Island nord

Onsdag den 11. september 2019  Kolugljufur, Island
Det regner her til morgen og det meste af dagen. Vi tager til Blönduas, for at se om vi kan vaske og få noget information om vejen 35 eller F35, som der nogle steder står.

Vi finder campingpladsen, men ingen information. Der er en vaskemaskine, men ingen tumbler. Det dur ikke og slet ikke i 5-6 grader og regn. Vi får handlet og diesel på og så kører vi ud på 35 / F35. Det er ikke sjovt at køre i regn. Man kan ikke se meget af landskabet. F35 bliver til en grusvej, med meget washboard, som er dybe mange steder. Men vejen er OK. Vi finder en fricamping på et område, hvor de opbevarer grus til vejen. KM 138

Torsdag den 12. september 2019  Syd for Áfangi, Island
Vejret er flot i dag, men koldt. Der er sne på nogle bjerge foran os, de er dog langt væk. Der er kommet en bil i løbet af natten. De er fra Østrig. Vi fortsætter af grusvejen med meget washboard og store huller, men ellers er det fint.

Vi kommer til Hveravellir, som er et meget geo aktivt område. Der er en del biler og enkelte autocampere med 4×4. Det syder og bobler alle vegne, selvom temperaturen kun er 5 grader.

Det er meget flot at se og efter dette tager vi en tur i hot spring – et naturligt bassin. Vandet er ikke helt så varmt, som vi gerne vil have det, men det er dejligt.

Vi har skiftet i bilen. Efter dette får vi frokost og kører tilbage til vores overnatning. Landskabet inde ved gejserne ligner et månelandskab, med ingen vegetation og en del sten. KM 49

Fredag den 13. september 2019 Syd for Áfangi, Island
Det regner noget, men er næsten tørvejr til vi kommer til asfalt. Da det rigtig begynder at regne, stormer det også. Ikke så sjovt.

Vi er forbi Glaumbær, et museum med oprindelige farmhuse. Meget sjovt at se. Vi gik ikke ind på museet, det var igen ca. 100 DKK pr. person.

Vi tager til Saudarkrokur, hvor vi skal vaske tøj. Vi finder campingpladsen, men der er ingen, så vi tager ud i byen. Vi finder endelig en klipper og bliver klippet begge to for lidt over 500 DKK. Dejligt, det var blevet rigeligt langt. Vi får også handlet før det er tilbage til campingpladsen. Efter nogle forsøg på at ringe til ejeren, får vi endelig koden til vaskemaskinen. Så kan vi vaske. Vi går i seng kl. 22.30 og tumbleren er ikke færdig. Om morgenen er den endelig færdig, men tøjet er ikke tørt endnu. Vi hænger tøjet op på badeværelserne. KM 115

Lørdag den 14. september 2019  Saudarkrokur, Island
Det regner det meste af dagen og om eftermiddagen bliver det storm og regn. Vi bliver på campingpladsen og får vasket vores sengetøj og håndklæder. Efter 3 timer i tørretumbleren tager jeg håndklæderne ud og lader dem tørre i bilen. Resten får ca. 2 timer mere og er så tørt. Det er al for lang tid.

Søndag den 15. september 2019  Saudarkrokur, Island
Det regner og blæser ikke så meget, men det er koldt. Vi tager på museum i byen. Det er om interne krige i bl.a. 1238. Det er meget interessant, og vi kan se at vi har hørt om personerne på andre museer. Det er krige mellem de forskellige klaner. Vi slutter af med VR, hvor vi er med i krigen og kaster med sten, spyd og holder et skjold op, for ikke at blive ramt. Meget naturtro. Herefter kører vi videre rundt om en stor pynt.

På vejen ser vi en Unimag, der er kommet for langt ud og skal hjælpes op af en kran. Det er ikke europæiske plader, men kinesiske. Det ser ud til at bilen meget let kan vælte. De får den op på vejen igen og vi kan kører forbi. Vi finder en fin fricamping. Det regner og blæser noget i løbet af aftenen og om natten bliver det meget slemt. Mellem 2 – 5 har vi svært ved at sove, men er i dyb søvn kl. 8.30. Om morgenen er det forholdsvis stille. KM 70

Mandag den 16. september 2019  Nord for Skagaströnd, Island
Det har været en hård nat med al den blæst og regn, men her til morgen er det helt stille og solen skinner. Vi fortsætter rundt og kommer forbi Kalfshamarsvik, som i starten af 1900 tallet var et lille fiskerleje. Byen blev tømt omkring 1940.

