Great ocean road

Torsdag den 30. marts 2017  Sydney, NSW
Så skal vi endelig se bilen. Vi tager toget til Woy Woy, hvor Mick venter. Han har ikke problemer med at finde os. Vi er de eneste gamle med rygsæk der står af. Han virker som en sød fyr. Han har taget bilen hen efter os, og den ser sød ud. Kort og høj. Desværre er det begyndt at regne, så det er ikke så spændende. Først tager vi hen og handler og så på en campingplads, som Mick har betalt. Erik og Mick skal desværre være ude i regnen, for Erik skal lære alt vedr. bilen i meget kraftig regn. Det er ikke helt spændende. Efter Mick har undervist Erik tager han afsted. Så er vi alene. De har taget alt muligt frem, og det må vi så ud og sætte ind i regnvejr. Vi får det hele væk og går ind i bilen igen. Vi vil vente med at pakke det hele ud til i morgen. Bilen er noget mere anderledes end vores og der er ikke nær så gode skabe m.m. som i vores. Vi regner med at skulle sove oppe over førerkabinen, men der er ikke meget højde og vi skal ligge på tværs. Da vi går i seng kan vi godt fornemme at dels er der ikke meget plads, og hvis den inderste (mig) skal ned, er Erik nød til at gå først. Vi prøver det, men ved 3-tiden går vi ned og tisser og reder op ved spisepladsen i steden for. Det er meget bedre, men for smalt til 2. Vi må finde ud af noget andet i morgen. En spændende dag.

Fredag den 31. marts 2017  Umina Beach, NSW
I dag skal vi have lidt styr på al vor bagage m.m. Efter badet får jeg gemt alt tøjet ind i skabet, tømt rygsækkene og lagt dem væk. Erik er gået hen for at forlænge vores ophold, men fordi det er fredag koster det 64 AUD mod 35 AUD i går. Det vil vi ikke betale, så vi får lagt alt på plads og da vi skal være ude kl. 10 kører vi udenfor og får morgenmad. Her holder vi på en parkeringsplads og en ældre dame kommer hen og taler med os, fordi vores dør står åben.

Hun siger at ca. 8 km væk er en dejlig strand med en kommunal campingplads, som er meget billigere. Der kører vi hen. Det er første gang Erik skal kører bilen, men det går fint. Op ad bakke er den meget langsom, vi er nede på 30 km i timen, ligesom lastbilerne i Syd Amerika. Det er en fin plads og vi kan få den for 39 AUD, normalt er 54 AUD. Her får vi ordnet alt det vi pakkede sammen i regnvejr i går. Alt bliver tørret og vi får også vasket, så vi er helt i bund. Til aften får vi kylling lavet på gasgrillen. Det er godt. KM 8

Lørdag den 1. april 2017  Patonga Beach, NSW
Det har været en noget bedre nat. Den ene seng er meget fin, den anden noget smal. Vi vil skiftes hver nat. Ellers er det flot vejr og vi skal syd for Sydney i dag. Så skal vi ud og køre i bilen rigtigt for første gang. Det går meget stille. Nogle steder op ad bakke og i sving er vi nede på 13-14 km.

De må vi bare vende os til. Bilen er 3,50 meter høj, så vi kommer ud i et problem efter bare 15 km. Her skal vi under jernbane 2,5 meter. Nu har vi prøvet det før, så vi fortsætter og vender om på et tidspunkt og kører forbi den lave bro indtil vi finder et sted, hvor vi kan komme over jernbanen. Ellers kører det stille og roligt. Vi kommer ikke i nærheden af Sydney og ingen betalingsveje. Vi har fundet en parkeringsplads op til motorvejen. Den ser ikke spændende ud, men vi tager den. Klokken er tæt på 16. Vejret er fint så vi sætter os og får en øl. Det varer ikke længe før der kommer en med campingvogn og holder mellem os og en kvinde, som holdt her da vi kom. Australier er meget nysgerrig og hjælpsom, så de kommer begge hen og snakker med os. Især den enlige dame kommer hen og giver en masse informationer om dette område. Desværre kan vi ikke huske det hele, men vi får skrevet noget ned, så må vi se om vi kan se noget af det. Vi må forvente at kørslen tager længere tid, end vi er vant til. KM 201

Søndag den 2. april 2017  Nord for Kiama, NSW
Vi skal have handlet i dag. Alt er nede. Vi har også en lang liste over ting vi mangler i bilen og som vi skal have købt. Vi kører ind i byen Kiama og finder et stort supermarked Woolworth. Desuden finder vi noget, som minder om Walmart uden fødevarer. Her finder vi mange af de ting vi mangler og får handlet i supermarkedet og i bottle shoppen. Øl er meget dyrt her. Vi købte 6 øl sidst for ca. 15 DKK pr. stk. Alt for dyrt. Herefter kører vi ned mod Jarvis Bay og byen Huskisson.

