El Salvador Nicaragua

Fredag den 7. december 2012  Nær Brito, Guatemala
Det er tidligt op i dag. Vi skal over grænsen til El Salvador. Vi går over ved Pedro de Alvarado i Guatemala og La Hachadura i El Salvador. Ca. 10 km før grænsen stopper trafikken. Vejen er fyldt op med lastbiler.

Vi har læst et sted at man bare skal kører forbi disse lastbiler og det gør vi. Helt derude er der nogle der siger at de kan guide os igennem. Vi kører bare selv. En gang imellem kommer der biler imod os, så er det bare ind til siden. Helt fremme ved grænsen parkerer vi bilen og går til migrationen. Der er en guide der kan engelsk, som bare vil forklarer hvordan det hele foregår. Det får han så lov til. Allerførst skal vi have et stempel på vores Guatemala bilpapirer af en mand der står udenfor. Det gør vi så. Derefter hen i køen ved migrationen. Her bliver vi stemplet ud af Guatemala. Hen og få kopi af passet med dette stempel + kopi af Guatemala bilpapirer. Herefter går vi til tolden. Den er ikke nem at se, guiden fortæller os hvor det er. Desuden siger han, at det koster 25US$ for at få slettet papirerne. Erik siger til ham at vi ikke skal betale noget i henhold til alle de informationer vi har. Guiden taler om at det er en speciel pris i december !!!! Vi har hørt at det er den måde guiden og tolderen får penge på. Ideen er at guiden fører en hen til en speciel tolder, som opkræver beløbet og bagefter deler de. Vores guide går ikke med ind i bygningen og vi får slettet bilpapirerne uden problemer og penge, efter at tolderen har været ude og checke VIN-nummeret på bilen. Efter al dette veksler vi vores Guatemala penge til US$, som er pengene i El Salvador. Erik giver guiden 20Q – 14 DKK som tak for hjælpen. Det var han ikke tilfreds med, men han havde sagt at det vi fik var gratis information. Med hensyn til den lange kø af lastbiler  fortalte han at det tager ca. 3 dage at komme igennem. Helt urimeligt. Godt ude af Guatemala er det ind i El Salvador. Vi parkerer bilen og går til migrationen, hvor vi bliver stemplet ind i El Salvador. Derefter til tolden for bilpapirer. Da vi kommer hertil siger tolderen på fint engelsk, at vi skal have en kopi af de annullerede Guatemala bilpapirer. Det får vi lavet og går tilbage til tolderen. Han laver papirerne i hånden og Erik og ham går ud og ser bilen. Alt er i orden. De håndskrevne papirer skal nu ind i computeren. Det er der en anden der gør. Da ham der normalt gør det er gået til frokost skal vi over i en anden bygning, for at få det gjort af en dame. Det er her alle lastbilers papirer og laster checkes, så køen er lang. Vi går udenom denne kø, og ingen sure miner. Hun laver papirerne og alt skulle være i orden. Da vi kommer hen til bilen ser jeg at VIN-nummeret er forkert. Vi går tilbage til hende, men hun er lige gået til frokost, så vi må pænt vente en time til hun kommer tilbage. Hun undskylder fejlen, og den bliver rettet i hånden. Der manglede også Eriks underskrift på forsiden, han underskrev kopien på bagsiden. Ved tolden står der et skilt på engelsk, at alle deres tjenester her er gratis. Hvis nogle beder om penge er der et telefonnr. man kan ringe på. En rigtig god ide for at komme denne korruption til livs. Så er det ind i landet. Vi tager bilen og kører 100 meter, så bliver vi stoppet igen. En anden tolder skal se bilpapirerne og give den et stempel. Vi kommer ikke meget længere før der er en mand, der banker på ruden og siger, vi er kørt ind i byen uden at betale 5$ for det. Vi undskylder og siger vi ikke så ham, han får sine penge og vi får en kvittering. Tolderen havde fortalt Erik at vi skulle betale disse penge. Efter 3 timer er vi endelig igennem disse grænseovergange. Vi kører ud til Stillehavet, hvor vi har fundet en overnatning. Desværre er GPS koordinaten forkert, så vi finder området og en campingplads tæt på stranden. Det er et surfer paradis med masser af unge mennesker. Vi ser en flot solnedgang i havet, men har ikke kameraet med. En anstrengende dag. KM 198

Lørdag den 8. december 2012  El Tunco, El Salvador
Det er en stille og rolig dag i dag. Vi går på nettet, en tur i Stillehavet,

hvor der pludselig kommer en kæmpebølge der vælter os fuldstændig rundt og omkuld. Vi finder også nogle flere overnatningssteder på nettet fra andre rejsende. Dem skal vi lige have printet ud. Om aftenen går vi ud og spiser og får en kæmpe fiskesuppe med hummer, kæmpe rejer, krabbe og muslinger. Desværre havde vi ikke kameraet med, det ville have været et flot billed. Der var live music ikke så langt fra os. Musikken var meget høj og først kl. 1.30 stoppede det. Så kunne vi endelig sove.