Klipperne rundt om byen er ca. 2 mill. år gamle. De er meget specielle, men vi har set dem andre steder her i Island. Der er også rester af de gamle tørv huse. Vi kører videre og på et tidspunkt er vi oppe i ca. 400 meters højde og her har det sneet.

Vi synes det er alt for tidligt med sne. Vi får handlet og så er det ud til Grettislaug. Det er et hot spring, som ligger meget smukt. Der er udsigt til øen Drangey. Der er dejligt, især er den ene pool meget varm, men dejlig. Vi tager en tur her i poolen om eftermiddagen og igen næste morgen. Det er rigtigt lækkert. KM 108

Tirsdag den 17. september 2019  Grettislaug, Island
Vi tager en tur i hot spring før det er morgenmad. Der har været 4-5 biler, som har overnattet her.

Marianne nyder det, vandet er 41 grader

Vi taler med et par, som bor i Canada, men er af arabisk oprindelse, muligvis Syrien. Meget søde. De er en uge i Island, ikke lang tid. Så tager vi ind til byen får diesel på og så er det videre.

Vi kører til Siglufjordur. Det er en flot tur med sneklædte bjerge i baggrunden, og ellers køer og får. Her er også en del heste, gad vide hvad de bruger dem til. Byen er en sød by ud til fjorden. Der er nogle meget små huse, meget velholdte. Vi ved ikke om de er en del af et museum. Vi finder en fin fricamping med udsigt til den næste fjord (lige i mellem 2 tunneller). KM 122

Onsdag den 18. september 2019  Siglufjordur, Island
Det er noget overskyet og det regner ind i mellem. Vi kører videre mod Akureyri, den nordlige ”hovedstad”. Her er en campingplads, men den er desværre lukket. Vi får handlet og endelig finder vi langtidsholdbar mælk, så vi køber det hele. Da det stadig regner kører vi videre og kommer på museum i Laufas.

Det er en storbondegård. Det er huse lavet af sten og tørv. Der har på dette sted været huse siden vikingetiden.

Det ligner flere små huse, men de er bygget sammen, så man går indenfor mellem de forskellige huse. Meget interessant. Vi finder en god fricamping lige nord for Grenivik. Nu er det tørvejr, men vi får regn det meste af natten. KM 115

Torsdag den 19. september 2019  Grenivik, Island
Desværre regner det også her til morgen, men efter middag bliver det tørvejr. Vi tager ind til byen Akureyri, for at se den. Der er krydstogtskib i byen og man ser det straks med alle de mennesker, der går rundt. Der er ikke meget at se i byen, så vi går bare en kort runde og så er det videre igen.

Vi tager til Godafoss vandfaldet, meget flot. Vandet virker meget rent ikke som en normal gletsjerflod. Derefter går det mod Aldeyjarfoss vandfaldet, ca. 40 km ud af en grusvej. Vi kører langs floden, der føder både Godafoss og Aldeyjarfoss. Vi finder en fricamping ved floden. Fin plads og vi stiller bilen med bagenden mod vinden. Vi får igen en meget vindig nat, men da vinden kommer bagfra giver det ikke helt de samme skub i bilen, men man bliver vækket af det og har svært ved at falde i søvn igen. KM 108

Fredag den 20. september 2019  Syd for Godafoss, Island
Vi kører mod Aldeyjarfoss.

De sidste 4 km er på en F vej – 4×4, men den er OK. Der er nogle andre derude, vi troede vi ville være de eneste. Denne F26 vej kører på tværs til syd Island. Ifølge kortet er der en del vandovergange på vejen. Vandfaldet er meget flot, men det er meget tydeligt, at det er en gletsjerflod. Vandet er meget beskidt. Selve canyonen det løber i er meget flot med lange stænger af sten nede og ovenpå nogle forvitrede stænger.

Herefter er det tilbage igen og mod Myvatn. Det er et område med hot springs, vulkaner og masser af flotte formationer af lava. Vi tager til Dimmuborgir, som har flotte lava landskaber. Det er ikke så gammelt et område ca. 2.300 år. Det er umuligt / forbudt at fricampe i et nationalt område. Vi finder en god campingplads med en god udsigt. KM 127

Tirsdag den 24. september 2019  Syd for Husavik, Island
Vejret er flot med sol og noget skyfrit. Vi tager til Husavik og får handlet.