Det er en flot tur derned og på vejen ser vi først en død kænguru og lidt efter står der nogle kænguruer inde på en mark, ikke så langt væk. Det er de først vilde kænguruer vi har set. Selve byen Huskisson er en rigtig turistby og der er en dejlig strand med hvidt sand. Det ser dog ud fra at man skal over fra den anden side, igennem Jarvis Bay National park. Vi ser en enlig delfin i vandet. Det ser ud til at havet ved stranden er hegnet ind, for at undgå hajer. Efter dette kører vi videre til vores overnatning, som ikke er en af de bedste. Det er en rasteplads tæt på hovedvejen. Det er OK. KM 105

Mandag den 3. april 2017 Syd for Nowra, NSW
Det regner her til morgen og det virker som om det vil regne hele dagen. Vi tager først til Lake Conjola, hvor vi skal se kænguruer. Vi kører lidt rundt i byen og ser en enkelt, kedeligt. Så tager vi ud på en tange, hvor der ligger en campingplads og der er en bådrampe.

Her ser vi rigtig mange, desværre kan vi ikke tage billeder af alle. Det regner en del så vi bliver i bilen og tager billederne. Sjovt at se dem i det fri. Vi ser også deres lorte alle vegne, på græsset, på verandaer og alle umulige steder. Det er mindre sjovt for folk. Efter det tager vi til Mollymook, et rigtigt godt surfersted, samt et godt sted at overnatte. Det er et rigtigt godt overnatningssted, men alt for tidligt. Surf vejret er fantastisk, der er kæmpe bølger og parkeringspladsen er næsten helt fyldt. Det regner stadig, så vi kører videre. Vi kører videre mod Mogo, en gammel mineby, men da det stadig regner kører vi videre. Vi har et problem med at få ladet tabletten og bruge GPS’en samtidig. Vi finder ud af, at der ved fjernsynet er nogle 12 volt stik, som vi kan bruge. Vi mangler dog en lang ledning, så vi kan få ladet samtidig med at vi bruger den til at navigerer. I byen Batemans Bay finder vi først en Samsung forretning, som henviser os til en anden forretning i byen. Her får vi en ny 2 meter lang lade ledning og en 3 meter lang USB forlængerledning. Så virker det. Dejligt. Fjernsynet virker ikke og vi kan ikke bruge USB stik til at se på fjernsynet, så vi må overfører nogle film til vores SD-kort i tabletten og se dem der. Computeren er for dårlig til at se / høre film på. Vi fortsætter derudaf og kommer forbi en rigtig god overnatning, som vi tager selvom klokken er knap 15. Her kan vi få vand på og der er toilet. Desværre regner det hele tiden, så vi bliver i bilen. KM 165

Tirsdag den 4. april 2017  Bodalla, NSW
Det regner også her til morgen, men vi får vand på og Erik kommer i bad i bilen. Vi vil prøve at bade hver anden dag, men kun en af os, så der bades hver dag. Vi kører først til Central Tilba, som er en af de bedst bevarede byer fra omkring 1900. Det er en rigtig sød by og der er nogle turister, men der er ingen turistbusser.

