Island vest

Tirsdag den 20. august 2019  Reykjavik, Island
Så skal vi have vand på og ud at handle. Vi har næsten intet. Vi kører nordpå langs vandet og når vi kommer lidt væk fra Reykjavik er der ikke mange biler.

Vi holder lidt tidligt ind fordi vi lige skal have læst om hvad vi skal se de nærmeste dage. Vi finder en dejlig fricamping ved en meget speciel sten, som er formet af is og lava. KM 62

Onsdag den 21. august 2019  Nord for Reykjavik, Island
Vi skal ud og se et vandfald i dag. Det skulle være det højeste på Island 198 m, men det er flottest efter kraftig regn. Vi kører dertil og der er mange der går denne tur. Vi starter med at gå forkert og efter vi har fundet ud af det, går vi tilbage og går den rigtige vej. Vi kommer til en grotte, som vi skal igennem og herefter skal vi over floden på en rund stolpe.

Det gider jeg ikke, så vi vender om. Man skal desværre over på den anden side for at se vandfaldet. Tilbage ved bilen møder vi nogle danskere, som har lejet en Mercedes autocamper. Vi får en god snak med dem og de anbefaler kraftigt at tage ind og se en gletsjer tunnel, selvom det er dyrt. Det vil vi gøre. Vi har et problem med den ene manchet på højre forhjul. Den er knækket. Vi tager ind til Akranes og finder en mekaniker, som lapper det med gaffatape og VD40. Det skulle holde til vi kommer hjem. Det gør det ikke.

Vi tager til Borgarnes, hvor vi holder lige ud til fjorden. God fricamping. KM 103

Torsdag den 22. august 2019  Borgarnes, Island
I dag skal vi ud og se på varme kilder. Vi tager først ud til Brautunga. Der er kun åben for grupper, som har bestilt i forvejen. Kedeligt. Så er det til Deildartunguhver, hvor der er den største udledning. 200 liter i sekundet af 100 grader varmt vand.

Det er imponerende. Meget svært at tage billeder på grund af al dampen. Her kan man godt bade i noget afkølet vand for ca. 200 DKK pr. person. For dyrt. Vi tager videre til Reyholt, hvor Snorri Sturluson, Saga Snorra har boet. Han blev født i 1179 og havde gode relationer til Norge. Et interessant museum. Her er også et hot spring Snorralaug. Desværre må vi ikke bade i det. De danskere vi talte med i går anbefalede meget en gletsjer tunnel tur. Vi tager til Husafell og køber billetter til i morgen. Det koster ca. 2.200 DKK for os begge.

Her i Husafell er en campingplads med en tømme station udenfor. Her får vi vand på og kan tømme. Dejligt. Vi finder en fricamping med udsigt til gletsjeren Eirikjökull. KM 101

Fredag den 23. august 2019  Husafell, Island
Kl. 12.30 skal vi på en gletsjer tur, så vi har god tid. Vejret er noget overskyet. Vejen derud er en dårlig grusvej de sidste mange km, men der er ingen problemer.

Oppe ved base camp er det noget dårligere vejr. Det blæser en del med meget kold vind. Vi tager gode strømper, støvler, varme jakker, hue og vanter. Så er vi klar. Vi kommer ud til gletsjeren i en 8×8 gammel militærkøretøj. Det er ikke helt let at køre på isen, og vi kan se der er sprækker mange steder i isen. Nogle er meget store.

Oppe ved tunnelen får vi pigge udenpå vores støvler og så går vi ned i gletsjeren. Her er meget mørkt, men det vender man sig til. Det er noget specielt at være derinde. Det er en stor opgave at grave den, det har taget 3 år. Den er over 500 meter lang. Nogen steder er der 25 meter sne / is over os og ca. 200 meter under os.

Det virker ikke som så meget under os. Selve gletsjeren svinder også hurtigt ind. Hver gang de laver nye beregninger, svinder det hurtigere end forventet. Det er en flot tur og der er altid noget vand der drypper. Det er godt vi har de gode støvler på, for nogen gange er det ren vand vi går i.

En stor del af det vand der drikkes / bruges på Island kommer fra denne gletsjer. Det er en rigtig god tur. Vi tager tilbage til samme overnatning og sidder ude 1 times tid, før det begynder at regne. En rigtig god dag. KM 52

Lørdag den 24. august 2019  Husafell, Island
Så er det videre i dag. Det regner en del og har gjort det henover natten. Vi får tømt i Husafell og kører tilbage til vandfaldet Hraunfoss.

