Canmore

Torsdag den 24. juni Calgary
I dag skal der skiftes dæk og så videre mod Canmore (Rocky). Det tager et par timer at få skiftet dækkene, så vi må ud og købe en kop kaffe. Dækkene er helt perfekte. Det pynter på bilen. Desværre mister vi den ene hjulkapsel, ærgerligt men sådan er det. Vi kommer til Canmore og tager ind på turisten.

Hun er utrolig flink og vi får masser f information. Vi beslutter at køre en tur i området. Den skulle være meget interessant og med mulighed for at se dyr. Vi kører ikke ret langt, så er der en hikingtur Grassi Lakes Hiking Trail. ca. 4km, moderat og 1,5 time. Det er en rigtig flot tur med vandfald, flot udsigt over byen og 2 helt blå søer. Meget flot tur men den vår noget våd og vi havde kun sandaler på, men det gik godt. Da vi er nede kl. 16, beslutter vi at finde en campingplads i byen med internet. På campingpladsen er der masser af kaniner der vader rundt på græsset. Hyggeligt. For en gangs skyld kan vi sidde ude i vore stole. Det hele kommer frem og så regner det. Virkelig ærgerligt, her er så flot. Vi er næsten omringet af bjerge og nogle med sne på. KM 142

Fredag den 25. juni 2010  Canmore
Nu da vi har net skal vi lige tømme vores mailbox, besvare mails, i banken og tale med min mor. Hun skal med min bror til Gardasøen i 5 dage til juli.

Der er også kommet mail vedr. kloakering, så det får vi printet og sendt. Vi skal også have tanket op med mad og drikke, så kl. er tæt på 1 da vi er klar til at køre videre. Turisten anbefalede en tur, som godt nok er grusvej men meget smuk. Vi kører ud af den. Den er virkelig smuk med bjerge som har masser af sne på, søer der er helt blå og masser af granskov. Vi ser en enkelt hjort på turen ellers ikke noget. Vi kører ud til Mount Shark, hvor der iflg. kortet er en del trails. Der er en del biler da vi kommer dertil og 2 unge fyre er på vej ud med rygsæk. Umiddelbart må man ikke være på P-pladsen om natten, men Erik spørger de 2 fyre og de ville gøre det da det jo bare er en van. Vi går en langrend ski rute rød/sort på 5 km. Den går meget op og ned og ud i noget sump, men vi får ikke sok. Der er grizzly bjørne i området, så man skal snakke, gå i gruppe og have bjørnespray med. Vi har ikke bjørnespray, så det må vi se at få. Vi ser desværre ingen bjørne på turen. På parkeringspladsen går nogle hjorte rundt, der er nogle som kommer og går, og nogle der bare går igennem. Vi ser en hvidtippet hjort der går igennem, og her til morgen er der 2 moose på parkeringspladsen. Erik mener det er søskende fra i år og sidste år. Ved 6-tiden er temperaturen nede på 3 grader. De fleste biler er stadig på pladsen, så folk sover i telt ude i naturen. Det må være koldt. Vi har en fin overnatning. KM 50

Lørdag den 26. juni 2010  Mount Shark
Vi prøver at tage længere ned i parken. På kortet finder vi et trail der ser fornuftigt ud med nogle vandfald. Da vi kommer derned er området lukket på grund af bjørneaktiviteter. Det tænder Erik.