Vi finder et lille mejeri, hvor de laver oste og vi køber 3 små oste for næsten 150 DKK, meget dyrt, Men de smagte godt. Vi kører videre langs vandet på turistrute 9. En rigtig god tur, men det er meget bakket, så bilen får lov at knokle op og ned. I byen Merimbula er vi lige henne og få en is, før det går videre ind i staten Victoria. I denne stat er rastepladserne ikke nær så gode, men vi finder en ca. 10 km før Cann River. Den er OK, dog er der meget skygge. Vi finder en plads hvor arbejdsredskaberne til vejene holder. Vi spørger om vi må holde her og det er OK. Dejligt. Den er helt åben. KM 241

Onsdag den 5. april 2017  Før Cann River, Victoria
Vi skal ud og kører igen. Vi kører først langs vandet til Marlo, som er en meget lille by, der ligger ved Snowy River. I dag ser vi noget, som vi ikke helt forstår hvorfor de stadig gør dette. Det er afbrænding af underskov. Det er meget nemmere og billigere end at have folk til at rydde underskoven.

Det er også noget der nemt kommer ud af kontrol og kæmpe skovbrande starter. Meget de bliver ved med disse afbrændinger. Vi kører derefter til Lakes Entrance, hvor vi går en tur helt ud til havet, Ninety miles Beach. Her er i hvert fald sandstrand så langt øjet rækker. Vandet er forholdsvis stille, så der er ikke mange bølger, men vandet er koldt, så der er næsten ingen i vandet. Herefter kører vi til Paynesville, hvor man ovre på øen Raymond Island har mulighed for at se koalaer. Der er en forholdsvis stor koloni her. Vi skal sejle derover med en færge. Det tager 5 minutter. Vi tager bilen med over, for hvis vi kan overnatte der, vil det være godt. Vi tager bilen over og betaler ikke. Det er ikke nogen stor ø, og vi finder stien, hvor vi kan se koalaer. Det ser vi og når man først har fundet en, er den næste meget nemmere at finde. Det er ikke et dyr der bevæger sig meget. Det sidder i eukalyptus træerne og spiser blade eller sover. De er utrolig søde at se på og når de er 1 år må de klarer sig selv. Vi ser tæt på 20 stk. Erik spørger en af indbyggerne på øen, om der er et sted vi kan holde for natten, men det er der ikke, han ved dog ikke om vi vil blive smidt væk af nogen. De ønsker ikke autocampere her, for de vil hurtigt drukne i autocampere. Det kan man godt forstå. Vi tager færgen tilbage og her betaler vi heller ikke. Det er godt for os, vi har sparet 17 AUD. Vi finder en fin plads ud til bugten med udsigt over vandet, ca. 1,5 km fra færgen. KM 223

Torsdag den 6. april 2017  Paynesville, Victoria
Vi har fået at vide, at der er varmt bad længere inde mod byen, så det prøver vi. Det er fint, dog finder jeg ikke ud af at man skal starte det varme vand ved at trykke på en grøn knap. Det ved jeg næste gang. Ellers er dagen en ren køredag. Vi skal op mod Sorrento for at tage færgen over til den anden side,

så vi slipper for at køre igennem / forbi Melbourne. Det er i starten meget lige veje, så bilen kører godt. Vi ser en del kakaduer, men får selvfølgelig ikke taget billeder. Senere bliver det noget bakket og vi er kun ca. 50 km fra Melbourne, før vi begynder at køre sydpå. Lidt for tæt på byen. Vi finder en parkeringsplads med udsigt til havet / bugten. Der er mange på stranden, især familier med børn, for havet er mere stille her. Vejret har været flot hele vejen. KM 321

Fredag den 7. april 2017  McCrae, Victoria
Så skal vi med færgen i dag. Vejret er noget mere blæsende, men der er mange der lufter hund i området. Vi ser også en enkelt bade i havet, men det ser meget koldt ud. Vi kører ind til byen Sorrento og ser lige færgen sejle, men den sejler hver time, så det gør ikke så meget. Vi skal betale 83 AUD for en enkelt billet. Det er en fin sejltur på ca. 40 minutter og så er det mod Bell Beach. Det er et meget kuperet område og havet har en meget flot farve. Der er en del der surfer på denne strand, det er også det den er berømt for. Efter dette kører vi videre langs kysten på Great Ocean Road. Det er meget flot og der er mange steder vi kan trække ind, så dem der kører hurtigere end os kan komme forbi. Der er ikke mulighed for at overhale.