Her er et hvalmuseum, som vi tager ind i. Det er meget interessant. Der er beskrivelse af de forskellige hvaltyper, hvor de lever, hvad de lever af, hvor mange man tror der er, alder m.m. Der er også skeletter af forskellige typer. Det er hvaler, der er fundet på strande m.m. her i Island. De er virkelig store, især blåhvalen. Der er ikke meget om hvor mange Island fanger i dag, men man kan købe hvalspæk i forretningerne i dag. Vi har smagt det, og det var ikke noget for os. Der er ikke meget smag i det og konsistensen er hen af vingummi.

Et meget interessant museum. Vi går lidt rundt i havnen. Det er bl.a. her fra man tager ud og ser hvaler, og her er en del træskibe. Meget flotte. Nogle af dem bliver brugt som turistskibe, for at se hvaler. Det er noget med at de er mere miljørigtige. Da man ikke bruger sejlet på disse korte ture, tror jeg det med miljøet er forkert.

De har også Geosea, et hot spring med salt vand. Bassinerne ligger nede ved havet, men det ser ikke rigtig varmt ud, så vi prøver det ikke. Vi fortsætter nordpå og desværre er det blæst op, men vi finder en god fricamping ud til en sø og med vinden på bagdørene, er det OK. Det bliver stjerneklart om aftenen, så vi går ud og ser efter nordlyset. Vi mener vi så det, men er ikke helt sikre. Det var kun hvidt, ikke farvet. KM 71

Onsdag den 25. september 2019  Nord for Åsbyrgi, Island
Vejret er igen flot med sol, men nogle skyer. Det er rimeligt varmt. Vi kører til Åsbyrgi visitorcenter.

Her kan vi gå en tur på kanten af canyonen. Det gør vi. Det eneste problem er, at vi skal op på Rimmen. Der er trapper og tov at komme op, lidt svært, men vi kommer op. Det er en rigtig dejlig tur og vi går hjem samme vej, dog går vi helt ned hvor canyonen starter, så skal vi ikke ned ved tovet.

Canyonen er blevet til for 2.000 – 8.000 år siden. Man mener det er et gletsjer flood, der har været så kraftig, at der er lavet en hestesko formet canyon. Utrolige kræfter. En rigtig god tur på 9-10 km. Vi tager over på campingpladsen bagefter. KM 11

Torsdag den 26. september 2019  Åsbyrgi, Island
Det er meget flot vejr i dag. Vi har ekstern strøm på og da Erik tager det af, løber spændingen helt op på 20,5 volt. Ikke godt for noget. Vi tager ud og går en kort tur før vi kommer videre. Vi finder en flot fricamping, men da vi tænder fyret går det i fejl. Erik er sikker på at det er den høje spænding, som er skyld i det. Vi må ind til noget by i morgen og noget varme. KM 77

Fredag den 27. september 2019  Nord for Kópasker, Island
Det regner og er surt vejr, især når vi ingen varme har. Vi kører hele vejen til Egilsstadir. Her håber vi at vi kan købe en lille varmeovn og så få kigget på fyret. Vi får en varmeovn og kører ind på campingpladsen. Ikke spændende, men her er strøm. KM 285

Lørdag den 28. september 2019  Eigilsstadir, Island
Vi havde håbet at det var en sikring der var gået på fyret. Det er det ikke, så vi gør intet her. Den sidste tid må være på campingpladser med strøm. Når vi kommer hjem til Danmark, tager Erik fyret ud og sender det til Truma i Tyskland. Så kan de lave det. Det regner og blæser meget, så det er en rigtig off dag.

Søndag den 29. september 2019  Eigilsstadir, Island
Vi får vasket og gjort rent. Vi bliver 1 dag mere, for den er gratis. Vejret har været regn om eftermiddagen og opklaring senere. Her til morgenen den 30. er der frost på græsset.