Søndag den 9. december 2012  El Tunco, El Salvador
Vi tager længere sydpå i dag. Det er en pæn tur, men folk virker fattige. Der er mange bræddehuse med bliktag eller palmetag. Der er også en del affald rundt omkring. Vi finder hotellet og her kan vi holde for 5 US$. Det er OK. Der er en stor swimmingpool og vi er tæt på stranden. Vi skal dog allerførst læse op på grænseovergangene. Vi tager igennem Honduras i morgen og ind i Nicaragua.

Efter dette går vi en tur ned på stranden. Dette er en strand, som hovedsagelig kun bruges af de lokale. Bølgerne er ikke så høje, og da det er søndag er mange i vandet og ved stranden. Det er sorte strande de har her, også den forrige var sort. En skæg ting, i nødsporet på vejene tørrer de majskorn. De lægger bare nogle sten for enderne, og så håber de at folk ikke kører ind over majsene. KM 169

Mandag den 10. december 2012  El Cuco, El Salvador
Så er det maraton i dag. Kl. 8 kører vi mod Honduras. Kl. 9.15 er vi i El Amatillo, på grænsen ind mod Honduras. Her ca. 3 km før grænsen checker El Salvador bilpapirerne. Herefter er det til migrationen. Desværre er der en meget lang kø, så det tager ca. 1 time at komme igennem. Efter dette skal vi ind i Honduras. Der er en mand, Rene, der er fulgt efter os siden vi fik bilen ud af El Salvador. På broen mellem El Salvador og Honduras står en officiel tolder sammen med Rene. Han beder om vores originale papirer på bilen, Eriks pas og kørekort. Det får han og går med det. Vi bliver gale og beder om at få dem igen. Vi parkerer bilen og går efter ham. Rene viser os hvor han er gået ind. Vi går derind og her ligger vores papirer. De er afleveret til en tolderdame med stenansigt, lidt ala det gamle Rusland. Vi vil gerne have vores papirer igen. Vi får passet og kørekortet, men bilpapirerne beholder hun. Vi går til migrationen. Her skal vi udfylde nogle papirer, som står på engelsk og skal betale hver 3 US$. Tilbage hos tolderen bliver nogle papirer udfyldt og Erik og Rene er ovre for at tage kopier nogle gange. Noget af det skal de have 4 kopier af. Til sidst skal vi lige i banken for at betale for midlertidige bilpapirer, lov til at køre på udenlandske plader og for at køre på vejene. I alt knap 45 US$. Da vi skal betale kan vi kun betale i Honduras penge, så Erik og Rene går ud og veksler dollars til lempiras. Tilbage hos tolderen med disse kvitteringer får vi endelig vores biltilladelse. Så skal vi lige have nogle kopier af den og så er det videre. Rene er stadig med og han tager os ind i baglokalet bag  kopibutikken, og her vil en eller anden, som vi aldrig ser, have 21 US$. Rene siger at enten betaler vi dem her eller længere oppe af vejen. Vi ved at der ikke er mere vi skal betale og går bare. Han kommer løbende efter os, han har vores kopier af hvad vi har betalt. Dem får vi og Erik giver ham 10 US$, for han synes at han trods alt har været en hjælp. Foran os i køen i El Salvador er en italiener på motorcykel. Han har også hjælp på og han har betalt de 21 US$ til manden i baglokalet. Vi har kun 1 kopi af biltilladelsen og den skal vi afleverer sammen med at de skal se vi har betalt de skatter vi skal. Ikke flere opkrævninger. Dejligt. Det har taget så lang tid med grænseovergangen, så vi finder en overnatning i Honduras på en tankstation. Ikke en særlig interessant sted med OK. En hård dag er slut. KM 232

Tirsdag den 11. december 2012  Honduras
Vi er lidt mere friske her til morgen, så vi kan komme ud af Honduras og ind i Nicaragua. Vi kommer til grænsen ved byen Guasaule. Her er ingen hjælp kun folk der vil veksle penge. Vi går til migrationen og bliver stemplet ud. Herefter til tolden og får bilen slettet i Eriks pas. Det er svært at se de forskellige kontorer, men folk er flinke til at vise/fortælle os hvor det er. Så er det ind i Nicaragua. Her bliver vi fanget af en forsikringsdame, og vi får tegnet bilforsikring 1 måned for 12 US$. Spraying af dæk 3 US$. Så til migrationen for at komme ind i landet, i alt 24 US$. Så til tolden og have lavet bilpapirer. Tolderen udfylder det hele på EDB, Erik skal bare skrive under.  Vi tager ned til Stillehavet, hvor vi kan bo på parkeringspladsen til et hotel. Det er noget fattigt her i Nicaragua. Der er en del lerklinet huse og nogle huse af sort plastic. Vi ser også oksekærer,  det er første gang vi ser det på denne tur. Vores GPS har ikke meget kort her i Nicaragua, men det er kun i byerne det er lidt svært. Vi finder dog stedet og her kan vi bo på parkeringspladsen.