Det er et flot vandfald udover lava stykker. Desværre regner det en del, så vi går det hurtigt igennem. Så kører vi til Grábrák en gammel vulkan. Det ligger flot og der er trapper helt derop, for det er ikke sjovt at gå på lava. Det er meget skarpt.

Her er 3 forskellige vulkaner, men vi går kun op på den ene. Man forventer at lavaen er mellem 3.000 til 3.600 år. Da vi er tilbage i bilen regner det kraftigt igen. Kedeligt for vi skal lige se et vandfald til. Det er Glanni og vi går derhen i kraftig regn og store vandpytter. Vi set det og skynder os tilbage til bilen. Ikke en fed oplevelse. Så er det tilbage til Borgarnes, hvor vi har en fricamping ved fjorden. Første regnfulde dag i Island. KM 102

Søndag den 25. august 2019  Borgarnes, Island
Det regner og har regnet en stor del af natten. Vi skal lige repareret komfuret i dag. Det gik i fejl i går. Vi skifter måtten og så virker det igen. Vi tager ind til byen, handler og får diesel på.

Der er et museum om de første bosættelser, så der går vi ind. Vejret er til museumsbesøg. Det er et interessant museum i 2 afdelinger med audio på dansk – ikke dårligt.

Efter dette tager vi tilbage til vores overnatning. Vejret er ikke til at køre og finde ny overnatning. KM 9

Mandag den 26. august 2019  Borgarnes, Island
Vi tager ned og bader i svømmehallen. Som senior koster det lidt over 30 DKK for os begge. Det er en god oplevelse. Den pool vi bedst kan lide er ca. 39 grader. Der er en på 37 grader og en på 41 grader. Den på 41 grader er for varm. Vi er godt stegte da vi går op. Varmen holder længe i kroppen. Vi handler lidt før det er videre nordpå. Det regner meget, så det er ikke helt spændende at køre rundt. Vi finder en turistinfo og får oplysninger om Snefellsnes halvøen, som vi lige er kørt ud på. Vi finder en fin fricamping, og i løbet af natten kommer der 4 andre og sover her. KM 75

Tirsdag den 27. august 2019  Hofstadaskøgur, Island
Det regner stadig og det gør det næsten hele dagen. Ikke så sjovt at se forskellige ting når det regner, men det er på med regnfrakken. Først tager vi ud og ser sæler.

Her er ikke mange nu, for stranden bliver brugt når de får unger. Vi ser dog 2 ude i vandet samt en del fugle der svømmer på vandet. Herefter er det hot spring, men de åbner først kl. 16. Så er det endnu et vandfald Bjarnarfoss, meget flot. Derefter er det Budir med kirke, sandstand og lava fjelde. Her skulle også være en god udsigt til gletsjeren Snæfellsjökull, men det kan man ikke se i regnvejr. Det er mange af de samme mennesker vi ser på de forskellige steder. Herefter er det forbi en meget tæt canyon, som har en trolde historie.

Der er ikke plads til alle, så vi går ikke ind i canyonen, kun op til den. Så er det til Arnastapi, som er en meget flot kyst og specielle øer ude i havet. Havet er meget voldsomt her og vi kan hører, at der er et blow hul inde i klipperne. Når sæsonen er rigtig tror vi der er en del ynglende fugle. Vi finder en fricamping ved et lille mindesmærke om en viking pige, som har sejlet 8 gange rundt i Europa og USA. Dette er i 1100-1200. Her er stille og roligt. KM 64

Onsdag den 28. august 2019  Laugurbrekka, Island
Så er det ind i nationalparken i dag. Vejret er stadig regn, ikke så slemt som i går. Først tager vi forbi et fuglefjeld, men der er ikke mange fugle nu, kun nogle måger, men det er flot. Herefter går det videre til turistinfo for nationalparken. Vi talte med en ranger, som oplyste at der ikke i år har været nogle søpapegøjer her. Deres føde har flyttet sig og de er flyttet med. Vi tager videre til Djupalonssandur, som også er en kyststrækning, hvor der ligger nogle rester af et forlist jernskib på stranden.

Det er delt i mange dele. Så er det op på et krater Saxhóll. Her blæser det en hel pelikan, men vi kommer dog både op og ned. Så skal vi ud til et gammelt fiskerleje i Öndverdarnes. Det sidste stykke af vejen er grusvej med en del huller. Vi ser lidt af kysten derude, men det er bare koldt / blæsende, så vi er hurtig tilbage i bilen. Så er det til byen Hellissandur, hvor vi får noget brød og tager på marinemuseum. Det er rimeligt interessant bl.a. har de en træbåd, bygget i 1826, og sidst har sejlet 1965. Herefter er båden foræret til museet.

