Fraser Island

Mandag den 8.maj 2017  Hervey Bay, QLD
Tidlig op igen. I dag skal vi til Fraser Island. Vi bliver hentet kl. 7.25 i en stor bus, og så kører vi rundt og samler en masse mennesker op,

før vi kører ned til River Head, hvor vi skal med båden til Fraser Island. Vi går om bord. Vejret er ikke helt godt, men solen skinner ind i mellem og det regner ikke. Vi har valgt en lidt dyrere tur til 219 AUD p.p. Her er vi højest 18 personer mod nogle med 40 personer. Maden / forplejningen skulle også være bedre. Vores guide er en ældre herre Butsch – rigtig sød. Vi er i alt 14 personer – fleste fra Europa. Det er en MAN lastbil med en kasse på, men vi har en god udsigt frem, der er et stort vindue så vi kan se ud på vejen foran. Desuden er der kamera i forruden og en stor skærm i vores del så vi kan se fremad. Vores guide er meget behagelig og informativ. Samtidig med at han kører fortæller han en masse om øen, beplantningen, dyrelivet m.m. Øen er verdens størst sandø, men det kan man ikke se. Det meste er beplantet med regnskov m.m. Man skal have 4×4 for at køre på øen. Han er en rigtig dygtig chauffør, han kører stærkt på de lige strækninger, men tager farten af i svingene, så der ikke på noget tidspunkt opstår farlige situationer. Vi tager først til Central Station, hvor skovhuggerne boede i sin tid, da man skovede øen eller prøvede på det. Desværre begynder det at regne, så vi går ikke den tur, som var planlagt. Herefter kører vi ud til 75 – mile beach og her skal der bare køres til, og det gør han. Det er næsten en motorvej så mange biler kører der på stranden. Der er enkelte steder med sten og så er det ned i fart. Vi tager ud til et skibsvrag SS Maheno, som ligger på stranden (når det er lavvandet). Meget sjovt at se. Derefter kører vi stadig på stranden til coloured sands. Her kommer en pilot ind og spørger om nogen er interesseret i en flyvetur. Det koster 80 AUD p.p. og tager 15 minutter. Der er 6 der tager turen og vi andre kører tilbage til Eli Creek, hvor flyveren vil lande. Der er kun 2 steder i verden hvor man starter og lander fly på stranden. Dette er det ene sted. Eli Creek er et vandløb med ferskvand. Herfra løber det ud i havet. Det løber meget kraftigt ud i havet, svarende til at et olympisk bassin bliver fyldt på 32 minutter. Det skaber også en stærk strøm og selve udløbet i havet skal vi kører igennem. Her kører han meget forsigtigt. Da de andre er tilbage tager vi tilbage til Eurong Beach Resort, hvor vi skal have frokost. Det er også i sidste øjeblik. Vandet er ved at stige, men vi kommer godt igennem. Da vi blev hentet af bussen fik vi udleveret en seddel med forskellige burgere / salater, som vi kunne vælge imellem. Vi valgte en rigtig bøf i en burger. Da vi kommer, er der lidt ost og kiks mens vi venter på maden. Vi kan også vælge øl, vin eller sodavand til maden foruden det vand, der står på bordet. Det er rigtig god mad og vi får en god snak med nogle hollændere. Efter frokost tager vi til Lake Mackenzie. En ferskvandssø. Her kan vi bade. De fleste veje er ensrettede, men mod Lake Mackenzie er det ikke ensrettet, men der er stadig kun plads til en bil / bus. Vi møder kun 1 bil og det er bilen som skal rykke tilbage og ind på et vigespor. Det er en sjov tur ind til søen. Her går vi så ned til søen og vandet er rimeligt varmt, men vi gider ikke hoppe i. Tilbage ved bussen får vi te / kaffe og nogle rigtig gode kager, som vi også fik da det regnede ved Central Station. Herefter er det hen til båden. Her kommer vi ud for et stykke vej, som hedder rutsjebanen. Det er rigtigt sjovt, men godt det ikke var sådan hele vejen. Da vi går ud af bussen, for at gå ombord på skibet, får vi hver en kupon til øl / vin på skibet. Butsch siger det er fordi vi har 2 som har fødselsdag i dag, bare fis, men meget sødt. Vi skåler alle med fødselsdagsbørnene og har en fin sejltur tilbage. Det er også Butsch, som skal kører os tilbage til vores hotel / campingplads. Det har været en fantastisk god dag.

Gallery Fraser Island

Dette indlæg blev udgivet i Australien. Bogmærk permalinket.