Her til morgen så vi også 2 moose da vi begyndte at køre. Den ene stod i vand næsten til bugen. Vi så også forskellige hjorte. Vi tager ind til Peter Longsheed provins park. Det skulle være et godt visitorcenter med masser af info. Vi køber et kort for 1,25$ og hun fortæller der er masser af trails i parken. Vi spørger efter ture på 10-15 km og hun foreslår forskellige, men den hun anbefaler er der fire lookout. Der har man udsigt over området 360 grader rundt. Den er 14 km lang og han sagde en stigning på 200 meter. Det passer ikke det er en stigning på 400 meter. Det er 2 ture man slår sammen for at komme helt derop. Vi går turen og har ikke gået ret længe før vi ser en bjørnelort. Lidt senere møder vi nogle der siger at de har set en del friske bær (som bjørne elsker) men ingen bjørne. Vi går videre men ser desværre ingen bjørne. Vi kommer helt op og på toppen, her bor et ægtepar i et lille hus som har et udsigts tårn, de holder øje med om der skulle opstå skovbrænde i området. Vi får lov til at komme op i toppen og hun fortæller at sidste år var der gået ild i et træ lige bag huset. Det var et lyn der slog ned. Hun alarmerede helikopteren og den kom med vand, men hun måtte dirigere den hen til stedet da det var holdt op med at brænde. Det der så sker hvis man ikke gør noget er at det så gløder i underbunden, måske i flere dage og pludselig kan en vind få skoven til at brænde rigtigt over et stort område, og så er det næsten ikke til at slukke. Det er derfor man har dette lookout. Vi kommer til at snakke om hvor vi skal hen, og hun foreslår os en anden rute. Vi havde talt om at køre helt op nord på i Alaska. Det kan man godt, men man kommer ikke ud til havet, idet olieselskaberne har lukket det sidste stykke, så hun havde hørt om folk der var meget skuffet over at køre den lange vej ca. 1000 km og så ikke se havet. De havde for en del år siden taget til Inuvik og ville derfra med en vandflyver til øen Herschel. Det kom de ikke men de tog i stedet til øen Tuktoyaktuk. De havde utrolig god tur. Da vi kom ned til camperen så vi på kortet, at det hun havde foreslået var rigtigt godt, så det gør vi. Vi finder en P-plads hvor vi holder selvom ild-damen sagde at man ikke kunne. Kl. 22.30 banker det på camperen. Det er en ranger der siger at efter kl. 23 må vi ikke holde her. Vi kører til en campingplads, der er lige overfor. Det er kun til telte og der er fyldt op. Vi kører videre til den næste, men inden vi når frem standser rangeren os og siger den er fuld, men vi skal tage til Boulton Creek. Det gør vi men der er lukket og vi prøver at køre rundt for at finde en plads. Vi bliver stoppet igen og henvist til Lower lake. Vi registrere os først og kører så rundt for at finde en plads. Vi synes alle pldser ca. 90 er optaget, men det er svært at se for det er meget mørkt, så vi parkere på parkeringspladsen lige udenfor. Kl. 24 banker det på igen. Det er ”campingfar”. Vi må ikke holde her. Erik siger vi har betalt men kunne ikke finde en plads. Vi kører efter ham ned til en plads. Grunden til at vi ikke kunne finde noget er, at 2 pladser kører sammen helt inde. Da vi kører rundt kan vi nogle steder se at pladsen ser tom ud, men inde i bunden holder der en bil + telt. De pladser har været tomme., men det er svært at se når det er så mørkt. KM 61

Søndag den 27. juni 2010  lower lake
I dag vil vi gå Rawson lake, en 8 km tur hvor der på 2,7 km er en stigning på 320 meter. En lidt hård tur men det hele værd når man kommer op.

Det er en sø i 2000 meter højde omringet af bjerge. Man kan gå helt ned i bunden af søen, men der ligger meget sne så man skal gå højt oppe på klipperne, så det dropper vi. Turen ned er nem. Der er mange der går turen, og da vi kommer ned kan vi se at ruren rundt om Upperlake er lukket på grund af bjørne. Vi tager videre til et højt pas Highwood Meadows i 2200 meters højde. Flot pas med masser af høje bjerge og igen sne. Passet er lukket fra 1/12 – 15/6 så dyrene kan være i fred. Store dele af det område vi var i i går er også lukket i denne periode. Vi tager nordpå mod Barrier lake, hvor der er et infocenter. Det var ikke godt.

Vi kører mod Canmore og finder en campingplads i dead mans flat, de tre søstre. En campingplads med god plads, men stadig kun lokum.

Vi finder en plads tæt ved floden. Efter installering sætter vi os ned til floden med stole og en kold øl. På vejen hertil så vi en grizzly bjørn bagfra. Det var ude ved hovedvejen, hvor en bil holdt underligt med front mod os. Vi ved ikke om bjørnen var gået over vejen. Dette så vi på vej til passet. Tilbage fra passet så vi en politibil holde ved stedet og vi så 3 rangerbiler – den ene med udrykning – ved stedet. De jager nok bjørnen væk. Kvinden vi talte med i går fortalte at de jager bjørnene med hunde. Det er lidt synd, men de er vel bange for de skader der kan ske på amerikanske turister, eller canadierne er måske lige så tossede med advokater. Mens vi fik vores øl så vi en bæver kravle op af vandet ved en lille ø og ned igen. Det er første gang vi ser en hel bæver. Vi har før set en svømme. KM 136

Gallery Canmore

Dette indlæg blev udgivet i Canada. Bogmærk permalinket.