Der skulle være steder hvor man kan se koalaer, og vi ser også en ved Kennett River, selvom der er rigtig mange, som kigger efter dem. Vi kører videre mod Cape Otway. Det er tid til at finde et sted at sove, men der er ikke mange muligheder. Vi finder en parkeringsplads ved et trail, som vi går. Her er mange høje træer, som iflg. skiltene er flere hundrede år gamle. En flot tur gennem regnskoven. Der er nogle palmer, som ligner bregner, men det er ligesom et træ, og sådan er bregner ikke. Da vi kommer tilbage læser vi lige skiltet rigtigt, og her står at man ikke må parkerer natten over og sove i bilen. Kedeligt. Vi må finde en campingplads. Det gør vi ca. 10 km længere fremme. Her koster det 45 AUD for en nat og 1 AUD for 3 min. varmt vand. Det tager vi. Her er også koalaer i træerne og Erik får nogle rigtige gode billeder af den. KM 187

Lørdag den 8. april 2017  Cape Otway, Victoria
Vi tager først ud til fyrtårnet og ser dette område. Foruden fyrtårnet er der de boliger, som de ansatte boede i. Nogle af dem kan man bo i som overnatning. Det er også en bunker og her er nogle skilte, som fortæller at Japan under 2. verdenskrig havde undervandsbåde som hangar.

De havde 2 flyvere på undervandsbåden og det tog 11 minutter at gøre flyveren klar. Noget anderledes. Det har vi ikke set før. Ellers går det videre på Great Ocean Road. Flot tur og vi kommer forbi de 12 apostle, hvor der aldrig har været 12. Meget flot og her er mange kinesere / japanere. Det hjælper lidt at man har fået disse selfi

Mandag den 10. april 2017  Port Fairy, Victoria
Det har været en fin nat, så nu er vi klar til at køre videre. Vi vælger at køre ind i landet, da det vil blæse en del også i dag, iflg. vejrudsigten. Det er små veje vi kører på og nogle steder er der kun plads til en bil.

Kommer der en til må begge ud i rabatten. Vi møder ingen biler på denne vej. Vi ser 2 kænguruer meget tæt på og jeg ser en flok ude på en mark. Vi ser også mange kakaduer, men kan ikke rigtig tage billeder af dem. Vi finder en fricamping nord for Bendigo i en skov. Der er 4-5 campere sammen med os. Desværre er det noget koldt, så vi bliver i bilen. KM 372 (det højeste km indtil nu)

Tirsdag den 11. april 2017  Nord for Bendigo, Victoria
Vi skal ikke så langt. Vi skal til Echuca på grænsen mellem Victoria og NSW. Først er vi ved at løbe tør for diesel,

men finder til sidst en tank og fyldt 48 liter på. Mick har oplyst at der er 70-75 liter på tanken, men det tror vi ikke rigtig på. Efter det kører vi til byen, som vi skal se og ud og sejle på floden i en hjuldamper. Da vi skal parkerer bilen kører Erik for tæt på et træ og en stor gren rammer bilen med et ordentligt brag. Jeg går ud og kan se, at der er et hul i kassen over førersæderne. Virkelig kedeligt. Vi tager en campingplads, som ligger i byen og her kan vi være i 2 dage ellers er der udsolgt i påsken. Vi får nogle adresser på caravan reparatører og snakker også med vores nabo. Han kender en god en, så ham tager vi hen til. Da han ser hullet, siger han at det skal laves af en glasfibermand, og han kender ingen. Vi kan dog prøve hos en bådmand længere nede af vejen. Det gør vi, men han siger at glasfibermanden er taget på påskeferie, og kommer først hjem efter påsken. Han kan dog godt reparerer hullet ved at sætte en stor lap over, som først limes på og senere sættes gaffa tape på. Han giver os tlf.nr. til glasfibermanden, så kan vi selv ringe til ham. Det prøver vi, men de tager den ikke. Vi får skrevet til Mick om skaden, og spørger om forsikringen dækker dette. Det gør de, men der er en selvrisiko på 200 AUD – lidt over 1.000 kr. – som vi selvfølgelig betaler. Forsikringsselskabet skal dog se skaden, samt bestemme hvor den skal laves. Vi mener dog at den midlertidige reparation er så god at vi kan rejse rundt med den, så Mick først får den lavet når vi er færdige med turen. Nu må vi se hvad forsikringen siger. Vi går en tur langs floden, men vil se det rigtigt i morgen. KM 139

Gallery Great ocean road

Dette indlæg blev udgivet i Australien. Bogmærk permalinket.