op her til morgen. Taxaen kommer kl. 7 om morgenen. Vi skal i lufthavnen. Vi er der ude i god tid, men her er også andre.

Lidt over 8 går vi ud til flyet og får at vide at vi skal over Bundaberg og hente nogle flere gæster. Der er plads til 12 i flyet og vi er kun 5. Det blæser en del, så vi hopper lidt, men det er en behagelig pilot. I Bundaberg skal vi ud af flyet, for vi skal have brændstof på. Efter 15 minutter flyver vi videre. Her er vejret blevet værre, sigtbarheden er meget dårlig. Da vi ser øen fra flyveren, kan vi se at det er lavvandet. Vi får en præsentation af personalet, meget sød pige, som vi ser flere gange i forskellige situationer. Vores værelse er først klar om en time, men vi får booket ind. De får vores kortoplysninger, så vi kan handle på øen. Vi går ned og får udleveret snorkel, maske og svømmefødder. Vi finder også ud af at vi skal have en våddragt, bare i kort model. Det koster 16 AUD pr. dag pr. dragt = 64 AUD. Vi får at vide at kontoret endnu ikke har oprettet os, så vi må vente. Endelig får vi vores dragter og vores værelse. De kalder værelset et Eco-cabin, det skal minde om et telt og har også teltdug på siderne og teltvinduer, ellers er der fast gulv og 4 senge, 2×2 køjesenge. Ikke helt hvad vi har bestilt. I flyet var der også en mor og hendes voksne søn. De bor i Australien, men hendes mand, som nu er død, var fra Danmark. Derfor hedder de også Pedersen, helt som os. Vores bagage bliver selvfølgelig byttet rundt, så vi får deres og omvendt. Personalet er søde til at bytte det om. Nu kan vi endelig komme ud og snorkle. Vi går ned til Coral Garden for at gå ud i havet. Man skal have reef sko på svarende til badesko. De har nogle man bare låner. Det er lidt svært at gå på disse døde koraller, men vi kommer ud til kanten. Her er en høj kurv, hvor man putter sine reef sko i og tager sine svømmefødder på. Dette dur bare ikke. Vandet er så lavt og det er ikke til at gå med disse svømmefødder på. De må af igen og så går vi på bare fødder ud hvor vandet er lidt dybere. Her skal vi så prøve at få svømmefødder på mens bølgerne kommer, ikke nogen nem opgave. Endelig kan vi komme ud og snorkle. Det har været hårdt at komme så langt. Hverken fiskene eller koralrevet imponerer os, men vi svømmer rundt en times tid før vi skal hele det cirkus igennem igen, bare modsat. Det går fint, lidt lettere. Så er det tilbage til værelset, af med dragterne og badetøjet. Så på med tøjet og over for at få noget frokost. Vi fik morgenmad meget tidligt, så vi er lidt sultne. Der er en frokostbuffet, som ser godt ud, det tager vi til 26 AUD p.p. Ret dyrt, men man har ingen andre steder at spise. Så går vi en tur rundt på øen, hvor vi ser en skildpadde ret tæt ved stranden. Vi tager også en af de ture resortet laver. Vi tager en historisk tur. Øen er opstået for 5.500 år siden på døde koraller. Når de hårde koraller kommer op til overfladen dør de og så begynder havfugle at komme, deres lort og måske frø de har med, gør at der begynder at gro forskellige ting. Man ved at der i ca. 1801 boede fiskere på øen. De fiskede efter søpølser, som her er rigeligt af. Senere kom nogle skovhuggere, og fældede de fleste af træerne, dog lod de 8 stå for deres egen skygges skyld. De står der stadig og man skønner de er ca. 400 år gamle. Ret flotte. Der er en havfugl her, som de har rigtig mange af. Den minder lidt om fregatfuglen i struktur, men er meget mindre. Ovenpå hovedet har den en hvid klat, som ligner en fugleklat. Det er en flot og fræk fugl. Da klokken bliver 15.45 må vi svømme i lagunen, et stort område med koralrev i kanten. Her ser vi bl.a. ikke mindre end 4 skildpadder, rimelig store. Dette er en noget bedre oplevelse for nu er det højvande og vi går ikke ret langt ud før vi kan lægge os ned og snorkle. Vi ser også en del fisk og vandet virker noget klarere. En rigtig god oplevelse. Efter denne tur er det et bad og ned og se solnedgangen før der er aftensmad. Den er med i værelsesprisen. Efter aftensmaden er der et foredrag om rokke – ret interessant. Efter det er det i seng. Vi er ret trætte.

Søndag den 7. maj 2017  Lady Elliot Island, QLD
Da vi kom tidligt i seng er vi også tidligt oppe. Der er morgenmad fra 6.30 – 9. Det er igen en buffet og vi får en rigtig god morgenmad. Vi skal på snorkel / glasbådtur i dag 10.45. Det blæser noget mere i dag og havet virker noget vildere / hårdere. Vi skal igen over koralerne for at komme ud i båden, men det går meget fint. Så er det op i båden, hvor man går på en sliske. Det går også fint, alle er opsat på at komme på. Så er det ud med båden. Det er lidt svært, men kaptajnen får vendt båden og vi kommer ud. Båden vipper en del, så jeg ser ikke rigtig ned i glasbunden, det gør en søsyg. De ser en enkelt skildpadde. Så skal vi snorkle.

Det er også meget nemmere her. Det er ud og sidde på nogle plader på ydersiden af båden, på med maske og fødder, før det er ud i vandet. Det er nogenlunde det samme sted vi var ude i går, men vandet virkede meget klarere. Vi fik også en form for flydende ”sæbe” til brilleglassene, før vi skyllede dem og tog dem på. Vi ser en del store fisk og det er en fin oplevelse. Desværre får vi kun 20 minutter i vandet, ikke lang tid. Vi bliver smidt af ved Coral garden og skal gå ind. Det går OK. En noget bedre oplevelse end i går. Vi får lige et bad, afleverer vores udstyr og går over i restauranten. Nu skal vi bare vente på at klokken bliver 15.45 og vi kan komme hjem med flyveren. Hvis man er på en dagstur til 345 AUD pr. person og man får 20 minutter i vandet er det alt for dyrt. Det er tidevandet der bestemmer om det er en god tur eller ej. Det er vanskeligt at kravle ud over koralerne, tage svømmefødder på og så ud i vandet og samme tur tilbage. Alt dette på grund af lavvandet. Er det højvande kan man gå direkte ud og snorkle. Jeg ved ikke om dem på dagsture nogen sinde får lov til at snorkle i lagunen. Flyveturen hjem er noget speciel, for piloten er overhovedet ikke interesseret i flyvningen. Vi sad lige bag ham og han udfyldte papirer, så ud som om han sov m.m. Vi kommer godt ned og får en taxa hjem. Det har været en god oplevelse dog alt for dyr.

Gallery Lady Elliot Island

Dette indlæg blev udgivet i Australien. Bogmærk permalinket.