Mandag den 30. september 2019  Eigilsstadir, Island
Vi får vasket bilen udvendigt, får handlet og ellers slappet af. KM 2

Tirsdag den 1. oktober 2019  Eigilsstadir, Island
Det er OK vejr i dag, dog regner det ind imellem. Vi skal videre i dag. Vi kører ned langs søen til Hallormsstadur. Her er en campingplads med strøm, som har åben. Her er strøm, vand og toilet/bad. Vi ved dog ikke hvordan vi skal betale, men der kommer vel nogen. Vi går en god tur i området. Der er en noget større campingplads længere nede, men den er lukket. Dette område er det største skovområde på Island. Det er ikke skov, som i Danmark, træerne er noget mindre. Her er en del fine trails, så vi vil blive en dag mere. KM 26

Onsdag den 2. oktober 2019  Hallomsstadur, Island
Det er meget flot vejr i dag, men koldt. Der er frost i græsset. Vi går en rigtig god tur igennem et skovområde. Det er ikke som at gå i skoven derhjemme. Det er meget op og ned, med meget lange bakker. Der er 80 forskellige træsorter i skovene her. Vi ser nogle af dem fra Canada, Alaska, Rusland m.m. De er 50-60 år gamle grantræer, men selve stammen er mellem 12-15cm i diameter. Meget mindre end træer på vores breddegrader. Indtil nu har vi ikke betalt for denne camping. Der skulle komme en og opkræve pengene. Måske kommer de senere.

Torsdag den 3. oktober 2019  Hallomsstadur, Island
Vi kører til Kárahnjükar dæmningen.

Den ligger meget øde og højt oppe. Den er meget stor og det vi ser er den inddæmmede sø. Især er der meget over flow, som løber ned i en meget flot canyon, 80 meter dyb. Det er ikke her turbinerne er. De er boret ind i klipperne ca. 50 km. De ligger mellem 100 – 200 meter nede.

På tilbagevejen kører vi ned til kraftværket og det eneste vi kan se er ledningerne. Vi ser også der hvor vandet kommer ud fra turbinerne. Det løber stærkt ud. En rigtig god oplevelse hele turen. Vejret har været en del regn, overskyet men OK, når vi sidder i bilen. Vi tager tilbage til samme campingplads. KM 161

Fredag den 4. oktober 2019  Hallomsstadur, Island
Så er det videre i dag. Vi har nu været her i 3 dage og det har været gratis, ikke så dårligt. Vi tager op til Borgerfjordur, der ligger helt oppe på nordkysten. Det er en flot tur derop, dog skal vi lige en tur op over bjergene. Her er de ved at asfalterer vejen helt oppe, men vi kan liste forbi. Det er en sød lille by og vi går en tur. Vejret er regn, blæst og ikke særlig spændende. KM 97

Lørdag den 5. oktober 2019  Borgerfjordur, Island
Det regner og blæser her til morgen. Kedeligt for vi skal over bjergene igen og retur.

Da vi står op kommer der en hen og opkræver penge. Sådan er det når campingpladsen ligger inde i byen. Vi kommer godt over bjergene, det blæser ikke så meget lige der. Vi tager tilbage til Egilsstadir og tager de sidste 4 dage, den 4. dag er gratis. Her er det billigere at bo fordi de har seniorpris og bad er gratis.

Desuden betaler vi ikke speciel skat. I Eigilstadir betaler vi 3.000 ISK og i Borgerfjordur 3.733 ISK + 400 ISK pr. bad. Vi tager den samme plads igen og går ned i byen og handler. Om aftenen blæser det meget og da vi holder på tværs af vinden, giver det nogle store ryk i bilen. KM 71

Søndag den 6. oktober 2019  Egilsstadir, Island
Det regner og blæser det meste af dagen. Vi får købt Gevalia kaffe til at tage med hjem. Her koster 500g ca. 30 DKK, derhjemme tæt på 50 DKK. Vi venter bare.

Mandag den 7. oktober 2019  Egilsstadir, Island
Det regner hele dagen, så vi holder lav kurs.

Tirsdag den 8. oktober 2019 Egilsstadir, Island
Vi får handlet det vi skal bruge til hjemturen.

Onsdag den 9.oktober 2019  Egilsstadir, Island
Så er det hjemad i dag. Vi skal op over et pas og her sner det, så det er på tide at komme hjem. Vi er ikke mange, som skal med færgen – kun ca. ¼ af dækket bliver fyldt med biler. Der er 5 store busser med. Vi bliver i vores kahyt, da vi kommer ud i åbent vand. KM 30

Island totalt 5.208 km
Hjemme i Danmark den 12.oktober.

Turen totalt 6.939 km

Dette indlæg blev udgivet i Færørene-Island-Grønland. Bogmærk permalinket.