Den blev brugt til fiskeri. Der er 8 roere / fiskere og skipper / styrmand. Den var bygget på en speciel måde, så den kunne komme igennem brændingen. Meget interessant. Der var også et spørgsmål om Columbus havde været forbi før turen til Amerika. Vi finder en fricamping i udkanten af byen. Kl. 20.30 banker det på bilen. Det er åbenbart en fra campingpladsen, som siger vi ikke må fricampe indenfor byerne. Det er ulovligt. Vi ved ikke om det er rigtigt, men kører til den næste campingplads (ikke den nærmeste) og her er det ham som indkasserer vores leje ca. 150 DKK. Vi ved stadig ikke om han har ret. I Canada måtte man i visse byer ikke fricampe indenfor bygrænsen. KM 67

Torsdag den 29. august 2019  Olafsvik, Island
Det er en tur i de varme bade her i byen. Det er rigtigt dejligt. Vi er de eneste. Herefter får vi handlet og så er det ud til Svödufoss og herefter til byen RIF, som er den største fiskerihavn på Island. Ikke imponerende men alligevel sjovt at se. Vi kører videre til Grundarfjördur, hvor vi gerne skulle have vasket. Vi kører forbi Kirkjufosset, men der var ingen parkeringspladser tilbage, så vi kører videre. I byen er der en campingplads med vaskemaskine / tørretumbler. De viser sig at der ingen maskiner er. Vi tager til turistinfo og får at vide, der er en vaskemaskine i byen, som man kan bruge. Vi finder den og går på jagt efter mønter. Vi får hævet penge og regner med at vi kan veksle i butikken, som har maskinen. Vi tager til campingpladsen og får ordnet sengen. I morgen vil vi vaske og gøre rent nede ved vaskemaskinen. KM 62

Fredag den 30.august 2019  Grundarfjordur, Island
Vi tager ned i byen for at vaske tøj og ordne bilen indvendigt. Selvfølgelig regner det igen, men er dog tørvejr ind imellem. Det tager tid at vaske tøjet og efter det handler vi og kører videre til Stykkisholmur.

Vi tager ind i byen og går en tur, men det blæser og er meget koldt, så vi tager hurtigt tilbage til bilen. Vi kører lige ud på den grusvej vi skal kører på i morgen. Fin fricamping. KM 52

Lørdag den 31. august 2019  Stykkisholmur, Island
Det har regnet i nat og det gør det også her til morgen. Vi skal ud på en grusvej og det er ikke godt i regn, men det skal vi. Det holder op med at regne og der er ingen blæst, dejligt. Det er en flot tur og her er ikke mange biler. Vi kører til Eiriksstadir. Det er her Erik den røde havde sin gård og hans søn Leif den lykkelige blev født.

Vi ved ikke om det er fordi det er lørdag, men her er arbejdende værksteder. Der bliver lavet jern, smeden er der, klæder og mad. Selve huset, som skulle ligne det Erik den røde boede i, er ikke stort, men her boede 12-15 mennesker. Der er en der fortæller i huset, men da de fleste besøgende er islændinge er det meste på Islandsk, umuligt at forstå. Der var dog en god fortælling om en der havde stjålet nogle penge, og mens han stod og talte pengene, blev hans hoved hugget af så hurtigt, at han fortsatte med at tælle penge, selvom hovedet var væk.

En sjov oplevelse at se stedet. Vi kører videre mod Búdardalur, hvor vi håber der er en turistinfo. Det er der ikke kun 2 sæler i en lille swimmingpool. Vi tager endnu en grusvej ud på en pynt. Det er en flot tur. Vi finder en fricamping ikke langt fra Vogur. Der er udsigt til fjorden og vejret er helt stille, men koldt. KM 142

Søndag den 1. september 2019  Vogur, Island
Det er flot vejr i dag, en lille smule overskyet.

Vi tager først til Klofningur, hvor der er udsigt ud over Breidafjordur, meget flot. Herefter er det mod Westfjords. Vi har ikke rigtig noget over hvad vi skal se her, men vi håber at finde en turistinfo. Det gør vi straks vi kommer til Westfjords. Det er dog en butik med turistting, som også har nogle brochurer. De kan ikke engelsk, men brochurerne er gode for os. Vi kører ind til byen Reykholar. Her lukkede turistinfoen i går. Vi må bare kører videre med det vi har fået. Her er meget flot med kæmpe klipper / bjerge, men meget øde. Der er nogle kraftige stigninger på vejene og ikke alle veje er asfalt. Vi finder en flot fricamping med god udsigt. KM 190

Dette indlæg blev udgivet i Færørene-Island-Grønland. Bogmærk permalinket.