Arenal-Poas vulkaner

Tirsdag den 25. december 2012  Santa Elena, Costa Rica
Vi tager videre i dag. Vi vil ned til søen Arenal, hvor der er en offentlig campingplads, hvor man kan bo gratis. På vejen møder vi enstor familie vaskebjøtne.

Det er ca. 30 km på grusvej ud af Santa Elena, og det er ikke de samme som vi kom ind ad. Det tager noget tid at køre dette stykke, for det regner ind imellem og det er smattet. Efter dette stykke bliver det asfalt. Søen er en opdæmmet sø, så den første by Arenal er nu 27 meter under søens overflade. Den nye Arenal ligger tæt på søen. Vi finder det og får også en god plads lidt væk og højt oppe på en høj. Der er blødt mange steder, men vi får bilen derop, så må vi se hvordan vi kommer ned igen. Der er en del mennesker her, men vi er de eneste der overnatter. De andre kører hjem da det bliver mørkt. Det bliver ikke rigtig mørkt, vi ved ikke om det muligvis er søens vand der lyser op. Da det bliver aften begynder det at regne, det er noget fint støvregn. KM 69

Onsdag den 26. december 2012  Nuevo Arenal, Costa Rica
Det regner en del her til morgen, men vi får bilen ned af græsplænen uden problemer. Vi vasker bilen let, den er meget beskidt med mudder, inden vi tager mod vulkanen Arenal. Det er en flot tur, men meget snoet. Det er kun de sidste ca. 5 km der er på grusvej.

Vi finder den parkeringsplads vi vil bo på i nat, men kører videre, da vi gerne vil hike. Vi kører op lige før Arenal Observatoriums Lodge. Der er en hikingtur til lavaen fra 1992. Her ser vi nogle aber white-faced capuchin oppe i træerne. Ellers ser vi ikke mange dyr. Lava er noget underligt at gå på. Vi går også til et udsigtspunkt, hvor vi kan se vulkanen Arenal, men toppen er skyet til. Før i tiden kunne man se den røde lava om aftenen/natten, det kan man desværre ikke mere. Vi ved ikke hvorfor. Det er derfor vi har valgt denne parkeringsplads som overnatning. Vi bliver her alligevel, for det er en god plads. Der er en del fugle. Desværre regner det igen, også mange gange i løbet af natten. KM 41

Torsdag den 27. december 2012  Vulkanen Arenal, Costa Rica
Det regner igen her til morgen, og man kan slet ikke se vulkanen. Godt vi tog billederne i går. I dag er det videre til vulkanen Poas. Det er en fin tur selvom det regner ind imellem. Vi kommer til at køre på bakketoppe, hvor kanterne skråner ned på begge sider. Det er en helt ny vejbelægning, som selvfølgelig er god. Vi ser vandfaldet La Paz på vejen.

Rigtig flot. Efter dette bliver vejen dårlig med store huller og manglende asfalt. Vi vil ikke se vulkanen i dag, men vente til i morgen. Vi vil prøve at holde på parkeringspladsen, men da vi spørger får vi nej, men vi kan holde udenfor porten på vejen, der er plads i højre side, når man ser på porten. Det gør vi. Da det regner meget bliver vi i bilen og finder ud af hvordan resten af turen i Costa Rica skal være. KM 133

Fredag den 28. december 2012  Vulkanen Poas, Costa Rica
Det er tidligt op i dag og op i køen til vulkanen. National Parken åbner kl. 8 og vi er 5-6 biler i kø. Vejret er lidt lala. Det regner ikke, men det er svært at vide om det er godt nok. Rangeren siger 50/50 % chance for at se krateret. Vi tager ind. Først går vi op til vulkanen. Det er en nem tur på asfalt.