Restauranten ligger lige ud til Stillehavet, men det er ikke rigtig surfer vand, så her er ikke så mange mennesker. Her er også Wifi, men vi skal betale for det. Strømmen er bedre her, men ikke helt god. Der er nogle store dyk i strømmen. KM 135

Onsdag den 12. december 2012  Las Penitas, Nicaragua
I dag er det hjemmeside og rejsebrev. Nettet kører ikke helt perfekt, men jeg får lavet rejsebrevet, så skal det bare sendes i morgen. Ved 4-tiden går vi ned i baren, som har udsigt ud over Stillehavet.

Vi får en øl og ser solnedgangen. Solen går meget stærkt ned.

Torsdag den 13. december 2012  Las Penitas, Nicaragua
Vi får sendt rejsebrevet med links, og Erik får opdateret hjemmesiden til 12/12. Vi går en tur på stranden inden vi sætter os i baren og ser solnedgangen.

Fredag den 14. december 2012  Las Penitas, Nicaragua
Vi må videre mod Costa Rica. Dog vil vi tage forbi Granada og se den. Det skulle være en flot by. Man kan bo i Centro Turistico Granada, et sted langs Nicaragua søen ca. 2 km fra byen. Der står fra andre at man skal undgå weekenden, men det har vi ikke mulighed for. Vi kommer forkert ind i byen, men finder det alligevel.

Vi kan holde på en parkeringsplads med udsigt ud over søen. Vi går en tur i området for at se hvad det er. Vi er kommet ind midt i området og er kørt væk fra alle diskotekerne og lignende. Det kan vi rigtig se når vi går. Vi har ingen problemer med støj om natten. Politiet banker på bilen kl. 12.30 om natten. Vi finder ikke ud af hvad de vil. KM 190

Lørdag den 15. december 2012  Granada, Nicaragua
Vi går ind til byen. Der skulle være ca. 2,5 km hver vej. Da vi går ind mod byen ser vi at deres kloakker er helt åbne. Spildevandet løber i rendestenen, dog ser det ikke ud til at toiletterne går denne vej. Granada er en by med ca. 107.000 mennesker, så det er meget der er åbne kloakker.

Selve inderbyen er flot med masser af colonihuse i mange forskellige farver. Katedralen er kun ca. 100 år gammel, flot men noget spartansk. Vi har ikke her i Nicaragua set særlig flotte kirker, det er kun i de store byer der er rigtige kirker. Rundt i landområdet er det bare en almindelig bygning der er kirke. Intet kirketårn eller lignende.. Efter byturen får vi kigget på hvad vi skal se og hvor vi skal bo i Costa Rica. Erik går i gang med Panama. Om aftenen når det bliver mørkt er der en ”parkeringsplads” under nogle træer, ca. 100 meter fra vores bil. Her kan være en eller to biler og efter ca. ½ time, måske mindre, kører de igen. Vi tror det er et sted hvor folk hygger sig, hvorfor skulle man ellers holde der. Der er intet at se når det bliver mørkt. Der er noget mere gang i den i nat. Først ved 7-tiden søndag morgen stoppede musikken. Det er ca. 25 grader om natten så vi har åbne vinduer, derfor kan vi hører larmen.

Søndag den 16. december 2012  Granada, Nicaragua
Der er noget mere aktivitet her til morgen. Da vi kører ud af området er der en eller anden gudstjeneste på stranden, hvor ca. 50 mennesker står ude i søen med alt tøjet på, og det ser ud som om der bliver bedt/velsignet over dem. Det ser ud til at det er mormoner, for inde i byen ser vi en mormon kirke. Vi tager ned til Stillehavet igen. Vi har fundet et hotel hvor vi kan bo i camperen ved stranden El Coco.

De sidste 10 km er på en grusvej med dybe render efter regnvejr. Det tager os næsten 1 time at køre denne strækning. Vi kan godt bo der for 10 US$, og det er med strøm. Da vi skal betale lægges der 15% oveni. Det er et dejligt sted lige ud til Stillehavet. Det ligger i en bugt, så der er ikke rigtig surfer vand. Vi går en tur på stranden. Der er ikke mange mennesker, men masser af krabber. Internettet er godt her så vi vil tale med Lone og Mormor i morgen. KM 128

Gallery El Salvador Nicaragua

Dette indlæg blev udgivet i Central Amerika. Bogmærk permalinket.