Herfra skal man kunne se krateret, som er 1,3 km i diameter og ca. 200-300 meter dyb. Vi kan intet se. Vi kan dårligt nok se ud over rækværket. Ærgerligt. Der er nogle gåture man kan gå og dem går vi. Det er noget opad og da vi er i 2500-2600 meters højde kan man godt mærke det. Da vi er tilbage ved vulkanen 9.15-9.30 kan vi se en lille del af krateret, men tågen kommer hurtigt igen. Vi står lidt længere, men det bliver ikke bedre, så vi går tilbage til bilen. I bogen står at efter 10 kan man næsten aldrig se krateret. Alle turistbusserne kommer på dette tidspunkt, så det er lidt synd for dem. Vi tager nu videre. Vi kommer igennem hovedstaden San Jose og videre ned til Valle de Orosi. En opdæmmet sø i en dal. Her skulle være camping ved et hostel. Vi finder hostellet, men skal bo på gaden og for at bruge toilet og bad skal vi betale 5 US$. Det vil vi ikke, vi kører videre. Der er en National Park Tapanti i området, den prøver vi at køre imod. Det er hovedsagelig kaffe de dyrker her, og i øjeblikket er de ved at plukke kaffen. Vi kommer næsten ud til National Parken, da vi ser et skilt om camping. Den tager vi. Der er en lille parkeringsplads hvor vi kan holde, og da det kun er dem der bor her der bruger vejen er det en fin løsning. Der er toilet og bad ved restauranten, som vi kan bruge. Det er en ældre dame der har det og i et hus ved siden af bor datteren med 3 børn. Det er et smukt sted lige ind til National Parken, men det regner og regner. Lidt kedeligt. For denne overnatning skal vi betale 4 US$. Noget bedre end inde i byen Orosi. KM 125

Lørdag den 29. december 2012  Før N.P. Tapanti, Costa Rica
Det regner lidt til morgen. Vi vil kører en tur rundt om søen i Orosi dalen. Vi har ikke kørt ret langt, før vi når til en bro hvor vi ikke kan komme over. Den er kun ca. 2 meter i højden. En bus der holder inde i siden dytter af os for at stoppe os. Pænt af ham. Vi kører tilbage og dropper det. I byen Paraiso er der sket en ulykke.

En bil ligger med alle fire hjul lige op i vejret og dem der har siddet på forsæderne kan ikke se godt ud. Den er helt smadret fortil. Vi må rundt i byen af alternative veje, men vi kommer ud og gennem byen og den næste by, men da vi er ca. ½ km fra den vej vi skal, stopper trafikken og det kører meget langsomt. Da vi kommer næsten hen til vejen vi skal af, ser vi at alle bliver ledt tilbage til byen. 30 meter før vi skal vende rundt stopper trafikken fuldstændig. Ingen får lov til at køre. Så her holder vi. Alle veje er stoppet så det må være noget specielt. Det viser sig at det er cykelløb, Costa Rica rundt og det er sidste etape, som går til San Jose. Det tager det meste af en time før sidste rytter er igennem og vi kan kører igen. Det betyder at der er mange biler alle vegne i alle retninger. Vi skal op over bjerge for at komme til det næste sted. Oppe i bjergene er der mange skyer, så nogle steder kan vi næsten intet se. Desuden regner det. Det er en plads vi har fundet, som andre har været på, og de skriver at det er det bedste sted i Costa Rica. Vejen ligger i et sving og er så smal, at vi næsten skal holde stille for at komme ind på vejen. En stor turistbus bremser kraftigt og dytter af os. Det er ham der har set os for sent. Det går op og op ca. 300 meter, og heroppe ligger et dejligt B & B, hvor vi kan holde. Der er en flot udsigt selvom det stadigt er skyet. Her er også godt internet, så vi vil holde nytår her. KM 127

Søndag den 30. december 2012  Nær San Isidro de El General, Costa Rica
I dag er det hjemmesiden det går på. Vi får dog talt med Casper og Michael over skype, og set begge de to små. De er blevet store og begyndt at få grød. Michael giver os også en rundtur i det nye hus. Det ser dejligt ud.

Mandag den 31. december 2012  Nær San Isidro de El General, Costa Rica
Nettet kører ikke ordentligt i dag. Det går ned hele tiden. Vi får lavet det sidste til hjemmesiden, så skal det bare oploades. Vi får også bagt rugbrød.

Nu har vi to pakker tilbage fra USA. De har holdt i over 7 måneder, så det er godt gået. Der er nogle hiking trails her dem prøver vi lige. Det ene går længere op ad bakken til et udsigtspunkt, hvor vi kan se den nærmeste store by. De andre trails ser vi lige, men da vi ikke ved hvor lange de er gemmer vi dem til i morgen. Det er jo nytårsaften, men for os er det bare en normal dag, dog får vi kalvemørbrad til aften, dejligt. Der er intet skyderi og lignende, og vi bliver ikke oppe til efter 12.
Gallery Vulkanerne Arenalog Poas

Dette indlæg blev udgivet i Central Amerika. Bogmærk permalinket.